نرخ تورم در ونزوئلا چقدر است؟ +قیمت بولیوار ونزوئلا

0

بولیوار ونزوئلا (به انگلیسی: Venezuelan bolívar) (به زبان بومی: Bolívar fuerte venezolano) با کد ایزوی VEF، یکای پول رایج در کشور ونزوئلا است. مسئولیت کنترل این واحد پولی برعهدهٔ بانک مرکزی ونزوئلا قرار دارد.

اقتصاد ونزوئلا تا حد زیادی بر پایهٔ بخش نفت خام، ساخت است. درآمد حاصل از صادرات نفت بیش از ۵۰٪ از تولید ناخالص داخلی و تقریباً ۹۵ درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهد.

مقایسه ایران و ونزوئلا کانال تلگرام آمد نیوز قیمت بولیوار ونزوئلا تورم ونزوئلا بیوگرافی هوگو چاوز اقتصاد ونزوئلا اخبار ونزوئلا Venezuelan Bolivar

ونزوئلا پنجمین عضو اوپک از لحاظ تولید نفت است.

از دهه ۱۹۵۰ تا اوایل دهه ۱۹۸۰ اقتصاد ونزوئلا شاهد رشدی مداوم بود که مهاجران بسیاری را به خود جذب کرد، و این کشور دارای بالاترین استاندارد زندگی در آمریکای لاتین بود. در جریان سقوط قیمت نفت در دههٔ ۱۹۸۰، اقتصاد منقبض شد، واحد پول به طور تصاعدی ارزشش را از دست داد، و تورم به ۸۴ درصد در سال ۱۹۸۹ و ۹۹٪ در سال ۱۹۹۶ رسید.

سه سال بعد هوگو چاوز به قدرت رسید. ونزوئلا تولیدکننده و صادرکنندهٔ محصولات صنعتی سنگینی نظیر فولاد، آلومینیم و سیمان است که تولیدشان در نزدیکی کیودد گواینا در نزدیکی سد گوری متمرکز شده، که یکی از بزرگترین سدهای جهان و تولید کنندهٔ حدود سه چهارم از برق ونزوئلا است.

دیگر تولیدات قابل توجه شامل الکترونیک و خودرو و همچنین نوشیدنی و خوراک. کشاورزی در ونزوئلا حدود ۳٪ از تولید ناخالص داخلی، ۱۰ درصد از نیروی کار و حداقل یک چهارم از زمین ونزوئلا را به خود اختصاص داده است.

ونزوئلا صادرکنتدهٔ برنج، ذرت، ماهی گرمسیری میوه، قهوه، گوشت خوک و گوشت گاو است. با وجود روابط تیره بین دو کشور ایالات متحده آمریکا و ونزوئلا این کشور مهم‌ترین شریک تجاری ونزوئلاست. صادرات ایالات متحده به ونزوئلا شامل ماشین آلات کشاورزی، محصولات پزشکی، ابزار و ماشین است. ونزوئلا یکی از تأمین کنندگان خارجی نفت به ایالات متحده است.

حدود ۵۰۰ شرکت ایالات متحده در ونزوئلا نمایندگی دارند. بنا بر بانک مرکزی ونزوئلا دولت از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ حدود ۳۲۵ میلیارد دلار از طریق تولید نفت و صادرات عایدی داشته و بنا بر آژانس بین‌المللی انرژی به تاریخ اوت ۲۰۱۵ این کشور ۲٫۴ میلیون بشکه در روز تولید نفت داشته که ۵۰۰٬۰۰۰ تایش به ایالات متحده آمریکا صادر شده است.

پس از «انقلاب سوسیالیستی» هوگو چاوز نیمی از ابرشرکت عظیم نفتی پترولئوس دی ونزوئلا در سال ۲۰۰۲ با اخراج بیشتر ۲۰٬۰۰۰ سرمایه انسانی کارامد ناراضی آن تعدیل شد و دولت با اعمال سختگیرانه کنترل ارز در سال ۲۰۰۳ تلاش کرد از فرار سرمایه جلوگیری کند.

از آن زمان تولید نفت افولی مداوم داشته و واحد پول چندین بار ارزش خود را از دست داده و در اقتصاد اخلال ایجاد شده است. علاوه بر آن کنترل قیمت، خلع ید تعداد زیادی از مزارع و صنایع مختلف و دیگر سیاست‌های بحث‌برانگیز دولت از جمله توقف هر گونه دسترسی به ارز خارجی به نرخ رسمی معقول دولتی، منجر به تشدید کمبودها در ونزوئلا و افزایش شیب قیمت کالاهای رایج از جمله مواد غذایی و آب و محصولات خانگی و قطعات یدکی ابزارها و لوازم پزشکی شده که بسیاری از تولیدکنندگان را وادار به توقف یا کاهش تولید و یا در نهایت رها کردن این کشور شده است چنان‌که چند شرکت فناوری و اکثر سازندگان خودرو چنان کرده‌اند.

در طول ریاست جمهوری چاوز در بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ رشد اقتصادی ونزوئلا به ۱٫۲٪ سقوط کرد. ولی با افزایش درآمدهای نفتی و پایان اعتصابات در صنعت نفت ونزوئلا رشد اقتصادی افزایش پیدا کرد و در سال ۲۰۰۴ به ۱۸٪ رسید. در سال ۲۰۰۷ صادرات نفت و گاز ۹۰٪ صادرات ونزوئلا را تشکیل می‌داد. در سال ۲۰۰۶ تجارت با ایالات متحده آمریکا ۵۳٪ کل تجارت ونزوئلا را تشکیل می‌داد. میزان تورم در سال ۲۰۰۸، ۳۱٫۴٪ بود. هوگو چاوز در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که ونزوئلا باید از بانک جهانی خارج شود.

پس از ملی شدن یک پروژه نفتی در ونزوئلا، و خروج شرکت آمریکایی اکسون موبیل از این پروژه این شرکت بوسیله شکایت‌هایی در کشورهای انگلیس، هلند و آمریکا موفق به مسدود سازی ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های شرکت نفت دولتی ونزوئلا شد.

نرخ تورم ونزوئلا از ژانویه ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۷

مقایسه ایران و ونزوئلا کانال تلگرام آمد نیوز قیمت بولیوار ونزوئلا تورم ونزوئلا بیوگرافی هوگو چاوز اقتصاد ونزوئلا اخبار ونزوئلا Venezuelan Bolivar

I compute the implied annual inflation rate on a daily basis by using PPP to translate changes in the VEF/USD exchange rate into an annual inflation rate. The chart below shows the course of that annual rate, which peaked at 800% (yr/yr) in the summer of 2015. At present, Venezuela’s annual inflation rate is 150%, one of the highest in the world (see the chart below).

Currency Converter: VEF to USD

Venezuelan Bolivar۱ VEF = 0.100233 USD
US Dollar۱ USD = 9.97672 VEF

Live mid-market rate ۲۰۱۷-۰۴-۲۹ ۱۶:۵۳ UTC

Currency Converter: VEF to IRR

Venezuelan Bolivar۱ VEF = 3,252.58 IRR
Iranian Rial۱ IRR = 0.000307448 VEF

Currency Converter: USD to IRR

US Dollar۱ USD = 32,450.11 IRR

Iranian Rial۱ IRR = 0.0000308165 USD

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ