کار هاشمی و خاتمی با حسن روحانی به کمیته حل اختلاف کشید

0

به گزارش ساتین ،  به نقل از مرصاد، سلیقه های متفاوت حجت الاسلام روحانی با هاشمی رفسنجانی و خاتمی در هفته های گذشته نقل محافل اصلاح طلبی در کشور بوده که موجبات نگرانی آنها برای ورد به انتخابات های آینده شده است.

مرد خاکستری جریان اصلاحات در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده است که اگر با این شرایط وارد میدان انتخابات شوند قطعا نتیجه ای شکست برای آنها باقی نخواهد ماند.

این نگرانی ها باعث شده است که یک کمیته حل اختلاف با حضور دو نماینده از سوی هاشمی، دو نماینده از طرف خاتمی و دو نفر به نمایندگی از رئیس جمهور تشکیل شود تا شاید نظرات آنها در خصوص عزل و نصبها، انتخابات های آینده و … کمی به یک دیگر نزدیک شود.

این کمیته حل اختلاف که احتمالا در جماران شروع به رایزنی خواهند کرد در شرایطی تشکیل شده است که اختلافات نزدیکان رئیس جمهور از جمله معاون پارلمانی وی با نزدیکان جماران نیز بالا گرفته است.

منابع آگاه می گویند: رئیس جمهور در خصوص مباحث فتنه ۸۸ و موضع گیری های خود و همچنین نحوه برخورد با سران فتنه با هاشمی و خاتمی اختلاف نظر گسترده ای دارد. موضوعی که شاید پرده آن در نهم دی ماه کنار رفت.

یکی دیگر از  روایت های اختلاف میان رئیس جمهور و هاشمی و خاتمی مربوط به دیدار عبدالله نوری با هاشمی رفسنجانی است.

هاشمی در دیدار عبدالله نوری از روحانی ابراز گلایه کرده و می گوید: او چشم می گوید اما کار خودش را می کند و خیلی با ما هماهنگ نیست. عملکرد و اعتقاد او خیلی با آن چیزی که ما می خواهیم هماهنگ نیست.

هاشمی در این دیدار اعلام می کند که روحانی در خصوص سیاست خارجی و مسائل هسته ای، انتخابات و … دیدگاه خاص خودش را دارد و این نگران کننده است.

پیشتر نیز هاشمی رفسنجانی پس از غیبت چند جلسه ای روحانی در جلسات مجمع تشخیص با انتقاد از رئیس جمهور در مقابل رسانه ها گوشه ای از این دلخوری ها را عیان کرده بود.

به هر حال آنچه که تقریبا می شود از آن اطمینان حاصل کرد بعید بودن حضور دولتیها با اصلاح طلبان در انتخابات آینده با یک لیست واحد است.

الویری: روحانی مطالبات اصلاح طلبان را محقق کند

در همین رابطه فعال اصلاح‌طلب و عضو مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: جریان دولت فاقد دیدگاه مدون و مشخص در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستند. دوم اینکه فاقد حزب یا احزاب فراگیری هستند که بتواند نیروهای آنان را سامان دهد.

مرتضی الویری گفت: این در حالی است که درجریان های اصلاح طلبی چهارچوب های مدونی در حوزه های مختلف در طول سالیان پس از ۷۶ مخصوصا توسط آقای خاتمی و یارانش تدوین شده و چندین حزب سیاسی اصلاح طلب برای بسیج مردم موجود است. دغدغه جدی و بحث اساسی که در جریان اصلاح طلبی وجود دارد این است که مکانیزمی را تعبیه کنند که بتوانند در شرایط مختلف با نامزدهای واحد به میدان آیند تا شانس پیروزی خود را بیشتر کنند.

الویری اضافه کرد: دولت روحانی برای ائتلاف با اصلاح طلبان باید بتواند مطالبات آنها را محقق کند تا همپوشانی بیشتر شود و در این صورت ممکن است به ائتلاف برسند.

به این عبارت الویری دقت کنید که می گوید ممکن است!! به ائتلاف برسند. البته این نا امیدی یا به عبارت بهتر کم امیدی برای ائتلاف دولتی ها با اصلاح طلبان را به غیر الویری و هاشمی، اصولگرایان نیز دریافته اند.

باهنر: عبور از روحانی را کلید زده اند/ اصلاح طلبها از رئیس جمهور راضی نیستند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت: از همین الان در اردوگاه اصلاح طلبان بحث عبور از روحانی شروع شده است تا اینکه چه کسی مجلس را در دست بگیرد، به عارف رضایت دهند یا به کس دیگر.

محمد رضا باهنر گفت: علی‌رغم آن که روحانی بسیاری از نیروهایش را از اصلاح طلبان استفاده کرد امروز خیلی از تندروهای اصلح طلب از روحانی راضی نیستند.

وی تصریح کرد: این که مجلس آینده چه شکلی می شود و کدام از این گروه ها اکثریت و کدام از آنها اقلیت می شوند زود است که تحلیل کنیم و به خیلی از رفتارها بستگی دارد.

به هر حال تکاپوی اصلاح‌طلبان برای چگونگی ورود به انتخابات مجلس دهم و تقلای آنها برای کسب کرسی‌های سبزرنگ بهارستان موضوعی است که جلسات آنها را نیز در هفته‌های اخیر به شدت افزایش داده است.

مصاحبه‌ها و گزارش‌های پی در پی اصلاح‌طلبان در دو بعد «به تصویر کشیدن اختلافات دولت و مجلس» و همچنین مطرح کردن اسامی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب برای ریاست مجلس دهم نشان از آن دارد که اصلاح‌طلبان و جریان رسانه‌ای آنها بیش از هر چیز دیگر به دنبال کسب قدرت کرسی‌های سبزرنگ بهارستان هستند و خیلی تمایلی به شریک شدن با اعتدالیون دولت ندارند.

تشکیل جلسات انتخاباتی با تشکل‌های استانی و شهرستانی‌های مقیم تهران برای شناسایی نیروهای اصلاح‌طلب نیز از جمله راهبردهای آنها برای انتخابات آینده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ