گفتگو با فیض الله کاکوئی مسئول معدن زمستان یورت آزادشهر

1

به دنبال جریان حادثه انفجار در معدن زغال سنگ زمستان یورت غربی که در ساعت یازده ونیم امروز ( ۱۳ اردیبهشت) اتفاق افتاد؛ کارفرمای این واحد معدنی به تشریح جزئیات این حادثه پرداخت.

 فیض الـله کاکوئی (مسئول معدن زمستان یورت شمال غربی) با بیان اینکه در حادثه‌ امروز، حدود ۵۰ نفر از کارگران ازجمله دو نفر از مسئولان ایمنی داخل تونل بودند، افزود: این حادثه در فاصله هزارو ۲۰۰  تا هزارو ۵۰۰متری ورودی  تونل شماره یک رخ داده و تا هم اکنون تعداد زیادی از کارگران مجروح وبه بیمارستان انتقال یافته‌اند.

او با بیان اینکه جدا از کارگران محبوس تعدادی از مجروحان کارگرانی هستند که به نیت کمک به همکاران محبوس خود وارد تونل می‌شوند، در ادامه گفت: حجم بالای گاز باعث مصدومیت این کارگران شده و به بیمارستان انتقال یافته‌اند.

او در تکمیل گفته‌های خود درخصوص علت وقع این حادثه گفت: زمانی که موتور دیزل از کار می‌افتد کارگران توسط یک دستگاه باطری که خارج از تونل تهیه کرده بودند، قصد روشن کردن متور دیزل کشنده لوکوموتیو را داشتند که به محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده تونل منفجر شده و تعداد زیادی از کارگران دچار حادثه می‌شوند.

طبق اظهارات وی، بعد از وقوع حادثه سریعا به امدادگران و نیروهای امداد و نجات شهرستان اطلاع‌رسانی شد و آنان سریعا خود را به محل حادثه رساندند اما امکانات آنان برای حوادث این چنینی بسیار محدود است.

معدن زغال سنگ زمستان یورت معدن زغال سنگ خوش ییلاق معادن زغال سنگ ایران اخبار آزادشهر

****

یکی از معدنچیان زمستان یورت با بیان اینکه ۱۸ ماه حقوق ما را پرداخت نکردند، گفت: از سال ۱۳۹۲ تا کنون مسئولان مربوطه حقوقها را به صورت کامل واریز نکردند و در هر سال سه تا چهار ماه از حقوق ما را نپرداختند.

رضا محمودی پارسیان در گفت‎وگو با خبرنگار تسنیم در آزادشهر با بیان اینکه این مسیر تونل در گذشته نیز از ایمنی مناسبی برخودار نبود، اظهار داشت: ما بارها این مسئله را به مسئولان مربوطه معدن در شهرستان و استان اعلام کرده بودیم.

یکی از معدنچیان معدن زمستان یورت با بیان اینکه متاسفانه تاکنون هیچ گونه عکس‌العملی از سوی مسئولان انجام نشده بود، افزود:این تونل به صورت یک‌طرفه و  محوطه بسته است و وقتی انفجار صورت می‌گیرد همه موجودات زنده در تونل بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست می‌دهند.

این کارگر معدن با بیان اینکه تنها حقوق ۷۳۰ تا ۷۷۰ هزار تومان برای یک کارگر معدن در سال‎های گذشته در نظر گرفته می‎شد، گفت: امسال این میزان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

محمودی‎پارسیان ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون مسئولان مربوطه حقوق‌ها را به صورت کامل واریز نکردند و در هر سال ۳ تا ۴ ماه از حقوق ما را نپرداختند.

وی گفت: این در حالی بود که در هر سال ۳ ماه از بیمه ما را پرداخت می‎کردند و براساس قانون نیاز بود که این‌ها در طول سال ما را بیمه می‎کرند و این حق ما معدنچیان بود.

این کارگر معدن با بیان اینکه معدنچیان در ۲ کارگاه و در هر شیفت ۱۶ ساعته فعالیت می‎کردند، افزود: به صورت متوسط در هر کارگاه ۸ نفر مشغول به فعالیت بودند.

این کارگر معدن  با بیان اینکه از روز گذشته بوی گاز در معدن استشمام می‎شد، افزود: این موضوع به مسئولان توزیع داده شده بود ولی در محل کارگاه یک دستگاه گاز برای سنجش گاز در معدن وجود نداشت.

محمودی پارسایی با بیان اینکه این تونل‎ها راه دیگری ندارند و در مدت یک ربع تا ۲۰ دقیقه اکسیژن به اتمام می‎رسد، افزود: بارها این موضوع را تذکر دادیم اما هر کسی اعتراضی می‎کرد از کار اخراج می‎شد.

وی با بیان اینکه باید با ایمنی صفر به کار خود ادامه می‎دادیم، افزود: ۱۷ تا ۱۸ ماه طلبکار هستیم و حقوق نگرفتیم چرا که در هر سال ۳ تا چهار ماه از حقوق ما را پرداخت نکردند.

منبع : تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. احمد می گوید

    شما بعنوان رسانه حداقل اشتباه نوشتاری نباید داشته باشید توزیع یعنی پراکنده کردن و توضیح یعنی شرح دادن ،بیان کردن لطفا متن را اصلاح بفرمائید