نگاهی به شکست سنگین استقلال مقابل العین امارات +خلاصه بازی

1

به نقل از ایران ورزشی حتی اگر مخالفان کی‌روش دوست نداشته باشند، این مشهورترین نمونه سال­ های اخیر از هنر دفاع کردن در فوتبال است. بازی منچستریونایتد با بارسا در سال ۲۰۰۸. مایکل کریک به خاطر می­ آورد که کی­ روش با دو تشک به بازیکنان نشان داد که از چه فضایی باید مراقبت کنند. او از دو مدافع میانی و دو هافبک میانی خواست مانع رسیدن توپ به این دو تشک شوند؛ دقیقا همان فضایی که بارسا از آن استفاده می کرد. هنر دفاع در فوتبال این روزها معادل بستن فضاهاست و کی­ روش یکی از اساتید این کار است. درباره این بازی بارها نوشته شده. منچستر موفق شد بارسا را در نوکمپ با تساوی بدون گل متوقف کند و با بردن بازی برگشت به فینال لیگ قهرمانان رسید.

نتیجه بازی فوتبال نتیجه بازی استقلال چند چند شد بیوگرافی علیرضا منصوریان برنامه لیگ قهرمانان آسیا بازیکنان استقلال تهران اخبار لیگ قهرمانان آسیا اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)

استقلال مقابل العین هم می­­ خواست فضای پشت محوطه جریمه را ببندد، ولی استراتژی دفاعی تیم برای این بازی یک هرج و مرج کامل بود. منصوریان در غیاب سه هافبک اصلی­ چاره را در تجمع بازیکنان در زمین خودی و یارگیری من تو من با عمر عبدالرحمان دیده بود. در منسوخ بودن این روش همین بس که هیچ نمونه مشابهی از آن در بایگانی ذهنی­ مان نیست، مگر چند بازی قدیمی از فوتبال ایران.

 

در بازی مشهور ایران و آرژانتین گفته می­ شود که یارگیری مسی به دستور کی­روش منطقه­ ای بود و ستاره آرژانتین با توجه به تغییر مکان زیادش مامور مشخصی برای مهار نداشت. مهمترین حسن یارگیری منطقه­ ای این است که ساختار دفاعی به هم نمی­ ریزد و تیم مجبور نیست با یک بازیکن کمتر بازی کند.

 

در بازی العین یارگیری بسکتبالی مگویان با عبدالرحمان خط میانی استقلال را کاملا به هم ریخته بود و هافبک باهوش اماراتی با جابه­­ جایی عرضی فضاهای بزرگی در بلوک دفاعی استقلال بوجود می­ آورد.

 

فرصت­ های العین در شروع بازی خیلی زود نشان داد که تصمیم منصوریان چقدر اشتباه بوده و سرانجام مقاومت تیم در هم شکست. انتظار می­ رفت سرمربی استقلال بعد از گل اول العین تغییر روش بدهد، ولی این تاکتیک ادامه پیدا کرد و با مصدومیت فرشید باقری، ماموریت مهار عبدالرحمان به جابر انصاری سپرده شد.

 

استقلال بعد از دریافت گل سوم چاره­­ ای جز حمله نداشت و از یارگیری مستقیم دست کشید، ولی تغییرات ترکیب این تیم به قدری زیاد شده بود که بازیکنان در زمین کاملا سردرگم بودند و هر حمله حریف به یک موقعیت گل تبدیل می­شد.

 

منصوریان در این بازی سه هافبک اصلی­ اش را نداشت و قابل انتظار بود که استقلال نتواند بازی همیشگی را به نمایش بگذارد، ولی با همین نفرات هم می­ توانست ساختار دفاعی مدرن­تر و منطقی­ تری تدارک ببیند، فضاها را ببندد و با مهاجمان سریعش تنها به ضدحمله فکر کند. پشتوانه برد بازی رفت هم اجازه انتخاب چنین روشی را می­داد.

 

بازیکنان استقلال هم در این بازی نمایش فردی ضعیفی داشتند، ولی نزول کیفی آنها بی­ ارتباط با آشفتگی تاکتیکی تیم نبود. وقتی شرح وظایف به خوبی تفهیم شده باشد بازیکنان با اعتماد به نفس بالاتری بازی می­ کنند. در این بازی اما ناکارآمدی سیستم دفاعی تیم خیلی زود برای بازیکنان و کادر فنی مشخص شد و تردید همه را فرا گرفت. نکته­ ای که رحمتی بعد از گل اول العین می خواست به نیمکت گوشزد کند و تعویض زودهنگام قربانی نشان می­ داد که تمام تدابیر کادر فنی که یک هفته برای آن برنامه ­­ریزی کرده شکست خورده و استقلال مجبور است ۶۰ دقیقه را با برنامه جدیدی که کسی نمی­ داند چیست بازی کند.

 

باخت سنگین ۱-۶ در خانه امارات نباید عملکرد منصوریان در بازی­ های قبلی را زیر سوال ببرد. نباید این نکته مهم را فراموش کرد که هافبک استقلال در نیم فصل دوم با مثلث ابراهیمی، نورافکن و اسماعیلی متحول شد و غیبت آنها ضربه بزرگی به تیم بود. طبیعت بازی­های حذفی مثل لیگ قهرمانان هم این است که اولین اشتباه آخرین اشتباه است و یک بازی بد همه اندوخته تیم را بر باد می­ دهد. این بازی اما نشان داد که کادر فنی استقلال نیاز به تقویت دارد. تلخ­ تر از خود باخت نمایش تیم بود که به شان قهرمان سابق آسیا لطمه زد. کادر فنی استقلال انگار می­ خواست در العین فوتبال را از نو اختراع کند؛ اختراعی که شکست خورد.

در بازی که استقلال برای صعود به مرحله یک چهارم نهایی تنها به یک مساوی نیاز داشت، تاکتیک اشتباه منصوریان در ارائه بازی دفاعی باعث شد سنگین ترین نتیجه تاریخ استقلال در لیگ قهرمانان آسیا رقم بخورد.

دور برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا/ ساعت ۲۳:۱۵
استادیوم: هزاع بن زاید/ تعداد تماشاگر:
داور: کو هیونگ جین ، کمک ها:  پارک سانگجون و پارک اینسون

 

 

نتیجه بازی فوتبال نتیجه بازی استقلال چند چند شد بیوگرافی علیرضا منصوریان برنامه لیگ قهرمانان آسیا بازیکنان استقلال تهران اخبار لیگ قهرمانان آسیا اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)
ترکیب العین
خالد عیسی، اسماعیل احمد، مهند سالم، سالم العزیزی، خالد عبدالرحمن، لی میونگ‌جو، احمد برمان، محمد عبدالرحمان، کایو لوکاس، عمر عبدالرحمان و ناصر الشمرانی
سرمربی: زوران مامیچ
ترکیب استقلال
سیدمهدی رحمتی، رابسون جان واریو، لئوناردو پادووانی، میلاد زکی پور، وریا غفوری(مجتبی حقدوست ۵۴)، فرشید باقری(جابر انصاری ۲۵)، مجید حسینی، خسرو حیدری، هرائر مگویان، علی قربانی(محسن کریمی ۳۹) و کاوه رضایی
سرمربی: علیرضا منصوریان

 

 

نتیجه بازی فوتبال نتیجه بازی استقلال چند چند شد بیوگرافی علیرضا منصوریان برنامه لیگ قهرمانان آسیا بازیکنان استقلال تهران اخبار لیگ قهرمانان آسیا اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)
شرح گل ها

 

 

۱-۰ (العین) : در دقیقه ۲۷ کایو بازیکن برزیلی العین بعد از یک و دو با لی میونگ‌جو در فضای خالی محوطه جریمه استقلال دوباره صاحب توپ شد تا او دروازه ی استقلال را باز کند.

 

۲-۰ (العین): توپ بلند بازیکنان العین پشت دفاع استقلال در دقیقه ۳۲ به کایو رسید و این بازیکن بعد از دریبل رحمتی، دروازه ی استقلال را با یک ضربه دقیق باز کرد تا اختلاف به عدد دو برسد.

 

۳-۰ (استقلال): سانتر از سمت راست و اشتباه پادوانی در دفع توپ عموری را در موقعیت دروازه خالی قرار داد و این بازیکن دروازه استقلال را به زیبایی باز کرد.

 

۴-۰ (العین): در دقیقه ۵۵ شوت لی میونگ‌جو دفاع استقلال را به هم ریخت و از پشت محوطه جریمه به زیبایی دروازه استقلال را برای بار چهارم باز کرد.

 

۵-۰ (العین): عمر عبدالرحمن بازهم خط دفاع استقلال را به هم ریخت و ضربه اش از پشت محوطه جریمه گل پنجم العین را رقم زد.

 

۶-۰ (العین): شمرانی روی پاس فوق العاده عموری گل ششم را در موقغیت تک به تک  وارد دروازه رحمتی کرد.

 

۶-۱ (استقلال): کاوه رضایی از روی ضربه ایستکاهی زیبا ششمین گل خود در لیگ قهرمانان آسیا را به ثمر رساند.

 

 

شرح بازی

 

 

تیم فوتبال العین با ارائه یک نمایش بی نقص در نیمه اول بازی با ۲ گل به رختکن رفت. در این بازی منصوریان با سیستم کاملا دفاعی تیمش را به زمین فرستاد و اوضاع در ۲۵ دقیقه اول بازی کاملا برای استقلال خوب پیش می رفت تا این که در این دقیقه فرشید باقری تک هافبک دفاعی استقلال مصدوم شد و ۲ دقیقه اول در نبود او استقلال گل اول را دریافت کرد. اما بعد از این گل بازهم نمایش بی نقص العین ادامه داشت و کایو لوکاس بازهم به استقلال گل زد تا بازی در نیمه اول با نتیجه ۲ بر صفر به پایان برسد. منصوریان در نیمه اول جابر انصاری و محسن کریمی را به زمین فرستاد و همین موضوع باعث شده که این تیم در نیمه دوم امیدوار به برگشت به بازی باشد. استقلال در نیمه دوم تنها به یک گل برای صعود نیاز دارد.

اما در نیمه دوم منصوریان قصد داشت تیمش را تهاجمی کند که این تغییر سیستم نه تنها جواب نداد بلکه باعث شد العینی ها آزادانه تر جلو بروند و تلخ ترین نتیجه آبی ها در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا را رقم بزنند. استقلال در نیمه دوم با به نمایش درآوردن یک بازی بی برنامه، پراشتباه و البته بی هدف ۴ گل دیگر از حریف خود دریافت کرد تا حالا علیرضا منصوریان قطعا از انتخاب سیستم کاملا دفاعی برای تیمش پشیمان باشد. کاوه رضایی در دقیقه ۸۲ بازی یکی از ۶ گل را جبران کرد اما شاید تلخ ترین گل دوران فوتبالش را به ثمر رساند.

نتیجه بازی فوتبال نتیجه بازی استقلال چند چند شد بیوگرافی علیرضا منصوریان برنامه لیگ قهرمانان آسیا بازیکنان استقلال تهران اخبار لیگ قهرمانان آسیا اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)

 
بهترین بازیکن: 
در روزی که تقریبا تمام بازیکنان العین درخشش فوق العاده ای داشتند، عمر عبدالرحمن و کایو لوکاس هرکدام با زدن ۲ گل به استقلال نقش مهمی در پیروزی تاریخی تیم شان داشتند.
اتفاق ویژه:
در بازی که استقلال برای صعود به مرحله یک چهارم نهایی تنها به یک تساوی نیاز داشت، با ۶ گل خورده بدترین نتیجه این تیم در تاریخ لیگ قهرمانان رقم خورد.

 

 

نتیجه بازی فوتبال نتیجه بازی استقلال چند چند شد بیوگرافی علیرضا منصوریان برنامه لیگ قهرمانان آسیا بازیکنان استقلال تهران اخبار لیگ قهرمانان آسیا اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)

 

 

دقایق حساس

 

 

دقیقه ۷: شوت عمر عبدالرحمن از پشت محوطه جریمه به راحتی در دستان مهدی رحمتی قرار گرفت.

دقیقه ۱۲: سانتر کایو با ضربه سر شمرانی روبرو شد و ضربه او را مهدی رحمتی از زیر تیر دفع کرد هرچند این صحنه از نظر داور آفساید اعلام شد.

دقیقه ۱۵: شوت عمر عبدالرحمن از زاویه بسته با نوک انگشتان مهدی رحمتی به کرنر رفت.

دقیقه ۱۸: ضربه کایو روی یک و دو فوق العاده با عبدالرحمان از پشت محوطه جریمه پس از برخورد به پای مدافع استقلال و تغییر جهت با برخورد به تیر دروازه به کرنر رفت.

دقیقه ۲۱: عموری در پشت محوطه جریمه یک نفره خط دفاع استقلال را به هم ریخت و پاس او به کایو با ضربه فوق العاده این بازیکن همراه شد که توپ با اختلاف کم به بیرون رفت.

دقیقه ۲۳: ضربه کاوه رضایی از پشت محوطه جریمه با اختلاف زیاد به بیرون رفت.

دقیقه ۲۹: سانتر خسرو حیدری قبل از اینکه به کاوه رضایی برسد توسط عیسی مهار شد.

دقیقه ۳۲: بازهم اشتباه خط دفاع استقلال فرار عالی کایو باعث شد این بازیکن در موقعیت تک به تک قرار بگیرد و این بازیکن در موقعیت مناسب توپ را با یک بغل پا وارد دروازه استقلال کرد.

دقیقه ۳۵: شوت محکم شمرانی از روی نقطه کرنر با سوپر سیو رحمتی به بیرون رفت.

دقیقه ۴۶: سانتر وریا غفوری از نقطه کرنر با ضربه سر مجید حسینی با اختلاف کم به بیرون رفت.

دقیقه ۶۳: ضربه سر مجید حسینی از روی نقطه کرنر با اختلاف کم به بیرون رفت.

دقیقه ۶۹: ضربه کایو لوکاس از زاویه بسته با تک دست مهدی رحمتی به کرنر رفت.

دقیقه ۸۴ : چرخش و ضربه زیبای دیاکه را مهدی رحمتی با واکنش مناسب به کرنر فرستاد.

 

 

نتیجه بازی فوتبال نتیجه بازی استقلال چند چند شد بیوگرافی علیرضا منصوریان برنامه لیگ قهرمانان آسیا بازیکنان استقلال تهران اخبار لیگ قهرمانان آسیا اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)

 

 

در حاشیه
* با وجود حساسیت بالای بازی تماشاگران زیادی از بازی با العین استقبال نکرده اند.
*تماشاگران العین پیش از  شروع بازی پرچم بزرگ تیم خود را به نمایش درآوردند.
*حدود ۲ هزار هوادار  ایرانی در ورزشگاه حضور دارند و استقلال را با شور و حرارت زیاد تشویق می کنند.
*در دقیقه ۲۵ بازی بدترین خبر ممکن برای استقلال اتفاق افتاد. در این دقیقه فرشید باقری تنها هافبک دفاعی استقلال مصدوم شد و به صورت اجباری از زمین بازی خارج شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. مهدی می گوید

    باور نکردنی بود همچین بازیی فکرشم نمیکردم