ترین های لیگ شانزدهم فوتبال/ پرسپولیس بهترین و ماشین‌سازی بدترین‌ها را درو کردند

0

در لیگ شانزدهم بهترین آمارها متعلق به صدرنشین بود و همه بدترین‌ها متعلق به قعرنشین لیگ است.

لیگ شانزدهم روز گذشته (پنجشنبه) با برگزاری هفته سی‌ام به پایان رسید. در این فصل برخلاف فصل‌های گذشته، دیگر هیجان برای کسب عنوان قهرمانی تا روز و ثانیه‌های آخر وجود نداشت و جدال‌های هفته پایانی برای فرار از سقوط، کسب نایب قهرمانی و به دست آوردن مقام چهارمی و رسیدن به سهمیه احتمالی لیگ قهرمانان آسیا بود.

اکنون نگاهی به «ترین‌ها»ی لیگ شانزدهم می‌پردازیم:

*پرسپولیس: بیشترین برد، کمترین تساوی، بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع

بدون شک امسال یکی از بهترین فصل‌های تاریخ پرسپولیس بود. پس از اینکه دست سرخ‌پوشان در هفته آخر فصل گذشته مقابل راه‌آهن به خاطر تفاضل گل از جام قهرمانی کوتاه ماند، برانکو با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف، تیمی زهردار برای لیگ امسال ساخت. مرد کروات در لیگ شانزدهم، بازیکنان افت کرده نظیر رضا نورمحمدی، بابک حاتمی و سوشا مکانی را کنار گذاشت، سید جلالِ باتجربه را به پرسپولیس بازگرداند و حسین ماهینی هم با پایان دوران سربازی خود، به جمع سرخ‌پوشان بازگشت تا دفاع سرخ‌ها، ترسناک‌تر از مهاجمان این تیم شوند. این تیم در لیگ شانزدهم، بهترین عملکرد را در خط دفاعی در تاریخ لیگ برتر داشت. (میانگین گل خورده این تیم به طور مشترک با استقلال خوزستان سال گذشته، ۰.۴۶ گل خورده در هر بازی است).

رکوردهای پرسپولیس در لیگ شانزدهم عبارتند از: بیشترین برد با ۲۰ پیروزی، کمترین تساوی با ۶ مساوی، بهترین خط حمله با ۴۶ گل زده و بهترین خط دفاع با ۱۴ گل خورده

رکوردهای لیگ برتر رکوردهای پرسپولیس رکوردهای استقلال بهترین گلزن لیگ برتر برترین های لیگ برتر فوتبال اخبار لیگ برتر اخبار فوری پرسپولیس آمار لیگ برتر

پرسپولیس در نیم‌فصل نخست، ساسان انصاری را از دست داد که در فولاد، راه را برای آقای گلی خود هموار کرد اگر چه در نهایت به آن نرسید. برانکو برای مهدی طارمیِ تازه بازگشته از ترکیه، جانشینی به جز مهاجم بی‌کیفیت و ضعیف اوکراینی (پریموف) روی نیمکت نمی‌دید. محمد عباس‌زاده هم در لیگ دسته اول گل‌های زیادی وارد دروازه حریفان می‌کرد اما جانشینی برای «مهدی آقای گل» نبود. با این حال سرخ‌ها همچنان می‌بردند و به صدرنشینی خود ادامه می‌دادند. نیم‌فصل دوم اما هم طارمی اوج گرفت و آقای گل شد و هم پرسپولیس به قهرمانی رسید. البته در این قهرمانی، «گیرپاچ» کردن تراکتورسازان و بیداری استقلال از نیم‌فصل دوم نیز موثر بود. با این حال نمی‌توان از عملکرد خیره‌کننده قرمزها در کسب قهرمانی در سه هفته مانده به پایان رقابت‌ها و به دست آوردن ۶۶ امتیاز از ۳۰ مسابقه (با میانگین ۲.۲ امتیاز در هر بازی که از این حیث رکورددار تاریخ لیگ برتر هستند) چشم پوشید.

*کمترین شکست: پرسپولیس و تراکتورسازی با ۴ شکست

تراکتورسازی امسال فصلی خاص را پشت سر گذاشت. این تیم در نیم‌فصل اول عملکرد بسیار خوبی داشت و رقیبی جدی برای پرسپولیس محسوب می‌شد، اما شرایط تراکتورسازان در نیم‌فصل دوم کاملاً تغییر کرد. این تیم در تعطیلات نیم‌فصل، سروش رفیعی بازیکن تأثیرگذار خود را از دست داد و تقریباً روند خوب هم به همراه رفیعی، تراکتورسازی را ترک کرد. امید عالیشاه، احمد نوراللهی و هاشم بیک‌زاده نیز مدتی پس از حضور در تبریز، با حکم محرومیت فیفا، مجبور به ترک تراکتورسازان شدند. خود ژنرال هم بارها گفت که تراکتورسازی را پنچر کرده‌اند. اکنون امید پرشورها به کسب قهرمانی جام حذفی است تا پایکوبی پس از سال‌ها به تبریز بازگردد.

رکوردهای لیگ برتر رکوردهای پرسپولیس رکوردهای استقلال بهترین گلزن لیگ برتر برترین های لیگ برتر فوتبال اخبار لیگ برتر اخبار فوری پرسپولیس آمار لیگ برتر

*ماشین‌سازی تبریز: کمترین پیروزی، بیشترین شکست، بدترین خط حمله و بدترین خط دفاع

امسال، فصلی تلخ برای فوتبال تبریز به شمار می‌رفت و تنها قهرمانی تراکتورسازی در جام حذفی می‌تواند کام آذری‌ها را شیرین کند. یک تیم تبریزی در  نیم‌فصل دوم کاملاً از قهرمانی دور شد، تیمی دیگر (گسترش فولاد) همانند چند فصل گذشته در میانه‌های جدول بود و تیم تازه‌وارد به لیگ برتر هم خیلی زود به لیگ دسته اول بازگشت. رسول خطیبی که سال گذشته در اواسط فصل جایگزین نادر دست‌نشان شد و برای نخستین بار (صرف نظر از صعود شهرداری تبریز در سال ۹۲ که به علت تبانی به لیگ دو سقوط کرد) تبریز را صاحب سه تیم در لیگ برتر کرد، تا هفته هشتم بیشتر دوام نیاورد و نتوانست این تیم را از قعر جدول جدا کند. پس از حضور فرهاد کاظمی مربی پیشین خطیبی در سپاهان روی نیمکت سبز و سفیدپوشان تبریزی، این مربی برای بقای ماشین‌سازی در لیگ برتر قول داد و حتی قسم خورد! اما نتایج ضعیف این تیم ریشه‌دار همچنان ادامه داشت و روز به روز هواداران کمتری از ماشین‌سازان استقبال می‌کردند. عملکرد این تیم در حدی اسفبار بود که در دو هفته گذشته، این تیم حتی شانس صعود یک پله‌ای هم نداشت.

رکوردهای ماشین‌سازی در لیگ شانزدهم عبارتند ازکمترین پیروزی با ۳ برد، بیشترین شکست با ۲۰ باخت، بدترین خط حمله با ۱۸ گل زده و بدترین خط دفاع با ۴۵ گل خورده.

رکوردهای لیگ برتر رکوردهای پرسپولیس رکوردهای استقلال بهترین گلزن لیگ برتر برترین های لیگ برتر فوتبال اخبار لیگ برتر اخبار فوری پرسپولیس آمار لیگ برتر

* گسترش فولاد تبریز: بیشترین تساوی با ۱۷ مساوی

گسترشی‌ها انگار قصد ندارند از رده هشتم جدول بالاتر بیایند و هر فصل در همان رتبه‌های میانی جدول تقلّا می‌کنند. شاگردان فراز کمالوند امسال با خرید بازیکنانی چون دخسوس که فصل گذشته عنوان بهترین دروازه‌بان فصل را کسب کرد و محمدرضا خلعتبری که سابقه زیادی در تیم ملی دارد، به نظر می‌رسید خود را برای حضور در جمع بالانشینان جدول آماده می‌کنند، اما عملکرد پر فراز و نشیب گسترش فولاد در این فصل هم ادامه داشت و این تیم باز هم نتوانست جایی در جمع مدعیان صعود برای خود دست و پا کند و فراز کمالوند به هدف خود که قرار گرفتن در جمع ۶ تیم برتر جدول بود، نرسید.

رکوردهای لیگ برتر رکوردهای پرسپولیس رکوردهای استقلال بهترین گلزن لیگ برتر برترین های لیگ برتر فوتبال اخبار لیگ برتر اخبار فوری پرسپولیس آمار لیگ برتر

*آقای گل لیگ برتر: مهدی طارمی با ۱۸ گل

مهاجم سرخ‌پوشان که با دو گل سه امتیازی خود، تیم ملی ایران را بیش از پیش به جام جهانی ۲۰۱۸ نزدیک کرد، دومین فصل پیاپی به عنوان آقای گلی رقابت‌ها دست یافت. او فصل گذشته ۱۶ گل زده بود و در لیگ شانزدهم، ۱۸ گل به ثمر رساند. با توجه به زمزمه‌هایی مبنی بر قطعی شدن حضور منشا در جمع سرخ‌پوشان، اگر طارمی فصل آینده در پرسپولیس بماند، کار سختی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی دارد. شاید وجود مهاجم شش‌دانگی چون منشا، عرصه را بر طارمی تنگ کند به خصوص اینکه این مهاجم فرصت‌های گلزنی زیادی را از دست می‌دهد و بسیاری اعتقاد دارند طارمی باید با تعداد گل‌های بیشتری عنوان آقای گلی را به خود اختصاص دهد.

رکوردهای لیگ برتر رکوردهای پرسپولیس رکوردهای استقلال بهترین گلزن لیگ برتر برترین های لیگ برتر فوتبال اخبار لیگ برتر اخبار فوری پرسپولیس آمار لیگ برتر

*کم‌گل‌ترین هفته لیگ: هفته هجدهم با ۹ گل

پرگل‌ترین مسابقه این هفته، دیدار استقلال مقابل صنعت نفت آبادان بود که با پیروزی سه گله آبی‌ها به پایان رسید. چهار بازی نیز تنها یک گل داشت و یک تساوی یک-یک نیز در این هفته داشتیم.

*پرگل‌ترین هفته: هفته هفتم با ۲۵ گل

در این هفته، یک بازی ۶ گله، یک دیدار پنج گله و مسابقه چهار گله داشتیم تا پرگل‌ترین هفته لیگ شانزدهم رقم بخورد.

*پرگل‌ترین مسابقه: پیکان ۴ – استقلال خوزستان ۳

بازی پرحاشیه این فصل که استقلالی‌های جنوب هم نسبت به زمین و داوری اعتراض زیادی داشتند، با درخشش گادوین منشا با پیروزی پیکانی همراه بود که می‌توان گفت پدیده این فصل لیگ برتر بود. تیم تازه‌وارد به لیگ برتر که در پایان فصل، به کار خود در رده ششم جدول پایان داد.

منبع : تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ