شایعاتی که باعث افت بازار سهام ایران هستند!

0

به گزارش ساتین : بازار بورس وخرید و فروش اوراق یکی از مطمئن ترین مسیرهایی است که می تواند برای رشد اقتصادی موثر باشد همچنین یکی از راهکار هایی است که با به کار گیری مناسب آن دولت می تواند از رشد نقدینگی و به طبع آن از ایجاد تورم در جامعه جلوگیری کند. البته ممکن است،  بعضاً موفق به نظر رسد اما در وهله هایی ناامید کننده است و نفس را در سینه ها حبس می کند.

 در شرایطی که هر روز تالار شیشه ای شاهد افزایش شاخص ها بود به ناگاه در اوایل ماه گذشته با افت شدید روبرو شد، این شاخص که هفته اول دی‌ماه توانسته بود از مرز ۸۹هزار واحد هم عبور کند به زیر مرز ۸۸هزارواحدنزول کرد تا جایی که در طول ۴روز ۱۵۰۰واحد نزول کرد.
با گذشت بیش از یک ماه از شروع بحران در این بازار هنوز دلیل واضحی از سوی کارشناسان برای آن ذکر نشده است، البته دلایلی برای این کاهش عنوان شده است ولی تناقضات در این باره آنقدر زیاد است که دستیابی به تنیجه روشن کار را قدر سخت تر کرده است. از جمله دلایلی که این کارشناسان عنوان می کنند افزایش سقف تسهیلات و وام مسکن و درنتیجه ایجاد چشم‌انداز رونق در بازار املاک، ابهام در نهایی شدن توافق ژنو، موضعگیری سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، انتشار آمار افزایش عرضه سهام سرمایه‌گذاران عمده در بورس، ابهام در لایحه بودجه۹۳ و انتشار شایعاتی در مورد تغییرات مدیریتی در بازار سرمایه است.
این عوامل ۶گانه به افزایش ابهام در بازار سرمایه منجر شده است و  مهم‌ترین عاملی که کارشناسان برسر اثر‌گذاری آن در بازار سهام متفق القولند انجام مذاکرات هسته‌ای است. هرچند مذاکرات هسته‌ای در سطح معاونان وزیر امور خارجه همچنان ادامه دارد اما اطلاعاتی در مورد توافق احتمالی وجود ندارد و اخبار ضدو نقیضی در این‌باره به گوش می‌رسد.
در کنار این موضوعات سیاسی بحث افزایش سقف وام تسهیلات مسکن به ۳۵و ۵۰میلیون تومان از عوامل اثر‌گذار اقتصادی است که می‌تواند جریان نقدینگی را به نفع بازار مسکن تغییر دهد و منجر به خروج سرمایه‌ها از بورس شود. در چنین شرایطی ابهام در لایحه بودجه سال ۹۳در مورد تعیین قیمت خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه معادن از دیگر عواملی است که بر ابهام‌های موجود در بازار سهام افزوده است.
تازه‌ترین اطلاعات همچنین نشان می‌دهد سهامداران عمده در طول ۳‌ماه گذشته دست به عرضه‌های گسترده در بازار سهام زده‌اند و در این مدت ۱۵میلیارد سهم در بازار سهام عرضه کرده‌اند، به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود سهامداران حقوقی در کوتاه‌مدت منفعل عمل خواهند کرد. از سوی دیگر هفته گذشته شایعات جدیدی در بازار سهام مبنی بر تغییر مدیریت کلان بازار سرمایه مطرح شد که بر گستره ابهام‌های موجود در بازار سهام افزود. هرچند این شایعه بلافاصله تکذیب شد اما به زعم کارشناسان اثرش را بر بازار سرمایه برجای گذاشت.
در همین رابطه محمد رضا کفاش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگوی درباره دلایل نزول شاخص گفت: طبیعی است پس از صعود‌های ناگهانی بازار سهام با نزول مواجه شود اما به‌نظر می‌رسد آنچه بیشتر از همه در نزول شاخص‌ها مؤثر بوده بحث مذاکرات هسته‌ای است.
اما از سوی دیگر ابراهیم قربانی فرید کارشناس دیگر بازارسرمایه هم در این‌باره به گفته است: جای نگرانی نیست، نزول جزئی از ذات بازار سهام است بالاخره پس از صعود‌های زیادی که در بورس وجود داشت این روند طبیعی است، بازار سهام با حباب فاصله زیادی دارد. نسبت قیمت به درآمد در بسیاری از بورس‌های دنیا بین ۱۶تا ۱۷است و بورس تهران با این عدد فاصله زیادی دارد. ممکن است سهام چند شرکت به‌طور مشخص بالا رفته باشد اما بازار سهام دچار حباب نشده وروند صعودی بازار سهام دوباره از سر گرفته خواهد شد.
ولی این گفته کارشناسان مورد تاید برخی نمایندگان مجلس نبود به طوری که، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به تشریح دلایل افت زمستانه شاخص ها در بازار بورس پرداخت و گفت: حبابی بودن بخشی از رشد شاخص بورس در ماههای گذشته و تعیین بالای نرخ خوراک پتروشیمی ها، از دلایل اصلی افت شاخص ها در هفته های گذشته است.
ارسلان فتحی پور با تاکید بر تقویت بازار سرمایه گفت: شاخص بورس متاثر از عوامل متعددی است و باید توجه داشت در ماههای گذشته  رشد شاخص بورس حبابی و کاذب بوده است. این نماینده مهمترین عامل سقوط بورس را خبر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی اعلام کرد وافزود: قیمت۱۰یا ۱۵ سنت برای خوراک پتروشیمی ها بالا است و باید توجه داشت در کشور ترکیه نرخ خوراک پتروشیمی از ۱۰ سنت نیز کمتر است بنابراین باید شرایط را برای تقویت تولید این شرکت ها که به تقویت بازار بورس منتهی می شود فراهم کرد.
فتحی پور با تاکید دوباره بر تاثیر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی بر روی بورس ، گفت : اگر این روند افت شاخصها ادامه پیدا کند و سرمایه گذاران بورس ، این بازار را سود آور نبینند ، با خارج کردن پول از بورس ، شاهد افزایش ویرانگر نقدینگی دربازار خواهیم بود که تاثیر سونامی تورمی آن به شکلی بسیار خطرناک در بخش ارزاق عمومی ، مسکن ، کالاهای صنعتی و مایحتاج ضروری مردم گذاشته و تلاطمی نامیمون را بر روی دست دولت می گذارد.
در این باره جعفر قادری نیز با فتحی پور هم عقیده است و می گوید: بخشی از رشد شاخص بورس در ماههای گذشته حبابی و ناگهانی بوده بنابراین کاهش این شاخص به این دلیل است که در روزهای اخیر بازار سرمایه روند تعدیل و منطقی شدن را در پیش گرفته است. باید توجه داشت که نوسانات شاخص بورس تابع عوامل مختلفی است که یکی از عوامل تاثیر گذار در کاهش شاخص ها در بازار سرمایه در روزهای اخیر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها است.
این نماینده افزود: باید پذیرفت علاوه بر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها، مسئله رشد قیمت سنگ آهن واحدهای معدنی نیز در ریزش شاخص های بورس نقش داشته است. قادری درباره آینده شاخص بورس نیز گفت: بعید می دانم شاخص بورس در روزهای آینده، صعود قابل توجهی داشته باشد.
البته شایعات مربوط به استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بازجویی از برخی مدیران بورس، استعفای دسته جمعی ۷ کارگزار بورسی، ابهامات مالی برخی صنایع و تصمیمات مدیران بورسی در مورد برخی از شرکت‌ها نیز از عوامل کاهش شدید شاخص بورس به حساب می آیند.
به هر حال شاخص بورس تهران این روز‌ها دچار توفان هیجان‌ها شده است و بادبان بورس یک روز بر افراشته است و روز دیگر با سقوط مواجه می‌شود. این موضوع سرمایه‌گذاران را نگران کرده است و قدرت تصمیم‌گیری را حتی برای سهامداران حرفه‌ای سلب و نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.
تابناک
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ