معایب و ایرادات خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲ +قیمت و مشخصات فنی
پس از پراید میتوان خودروی پژو ۲۰۶ را اولین انتخاب خانوادههای متوسط و همچنین جوانان دانست. این خودرو که توانسته استانداردهای متوسطی را برای رانندگان خود فراهم کند، با چالشهای جدی روبرو است.
۲۰۶ خودرویی متوسط و مناسب است که بهواسطه چهره مقبول خود، بازار مناسبی را برای خود دستوپا کرده است. البته این خودرو بسته به شرایط تجهیزات و آپشن هایش، قیمت نسبتاً بالایی دارد، ولی به دلیل نبود رقیب دیگر در این بازه قیمتی، سایر انتخابها محدود است و بهنوعی بهصرفه نیست.
این خودرو با ۲ موتور ۱۴۰۰ سیسی و ۱۶۰۰ سیسی در ایران در حال تولید است که در نسخه ۱۶۰۰ سیسی که به تیپ ۵ فول و تیپ ۵ نیمهفول تقسیم شده، توان و کشش را برای راننده به ارمغان میآورد و به دلیل وجود قطعات یدکی فراوان و آشنایی غالب تعمیرکاران با سازوکارهای آن خودرو، فروش خوبی را تجربه کرده است.
از سوی دیگر پژو ۲۰۶ با موتور ۱۴۰۰ سیسی، به دلیل مصرف پایین و قیمتی کمتر از نمونه ۱۶۰۰ سیسی، خودرویی مناسب است، ولی بدیهی است که حجم موتور کمتر آن، کشش و تابوتوان آن را برای تحمل وزن بالا و شرایط سخت را بهمراتب کمتر کرده است.
تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ فول و نیمه فول
فهرست مطالب
پس از چند سال، تیپهای ۱ به دلیل نداشتن کیسه هوا از گردونه تولید خارج شد. پسازآن نیز نمونههای تیپ ۳ و ۴ جای خود را به سایر تیپها دادند. این مرحله باعث شد تا جای تولید برای تیپهای ۲، ۵ و ۶ باز شود. پس از قطع ادامه تولید نمونه اتوماتیک این خودرو و همچنین افزایش میزان فروش نمونه صندوقدار آن، تنها یک نماینده از هر تیپ ۲۰۶ باقی ماندند. در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با موتور ۱.۴ لیتری و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با موتور ۱.۶ لیتری در حال تولید میباشند.
اخیراً در نسخه ۱.۶ لیتری، دو مدل جدید ایجادشدهاند. حال به بررسی تفاوت این دو مدل میپردازیم:
۲۰۶ تیپ ۵ فول با دارا بودن ۴ تفاوت نسبت به نیمهفول، قیمت بالاتری نسبت به آن دارد. هرچند که شاید این میزان تفاوت بین دو مدل، ارزش خرید نسخه گرانتر را اندکی کمتر کند، اما موارد امنیتی آن رانندگی و مخصوصاً پارک را برای راننده سادهتر میکند.
در ۲۰۶ تیپ ۵ نیمهفول، بدنه خودرو و تجهیزات داخلی آن با نسخه تیپ ۲ برابری میکند. در این نسخه شیشههای صندلیهای عقب، دستی هستند. سیستم تنظیم تهویه خودرو برای نسخه نیمهفول دستی بوده و در نسخه فول آن اتوماتیک و دکمهای است. همچنین آینه برقی و دستی از دیگر تصادفات این دو مدل است. اما در مورد آپشن امنیتی که در متن فوق نیز اشاره شد، بایست به سنسور پارک نصبشده روی مدل فول اشاره نمود.
باوجوداینکه تناسب این خودرو از همه نظر با توان خرید جوانان اثباتشده است، گفتنی است در این تناسب نکات مهمی نهفته است. غالباً جوانان نسبت به تعمیرات این خودرو بیاهمیت هستند و سرویسهای دورهای را که ضامن سلامتی طولانیمدت آن است را بهخوبی رعایت نمیکنند.
این عامل باعث میشود تا توان مقابله خودرو با مشکلات موتوری و برخی اوقات برقی کاهش پیدا کند و خودرو آسیبپذیرتر شود.
یکی از مشکلات رایج همه محصولات پژو که البته در نسخه ۲۰۶ ۱۴۰۰ سیسی بیش از سایرین ملموس است، ضعیف بودن و به طبع آن آسیبپذیری واشر سر سیلندر است. این قطعه ضامن عدم ورود روغن و آب به یکدیگر میشود و باعث میشود خودرو دچار عارضهای که به “آب و روغن قاطی کردن” معروف است، نشود.
تداخل این دو مایع حیاتی، باعث بروز اشکالات جدی برای پیشرانه میشود که مخارج گزافی را برای استفادهکننده به همراه خواهد داشت. این اتفاق براثر فشار آمدن به موتور رخ میدهد و برای برطرف کردن آن، حتماً باید بهسرعت به تعمیرکاران حرفهای مراجعه نمود.
پس از انجام تعمیرات اولیه، مقداری روغن وارد سیلندر خودرو میشود و تا مدت کمی (حدود ۲ یا ۳ روز) دود آبی از اگزوز خارج خواهد شد. از طرفی، بهواسطه وجود کمی آب در محفظه اگزوز، ایجاد دود مشکی تا مدت کمی محتمل است و در صورت ادامه پیدا کردن این اتفاق، مجدداً باید به تعمیرکار مراجعه نمود.
البته میتوان با بررسی روزانه میزان درجه حرارت آب خودرو در حال استفاده و همچنین بررسی سطح آب پیش از روشن کردن خودرو، از این مشکل تا حد زیادی پیشگیری نمود.
البته توصیه میشود در هنگام خرید خودرو ۲۰۶، سیستم موتوری آن را بررسی کنید تا از وجود هرگونه عارضه جدی رهایی پیدا کنید. زیرا سابقه مصرف دارنده قبلی خودرو، و نحوه نگهداری و انجام سرویسها کاملاً نامشخص است، مخصوصاً اگر خودرو به بیش از ۱ نفر تعلق داشته باشد.
ممکن است استفاده غلط و پرفشار از خودرو باعث ضعیف شدن سر سیلندر شده باشد و سوختن واشر سر سیلندر، در دوره استفاده شما اتفاق بیفتد.
۵ دلیل که خرید یک ۲۰۶ مدل پایین، ریسک زیادی دارد
- استهلاک و سیستم هیدرولیک
این ماشین همانند زانتیا ماشین پر استهلاکی است که حتی خوابیده آن هم استهلاک خاص خود را دارد.
۲۰۶ حتی اگر به مدت چند سال گوشه پارکینگ بوده و استفاده هم نشده باشد، بازهم از استهلاک برخوردار است که مهمترین آنها شامل جلوبندی، اکسل و جعبه فرمان و سیستم هیدرولیک است که اساسیترین معضل همان سیستم هیدرولیک به شمار میآید. سیستم هیدرولیک پژو ۲۰۶ بسیار حساس و استهلاکپذیر است که این موضوع در مدلهای پایین بسیار شایعتر است. ۲۰۶ مدل ۸۰ که معمولا بدون تیپ بوده و با عنوان تیپ ۱ شناخته میشود، معمولا این ایراد را پس از چند سال خواهد داشت. پس در واقع مدلهای ۸۰ تا حدودا مدل ۸۵ به احتمال ۹۵ درصد هیدرولیک آنها به صدا افتاده و کمکم باید به فکر تعویض آن بود. البته ناگفته نماند که در ۵ درصد باقی مانده اگر هیدرولیک به صدا در نیامده باشد، نشان از یک سیستم فوق العاده دارد.
۲- مشکل دسته راهنما
مشکل بعدی این خودرو در مدلهای پایین دسته راهنمای آن است که به سیستم کام ۲۰۰۰ معروف است. این دسته راهنما خیلی حساس بوده و یکی از ارکان اصلی رانندگی در خودرو محسوب میشود
سیستم کام ۲۰۰۰ یا همان دسته راهنما طبیعتا بعد از گذشت ۱۰ سال کارکرد و ایجاد اتصالی نه تنها راهنماهای شما از کار میافتد، بلکه در بعضی موارد کیلومتر نیز دچار اختلال شده و سپس بوق خودرو نیز غیر فعال میشود. روشن بودن دائم چراغهای جلو در تمامی حالات نیز از مشکلات مربوط به همین سیستم است. پس اگر دیدید خودرو ۲۰۶ در خیابان در اوقات روز چراغهای آن روشن است، بدانید سیستم کام ۲۰۰۰ آن خراب شده و نیاز به تعمیر دارد که معمولا ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان هزینه بر روی دست صاحبش میگذارد. پس در خرید ۲۰۶ مدل پایین دقت کامل داشته باشید که دسته راهنمای خودش را رها نکرده و کاملا سفت و محکم باشد.
- سیستم جلوبندی
پژو ۲۰۶ علی رغم ویژگیهای خاصش، دارای سیستم جلوبندی ضعیفی است که معمولا در مدلهای پایین، جلوبندی بهتر از مدلهای جدید است، اما خب طبیعی است که به خاطر کارکرد زیاد ماشین طبیعتا مستهلک شده و باید تعویض گردد. شاید هم اکنون از خودتان بپرسید که تعویض و یا تعمیر جلوبندی تمامی خودروها پس از چند سال امری طبیعی است، درست است، اما قیمت سر سام آور قطعات این خودرو کمی شما را آزار خواهد داد. یک دست کامل جلو بندی بین ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است!
- سیستم ترمز
سیستم ترمز پژو ۲۰۶ تقریبا عالیست. این سیستم در تیپهای بالا که هر ۴ لاستیک از سیستم دیسکی نیز برخوردار است، بهتر میشود؛ اما سیستم بوستر ترمز این خودرو کمی ضعیف است که پس از چند سال متوجه خواهید شد هنگام ترمز صدای سوت و هوایی از زیر پایتان شنیده میشود. این صدا نوید این را میدهد که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان باید خرج بوستر ترمز کنید!
- سیستم گیربکس تیپ ۶
سیستم گیربکس ۲۰۶ در تیپ ۶ کمی آزار دهنده بوده و هزینه کلانی به صاحب این خودرو تحمیل میکند. باید به این موضوع نیز دقت کرد که تعمیر و سرویس گیربکسهای اتوماتیک از تعمیرکاران کم و محدودی هم برمیآید و به تبع آن هزینهای بالغ بر ۱ تا ۱.۵ میلیون تومان دارد.
همانطور که گفته شد، پژو ۲۰۶ هم اکنون یکی از محصولات مناسب ایران خودرو به شما میرود و به خاطر ظاهر و شرایط خاصش، هواداران زیادی دارد؛ اما اگر تصمیم به خرید یکی مدلهای پایین این خودرو رو دارید، حتما پیش از خرید با خود کمی فکر کنید!
مشخصات فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۲
کد کلاس(های) خودرو | پژو ۲۰۶ تیپ ( ۲ ) ۲۶۰۲۸ | پژو ۲۰۶ تیپ ( ۵ ) ۲۶۸۱۵ |
نوع موتور | TU3A | TU5 |
حجم موتور (cc) | ۱۳۶۰ | ۱۵۸۷ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۷۵ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۱۸ نیوتن متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۲نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۹.۶ | ۱۰.۵ |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان۸۷ و ۹۵ | بنزین بدون سرب اکتان۸۷ و ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای | پاشش چند نقطه ای |
استاندارد حد آلایندگی | یورو۴بهینه | یورو۴ بهینه |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۷۰ | ۱۸۵ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۴.۱ | ۱۱.۶ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) در شهر (لیتر) | ۸.۹ | ۸.۸ |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) خارج شهر (لیتر) | ۵ | ۵.۴ |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) | ۶.۴ | ۶.۶ |
طول خودرو (mm) | ۳۸۳۵ | ۳۸۳۵ |
عرض خودرو(mm) | ۱۶۵۲ | ۱۶۵۲ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۲۶ | ۱۴۲۶ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۴۴۵ | ۲۴۴۵ |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۰۲۵ | ۱۰۵۴ |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | ۵۰ | ۵۰ |
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب) | ۲۴۵ | ۲۴۵ |
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۲
نام خودرو | قیمت بازار | قیمت کارخانه | ||||
پژو ۲۰۶ . تیپ ۲ . کد ۲۶۰۲۸ | ۳۲,۹۰۰,۰۰۰ | ۳۲,۸۰۴,۰۰۰ | ||||
پژو ۲۰۶ . تیپ ۵ . کد ۲۶۸۱۵ | ۳۸,۱۰۰,۰۰۰ | ۳۸,۰۰۰,۰۰۰ | ||||
پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 . کد ۲۷۴۳۰ | ۳۸,۵۰۰,۰۰۰ | ۳۸,۸۴۹,۰۰۰ |
سالی که نکوست ازبهارش پیداست
ضمن سلام وعرض ادب واحترام
این جانب شریفی دراواخرسال۱۳۹۵ اقدام به ثبت نام یک دستگاه سواری۲۰۶sd.v8سفیدرنگ نمودم وبرج ۲ سال۱۳۹۶ خودروراازنمایندگی پورخلیلی استان اصفهان واقع درسه راه سیمین جنب پمپ بنزین تحویل گرفتم.مدت کوتاهی بعد متوجه شدم که ماشین بنده ایرادبرقی داردچون هنگام حرکت وتوقف چراغ هاخاموش روشن میشدهنگام رانندگی شتاب ماشین کم وزیادمیشد.وقتی خودروخاموش بودبه مدت طولانی خیلی بداستارت میخورد.وقتی کولراستفاده میکردم حتی روی درجه ی کم خیلی به ماشین فشارمیامدوهنگام رانندگی خودروخاموش میشد.خلاصه ماشین روبردم نمایندگی فخاری زاده واقع درخیابان کاشانی اصفهان متاسفانه ۳سری مراجعه کردم جزاینکه روی ماشین دستگاه دیاگ بگذارندهیچ کاری برای رفع عیب نکردندومشکلات ماشین برطرف نشدهیچ تازه زدندظبط ماشین روسوزوندندوخیلی راحت اعلام کردندکه بریدخیابان هشت بهشت وظبط روتعمیرکنندومربوط به مانیست برطرف کردن عیب خودرو.درنهایت مورخ۱۳۹۶/۰۹/۰۸راس ساعت حدود۸:۳۰ شب هنگام رانندگی دراتوبان خرازی به سمت پل وحیدتمامی مشکلاتی روکه عرض کردم ( خاموش شدن چراغها وخاموش شدن خودرو) خودرودوچارآتش سوزی شدوطی تماس تلفنی با۰۹۶۴۴۰ ماشین به پارکینگ نمایندگی قنادیان شعبه دوکد۲۰۸۰ انتقال یافت.بنده ثبت شکایت تلفنی را ازطریق۰۹۶۴۴۰ انجام دادم،لذا بنده ازشرکت ایران خودروبابت این اتفاق وهمچنین از نمایندگی فخاری زاده شکایت دارم ودرخواست تعویض کامل خودرو وپرداخت خسارت تاخیرراازشرکت ایران خودرودارم چراکه هیچ اطمینان وتضمینی نسبت به این خودرو دیگرندارم وخداروشکرزن وبچه سالم ازاین اتفاق ازخودروخارج شدند.بنده پول ۱۷ سال خدمتم رانقدابه حساب شرکت ریختم ومتاسفانه خودرویی تحویلم دادندکه باجان ومال مشتری بازی میکند.میخام بپرسم اگه زن وبچه مدیرعامل شرکت ایران خودرو توی این ماشین بود واتفاقی میافتاد چه میشد؟ چراقضیه روباتعویض قطعه میخان ماست مالی کنند؟؟ اصلی ترین تغییر در پژو۲۰۶ ایرانیزه شده تغییر اساسی در سیستم الکترونیک و شبکه برق آن است به نحوی که پژو ۲۰۶ فرانسوی دارای ۳ شبکه مجزای الکترونیکی برای موتور و داشبورد و سیستم های روی ستون فرمان بوده است اما در پژو۲۰۶ ایرانیزه فقط یک شبکه سرتاسری وجود دارد.این عمل یعنی حذف سیم کشی های مجزا و شبکه های الکترونیکی مجزا و تبدیل آن به یک شبکه واحد باعث شده است که دیگر نتوان انبوهی از امکانات (که روی پژو ۲۰۶ فرانسوی قابل نصب بود) را روی پژو ۲۰۶ ایرانیزه شده نصب کرد .چرااااااااااااا؟؟؟؟؟؟
چراگیربگس پژو۴۰۵ روبایدروی پژو۲۰۶ بگذارندکه هیچ هماهنگی باموتور۲۰۶ نداره؟؟؟؟؟
جالبه که ازتهران(۰۲۱۴۸۲۲۲۷۱۹) بابنده تماس گرفتند ودم از حق الناس میزنند!!!!!!!! حق الناس اونی هست که شرکت ایران خودروپول نقدمنوگرفته وماشین آشغال تحویلم داده.طرزمشتری مداری درنمایندگی های ایران خودروهمانندسال۱۹۳۰ میباشدکه درآن زمان منطق اینگونه بودکه بایدبه مشتری دروغ گفت وسرمشتری .. گذاشت وهیچ نهادنظارتی وجودنداشت درحالی که اصول مشتری مداری دردهه ی فعلی می گوید مشتری شریک شماست وشراکت یعنی اعتماد٬ ازاصول فعلی دهه ی فعلی اصل جلب اعتمادمشتری واصل حقیقت است درحالی که باتوجه به شرایط فوق اینگونه نمی باشد.هدف ارتباط بامشتری (CRM ) بهبودخدمات مشتریان وایجادوفاداری درمشتریان است ٬ آیاباارائه ی اینگونه محصولات واتفاقات اینچنین می باشد؟ گام های مدیریت بهترارتباط بامشتری اعتمادسازی وایجاداطمینان است٬ ایجادکیفیت درکالاوخدمات است که متاسفانه درعمل چنین چیزی نیست.کیفیت وخدمات پس ازفروش ازعوامل مرتبط بارضایت مشتری است.
پیشنهادمیکنم که مدیران ارشدشرکت خودروسازی ایران خودروتعاریف مربوط به مشتری رامطالعه نمایند٬ دراین خصوص گاندی می گوید: مشتری وجودنداشت کسب وکارتعطیل بود٬ مشتری به ماوابسطه نیست بلکه مابه او وابسطه ایم٬ مشتری درکارمادخالت نمیکندبلکه اوهدف مااست.
نمایندگی ایران خودروهیچ خدماتی به بنده ارائه ندادندوفقط به همدیگه پاس میدهند.رفتم نمایندگی قنادیان۲۰۸۰ میگم فرم شکایت وفرم خسارت تاخیربه بنده بدهیدتاشکایتم راازشرکت اعلام کنم ویک فرم رسیدگی حضوری به درخواست مشتری رابه من دادند!!!!!!!
لذا درنهایت بنده درخواست رسیدگی به شکایت خودرادارم ومجدااعرض میکنم که بنده به هیچ وجهی خودروی فوق را تحویل نخواهم گرفت وشرکت بایدیک دستگاه خودروی صفرتحویل بنده دهدویا کل هزیه ی پرداختی وخسارت تاخیررا نقدابه حساب بنده واریزنماید.
باتشکر .شریفی
در یک جمله باید بگم متاسفم که تو این مملکت مزخرف داریم زندگی میکنیم
چه خوش خیالی اقا پارس صفر خریدم پنج ستاره با بالاترین قیمت با تمام بیمه ها تصادف کردم دغون شدم هیچکس جواب گو نبود قبلش برای سرصداهاش رفتم جواب ندادن برای ایراداش رفتم جواب ندادن برای تعویض بعضی وسایلا که فرسوده گذاشته بودن رفتم جواب ندادن خدمات که هیییییچ روز اول ماشین سرسیلند زد هیچچچچچچچ هفته اول ماشین یاتاقان زد هیچچچچچچ هفته دوم فهمیدیم شاستی ماشین جوش خورده بود بعد هم بخاطر ترمزای اشغالش چپ کردم جوابی ندادن
لطفاراهنمایی کنیدچراتسمه دینام۲۰۶هر۱۵روز پاره میشه هردوتسمه سفت کن راعوض کردم تسمه اصلی خریدم
منظورازهردوتسمه سفت کن هرزگردوتسمه سفت کن بصورت کامل واصلی خریدم باتشکرازشما
بعد از پراید ۲۰۶ نیستش بعد ۴۰۵
نخر آقا نخر واسه چی پولتو دور میندازی حالا پول هیچی وقت و اعصابتو داغون میکنی همش توی تعمیرگاهی نخر تا دیگه تولید نشه همه میگن ایراد از ماشینه یکی نمیگه ایراد از خودمونه که داریم پولش رو پرداخت میکنیم و به تولید بی کیفیت اینها کمک میکنیم
سلام دوستان من میخوام ۴۵ تومن هزینه کنم برا ماشین بنظرتون پراید بگیرم یا ۲۰۶مدل ۸۵ کدوم بهتره
آخ آخ آخ
دقیقا فقط دو سال قبل از تاریخ این پیام شما، من حتی با کمی کمتر از این مبلغ پیشنهادی شما یه ۲۰۷ صفر کیلومتر (از بازار آزاد) خریدم! اونوقت شما الان داری میگی با اون پول ۲۰۶ ۸۵ بگیری…! ایشالا که همه مون عاقبت بخیر بشیم
فقط ۴۰۵ موتور ۱۸۰۰ از هرنظر عالی پارس سمند و دنا بچه هاشن