چگونه برچسب روی روغن موتور را بخوانیم؟

0

روغن موتور مناسب کمک می کند که تمام اجزای موتور به خوبی و نرمی کار کنند و در نتیجه احتیاج به تعمییرات کمتر دارند. تمام روغن موتورها شبیه به هم نیستند.

اگر شما روغن موتور اشتباهی برای خودروی خود استفاده کنید، یا در میزان روغن موتور استفاده شده اشتباه کنید، آسیب جبران ناپذیری به خودروی شما وارد می شود و یا حداقل جایگزین کردن اجزای خراب شده هزینه ی گزافی به همراه دارند.

قبل از خرید هر نوع روغن موتور برای خودرو، مهم است که بدانید چگونه برچسب روی آن را بخوانید و اطلاعات مورد نیاز را به کسب کنید.

سنتتیک یعنی چه روغن موتور نیمه سنتتیک روغن موتور مناسب روغن موتور چیست روغن موتور انواع روغن موتور اطلاعات عمومی روز

نوع روغن موتور که مناسب خودروی شما است را شناسایی کنید

قبل از خرید هر نوع روغن موتور باید بدانید وسیله ی نقلیه ی شما احتیاج به چه نوع روغن موتوری دارد. در کل سه نوع روغن موتور وجود دارد:

١-روغن تمام مصنوعی(Full Synthetic Oil)

٢-روغن سنتی(Conventional oil)

٣-روغن نیمه مصنوعی(Synthetic Blend Oil)

در داخل کتابچه راهنمای هر خودرویی بخشی وجود دارد که توضیحاتی درباره ی نوع روغن موتور مناسب برای خودرو آمده است. این تقسیم بندی را می توان به بخش های زیر تقسیم کرد:

١-نوع روغن موتور(مصنوعی، سنتی، نیمه مصنوعی)

٢-ویسکوزیته روغن موتور، که مانند ۵W30 بر روی روغن موتور نوشته می شود.

درجه بندی ویسکوزیته توسط American Petroleum Instiute و یا Automotive Engineers انجام می شود و با یک نماد بر روی برچسب روغن موتور درجه ی ویسکوزیته مشخص می شود. ویسکوزیته روغن موتور نشانه دهنده ی مقاومت روغن در برابر جاری شدن است. روغن باید به اندازه ی کافی غلیظ باشد که به اجزای مختلف اجزای موتور بچسبد و هم زمان باید بتواند به راحتی در بین اجزای موتور حرکت کند و به جریان در بیاید. دو عدد بر روی روغن موتور نوشته شده است یک عدد کوچکتر از دیگری است. دمای موتور معمولاً غلظت روغن را مشخص می کند.

برای روغن موتوری که ویسکوزیته ۵W30 دارد، ۵W به این معنی است که زمانی که موتور سرد است، ویسکوزیته روغن ۵ است به این معنی که زمانی که موتور هنوز سرد است روغن به راحتی به حرکت در می آید. عدد دوم (٣٠) ویسکوزیته روغن است زمانی که موتور کاملاً گرم شده است.

‏ Service Classification

یک کد دو حرفی بر روی روغن موتور وجود دارد که نشان می دهد این روغن موتور برای چه خودروهایی تولید شده است. این کد می تواند با حرف S شروع شود که مناسب موتورهای بنزینی است و یا اینکه با C شروع شود که مناسب برای موتورهای دیزلی هستند. حرف دوم نشان می دهد که این روغن برای وسایل نقلیه تولید چه سالی مناسب است. حرف A نشان می دهد این روغن مناسب خودروهایی است که سال تولید آنها قبل از ١٩٣٠ می باشد. خودروهای امروزی در دسته بندی N قرار دارند. بنابراین روغن مناسب برای خودروهای بنزینی امروزی باید دارای کد SN باشد.

این کد برای کسانی که دارای خودروهای کلاسیک هستند بسیار اهمیت دارد، زیرا انتخاب روغن نامناسب می تواند به موتور خودروی کلاسیک آنها آسیب بزند. روغن های اولیه هیچگونه افزودنی برای حفاظت از موتور خودرو نداشتند، این افزودنی ها ممکن است باعث کاهش عملکرد خودرو و یا ایجاد آسیب به موتور شود.

روغن موتورهای جدید دارای مواد افزودنی متعددی هستند که برای محافظت از اجزای مختلف موتور اضافه شده اند. که شامل افزودنی هایی برای کنترل اکسیداسیون، جلوگیری از خوردگی، تمیز نگه داشتن موتور، به حداقل رساندن سایش سوپاپ ها و جلوگیری از زنگ زدگی به روغن موتور اضافه می شوند.

پیدا کردن اطلاعات روی برچسب روغن موتور

پیدا کردن درجه ویسکوزیته بر روی برچسب روغن موتور بسیار آسان است. این عدد معمولاً بزرگ است و بر روی برچسب جلوی روغن موتور نوشته شده است. پیدا کردن کد Service Classification کمی سخت است. ممکن است بر روی برچسب جلوی روغن موتور باشد اما معمولاً بر روی برچسب پشتی قرار دارد.

روغن موتورهای قدیمی تر ممکن است توضیحات منحصر به فرد بیشتری نیز داشته باشند، مانند non-detergent یا economy.

علامت هایی که نشان می دهد از روغن موتور اشتباهی استفاده می کنید

اگر از روغنی با ویسکوزیته اشتباه استفاده کنید، اگر درجه ی آن کمی متفاوت باشد متوجه بروز مشکلی نمی شوید، با این حال فرسایش در موتور افزایش می یابد و عملکرد موتور کاهش می یابد. مخلوط کردن روغن سنتی با روغن مصنوعی و یا بالعکس می تواند باعث ایجاد اختلال در حرکت روغن موتور شود و ایجاد مشکل در موتور و واشرها می کند و مشکلات زیادی ایجاد می کند.

اگر روغنی با service classification نامناسب برای خودرو انتخاب کنید، این کار باعث کاهش عملکرد خودروی شما می شود و همچنین آسیب های جدی به موتور وارد می کند. تولید گازهای گلخانه ای افزایش می یابد و موتور به دلیل کمبود مواد افزودنی جهت حفاظت از موتور آسیب های جدیدی می بیند. برای تعویض روغن بهتر است تا به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید تا با در نظر گرفتن موارد ذکر شده روغن موتور خودروی شما را تعویض کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ