درآمد روزانه ۱۵ میلیونی در کلینیک های دندانپزشکی/ خدمات دندانپزشکی از ۴۰ هزار تا ۸۰ میلیون

1

آمار رسمی وزارت بهداشت در پایان سال ۹۵ نشان می دهد که ۱۸.۵ درصد از هزینه های پرداخت شده از سوی مردم به دندانپزشکی اختصاص یافته است.  در حالیکه نزیدک به ۴۰ درصد از مردم کشور از خدمات دندانپزشکی محروم هستند،‌ اختصاص ۱۸۰۵ درصد از کل هزینه ها  نشان از بالا بودن هزینه های  دندانپزشکی در کشور دارد.

هزینه و قیمت پر کردن دندان هزینه و تعرفه های دندانپزشکی هزینه تاسیس مطب دندانپزشکی هزینه ارتودنسی معرفی شغل آزاد قیمت واحد تجاری در تهران قیمت ایمپلنت دندان عصب کشی دندان شغل دندانپزشکی شغل پر درآمد رشته دندانپزشک دندانپزشکی خوب در تهران دندانپزشکی ارزان قیمت در تهران درآمد ماهیانه یک دندانپزشک بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران بازار کار دندانپزشکی در ایران

بر اساس آمار ۴ دهک از خانوار ایرانی از خدمات دندانپزشکی محروم هستند و بیشتر خدمات دندانپزشکی به  دهک های بالای جامعه اختصاص پیدا می کند. وزارت بهداشت در سال گذشته اعلام کرد دهک های بالای جامعه بیش از ۲۵ درصد هزینه های درمانی را در بخش دندانپزشکی  صرف کرده اند.

این موضوع نشان می دهد که یک کلنیک دندانپزشکی باید  گروه مرفه و متوسط جامعه را هدف قرار داده و بر اساس درآمدهای این قشر از جامعه کسب و کار خود را برنامه ریزی کند.

در حال حاضر بررسی های میدانی نشان می دهد که در نقاط پایین و کم درآمد جامعه کلینیک دندانپزشکی خصوصی وجود ندارد و اگر موردی هم باشد مربوط به سازمانها و ارگانهای دولتی است.

در دندان پزشکی، حداکثر موادی که مصرف می شود ۱۰ تا ۱۲ درصد هزینه است و بقیه هزینه هایی که  گرفته می شود، هزینه های جانبی و دستمزد پزشک است.

مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی در کمترین صورت بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد.  هر کلینیک به طور متوسط بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ مراجعه کننده در ماه دارد. اگر تنها ۱۲ درصد از هزینه ها صرف موارد اولیه و هزینه های جانبی کلینیک شود با یک حساب سر انگشتی می توان گفت که یک کلینیک دندانپزشکی در کمترین حالت ۱۵ میلیون درآمد دارد که با کسر ۱۲ درصد هزینه ها بین ۱۲  و نیم  تا ۱۳ میلیون سود خالص دارد که  در آمد ماهیانه آن به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان می رسد.

برای راه اندازی یک کلینیک دندانپزشکی باید شرایط عمومی و تخصصی را به صورت یکجا داشت. شرایط عمومی تاسیس یک درمانگاه دندانپزشکی عبارت است از ۱- تاسیس هر گونه موسسه درمانی به نام مرکز دندانپزشکی قبل از هر گونه اقدام، منوط به کسب موافقت اصولی و پروانه تاسیس از وزارت متبوع است. ۲- نداشتن سوء پیشینه ۳- داشتن ساختمان مناسب  و مورد تایید کارشناس وزارتخانه متبوع(فضای فیزیکی مورد نیاز مرکزدرمانی بر اساس تعداد یونیت دندانپزشکی و بخشهای مصوب محاسبه می شود که حداقل مساحت مناسب برای هر یونیت و متعلقات مربوطه ۱۰ متر است.)۴- مراکز درمانی عمومی و تخصصی داندانپزشکی می توانند در حداقل مساحت ۱۵۰ متر مربع و در یک یا چند طبق ساختمان احداث شوند. اصل هر مرکز درمانی اعم از تخصصی و عمومی با مرکز مشابه نبایستی از ۵۰۰ متر کمتر باشد. علاوه بر این شرایط عمومی، شرایط تخصصی هم باید در راه اندازی یک کلینیک دندانپزشکی مورد توجه قرار گیرد. بر اساس آیین نامه تأسیس درمانگاه های دندان پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،‌ شرایط تخصصی راه اندازی  یک کلینیک عبارت است از ۱- وجود یک دستگاه اتوکلاو با حجم حداقل ۱۷ لیتر به ازای هر ۵ دستگاه یونیت دندانپزشکی الزامی است.

۲- وجود حداقل یک دستگاه رادیوگرافی پری اپیکال ۳- مراکز تخصصی می توانند علاوه بر بند ۵-۳ یک دستگاه رادیولوژی پانورکس ولترال سفال نیز داشته باشند. ۴- برای بهره برداری اولیه از مراکز، تعداد حداقل ۵ دستگاه یونیت صندلی دندانپزشکی و متعلقات مربوطه ضروری است. ۵- دارو و تجهیزات اتاق اورژانس (شامل کپسول اکسیژن، قفسه داروهای اورژانس، ست احیا شامل آمبوبگ و……. وحتی المقدور الکتروشوک) ضروری  است.۶- وجود حداقل یک نفر پرستار دندانپزشکی با تحصیلات دانشگاهی جهت ارائه خدمات درمانی جرمگیری و آموزش بهداشت و همکاری با دندانپزشکان در هر نوبت کاری ضروری است. ۷- وجود حداقل یک نفر تکنیسین رادیولوژی با تحصیلات دانشگاهی در هر مرکز تخصصی دندانپزشکی در صورت داشتن دستگاه پانورکس ولترال سفال در کلیه نوبت های کاری فعال مرکز ضروری است. گفتنی است با توجه به تعداد یونیت و نوع تخصص، نیروی انسانی اعم از دندانپزشک و پیرادندانپزشک تعیین می شود.

با توجه به شرایط عمومی و  تخصصی ذکر شده راه اندازی یک درمانگاه دندانپزشکی دارای هزینه های بسیاری بالایی است که مهمترین آن را تجهیزات و لوازم مربوط به آن تشکیل می دهند.

جدول شماره یک مجموعه هزینه های دستگاه های  یک درمانگاه دندانپزشکی را  نشان می دهد.

جدول شماره ۱

نام محصول قیمت
دستگاه اتوکلاو پری وکیوم تمام اتوماتیک ۸۷ میلیون تومان
یک دستگاه رادیولوژی پانورکس ولترال سفال ۹۵ میلیون تومان
دارو و تجهیزات دارویی ۱۰۰ میلیون تومان

بخش دیگر هزینه های یک درمانگاه را هزینه رهن، اجاره و یا خرید ساختمان تشکیل می دهد. با توجه به اینکه ملک مورد نیاز یک درمانگاه  دندانپزشکی باید دارای مجوز  اداری باشد در نتیجه ملک نسبت به ملک مسکونی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه بیشتری دارد. دکتر حسین اقدامی  دارای درمانگاه  و  مطلب دندانپزشکی در غرب  تهران است وی به خبرنگار ما می گوید« خرید هر متر ساختمان در این محوطه بین ۵ و نیم میلیون و تا ۷ میلیون  قیمت گذاری می شود  اما به دلیل بالا بودن قیمت املاک اداری و تجاری  باید بیش از ۲۰ درصد گرانتر یک ملک را خریداری کرد.»

به گفته وی «برای راه اندازی یک کلینیک دندانپزشکی در  غرب تهران در کم ترین حالت باید  بین ۳۰۰  تا ۳۵۰ میلیون تومان هزینه رهن پرداخت. همچنین اگر قصد اجاره  آن وجود داشته باشد باید بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون اجاره برای یک ساختمان در نظر گرفت.»

وی معتقد است در هر نقطه از شهر تهران  که کیلینیک دندانپزشکی راه اندازی می شود نیاز به سرمایه ای بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون فقط برای تامین هزینه های ساختمان وجود دارد.  اما در کلینیک های دندانپزشکی علاوه بر هزینه وسایل و تجهیزات ساختمان دستمزد کارکنان هم  بسیار بالا است.  در کلینیک ها معمولا روال بدین صورت است که دندانپزشک یک حقوق ثابت دریافت کرده و به ازای هر بیمار نیز درصدی به عنوان حق العمل می گیرد.

هزینه های مواد مورد نیاز هم بستگی به سیاستهای خرید دندانپزشک در مطب خصوصی یا شورای کلینیک دارد که معمولا دندانپزشکها برای مطب شخصی خود مواد کمتری خریداری می کنند که در این صورت هزینه ها بیشتر می شود. البته باید توجه داشت که کلینیک ها به دلیل خرید قابل توجه همیشه تخفیف های قابل توجهی هم دریافت می  کنند.

اما میزان  درآمدی که این کلینیک ها دارند به خوبی می تواند پاسخ گوی میزان هزینه کرد آن باشد. بررسی های میدانی در کلینیک دندان پزشکی نشان می دهد که متوسط قیمت حضور در دندانپزشکی بیش از ۱۰۰ هزار تومان است.  لیست قیمت  خدمات دندانپزشکی در کلینیک های دولتی و دانشگاهی به شرح زیر است.

معاینه تشخیص ۱۵۰۰۰ تومان، رادیوگرافی ۹۵۰۰ تومان، کشیدن درد دندان از ۴۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان، درمان ریشه یک کانال ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان، درمان ریشه دو کانال ۱۹۰ هزار تومان تا۲۲۰ هزار تومان، درمان ریشه سه کانال ۲۶۰ هزار تومان تا۳۲۰ هزار تومان، ترمیم و پر کردن دندان ۸۵ هزار تومان تا۱۲۰ هزار تومان، ترمیمی و پرکردن دندان با کامپوزیت ۹۵ هزار تومان تا ۱۶۵ هزار تومان، جراحی لثه از ۳۳۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان، پروتز ثابت از ۳۹۵ هزار تومان تا ۵۷۲ هزار تومان، ایمپلنت از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۵۰ هزار تومان است که ایمپلنت دندانهای دو فک تا ۸۰ میلیون هزینه بردار است. شایان ذکر است در کلینیک های خصوصی  قیمت این خدمات به بیش از ۴۰ درصد می رسد.

دنداپزشکان علاوه بر کارهایی مانند کشیدن دندان و امور مربوط به درمان  از بخش دیگری به نام زیبایی دندان درآمد کسب می کنند. یکی از بخش هایی که درآمد قابل توجهی برای دندانپزشکان دارد ایمپلنت کردن دندان ها است.

جدول شماره ۳ قمیت ایمپلنت در کلینیک های دنددانپزشکی را نشان می دهد.

نوع برند قیمت ( هزینه یک پایه ایمپلنت با روکش و هزینه دستمزد)
IDcom فرانسه ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
SIC سوئیس ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
SPI ITIسوئیس ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
CMI کره جنوبی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
INTRA آمریکا ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

یکی دیگر از مراحل درمانی زیبایی دندان ها سیم کشی آنها است. مبلغ درمان ارتودنسی به مورد خاص هر بیمار، نوع بریس و درمان انتخابی و طول مدت درمان بستگی دارد. محدودیت‌ها و مزایای ارتودنسی به بودجه در نظر گرفته شده برای درمان بستگی دارد.

جدول شماره ۳ هزینه ارتودنسی در یک کلینیک خصوصی را نشان می دهد.

خدمات قیمت(تومان)
بسته به نیاز بیمار به گسترش عرضی(ارتودنسی متحرک تک فک) ۱میلون و ۲۰۰ تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار
ارتودنسی face mask (با پلاک متحرک یا ثابت) ۳ میلیون ۵۰۰ تا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار
ارتودنسی ثابت یک فک ۳ میلیون و۲۰۰ هزار تا ۴ میلیون
ارتودنسی ثابت دو فک ۵ میلیون تا ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار
ارتودنسی برای جراحی فک ۷ میلیون تا ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار

منبع: پول نیوز، فهیمه اکبری صحت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. سعید می گوید

    سلام هزینه های که برای ترمیم دندان دندانپزشگان میگیرندزیاده وعصب کشی وپرکردن هزینش دویست وهفتادهزارتومان هم میگیرندتاکارهای مثل روکش گذاشتن داندان هزینه های زیادتری دارندکه این هزینه هاخارج ازتوان مردمه وارزان ترین راه کشیدن دندانه باتشکر