کاخ ثابت پاسال و رقابت میان غول های تجاری سازی تهران

0

کاخ ثابت پاسال در شمال خیابان جردن و در یکی از گران‌ترین مناطق تهران قرار دارد و سالهاست بر سر تخریب آن و ساخت مجتمع تجاری به جای آن نزاع در جریان است. چمران؛ رئیس شورای شهر تهران با وجود آنکه اظهارنظر در مورد ارزش آثار در حیطه وظیفه و تخصصش نیست، بارها اظهار کرده این بنا ارزش تاریخی ندارد.

 او در آخرین مصاحبه خود اعلام کرده است که به مالک کاخ ثابت پاسال بزرگ‌ترین خانه تاریخی تهران، علی‌انصاری، مدیرعامل بانک آینده، پیشنهاد داده‌است، این بنا را تخریب کنند و به جایش یک مسجد بسازند و در کنار مسجد با ساخت بنای تجاری هزینه مسجد را در بیاورند!

کاخ ورسای کاخ ثابت پاسال فرقه ضاله بهائیت سید محمد بهشتی شیرازی سوابق رجبعلی خسروآبادی ثروت علی انصاری پیروان بهائیت بیوگرافی علی انصاری بیوگرافی حبیب الله ثابت بهائیت در ایران احمد حکیمی پور

اظهار نظر درباره ارزش کاخ ثابت پاسال وظیفه چمران نیست

رئیس کمیته میراث‌فرهنگی‌ شورای‌ شهر‌ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه اظهارنظر درباره ارزش خانه پاسال در حیطه وظایف و تخصص رئیس شورای شهر تهران نیست، گفت: تخریب پاسال چند سال پیش نیز رسانه‌ای شد و از نظر من اکنون نزاع اصلی میان میراث فرهنگی و شهرداری منطقه است.

وجود رقابت شدید میان غول‌های تجاری‌‌‌سازی در تهران

 با این حال از نظر احمد حکیمی‌پور پشت پرده‌ تخریب خانه پاسال، وجود رقابت شدید میان غول‌های تجاری‌سازی تهران است، چرا که موقعیت و وسعت پاسال آن را تبدیل به یک گنج بالقوه کرده‌است، وگرنه شکی در زمینه ارزش این بنا وجود ندارد.

در همین رابطه رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ارزش خانه پاسال گفت: این بنا واجد ارزش است و باید ثبت ملی شود و حتی اگر ثبت ملی هم نشده‌ باشد، نباید به عنوان بنایی باارزش اجازه تخریب آن داده شود.

سید محمد بهشتی با اشاره به اینکه قبل از ثبت این اثر نباید اقدام عجولانه‌ای برای تخریب آن صورت گیرد، ادامه داد: اصلا اظهارنظر در این مورد بر عهده شورای شهر تهران نیست.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی درباره روند ثبت ملی کاخ ثابت پاسال گفت: روند ثبت آثار در ایران کند است، اکنون ۱ میلیون اثر با ارزش در ایران وجود دارد که فقط ۳۰ هزار عدد آن ثبت شده‌اند و عدم ثبت این اثر ارتباطی با قیمت زمین آن ندارد.

کاخ ورسای کاخ ثابت پاسال فرقه ضاله بهائیت سید محمد بهشتی شیرازی سوابق رجبعلی خسروآبادی ثروت علی انصاری پیروان بهائیت بیوگرافی علی انصاری بیوگرافی حبیب الله ثابت بهائیت در ایران احمد حکیمی پور

رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران درباره آخرین وضعیت این عمارت به خبرآنلاین گفت: این ساختمان در چند سال اخیر مورد مناقشه بوده است. مالک این بنا پروانه‌های ساختمانی دریافت کرده و در کش و قوس بررسی‌های قضایی است.

او در ادامه گفت: آنچه که برای سازمان میراث فرهنگی اهمیت دارد، حفظ این بنای ارزشمند است. به همین خاطر با مذاکرات چند ماه‌ای که با مالک این بنا داشته‌ایم با مالک به توافق رسیده‌ایم که بنا را حفظ کند و در ۲۰ درصد از زمین ضلع غربی این بنا مجموعه‌ای مکمل با عنوان هتل و مرکز فرهنگی بدون وارد شدن لطمه‌ای به بنا ساخته شود.

خسروآبادی با اشاره به اینکه مرمت این بنا در کنار ساخت این مجموعه جدید از برنامه‌های مشترک میراث و مالک عمارت ثابت پاسال است، گفت: این برنامه در دستور کار شورای فنی و کمیته سرمایه‌گذاری سازمان است و امور اداری را طی می‌کند.

بعد از انقلاب، خانه ثابت پاسال یا کاخ «ورسای» در دوره‌ای نیز وزارت اطلاعات، کاخ «ورسای» را خریداری کرده و بعد از آن اسناد نشان می‌دهد این خانه به شرکت صبا میهن واگذار شده که شرکت صبا میهن، تحت مالکیت سازمان بازنشستگی کل کشور است و بعد از آن کاخ «ورسای» به شرکتی به‌نام پیشگامان توسعه تجارت البرز فروخته شده که به‌گفته محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران، این خانه تاریخی اکنون متعلق به علی انصاری مدیرعامل بانک آینده است

***

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به مباحث مطرح شده در خصوص تخریب عمارت ثابت پاسال، موضوعات مطرح شده را نوعی انتقام گیری دانست و گفت: یک سال و نیم از ارائه طرح تبدیل این عمارت به شورای شهر می گذرد و بیان آن در این مقطع تاریخی و ارتباط دادن آن به انتخابات نوعی انتقام گیری به شمار می رود.
وی با با تاکید بر اینکه پاسخ ثبت خانه های تاریخی مسئولیت سازمان میراث فرهنگی است و نه شورای شهر گفت: از آنجاکه این خانه شبیه به یکی از کاخهای فرانسوی ساخته شده است سازمان میراث فرهنگی این ملک را فاقد ارزش های لازم برای ثبت تشخیص داده است.
رئیس شورای شهر تهران گفت: هم اکنون بخش عمده اطراف این خانه به مجتمع های مسکونی تبدیل شده و باقی مانده فضا به حالت ویرانه درآمده است.
چمران اظهار داشت: حال اگر این ملک برای عده ای ارزشمند شده و خواستار نگهداری آن هستند به خاطر احترامی است که برای صاحب آن قائلند که به مذهب جعلی او که همان بهائیت است باز می گردد.
وی در ادامه به تصمیمات گرفته شده برای تبدیل فضای موجود گفت: با توجه به مشخصات این ملک در سیستم شهرسازی، برج تجاری اداری برای آن در نظر گرفته شده بود که اتفاقا شورای شهر با آن مخالفت کرد و پیش نهاد داد تا کاربری فرهنگی برای آن درنظر گرفته شود.
منبع : ایلنا ، خبرآنلاین و روزنامه قانون
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ