اکران فیلم “بابک زنجانی” در جشنواره فیلم فجر امسال !

0

به گزارش ساتین :  در حالی که بابک زنجانی این روزها در بازداشت به سر می برد با این حال ردپای پررنگ این چهره ایرانی در جشنواره فجر هم دیده می شود. بسیاری گمان می کنند «نقش نگار» با حضور دوباره ناصر ملک مطیعی در سینما که فعلا در توقیفی ناگفته به سر می برد، تنها فیلم با سرمایه گذاری زنجانی است که به جشنواره ارائه شده اما شنیده های شبکه ایران حکایت از این دارند که رد سرمایه های کلان زنجانی در چند فیلم دیگر هم به چشم می خورد.

* پروژه دوم اقتباسی از کار درآمد

شبی که مراسم رونمایی از «نقش نگار» تازه ترین فیلم علی عطشانی برگزار شد امیر جعفری از جمله سینماگران حاضر در این مراسم بود که در قابهایی چند نفره در کنار بابک زنجانی قرار گرفت. کمی پیش تر نیز زنجانی در گفتگویی تفصیلی از رفاقتی که با جعفری داشته سخن گفته و او را همکلاسی قدیمی خود قلمداد کرد. این چنین بود که وقتی پای جعفری به عنوان بازیگر به پروژه «بیگانه» بهرام توکلی باز شد حمایت مالی از این پروژه هم در دستور کار زنجانی قرار گرفت. «بیگانه» که با اقتباسی از «تراموایی به نام هوس» تنسی ویلیامز ساخته می شود و داستان درگیریهای دو زوج را روایت می کند، در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد و پیش از ماجرای بازداشت زنجانی بنا بود نام او به عنوان سرمایه گذار این فیلم در تیتراژ هم ذکر شود که فعلا این اتفاق منتفی شده است. تهیه کننده این کار سعید ملکان است.

* پروژه سوم هم امیر جعفری را دارد

«سیزده» دومین ساخته هومن سیدی که در بخش فیلم اولیهای جشنواره امسال حضور دارد دیگر فیلمی است که هم امیر جعفری را دارد و هم اینکه بابک زنجانی و شرکت متبوعش سورینت پشت فیلم بوده اند. تهیه کننده این پروژه سعید سعدی است یعنی تهیه کننده ای که تعاملات مثبتی با ارگانهای سینمایی بخش دولتی داشته و همین امسال فیلم «پنجاه قدم آخر» را با حمایت انجمن دفاع مقدس ساخته است اما سعدی که می دانسته سوژه «سیزده» سوژه بفروشی نیست که بتوان بر روی وجه تجاری آن سرمایه گذاری کرد پیدا کردن سرمایه گذار را به سیدی کارگردان کار محول کرد و او نیز به واسطه جعفری با زنجانی آشنا شد. اینکه سیدی در جایی گفته است:«فیلم متعلق به امیر جعفری است.» هم گواهی است بر این مدعا.

* ارتباط با واسطه ها در پروژه چهارم

دیگر فیلمی که شنیده شده بخشی از بودجه تولید آن توسط بابک زنجانی تامین شده «قصه ها»ی رخشان بنی اعتماد است. این فیلم که با مجوز ویدیویی ساخته شده نام بنی اعتماد را به عنوان تهیه کننده دارد اما به صورت کاملا غیرمستقیم و از طریق یک شرکت واسطه حمایتهایی از سوی زنجانی شامل حال آن شده است. این فیلم که در دوره شمقدری و به دلیل کینه ای که رییس سابق سازمان سینمایی نسبت به صراحت کلام بنی اعتماد داشت توقیف شده بود در بخش مسابقه جشنواره امسال حضور دارد.

* و بالاخره در پربحث ترین پروژه این روزها

پنجمین فیلمی که شایعاتی مبنی بر حمایت زنجانی از آن به چشم می خورد پربحث ترین فیلم این روزهای سینمای ایران است؛ فیلمی با عنوان «آشغالهای دوست داشتنی» که هرچند توسط فارابی تهیه شده است اما به واسطه روحیات محافظه کارانه مدیر جدید این نهاد و برداشتن اسم ارگان زیرمجموعه خود از فیلم، امتیاز فیلم به کارگردان آن محسن امیریوسفی واگذار شده است. شنیده های شبکه ایران حکایت از آن دارند که امیریوسفی هم به واسطه سعید ملکان که مجری طرح «آشغالهای دوست داشتنی» هم هست توانسته با همان شرکت واسطی که میان «قصه ها» و زنجانی فعالیت می کرد ارتباط برقرار کرده و بودجه میلیاردی به دست آوردن رایت فیلم را تامین کند!

* رویاهایی که نقش بر آب شد

چرایی حضور بابک زنجانی در سینما را باید در علایق این بیلیونر در قرارگیری کنار چهره های مشهور سینما قلمداد کرد. زنجانی نه به واسطه علاقمندی به هنر سینما بلکه به واسطه اینکه سینما و در کنار آن فوتبال بیشتر از سایر حیطه ها می توانند او را در کانون توجه قرار دهند وارد سینما شد. حضور او در سینما هم با یک فیلم ساختارگرا به نام «هیچ کجا هیچ کس» رقم خورد؛ فیلمی به کارگردانی ابراهیم شیبانی که باز هم این امیر جعفری بود که او را به زنجانی معرفی کرده بود. با این حال فروش پایین فیلم سبب ساز آن شد که او برای ادامه سرمایه گذاری در سینما آگاهانه تر پیش برود. در همین مسیر بود که او سعی می کرد سرمایه های پروژه هایی را تامین کند که از یک طرف امیر جعفری و از طرف دیگر محمود دینی که یکی بازیگری شناخته شده است و دیگری بازیگری که فقط نامی ازش باقی مانده کیفیت آنها را تایید کنند. در این میان امیر جعفری هیچ گونه سمت رسمی را در مجموعه زنجانی نپذیرفت اما محمود دینی که همه او را با «علی» سریال «آیینه عبرت» می شناسند مدیریت سورینت فیلم که ارگان سینمایی زنجانی بود را در اختیار داشت.

زنجانی آن قدر بلندپرواز و رویایی بود که برنامه هایی را هم برای تولید مشترک داشت اما با بازداشتش در ۹ دی ماه توسط دادستانی کل کشور همه این برنامه ها نقش برآب شد و بعید است که بعد از آزادی از بازداشت هم وی بتواند نه در سینما که حتی در بیزنس اقتصادی اش به روال سابق فعالیت کند!

مرجع : شبکه ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ