اجاره یک میلیاردی مجوز با درآمد ماهانه سیصد میلیونی

0

در چند سال گذشته کلینیک های زیبایی به حدی در کشور زیاد شده است که امروز خدماتی مانند لیزر برای حذف موهای زائد بدن به دلیل پر درآمد بودن آن حتی در آرایشگاههای زنانه نیز به سهولت ارائه می شود. شغلی پر درآمد و حساس که نظارت چندانی روی آن وجود ندارد و در عین حال کسی هم تقاضای مجوز از این خدمات نمی کند. این در حالی است که تمام این خدمات باید زیر نظر پزشک مجرب و فردی باشد که دوره های تخصصی این کار را گذرانده است.

به گفته مقام های مسئول وزارت بهداشت، دستگاه‌های لیزر و دیگر دستگاههای مورد نیاز برای زیبایی به صورت قاچاق و به سهولت به کشور وارد می‌شود، کالایی که  سود بالایی هم برای واردکننده و هم برای مصرف‌کننده دارد. اما سوال اصلی این است که کلینیک های زیبایی در تهران چگونه تاسیس می شوند و این موسسات چه درآمدی از این راه کسب می کنند؟

هزینه لیزر موهای زائد هزینه سلول درمانی پوست هزینه جراحی زیبایی هزینه برداشتن خال با لیزر معرفی شغل آزاد لیزر موهای زائد کلینیک زیبایی در غرب تهران قیمت بوتاکس شغل پر درآمد رفع موهای زائد بهترین کلینیک زیبایی بهترین کلینیک پوست و زیبایی در تهران

اجاره یک میلیاردی مجوز کلینیک زیبایی در تهران

برای این موضوع با یکی از کلینیک های تخصصی زیبایی در غرب تهران تماس گرفتیم. اولین سوال این بود که برای تاسیس چنین کلینیک هایی چه راههایی وجود دارد. مدیر این کلینیک در توضیح گفت: برای شروع کار دو راه وجود دارد. یک راه قانونی و یک راه غیر قانونی وجود دارد. در مسیر قانونی شما باید اقدام به گرفتن مجوز کنید که عملادر حال حاضر این کار غیر ممکن است، چرا که چندین سال است ظرفیت برای صدور مجوز چنین موسساتی پر شده است و وزارت بهداشت نیز مجوز جدید صادر نمی کند. در نتیجه شما باید مجوز را از کسانی که این مجوزها را دارند اجاره کنید.

اجاره یک میلیاردی برای یک سال حداقل رقمی هست که شما باید در این صنف پرداخت کنید و اگر این مجوز در مناطق پر مشتری مانند غرب تهران باشد این ارقام بالاتر هم خواهد رفت.

درآمد سیصد میلیونی ماهانه برای یک کلینیک مجهز

در شرایط اقتصاد رکودزده تولید کشور که کارخانجات تولیدی به شدت با مشکل روبرو هستند و بسیاری از این کارخانجات نیز ورشکست شده اند و در شرایطی که حداقل حقوق کارگران و کارمندان کشور کمتر از یک میلیون در ماه درنظر گرفته می شود، مشاغلی مانند تاسیس کلینیک های زیبایی در کشور بوجود آمده است که درآمدی بین سیصد میلیون تا پانصد میلیون تومان در ماه برای صاحبان آن به همراه دارد.

مدیر یکی از کلینیک های غرب تهران در خصوص درآمدهای این کلینیک های می گوید: درآمد حاصل از این کار به میزان سرمایه گذاری شما بستگی دارد. برای مثال اگر شما یک مجموعه کاملا مجهز از کلیه خدمات مربوط به زیبایی مانند لیزر، بوتاکس، لیپو و … ایجاد کنید، یک مکان حداقل ششصد متری برای این کار در نظر بگیرید و دستگاههای شما به روز و بی عیب و نقص باشد و همراه این موارد یک کادر پرسنل حرفه ای نیز به خدمت بگیرید ماهیانه می توانید حداقل سیصد میلیون تومان درآمد داشته باشید.

برای چنین فضایی شما به ۱.۸ تا  ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارید به عبارتی شما با چنین سرمایه گذاری سالانه نزدیک به ۴ میلیارد تومان سود خواهید داشت که یک میلیارد آن را باید به صاحب مجوز بدهید و در انتها خودتان نیز دو میلیارد سود کرده اید.

در این سرمایه گذاری ها برای مثال حداقل ۴ دستگاه لیزر نیاز دارید که که دستگاه لیزر با کیفیت بین سیصد میلیون تا چهارصد میلیون قیمت دارد که درمجموع نزدیک به یک و نیم میلیارد فقط هزینه دستگاههای شما می شود. در حال حاضر لیزر یکی از پر طرفدار ترین خدمات زیبایی در این کلینیک ها به حساب می آید که سود بسیاری هم برای صاحبان آن به همراه دارد.

البته خدمات زیبایی در هر زمینه ای متقاضی خود را دارد و کلینیک ها کمی تخصصی تر به این موضوع نگاه می کنند، کلینیکهایی هستند که تنها خدمات لیزر موهای زائد را انجام می دهند، کلینیک دیگری تنها خدمات ساکشن را انتخاب کرده است و این موضوع به استراتژی آنها بستگی دارد و برخی کلینیک ها نیز مانند ما تمام خدمات را ارائه می دهد که این کار می تواند حاشیه سود بیشتر و مطمئن تری به همراه داشته باشد.

فعالیت پر سود کلینیک های زیبایی بدون مجوز

نبود هیچ مرکزی در داخل کشور برای گذراندن دوره‌های تخصصی استفاده از لیزر، مشکل عمده‌ای است که باعث شده افراد غیرپزشک هم از این موضوع سوء‌استفاده کنند و از لیزر، درآمدهای هنگفت داشته باشند.

برخی از این خدمات لیزری را آرایشگاه‌ها و برخی دیگر را هم پزشکان عمومی یا پزشکان متخصص پوست انجام می‌دهند. اما مشکل عمده‌ای که الان در استفاده از لیزر و دیگر دستگاههای مورد استفاده در کلینیک های زیبایی وجود دارد این است که حتی بسیاری از متخصص‌های پوست هم برای استفاده از این دستگاهها دوره آموزشی ویژه‌ای ندیده‌اند. هیچ‌کدام از پزشکان در دوره‌های آکادمیک دانشگاهی هم دوره‌های مختص استفاده از لیزر را نمی‌بینند، اما برخی از آنها بدون گذراندن دوره‌ای خاص، از لیزر برای خدمات زیبایی و درمانی استفاده می‌کنند.

مدیر یکی از این کلینیک ها در خصوص نحوه فعالیت این موسسات می گوید: وزارت بهداشت مجوز جدید صادر نمی کند و همانطور که گفته شد هزینه اجاره چنین مجوزهایی در تهران بسیار زیاد است و گاهی تا یک میلیارد نیز می رسد، اما چون حوزه زیبایی و سلامت یکی از حوزه های پر درآمد به حساب می آید بسیاری از افراد به صورت غیر قانونی و بدون مجوز با استفاده از این دستگاهها شروع به فعالیت کرده اند. در بسیاری از مراکزی که با عنوان کلینیک زیبایی فعالیت می کنند، همه نوع اقدامات زیبایی انجام می شود؛ از لیزر و بوتاکس گرفته تا برخی اقدامات آرایشی و بهداشتی و حتی برخی اعمال جراحی زیبایی. درحقیقت در این مراکز مشخص نمی شود که برای کدام یک از این اقدامات مجوز صادر شده است و از سوی دیگر هر فردی ادعا می کند که دوره این کار را دیده در حالی که پزشک هم نیست. در واقع، یک ملغمه ای در این کلینیک های زیبایی درست شده که تشخیص افراد دارای صلاحیت را مشکل می کند. با این وجود این شغل پردرآمد باعث جذب بسیاری از افراد به سمت این حرفه شده است.

او در ادامه می گوید: همانطور که گفته شد شروع فعالیت بدون مجوز هم می تواند باشد اما در این مسیر شما همیشه در حال تعقیب و گریز با مسئولان وزارت بهداشت، نظام پزشکی و نیروی انتظامی خواهید بود. به هر حال موسساتی هستند که این فعالیت را با یک حجم پایین تری از فضا راه اندازی می کنند اما به صورت خیلی سبک تر این خدمات را ارائه می دهند. برای مثال شما می توانید یک مکان ۱۵۰ متری اجاره کنید، یک دستگاه لیزر موهای زائد هم خریداری کنید و در نهایت یک پزشک نیز در کناراین خدمات استخدام کنید. با این کار شما به راحتی می توانید درآمدی بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه بسته به مکان فعالیت خود در تهران داشته باشید.  در این صورت وزارت بهداشت مستقیم اقدام به پلمب کردن این مکان نمی کند بلکه شما می توانید با پرداخت جریمه های اندک فعالیت های خود را ادامه دهید. این خیلی مهم است که مکان فعالیت شما اصول بهداشت را رعایت کرده باشد و همچنین در انتخاب پرسنل خود از پزشک و پیراپزشک استفاده کنید که در شرایطی که بازرس مراجعه می کند شما بتوانید از فعالیت خود دفاع کنید. این کار به معنی آن است که شما ماهیانه یک تا دو میلیون تومان بیشتر حقوق پرداخت می کنید اما ادامه فعالیت خود را تضمین می کنید.

دستگاههای بی کیفیت قاچاق در بخش زیبایی و سلامت

بحث مجوز دادن برای ورود دستگاه‌های بی‌کیفیت قاچاق نیز یکی از موضوعات مهم این صنف در حال حاضر است. یعنی جدای از واردات غیرقانونی دستگاه‌های مربوط به خدمات زیبایی به داخل کشور، بسیاری از دستگاه‌هایی هم که به داخل کشور وارد می‌شود، حداقل استانداردهای جهانی را هم ندارند. همچنین نظارت تخصصی و جدی هم برای واردات دستگاه‌ها در کشور وجود ندارد و همین ضعف عمده باعث شده که دستگاه‌های با کیفیت و بی‌کیفیت، هر دو به کشور وارد شوند و در این بین، مشتری هم متوجه تفاوت خدمات این دو نوع دستگاه نمی‌شود.

حالا با جنجالی شدن این خدمات و شکایت های بسیار شهروندان، خبر هایی از وزارت بهداشت برای ساماندهی این موسسات نیز به گوش می رسد. چند ماهی است که وزارت بهداشت می گوید، در مورد استفاده از لیزر، کمیته‌ای فنی در حوزه تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو تشکیل شده است که مجوزهای لازم برای این‌گونه دستگاه‌ها آنجا صادر می‌شود. این کمیته هم سیاستگذاری می‌کند و هم در مورد دستگاه‌هایی که قرار است وارد کشور شوند، تصمیم می‌گیرد و ضابطه تعیین می‌کند.

با وجود این‌که وزارت بهداشت می‌خواهد با این کمیته نوپا، بخشی از بازار بی‌ضابطه استفاده از لیزر و دیگر دستگاههای مورد استفاده در خدمات زیبایی و درمانی را کنترل کند، ولی به نظر می‌رسد که این بازار مکاره، به حدی در لایه‌های اقتصادی کشور ریشه دوانده که بعید است در کوتاه‌مدت بشود آن را به مسیر درست و منطقی هدایت کرد.

زنان طبقه متوسط، مشتریان دائم زیبایی

خدمات زیبایی در کلینیک های تخصصی ارائه دهنده این خدمات بسیار متنوع است به طوری که وقتی با انبوه اسامی ارائه شده در لیست آنها مواجه می شوید بسیاری از این خدمات برایتان نا آشنا خواهد بود. لیزر موهای زائد، سلول های بنیادی جوان سازی، مزوتراپی، تزریق ژل، تزریق بوتاکس، کاشت مو، کاشت ابرو، عمل زیبایی بینی، لیپولیز رفع چربی و … از جمله مواردی است که این روزها در بازار داغ زیبایی کشور به صورت گسترده متقاضی دارد.

شرح خدمات قیمت
لیزر موهای زائد لیزر کل بدن (شامل پاها، دستها ،بیکینی ،کل صورت،زیر بغل) ۹۰۰/۰۰۰
سلولهای بنیادی جوانسازی (PRP) جوانسازی(موی سر،زیر چشم،دستها و صورت) ۴۰۰/۰۰۰ تا ۸۰۰/۰۰۰
مـزوتــراپـی مزوتراپی کل صورت به جزدورچشم ، بسته به نوع موادمصرفی ( هر جلسه) ۱۲۰/۰۰۰ تا ۱۶۰/۰۰۰
برداشتن خال برداشتن خال درشت ( هر عدد) ۵۰/۰۰۰ تا ۸۰/۰۰۰
تـزریق ژل گونه ، لب ،خط خنده  ،هزینه هر ویال ، بسته به نوع موادمصرفی ۳۵۰/۰۰۰ تا ۶۰۰/۰۰۰
تـزریق بوتاکس هر نقطه از صورت  ،هزینه هر ویال ، بسته به نوع موادمصرفی ۲۰۰/۰۰۰ تا ۴۰۰/۰۰۰
جـوان سـازی طول درمان ۲ تا ۵ جلسه لایه برداری شیمیایی بسته به مواد مصرفی ( هر جلسه ) ۵۰/۰۰۰ تا ۱۱۰/۰۰۰

 
جدول بالا پر طرفدارترین های بازار از نگاه یکی از کلینیک های زیبایی غرب تهران است. قیمت هایی که بسته به شرایط مختلف و مواد مصرفی می تواند افزایش یا کاهش داشته باشد و با توجه به حاشیه سود این مواد بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد سود عاید این مراکز می کند. البته حاشیه سود برخی از این خدمات تا ۲۰۰ درصد نیز افزایش می یابد.

به گفته مدیر یکی از این کلینیک ها خانم های طبقه متوسط و بالای جامعه مشتریان دائم این خدمات هستند، به طوری که برخی به صورت ماهانه از این موسسات مشاوره زیبایی می گیرند و رقم های میلیونی برای این کار خرج می کنند و برخی نیز به صورت میان مدت و چند بار در سال به این مراکز مراجعه می کنند اما چیزی که مشخص است افزایش تقاضای این خدمات در جامعه است که تعدد تاسیس چنین مراکزی را از نظر اقتصادی توجیه می کند.

البته نمی توان گفت که تب استفاده از این گونه خدمات در سراسر کشور بالا رفته است اما حداقل در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، تبریز و شیراز به دلیل وجود طبقه متوسط شهری پر درآمد، استفاده از این خدمات به شدت رو به افزایش است و در نتیجه تمرکز این موسسات نیز در جذب مشتری از این قشر اجتماع است. بیش از ۹۵ درصد مشتریان این مراکز خانم ها هستند. خانم هایی که تحت تاثیر تجمل گرایی فزاینده این روزهای جامعه به فکر ایجاد تنوع در نوع پوشش و چهره خود در راستای زیبایی شناسی تعریف شده رسانه های داخلی و خارجی مخارج بعضا هنگفتی خرج می کنند. لب های پروتز شده، دماغ های عملی به همراه عمل زیبایی گونه و دیگر عمل های زیبایی بدن در زنان،  بازاری فراهم کرده است که به نظر می رسد سود های میلیاردی در جیب مالکان این موسسات در شهری مثل تهران می ریزد. البته روی دیگر شهر تهران را باید در مردمانی دید که فارغ از این فضا هستند و خود خواسته یا بالاجبار درگیر این مسائل نمی شوند.

 

منبع : عصرایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ