پریا پیشوا ،دختر والیبالیست ایرانی در آمریکا +عکس

0

در حالی که همه نگاه ها در والیبال بانوان ایران معطوف به مائده برهانی و زینب گیوه دو ملی پوش والیبال ایران در تیم شومن کلاب بلغارستان است یک ستاره دیگر از والیبال دختران ایران در حال درخشیدن در آن سوی مرزهاست.

تیم منتخب کانادا در حالی که یک دختر والیبالیست ایرانی در ترکیب خود داشت به مقام قهرمانی رقابت های ایندیانای آمریکا رسید. این دختر پریا پیشوا نام دارد و در دفاع روی تور و اسپک بی نظیر عمل کرد. وی دختر ناصر پیشوا بازیکن بلند آوازه گذشته و مربی بین المللی والیبال ایران است.

در مسابقات ایندیانا ۴۰ تیم دانشجویی و آزاد از ایالات متحده و چند کشور همجوار اروپایی شرکت کردند. پیشوا در گفت و گویی با جام جم آنلاین عنوان کرد:خیلی دلم می خواست دخترم در تیم ملی ایران بازی کند و به همین دلیل وی به تیم بانوان پرسپولیس کشاندم اما متاسفانه مربی تیم فقط چند دقیقه او را بازی گرفت و به بهانه هایی باعث دلسردی پریا شد در حالی که به آسانی می توانست برای تیم ملی کشور مان بازی کند.

وی افزود: او ضرر نکرد ولی ایکاش به جوانانی که آن سوی مرزها به وطنشان روی می آورند روی خوش نشات داده شود تا جذب شوند.

والیبال زنان دختر والیبالیست ایرانی بیوگرافی ناصر پیشوا بیوگرافی پریا پیشوا بیوگرافی اسکندر موهبت ایرانیان کانادا اخبار والیبال

ناصر پیشوا، متولد ۱۳۲۱ نیشابور است. می گوید:«ورزش را از دبستان شروع کردم. ابتدا فوتبال بازی می کردم و بعد به والیبال گرایش پیدا کردم. در ۱۸ سالگی عضو تیم ملی جوانان ایران انتخاب شدم. چند سالی بازی کردم و بعدا از طرف ایران ایر برای ماموریتی چهار سال رفتم کویت و آنجا در تیم نادی العربی بازی می کردم. در مسابقات جام خلیج فارس که برای کشورهای عربی بود بازی کردم و چند سال مقام اول را در کویت به دست آوردیم. بعد از بازگشت به ایران دوره های مربیگری را در ژاپن و کره جنوبی گذراندم. بیشتر مسابقات جهانی را رفتم تماشا کردم. از سن ۲۵ سالگی ورزش والیبال را گذاشتم کنار و رو آوردم به مربیگری. به عنوان مربی با تیم های تهران، ملی جوانان، امید تهران و باشگاه آرارات کار کردم. مربی و سرپرست باشگاه هما بودم که چند سال مقام اول باشگاه های ایران را به دست آورد.»

پیشوا به همراه خانواده در سال ۱۳۶۶ به کانادا مهاجرت کرد و پنج سال در مونتریال فعالیت های ورزشی را با نام هما ادامه داد. در سال ۱۹۹۲ به تورنتو آمدند و فعالیت های ورزشی را باز با همان نام هما این بار در تورنتو ادامه داد.

می گویم، پس پایه گذار والیبال برای ایرانی ها در تورنتو شما بودید؟ می گوید، نه، و آقایی را به من نشان می دهد و می گوید، او والیبال ایرانی های تورنتو را راه انداخته، با او صحبت کن.

اسکندر موهبت، ۶۸ ساله است. درباره ی راه اندازی برنامه ی والیبال توسط ایرانی ها می گوید:«۳۵ سال پیش، قبل از انقلاب، من و همسرم به کانادا مهاجرت کردیم و اینجا با دکتر رئوفی و دکتر دیگری که اسمش خاطرم نیست، شروع کردیم به بازی بسکتبال چون من و همسرم (گالینا موهبت) در ایران عضو تیم بسکتبال دانشگاه تهران بودیم. بعد از اینکه همسرم به دلیل بارداری به بازی ادامه نداد، آقای حجت به ما پیوست و ایشان چون بسکتبال بلد نبود از ما خواست والیبال را ادامه بدیم. و ما هم شروع کردیم به بازی والیبال.  ۱۷ سال پیش سفری رفتیم مونتریال برای مسابقه با تیم مونتریال که آقای پیشوا مسئول آن تیم بود. بعدا وقتی آقای پیشوا آمد تورنتو ما شروع کردیم با هم بازی کردن و از آن زمان آقای پیشوا به خاطر اینکه هم پیشکسوت است و هم مربی است، کنترل و مدیریت کار را برعهده گرفت.»

پریا پیشوا، والیبال را نزد پدرش یاد گرفته و به گفته ی خودش، الان ۱۵ سال است که والیبال بازی می کند. او عضو تیم زنان تورنتو است که سال گذشته این تیم در کانادا سوم شد.

پریا با آنکه در دانشگاه بازاریابی خوانده، ولی به ورزش مورد علاقه اش، والیبال، خیلی اهمیت می دهد. او خودش هفته ای سه روز تمرین دارد، و هفته ای یک روز با شاگردان هما کار می کند. روزهای یکشنبه هم با بزرگسالان بازی می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ