صدای سهامداران “کچینی” هم بلند شد!

0

به گزارش ساتین : در پی اعلام گزارش های شرکت چینی ایران، تعدادی از سهامداران این شرکت پیرامون نحوه تسعیر درآمدهای ارزی این مجموعه در صورت های مالی آن اعتراضاتی را عنوان کردند که متن نامه مذکور به شرح ذیل است:

تاریخ: ۰۶/۱۱/۱۳۹۲

به نام خدا

شکواییه

بازرسان محترم شرکت سهامی چینی ایران

با سلام و احترام

اینجانبان تعدادی از سهامداران شرکت سهامی چینی ایران با توجه به مطالعه صورت­های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده و ۹ ماهه شرکت، به موردی برخورد نمودیم که به نظر اینجانبان حقوق سهامداران خرد شرکت به شکل فاحشی مورد تعدی قرار گرفته است. مورد مذکور در ذیل به استحضار می­رسد. خواهشمند است نسبت به بررسی موضوع و جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران خرد و یا شفاف­سازی موضوع اقدامات لازم را مبذول فرمایید.

بر اساس گزارش شش ماهه حسابرسی شده (و بند ۲-۲۵ یادداشت­های توضیحی) مبلغ فروش صادراتی در دوره مالی مورد گزارش مبلغ ۷.۱۵۰.۰۰۰ دلار آمریکا بوده است که مبلغ ۲۱۴.۶۰۰ دلار آن به صورت ارزی به حساب­های بانکی شرکت واریز و به نرخ مبادله­ای هر دلار معادل ۲۴۷۳۰ ریال در دفاتر شرکت ثبت شده است و مبلغ ۶.۹۳۵.۴۰۰ دلار بر اساس نرخ اعلام شده مدیریت از قرار هر دلار معادل ۲۱۵۰۰ ریال (بر مبنای هر مترمربع کاشی و سرامیک ۵/۴ دلار) تسعیر و از خریداران به ریال دریافت شده است. در خصوص مبنای نرخ تسعیر مدارک و مستنداتی مبنی بر توافق با عامل فروش صادراتی به حسابرسان شرکت ارائه نشده است.

با توجه به این که در شش ماهه اول سال جاری نرخ دلار آمریکا در بازار ارز در محدوده ۲۹۰۰۰ ریال تا ۳۸۰۰۰ ریال در نوسان بوده است میزان فروش صادراتی شرکت در سال جاری بر اساس نرخ بازار به شدت تغییر خواهد کرد و تأثیر قابل ملاحظه­ای بر سود هر سهم خواهد گذاشت لذا چند ابهام برای سهامداران خرد به وجود می­آید:

۱) مدیریت شرکت بر چه مبنایی نرخ ۲۱۵۰۰ ریال را برای فروش صادراتی گزارش کرده اند؟

۲) اگر عامل فروش شرکت، مبلغ فروش صادراتی را به صورت ریالی به مدیران اعلام نموده است، چرا مدیران شرکت با اعلام مبلغ فروش صادراتی شش ماهه ۷.۱۵۰.۰۰۰ دلار و پیش­بینی سالانه فروش صادراتی حدود ۱۸ میلیون دلار موجبات گمراهی سهامداران در صورت-های مالی را فراهم کرده اند؟

رونوشت:

۱) مدیریت نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار

۲) خبرگزاری فارس

۳) خبرگزاری بورس نیوز

در پایان اضافه می کند، با توجه به بررسی های صورت گرفته توسط این سایت خبری مطالب عنوان شده توسط سهامداران مطابق با صورت های مالی “کچینی” بوده و به طور کامل صحیح است به گونه ای که در کلیه گزارش های آن اعم از ۹ ماهه و شش ماهه می توان شاهد نرخ تسعیر ارز پایین شرکت و در حدود ۲۰۰۰ تومان به ازای هر دلار، برای فروش صادراتی بود نکته جالب تر آنکه مبالغ ارزی خرید مواد مصرفی با نرخ های ۳۰۰۰ تومان به ازای هر دلار در ۹ دوره ۹ ماهه و هر یورو ۴۶۲۲ تومان در گزارش های شش ماهه تسعیر شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ