ناتو چیست ؟ +اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی

0

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو (به انگلیسی: North Atlantic Treaty Organization با مخفف NATO) در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میلادی (۱۵ فروردین ۱۳۲۸)  از سوی آمریکا و هم پیمانان آن برای مقابله با نفوذ اتحاد جماهیر شوروی در اروپای شرقی و سایر نقاط اروپا تاسیس و راه اندازی شد و هم‌اکنون ۲۸ عضو دارد.

قلب پیمان ناتو ماده ۵ آن است که در آن کشورهای امضا کننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی را به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کنند و به مقابله آن برخیزند.

مطابق ماده ۱۴ و پایانی این پیمان، متون انگلیسی و فرانسوی آن هر دو معتبر هستند، پیمان نزد دولت ایالات متحده آمریکا سپرده می‌شود و مطابق وظیفه دولت ایالات متحده نیز نسخه‌های مورد تأیید آن را برای دولت‌های امضا کننده پیمان می‌فرستد.

این پیمان در حال حاضر بزرگترین پیمان نظامی در جهان است.

مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO

تأسیس ناتو

پیمان واشینگتن که بعدها به پیمان آتلانتیک شمالی شناخته شد پس از مذاکراتی که از ژوئیه ۱۹۴۸ در واشینگتن آغاز شده بود در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میان آمریکا، اعضای پیمان بروکسل (بریتانیا، فرانسه، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ) و دیگر کشورهای بلوک سرمایه‌داری که به این پیمان دعوت شده بودند(کانادا، دانمارک، ایسلند، ایتالیا، نروژ و پرتغال) به امضا رسید.

پیش از آن سنای آمریکا در پاسخ به دخالت شوروی در کودتای چکسلواکی با تصویب قطعنامه واندنبرگ-کنالی در ۱۱ ژوئن ۱۹۴۸ در به دولت آمریکا اجازه پذیرفتن تعهداتی در خارج از مرزهای آمریکا را داده بود.

شوروی در پاسخ به ناتو پیمان ورشو را تشکیل داد.

مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO

کشورهای عضو ناتو

از ۲۸ کشور عضو ناتو، دو کشور در آمریکای شمالی (کانادا و ایالات متحده آمریکا) و ۲۵ کشور در اروپا واقع شده‌اند. این در حالی ایست که ترکیه در اوراسیا قرار دارد. تمام اعضای ناتو مجهز به نیروی نظامی هستند. اگرچه ایسلند به نوعی دارای نیروی نظامی نیست (دارای گارد ساحلی و یک واحد کوچک سرباز برای عملیات ناتو می‌باشد). سه عضو از اعضای ناتو، دارای جنگ‌افزار هسته‌ای می‌باشند که عبارتند از: فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا. ناتو در زمان تأسیس ۱۲ عضو رسمی داشت که رفته رفته تا آوریل سال ۲۰۰۹، ۱۶ عضو دیگر به تعداد کشورهای عضو، اضافه شد.

کشورهای عضو از تاریخ الحاق

تاریخ کشور توسعه توضیح
۴ آوریل ۱۹۴۹ مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO بلژیک تاسیس کنندگان
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO کانادا
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO دانمارک اعضای ناتو دانمارک، شامل جزایر فارو و گرینلند می‌شوند.
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO فرانسه فرانسه از فرمان یکپارچه نظامی در سال ۱۹۶۶ به دنبال یک سیستم دفاع مستقل خارج شد، اما در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۰۹ به مشارکت کامل درآمد.
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO ایسلند ایسلند تنها عضوی که ارتش ندارد، در حالی عضو این پیمان شد که انتظار نمی‌رفت. با این حال، موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایسلند در اقیانوس اطلس، این عضو را ارزشمند ساخته است. این کشور دارای یک گارد ساحلی و اخیراً یک نیروی داوطلبانه حافظ صلح آموزش دیده در نروژ برای ناتو، می‌باشد.
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO ایتالیا
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO لوکزامبورگ
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO هلند
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO نروژ
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO پرتغال
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO بریتانیا
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO ایالات متحده آمریکا
۱۸ فوریه ۱۹۵۲ مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO یونان اولین یونان از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۰ نیروهای خود را به دلیل تنش با ترکیه (که ناشی از تجاوز نظامی ترکیه به قبرس در سال ۱۹۷۴ بود) از ناتو بیرون کشید.
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO ترکیه
۹ می ۱۹۵۵ مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO آلمان دومین زارلند دوباره در سال ۱۹۵۷ به عنوان آلمان غربی به آن پیوست و محدوده‌های برلین و جمهوری دمکراتیک آلمان سابق، در ۳ اکتبر ۱۹۹۰ به آن پیوست. آلمان شرقی از ۱۹۵۶ تا ۱۹۹۰ عضوی از پیمان ورشو بود.
۳۰ می ۱۹۸۲ مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO اسپانیا سومین
۱۲ مارس ۱۹۹۹ مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO جمهوری چک چهارمین عضو پیمان ورشو ۱۹۵۵–۱۹۹۱ (به عنوان چکسلواکی).
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO مجارستان عضو پیمان ورشو ۱۹۵۵–۱۹۹۱.
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO لهستان عضو پیمان ورشو ۱۹۵۵–۱۹۹۱.
۲۹ مارس ۲۰۰۴ مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO بلغارستان پنجمین عضو پیمان ورشو ۱۹۵۵–۱۹۹۱.
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO استونی عضو پیمان ورشو ۱۹۵۵–۱۹۹۱ (به عنوان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی).
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO لتونی عضو پیمان ورشو ۱۹۵۵–۱۹۹۱ (به عنوان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی).
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO لیتوانی عضو پیمان ورشو ۱۹۵۵–۱۹۹۱ (به عنوان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی).
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO رومانی عضو پیمان ورشو ۱۹۵۵–۱۹۹۱.
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO اسلواکی عضو پیمان ورشو ۱۹۵۵–۱۹۹۱ (به عنوان چکسلواکی).
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO اسلوونی به عنوان جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی پیشین ۱۹۴۵–۱۹۹۱ (جنبش عدم تعهد)
۱ آوریل ۲۰۰۹ مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO آلبانی ششمین عضو پیمان ورشو ۱۹۵۵–۱۹۶۸.
مقر ناتو در کدام کشور است قدرت نظامی ناتو بروکسل پایتخت کدام کشور است اعضای ناتو اطلاعات عمومی روز NATO کرواسی به عنوان جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی پیشین ۱۹۴۵–۱۹۹۱ (جنبش عدم تعهد)

گرجستان هم اکنون عضو ناظر ناتو می‌باشد و بزودی عضو دایمی ناتو خواهد شد تمامی تجهیزات نظامی و سلاح‌های گرجستان در راستای پیوستن به ناتو توسط این نهاد بروز شده‌اند هم چنین گرجستان سالانه رزمایش‌های زیادی را با ناتو و کشورهای عضوش برگزار می‌کند.

مقر ناتو ابتدا در فرانسه قرار داشت، اما پس از آنکه ژنرال دوگل سال ۱۹۶۶ در اعتراض به سیطره آمریکا بر این سازمان از فرماندهی نظامی ناتو خارج شد به بروکسل منتقل شد.

بروکسل پایتخت بلژیک و مرکز جامعهٔ فرانسوی بلژیک و ناحیهٔ فلاندرز و مقر اصلی اتحادیهٔ اروپا است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ