سنگ سماور ،عجیب ترین سنگ ایران +عکس

0

در بین رشته‌های ورزشی گوناگون کوهنوردی و صخره نوردی از طرفداران زیادی برخوردار است.

صخره نوردان علاوه بر مهارت باید دارای قوای جسمانی بالایی باشند. در کشورمان هم این رشته هواداران زیادی دارد که برای حضور در طبیعت و کوهستان اهداف زیادی را در بین کوه‌های کشورمان دارند.

یکی از جالب‌ترین صخره‌ها در ایران سنگ سماور در استان مازندران است. این سنگ در مسیر صعود به قله علم کوه از مسیر گرده آلمان ها قرار دارد.

کوهنوردی علم کوه در کجاست عکس علم کوه جاذبه های گردشگری مازندران با عکس Alam Kuh

برای صعود به این قله از این مسیر باید آشنایی کامل به قواعد سنگنوردی داشت زیرا که مسیر ریزشی بوده و در طول مسیر پرتگاه های متعددی وجود دارد که برای گذشتن از آن باید به وسیله حمایت طناب عبور کرد.

علم‌کوه Alam-Kuh نام کوهی با ارتفاع قله ۴٨۵٠ متر است که در منطقهٔ تخت سلیمان دراستان مازندران واقع شده‌است. قلّهٔ علم کوه پس از دماوند دومین قلهٔ مرتفع ایران به شمار می‌رود. بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ایست که در دامنهٔ شمالی آن واقع است و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی درایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کی۲ در جهان را داراست.

کوهنوردی علم کوه در کجاست عکس علم کوه جاذبه های گردشگری مازندران با عکس Alam Kuh

مسیرهای صعود

با توجه به ارتباط علم کوه با کوه‌های اطراف و وجود دیواره و گرده، برای رسیدن به آن راه‌های بسیاری وجود دارد. مسیرهای رایج صعود به علم کوه را می‌توان به دو مسیر کوهپیمایی جنوبی، یک مسیر کوهنوردی شمالی و یک مسیر دیواره‌نوردی تقسیم‌بندی کرد.

  • مسیر جبهه جنوبی؛ مسیر کوهپیمایی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، تنگ گلو و حصار چال از سمت جنوبی به قله علم‌کوه می‌رسد، ساده‌ترین مسیر صعود به قله است. که معمولاً با شبمانی در دشت حصارچال همراه است.
  • مسیر جبهه شمالی؛ مسیر کوهپیمایی شمالی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گردنه سیاسنگ از سمت شرق به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر به عنوان یکی از سخت‌ترین مسیرهای کوهپیمایی در ایران محسوب می‌شود و غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.
  • مسیر گرده آلمان‌ها؛ مسیر کوهنوردی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گرده آلمان‌ها دقیقاً از سمت شمال به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از مسیر سیاسنگ است ولی نیازمند ابزار فنی می‌باشد و مانند آن، غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.
    مسیر دیواره شمالی؛ مسیر دیواره‌نوردی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علم‌چال و دیواره شمالی به قله می‌رسد که با توجه به تعدد مسیرهای دیواره علم صعود متفاوتی خواهد بود.

کوهنوردی علم کوه در کجاست عکس علم کوه جاذبه های گردشگری مازندران با عکس Alam Kuh کوهنوردی علم کوه در کجاست عکس علم کوه جاذبه های گردشگری مازندران با عکس Alam Kuh 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ