آنچه از مستر کارت و ویزا کارت در ایران نمیدانید

0

برخی بانکهای خصوصی عملیات صدور مسترکارتها را آغاز کرده و مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعب آنها، درخواست خود را ارایه کنند؛حداقل مبلغ این مسترکارتها ۱۰۰ یورو و سقف عام آن۳۰۰۰ هزار یورو است.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع صدور مسترکارت و ویزاکارت زمان زیادی است که انتظار گشایشی را می کشد که البته انتظار می رفت بعد از برجام و مذاکراتی که در سطوح مقامات ارشد بانکی کشور با سایر کشورهای دنیا صورت گرفت، خیلی زودتر از اینها به سرانجام برسد.

ویزا کارت چیست مستر کارت مجازی مستر کارت چیست مستر کارت بانک ملی مستر کارت بانک سامان مستر کارت بانک پارسیان صدور ویزا کارت صدور مستر کارت فیزیکی چگونه مستر کارت بگیریم اخبار بانکی

موضوع هر چه که بود بعد از وقوع تحریم ها، اجازه فعالیت جدی این شرکتهای بین المللی در حوزه بانکی کاملا متوقف شد و حتی برخی افرادی که پیش از تحریم، مبالغی را در مسترکارتها و ویزاکارتهای خود داشتند، موجودی‌شان از سوی شرکت های آمریکایی، بلوکه شد و افراد اجازه دسترسی به آنها را نداشتند.

بعد از رفع تحریم ها و امضای برجام، بسیاری انتظار این را داشتند که پای مسترکارت و ویزاکارت به عرصه بانکداری ایران باز شود و به راحتی، موافقت مورد نیاز برای صدور این کارتهای ارزی بین المللی در سیستم بانکی ایران صورت گیرد. اما این طور نشد و اکنون که بیش از یکسال از امضای برجام می گذرد، هنوز صدور این کارتهای ارزی در شبکه بانکی میسر نیست؛ چراکه پایه این کارتها آمریکایی است و تا به حال آمریکا اجازه نداده که روابط بانکی ایران با شرکتهای صادرکننده این کارتها، راه سهل‌تری را در پیش گیرد.

اما اکنون، خبرهای غیررسمی از گوشه و کنار حکایت از همکاری برخی بانکهای خصوصی ایران با بانکهای اروپایی دارد که بر مبنای آن، بتوان مسترکارت و ویزاکارت را برای ایرانی ها، صادر کرد. بر این اساس، بانکهای خارجی مبالغ واریز شده به مسترکارتها را تضمین کرده‌اند تا اگر آمریکایی ها باز هم قصد بلوکه کردن مبالغ موجود در این کارتها را داشته باشند، دارنده کارت زیان نکند.

در این راستا یک مقام مسئول در سیستم بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از آغاز رایزنی بانکهای خصوصی برای صدور مسترکارت با بانکهای اروپایی خبر داد و گفت: برای اینکه پایه این کارتها آمریکایی است و هر لحظه ممکن است بلوکه شوند، مذاکراتی با بانکهای اروپایی صورت گرفته تا بتوان از ضمانتنامه های بانکی آنها برای مشتریان و متقاضیان ایرانی مسترکارت استفاده کرد.

وی که می‌خواهد نامش ذکر نشود،  می‌افزاید: پشت این کارتها ضمانت نامه ای از بانک خارجی قرار می گیرد که پشتوانه مبالغ مسترکارت می شود؛ بنابراین بانک خارجی، ضمانت سپرده ها را صورت می دهد و بر اساس آن ضمانت نامه، کار صدور کارتها شروع می شود.

این مدیر بانکی خاطرنشان می‌کند: اگرچه آمریکا مجوزی برای صدور مستقیم مسترکارت از سوی شرکت مربوطه نمی‌دهد ولی برای ایران هم خیلی سختگیری هم نمی‌کند و آنها هم می‌خواهند کارتهای خود را به فروش برسانند و ایران هم بازار بسیار بکری است.

وی ادامه می‌دهد: حداقل مبلغ این کارتها یکصد یورو و حداکثر سه هزار یورو است و البته چند بانک شروع به صدور این کارتها کرده اند که خصوصی هستند. در این میان اگر فردی متقاضی رقم بیشتر از سه هزار یورو برای واریز در کارت خود باشد، برای اینکه مسائلی همچون پولشویی رخ ندهد، حتما باید اداره بین الملل بانکها هماهنگ کرده و مجوز مربوطه را دریافت نماید. اما قابلیت واریز ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار یورو هم به کارت وجود دارد.

ویزا کارت الکترون بین حداقل ۵۰۰ تا  حداکثر ۱۰۰۰ دلار موجودی دارد و سقف برداشت روزانه آن از کارت خوان و خود پرداز ۵۰۰ دلار است و  برای استفاده در اینترنت غیرمجاز است
ویزا کارت کلاسیک بین حداقل ۱۰۰۰ تا حداکثر ۵ هزار دلار موجودی دارد و سقف برداشت روزانه آن ۶۰۰ دلار از طریق خودپرداز، و ۲ هزار دلار از طریق کارتخوان و اینترنت است.
ویزا کارت طلایی نیز بین  حداقل ۵ تا حداکثر ۱۰ هزار دلار موجودی دارد و سقف برداشت روزانه آن  ۲ هزار دلار از طریق خودپرداز، و ۴ هزار دلار از طریق کارتخوان و اینترنت است.

نکته حایز اهمیت این است که ویزا کارت صادر شده از طریق بانک پارسیان به صورت دبیت DEBIT است یعنی متقاضی باید ارز مورد نظر خود را در روز افتتاح حساب در شعب بانک  پارسیان، خریداری و به صورت سپرده در حساب خود ذخیره کند.
مزیت این نوع ویزا کارت این است که به نام خود شخص صادر می شود و شخص باز کننده حساب می تواند این کارت را به همراه خود به سفر برده و ضمن امکان استفاده از ۱۰ هزار دلار اسکناس نقدی، می تواند  تا سقف ۱۰ هزار دلار در حساب ویزا کارت خود پول واریز کند و به همراه خود سفر کند و از پول نقد و پول موجود در ویزا کارت استفاده کند و با محدودیت زیادی در همراه داشتن ارز مواجه نیست.
اما مشکل این نوع ویزا کارت این است که تنها به صورت دبیت است و کردیت نیست و  امکان استفاده از خدمات کردیت یا اعتبار بانک برای خرید بیش از رقم واریز شده به حساب  فراهم نیست و مشتری به اندازه پولی که در کارت و حساب خود واریز کرده امکان برداشت دارد و بیش از آن نمی تواند به صورت اعتبار بانک از حساب برداشت کند.یعنی اگر ۱۰ هزار دلار به حساب واریز کرده، باید همان ۱۰ هزار دلار را خرج کند و امکان استفاده بیشتر از اعتبار خود بانک را ندارد. زیرا مشکلات موجود در محاسبه نرخ ارز و تامین وثیقه ۱۰۰ درصدی معادل رقم اعتبار مورد انتظار، باعث شده که صدور ویزا کارت اعتباری یا کردیت فراهم نشود.

جدول مقایسه ای خدمات کارتها و حساب

خدمات کارتها

Visa
Electron

Visa
Classic

Visa
Gold

Visa
Platinum

Visa
Infinite

——

MasterCard
Standard

MasterCard
Gold

MasterCard
Platinum

——

قابلیت استفاده در پایانه های فروشگاهی(POS)

P

P

P

P

P

قابلیت استفاده در دستگاه های خودپرداز(ATM)

P

P

P

P

P

قابلیت استفاده در درگاه های پرداخت آنلاین

محدود

P

P

P

P

حک شدن نام دارنده روی کارت

P

P

P

P

P

مدت اعتبار کارت

۳ سال

۳ سال

۳ سال

۳ سال

۳ سال

قابلیت تمدید

P

P

P

P

P

میزان دفعات شارژ

نامحدود

نامحدود

نامحدود

نامحدود

نامحدود

قابلیت فعالسازی اینترنت بانک

P

P

P

P

P

قابلیت فعالسازی اس ام اس بانک

P

P

P

P

P

سقف برداشت روزانه

نامحدود

نامحدود

نامحدود

نامحدود

نامحدود

میزان سپرده اولیه جهت صدور

۱۰۰ دلار

۱۰۰ دلار

۱۰۰ دلار

۱۰۰ دلار

۱۰۰ دلار

هزینه صدور

۵۵۰ هزار تومان

۸۵۰ هزار تومان

۱ میلیون و ۵۰
هزار تومان

۱ میلیون و
۵۸۵ هزار تومان

۲ میلیون ۵۰۰
هزارتومان

تفاوت ویزا کارت و مستر کارت

تفاوت ویزا کارت و مستر کارت در چیست؟ آیا این دو کمپانی اصلا با هم تفاوتی هم دارند یا در همه موارد شبیه به هم عمل می‌کنند؟ اگر به دنبال یک کارت اعتباری جدید هستید، شاید در انتخاب بین ویزا کارت و مسترکارت سردرگم شده باشید. برای اینکه در این تصمیم‌گیری به شما کمک کنیم، ویژگی‌های هریک از این شبکه‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

اولین چیزی که باید بدانیم این است که شرکت‌های ویزا کارت و مسترکارت، صادرکننده کارت نیستند، بلکه کارت‌ها همگی توسط بانک‌ها صادر می‌شوند. ویزا کارت و مستر کارت، شبکه‌هایی هستند که پرداخت‌های بین بانک‌ها و مشتریان بانک‌ها را پردازش می‌کنند. با در نظر داشتن این موضوع، به طور کلی تفاوت ویزا کارت و مستر کارت چندان زیاد نخواهد بود. البته هر دو شبکه‌ پرداخت، به دارندگان کارت مزایایی از جمله بیمه ماشین اجاره‌ای، امنیت پرداخت و محافظت در برابر سواستفاده ارائه می‌دهند.

هنگام انتخاب بین ویزا کارت و مسترکارت، به جای اینکه ویژگی‌های شرکت پردازشگر پرداخت را بررسی نماییم، مهم‌تر است که بدانیم بانک صادر‌ کننده کارت، چه امکاناتی را در ازای آن کارت اعتباری مانند جوایز، خرید، برداشت و انتقال مانده حساب معامله در اختیار ما قرار می‌دهد.

ویزا کارت و مسترکارت بیشتر شباهت دارند تا تفاوت! هردوی آن‌ها مزایای متنوعی دارند. بهترین مزیت، تخفیف در سفر و بسته‌های مربوط به تعطیلات است. اما به هر حال تفاوت ویزا کارت و مستر کارت هم یکی از عوامل ایجاد رقابت بین این دو است.

ویزا کارت دو سطح دارد: سطح پایه و ویزای امضا. بیشتر شرکت‌های ارائه دهنده کارت‌های سطح پایه، خدماتی از قبیل پرداخت صدمه ناشی از تصادف ماشین غیر اجاره‌ای، ضمانت‌های تمدید شده خرید، پوشش خرید بدون تایید، کمک‌های اضطراری و جایگزینی فوری کارت را پوشش می‌دهند. کارت‌های ویزای امضا، شامل همه پیشنهادهای سطح پایه هستند؛ علاوه بر این، به عنوان یک سرویس نگهبان ۲۴/۷ و یک پورتال آنلاین، به صاحبان کارت ویزای امضا، خدماتی از قبیل دسترسی به تخفیف‌ها و دسترسی‌های ویژه به سرگرمی و ورزش و غذاخوری‌ و سفر و… را ارائه می‌دهد.

مستر کارت سه سطح دارد: سطح پایه، سطح جهانی و سطح ممتاز جهانی. ردیف پایه خدماتی شبیه ویزا دارد؛ به عنوان مثال، پرداخت صدمه ناشی از تصادف ماشین غیر‌ اجاره‌ای، محافظت علیه کلاهبرداری، کمک‌های سفرهای اضطراری، جایگزینی کارت و ضمانت‌های تمدید‌شده. مستر کارت یک سرویس قابل توجه دارد که ویزا ندارد: حفاظت از قیمت. اگر کالایی به مبلغی خریداری شود و حداکثر تا ۶۰ روز بعد از خرید، مبلغ آن کاهش یابد، مستر کارت اختلاف را پرداخت خواهد نمود، بنابراین در این شرایط، مسترکارت از ضرر شما جلوگیری می‌نماید.
توجه داشته باشید اگر چه ویزا کارت به خودی خود، پیشنهاد حفاظت از قیمت ندارد، اما بعضی از بانک‌هایی که ویزا کارت صادر می‌کنند، از تغییرات قیمت محافظت می‌نمایند.

ویزا کارت چیست مستر کارت مجازی مستر کارت چیست مستر کارت بانک ملی مستر کارت بانک سامان مستر کارت بانک پارسیان صدور ویزا کارت صدور مستر کارت فیزیکی چگونه مستر کارت بگیریم اخبار بانکی

آیا تفاوت ویزا کارت و مستر کارت اهمیتی هم دارد؟

هنگامی که برای انتخاب کارت اعتباری، مزایای انواع کارت‌ها را را باهم مقایسه می‌کنید، بهتر است به جای بررسی مزایای شرکت پردازشگر، به مزایایی که بانک صادر کننده کارت ارایه می‌دهد بپردازید. این خدمات عبارتند از: پاداش ثبت نام، جوایز خرید، برداشت و نقاط یا مسافت‌ها. حفاظت خرید از قبیل تمدید ضمانت یا تطبیق قیمت و خدمات مربوط به سفر مانند کیسه‌های چک رایگان و یا دسترسی به سالن فرودگاه. به خاطر داشته باشید این موضوع که شما واجد شرایط دریافت کدام کارت باشید به اعتبار شما بستگی دارد. بهترین امکانات کارت اعتباری برای افرادی است که اعتبار بسیار خوبی دارند، البته برای افرادی که اعتبار متوسطی دارند هم کارت‌های اعتباری مناسب ​​وجود دارد؛ حتی کسانی که پیشینه اعتباری خوبی ندارند و برای بازسازی سابقه اعتباری بد خود تلاش می‌کنند هم می‌توانند گزینه‌های خوبی در میان کارت‌های اعتباری پیدا کنند.

 نتیجه نهایی در مورد ویزا کارت و مستر کارت

شاید انتخاب بین ویزا و مسترکارت برای برخی افراد، تفاوت جزئی داشته باشد؛ اما بهتر است وقت خود را صرف این کنیم که بانک صادر کننده چه مزایایی در ازای کارت ارائه می‌دهد، مثلا خرید، برداشت و پاداش درآمد. با این کار، مزایای بیشتری نصیب شما خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ