چرا شرکت هما از خرید هواپیما بوئینگ منصرف شد؟

0

سایت خبری آمریکایی پین فیلد (سایت تخصصی هوانوردی وابسته به پایگاه هوایی نظامی پین فیلد آمریکا) در خبری کوتاه اعلام کرد ایران از دریافت بوئینگ انصرافی ترکیش ایرلاینز به دلیل ناتوانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در تأمین هزینه اقساط این هواپیما، انصراف داده است.

بر اساس اعلام پین فیلد، مقامات ترکیش ایرلاینز نیز بار دیگر از بوئینگ درخواست کرده اند تا هواپیمای ۷۷۷ خود را که قبل سفارش داده بودند، به آنها بدهد. همین موضوع سبب شده تا بوئینگ ۷۷۷ یتیم، مجددا صاحب آشیانه ترکیه ای شود.

بر همین اساس یک مقام آگاه شرکت هما به خبرنگار مهر گفت: ایران ایر از اعزام گروه و خدمه پروازی به روسیه برای دریافت آموزش خلبانی بوئینگ ۷۷۷ نیز منصرف شده و اعزام کروی پروازی به این کشور لفو شده است.

به گفته این منبع آگاه، نمایندگان شرکت بوئینگ یک هفته در ایران مستقر بودند تا سیستم های فنی ۷۷۷ را با سامانه ها و درخواست های ایران به خصوص در بخش چیدمان صندلی ها تطبیق دهد که نهایتا به دلیل عدم هماهنگی وضعیت طراحی داخلی و همچنین وضعیت فنی این هواپیما با آپشن های مد نظر هما، ایران ایر از دریافت بوئینگ ۷۷۷ خودداری کرد.

از سوی دیگر شرکت هواپیماسازی بوئینگ در مذاکرات خود با مقامات ایران ایر اعلام کرده بود هما هواپیمای ۷۷۷ را بدون پیش قسط بردارد؛ اما قسط اول آن را نصف قیمت اعلامی خود عنوان کرده بود؛ با توجه به اینکه هما قرار بود این هواپیما را ۱۵۰ میلیون دلار خریداری کند، می بایست ۷۵ میلیون دلار را در اولین ماه به بوئینگ پرداخت می کرد که قطعا نمی توانست در ماه نخست این مبلغ را پرداخت کند. ضمن اینکه یک شرکت لیزینگ ایرلندی که در کار لیزینگ هواپیما برای مشتریان بوئینگ است، حاضر به فاینانس ۱۰۰ میلیون دلار از هزینه خرید ۷۷۷ شده بود؛ اما درخواست کرده بود که بانک مرکزی ایران برای هما ضمانت نامه صادر کند که بانک مرکزی از این کار استنکاف کرده بود.

هما را مجبور به خرید بوئینگ ترکیش ایر کردند

به گفته این مقام آگاه در هما، ایران ایر به دلیل ناتوانی در تهیه مبلغ مورد نظر بوئینگ و همچنین تمایل به ارائه آموزش های لازم به کروی پروازی این هواپیمای مدرن، چندان مایل به دریافت هواپیماهای بوئینگ مندرج در قرارداد نبود؛ اما به دلیل اصرار مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی برای تهیه کارنامه مثبت تا قبل از انتخابات، حاضر به مذاکره با بوئینگ برای دریافت ۷۷۷ مرجوعی ترکیش ایرلاینز شده بود.

همچنین گفته می شود، مدیران ایران ایر با این استدلال که تنها در صورت دریافت هواپیماهای بوئینگ در فواصل زمانی قید شده در قرارداد می توانند منابع ارزی تهیه کند، به مدیران وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده اند که این هواپیماها تا ۲ سال نخست می توانند مبالغ اقساط را تأمین کنند و پس از آن در ۲۸ سال مابقی، همه درآمدهای پرواز این بوئینگ ها، سوددهی برای هماست.

به گفته این مقام مسئول در ایران ایر، ایرباس نیز قرار بود ۴ فروند ۳۳۰ به هما تحویل دهد؛ اما هواپیمایی جمهوری اسلامی به دلیل نداشتن منابع مالی، تنها ۲ فروند آن را تحویل گرفت؛ قرار است ایرباس های خریداری شده در مدت کوتاه چند ماهه، در سیکل پروازی داخلی فعالیت کرده و سپس وارد سیکل پروازهای خارجی شوند که با توجه به درآمد بالای پروازهای خارجی برای هما، از محل فروش بلیت پرواز این ایرباس ها، سایر ه. اپیماهای خریداری شده از ایرباس و بوئینگ را تحویل می گیرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر، یکی دیگر از دلایل انصراف هما را نداشتن کروی پروازی آموزش دیده برای بوئینگ ۷۷۷ عنوان و اظهار کرد: قرار است امسال تا پایان سال جاری هما هزار تا هزار و ۵۰۰ نیروی خلبان و کمک خلبان را آموزش داده و وارد فرآیند پرواز ه. واپیماهای نو کند؛ اما تا به حال هیچ کروی پروزای آموزش دیده ای برای این هواپیماها تربیت نکرده که به همین دلیل از دریافت زودهنگام اولین فروند از بوئینگ ۷۷۷ انصراف داد.

گفتنی است در حال حاضر ایران هزار نفر خلبان دوره دیده دارد که بیکارند و با ورود تنها ۲۰ فروند از هواپیماها، این خلبانان استخدام خواهند شد.

منبع : مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ