حسام الدین آشنا کیست؟ +سوابق

0

حسام‌الدین آشنا، Hesamodin Ashna در سال ۱۳۴۳ در تهران متولد شد. در شانزده سالگی به سپاه پاسداران شهرکرد پیوست و در هفده سالگی کارمند رادیو اهواز شد و به نویسندگی و اجرای برنامه‌های رادیویی پرداخت. وی کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و تبلیغ و دکتری فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق(ع) را در کارنامه خود دارد. عنوان رساله دکتری آشنا فرهنگ، ارتباطات و سیاست خارجی: دیپلماسی فرهنگی آمریکا در ایران ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ بوده است. آشنا در سال ۱۳۶۷ با دختر آیت الله دری نجف‌آبادی ازدواج کرد، خطبه عقد آشنا را آیت‌الله خامنه‌ای خواندند.

همسر حسام الدین آشنا شغل حسام الدین آشنا سوابق قربانعلی دری نجف آبادی حسام الدین آشنا در لباس روحانیت بیوگرافی حسام الدین آشنا ازدواج سیاسی Hesamodin Ashna

حسام الدین آشنا زمان دری نجف آبادی به معاونت روحانیون وزارت اطلاعات منصوب شد. پس از آنکه رئیس دولت اصلاحات با انتصاب محسنی اژه‌ای به معاونت ویژه وزارت اطلاعات مخالفت کرد، دری نجف‌آبادی آشنا را به این مقام گمارد (۱) ؛ اما وی چندان علاقه ای ندارد به این سابقه خود افتخار کند. پس از مناظره با حجت الاسلام پناهیان در برنامه دیروز امروز فردا در سال ۹۳ در وبلاگ خود مسئولیت مدیرکل اطلاعات قم را تکذیب کرد و نوشت: «حسام الدین آشنا هیچگاه در شهر قم مدیر کل نبوده است. تنها در دانشگاه امام صادق علیه السلام به مدت ۸ سال مدیر کل امور پژوهشی بوده است.» 

آشنا به مثابه یک روحانی دانشگاهی

آشنا که در سال‌های اخیر دیگر لباس روحانیت به تن نمی‌کند، هم‌اکنون استاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق با درجه دانشیاری است. او از جمله دانش آموختگان دانشگاه امام صادق است که در دولت حسن روحانی حضور دارد. آشنا مشاور حسن روحانی در امور فرهنگی از مهر ۱۳۹۲ تاکنون است.

او در سال ۸۴ در طرحی پژوهشی به موضوع روحانیت و ایدز پرداخت و کتاب «ما روحانیون در مواجهه با ایدز چه می توانیم بکنیم؟» را برای یونیسف نوشت. همین هم دستمایه ای شد برای اینکه بعد از ده سال دوباره لباس روحانیت بپوشد. او پیش از این در پاسخ به اعتراض آیت الله علم الهدی درباره ترک کسوت روحانی گفته بود «کاری که من انجام می‌دهم تناسبی با لباس روحانیت ندارد نه پیش نمازم نه منبری و کاری که کسوت روحانیت داشته باشد را ندارم پس چه ضرورتی دارد که این لباس خدمت را بپوشم.»
همسر حسام الدین آشنا شغل حسام الدین آشنا سوابق قربانعلی دری نجف آبادی حسام الدین آشنا در لباس روحانیت بیوگرافی حسام الدین آشنا ازدواج سیاسی Hesamodin Ashna
همایش بین المللی ایدز در شیراز – اسفندماه ۹۴
حضور در ستاد انتخاباتی حسن روحانی
حسام‌الدین آشنا در جریان انتخابات ریاست جمهوری عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی حسن روحانی و مشاور و تحلیلگر مناظرات وی بود. فردی که گفته می شود طراح رنگ و تصویر ساز «کلید» بوده و نقش قابل توجهی در حضور رسانه ای روحانی در جریان مناظرات ایفا کرد. حتی مشهور است که او طراح عبارت «من سرهنگ نیستم من حقوقدانم» نیز او بوده است.
همسر حسام الدین آشنا شغل حسام الدین آشنا سوابق قربانعلی دری نجف آبادی حسام الدین آشنا در لباس روحانیت بیوگرافی حسام الدین آشنا ازدواج سیاسی Hesamodin Ashna
مجلس در سطحی نیست که درباره برجام نظر دهد!
حسام الدین آشنا در گفتگو با «نسیم» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی عقیده دارند توافق حاصل شده باید به تایید مجلس برسد بر این اساس آیا دولت توافقنامه نهایی را برای اخذ نظر مجلس به آن ارجاع می‌دهد یا خیر گفت: مسئله مذاکرات هسته‌ای چیزی است که در سطح کلان نظام مطرح می‌شود. در مورد مذاکرات هسته ای هرچه در سطح کلان نظام مصلحت دیده شود همان انجام می شود و روشن است که هدایت این مذاکرات با مقام معظم رهبری، مدیریت آن با رئیس‌جمهور و اجرای آن با وزارت خارجه است. بنابراین وقتی ما در این سطح داریم صحبت می‌کنیم و طراحی می‌کنیم تشخیص اینکه چه چیزی نیاز به مصوبه مجلس دارد یا به مصوبه آن نیاز ندارد نه در حد تعدادی از نمایندگان مجلس است نه در حد رسانه ها و نه در حد دلواپسان است، بلکه در حد کسانی است که هدایت، طراحی مدیریت و اجرای آن را بر عهده دارند.

مشاور احمدی‌نژاد: آشنا نفوذی است / آشنا: من در یک پروژه ضدنفوذ بودم

چند ماه پیش دکتر عبدالرضا داوری مشاور احمدی نژاد مدعی شد که آشنا در سال ۸۶ به استخدام یک پروژه ضدامنیتی درآمده است که در رسانه های داخلی هم خبر آن بدون نام بردن از آشنا منتشر شده است. او برخی از اسناد این پروژه را هم آورده است: «از جمله این برنامه ها ایجاد پوشش علمی برای استخدام دکتر  «حسام الدین آشنا»، مشاور کنونی حسن روحانی و برقراری ارتباط امنیتی با وی، ذیل پوشش علمی بوده است. به این بخش از سند سفارت امریکا در لندن توجه کنید: «استحکام پوشش سیاسی [محمدعلی] پدرام نیز در “استخدام” حسام الدین آشنا، شخصیت روحانی و آکادمیک مرتبط با [نهادهای امنیتی]، برای مشارکت در کارگاه دانشگاه دورهام در آوریل ٢٠٠٧ [فروردین ۸۶] با موضوع دیپلماسی عمومی آشکار بود. موفقیت پوشش سیاسی   [محمدعلی] پدرام آنجا مشخص شد که حسام الدین آشنا،  [٩ماه بعد ] در نوامبر ٢٠٠٧ [آذر ۸۶] به عنوان سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران منصوب شد.»
اما آشنا در پاسخ توضیح داد که حضور او یک پروژه ضدنفوذ بوده است که «بتدریج انگلیسی ها نیز پروژه ضد نفوذ ایرانی را کشف کردند و دریافتند پدرام در یک تله اطلاعاتی پیچیده و چند جانبه گرفتار شده؛ چرا که هم با هدایت دستگاه امنیتی ایران کار کرده و هم پول آمریکایی ها را بباد داده است؛ گزارش های سفارت آمریکا در لندن در ابتدا بسیار خوشبینانه از پروژه پدرام و دورهام سخن می گفت؛ آنها چنان اغفال شده بودند که باور کرده بودند گویا به قلب تصمیم گیری ها در تهران نفوذ کرده و افرادی را با خود همراه کرده اند. این اغفال با مهارت تمام و با اشاعه برخی شایعات در مورد سمت برخی اشخاص تکمیل شد. ایرانیانی که به سمینارها و کارگاههای دورهام اعزام میشدند پیش از سفر کاملا توجیه شده و از دسترسی طرف مقابل به هر گونه ازاطلاعات یا تحلیل دقیق ممانعت شد و برعکس تمام حوزههای علائق و جمع آوری انگلیسی ها گردآوری و به ایران منتقل شد. متاسفانه انگلیسی ها بتدریج و با کشف برخی سرنخ ها، تردید در مورد جهت گیری پروژه را آغاز کردند و پس از مدتی از اتمام ناتمام برنامه و تعطیل فعالیت ها سخن به میان آمد. به این ترتیب یکی دیگر از نقشه های آمریکا و انگلیس برای نفوذ در کشور خنثی و پدرام [مدیر پروژه] نیز از دانشگاه دورهام اخراج شد.»
همسر حسام الدین آشنا شغل حسام الدین آشنا سوابق قربانعلی دری نجف آبادی حسام الدین آشنا در لباس روحانیت بیوگرافی حسام الدین آشنا ازدواج سیاسی Hesamodin Ashna
یکشنبه ۹۵/۱/۱۵ در ستون طنز کیهان مطلبی با عنوان «باطری» نوشته شده بود. در این مطلب آمده است: «گفت: آقای آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در توئیت خود خطاب به اوباما نوشته است؛ آقای اوباما، قبل از نوامبر آخرین بقایای جنگ سرد را نه فقط در کوبا که در خاورمیانه نیز پایان دهید.
گفتم: در کجای خاورمیانه «جنگ سرد» است؟ یعنی حملات وحشیانه آل‌سعود به یمن و شکنجه مردم بحرین و کشتار مردم غزه و قتل‌عام مردم سوریه و… جنگ سرد است؟!
گفت: این مشاور فرهنگی! یک چیزی به نام جنگ سرد شنیده ولی ظاهرا نمی‌داند یعنی چی؟
گفتم: از کی تا حالا، اوباما، پیام‌آور صلح بوده است که آقای مشاور رئیس‌جمهور از او می‌خواهد در خاورمیانه صلح ایجاد کند؟ یعنی نمی‌داند که آمریکا با صراحت به جنگ‌افروزی خود اعتراف دارد؟
همسر حسام الدین آشنا شغل حسام الدین آشنا سوابق قربانعلی دری نجف آبادی حسام الدین آشنا در لباس روحانیت بیوگرافی حسام الدین آشنا ازدواج سیاسی Hesamodin Ashna

حسام‌الدین آشنا در جلسه‌ای که اخیراً در دانشکده صداوسیما و به صورت غیرخصوصی برگزار شده، رسماً از عوامل برگزاری مناظره‌ها می‌خواهد که سوالات را هم در اختیار کاندیداها و مردم قرار دهند و مناظره‌ها در چارچوب این سوالات از پیش اعلام شده برگزار شود!

او همچنین در بخشهایی از این نشست، درباره اینکه چرا باید صداوسیما برگزار کننده مناظره باشد سوالاتی را مطرح می‌کند؛ با این حال در بخشی از اظهارات خود عنوان می‌کند که حجت‌الاسلام روحانی در سال ۹۲ با بهره‌گیری از همین مناظره‌ها توانست بر مسند ریاست‌جمهوری بنشیند.

مشاور رسانه‌ای حجت‌الاسلام روحانی همچنین با عتاب و خطاب به دست‌اندرکاران صداوسیما می‌گوید: چه کسی به شما حق داده هوش هیجانی یا هوش تصویری کاندیدا را بسنجید؟!

اظهارات حسام‌الدین آشنا در بخش‌های پایانی با چاشنی توهین به کاندیداها نیز همراه می‌شود؛ او ظاهراً در قالب انتقاد از صداوسیما می‌گوید چرا صداوسیما نباید مجری‌ای داشته باشد که کاندیداها مثل سگ از او بترسند! بعد از تذکر یکی از حاضران در اطراف آشنا، او می‌گوید: نگفتم که سگ چه کسی است!

سخنان آشنا در ضرورت وجود چنین مجری‌ای که حضورش باید چنان ترسی در دل کاندیداها ایجاد کند در حالی است که چند دقیقه پیش از آن او اساساً هرگونه دخالت، حتی بسیار جزئی کل صداوسیما در مناظره‌ها را هم انکار کرده و گفته بود مناظره را  صداوسیما فقط باید پوشش دهد و نباید هیچ دخالتی در این زمینه انجام دهد.

منبع : فردا نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ