خودروهایی که ایرانی ها نپسندیدند! +قیمت و مشخصات
در طول سالیان اخیر شاهد حضور انواع برندهای مختلف خارجی در کشور بودیم که تماما سعی داشتند محصولاتی را برای فروش در کشور در نظر بگیرند که با توجه به سلیقه و نیاز مردم کشور ایران بتواند به فروش بالایی دست یابد. در دهه اخیر مدل های مختلفی از برندهای خوشنام جهانی توسط شرکت های مختلف به کشور وارد شد اما به دلایل مختلف و در رقابت با سایر هم رده ها در فروش با شکست مواجه شدند.
در این مقاله سعی داریم به بررسی و معرفی سدان های شکست خورده در بازار کشور و دلیل عدم موفقیت آنها بپردازیم.
سوزوکی کیزاشی
به گزارش هفته نامه خودرو امروز، برند سوزوکی و اکثر برندهای ژاپنی به کیفیت مناسب در قطعات فنی و مواد استفاده شده در کابین مشهور هستند. اکثر ایرانیان برند سوزوکی را با مدل گرندویتارا می شناسند که توسط شرکت ایران خودرو مونتاژ می شود و توانسته است به فروش بسیار خوبی در کشور دست پیدا کند. کیزاشی نیز یکی از محصولات این برند است که در اواخر سال ۱۳۹۰ به صورت محدود با مدل ۲۰۱۲ توسط شرکت ایران خودرو به کشور وارد شد. در آن زمان در بازار ایران کیزاشی باید با رقبایی نظیر هیوندای سوناتا، تویوتا کمری و مزدا ۳ رقابت می کرد؛ خودروهایی که توانسته بودند به محبوبیت و فروش نسبتا بالایی دست یابند. این خودرو اولین تجربه سوزوکی در ساخت یک سدان نیمه لوکس است و در نمای ظاهری به خصوص در قسمت عقب چهره ای متفاوت به نمایش می گذارد.
با گذشت چندین سال از ورود این خودرو به کشور هنوز هم در صورت مشاهده کیزاشی در معابر، چهره متفاوت و خاص این خودرو نظرها را به سمت خود جذب می کند. کیزاشی در نمای جلو چهره ای معقول و ساده دارد در صورتی که در نمای عقب خروجی ها چهار ضلعی اگزوز و طرح بر آمده صندوق عقب به ایجاد چهره ای اسپرت کمک کرده است. همچنین در نمای جانبی نیز وجود رینگ های ۱۸ اینچی به جذابیت بیشتر این خودرو افزوده است.
در زمینه طراحی ظاهری علی رغم تمام تلاش ها، سوزوکی نتوانست تلفیق مناسبی از خودرویی اسپرت و در عین حال با اصالت ایجاد کند و در زمینه جلب نظر افراد جوان که هدف اصلی از طراحی این خودرو بود، موفق عمل نکرد. در بخش داخلی کیزاشی از طراحی ساده و در عین حال لوکس و با کیفیت بهره می برد و سوزوکی، کیزاشی را به انبوهی از امکانات رفاهی مجهز کرده است که با توجه به سال ساخت خودرو همچنان قابل ستایش است. از جمله امکانات در خور توجه این خودرو می توانیم به روکش چرمی برای صندلی ها و غربیلک فرمان، شیفترهای پشت فرمان، سیستم صوتی با کیفیت مجهز به ۶ اسپیکیر، سنسور نور برای چراغ های جلو، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در ۱۰ جهت، حافظه سه حالته صندلی های جلو، سنسور عقب، کروز کنترل، سیستم تهویه دوال و سیستم ورود بدون کلید اشاره کنیم.
در بخش فنی، کیزاشی به یک پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر ۱۸۵ اسب بخاری مجهز است که می تواند نیرو را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته CVT به محور جلو منتقل کند. از این حیث کیزاشی را می توانیم خودرویی چابک و باقابلیت اسپرت توصیف کنیم که در مدت زمان ۸.۸ ثانیه می تواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر دست یابد؛ شتابی که هنوز هم می تواند قابل توجه باشد.
از دو مدل محصولات این برند می توانیم به سدان لگاسی و شاسی بلند فارستر اشاره کنیم که توسط شرکت سیف خودرو به کشور وارد شد. لگاسی یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین خودروهای سوبارو است که نسل اول آن در سال ۱۹۸۹ تولید شد و سیف خودرو در ابتدای فعالیتش نسل چهارم این خودرو را به کشور وارد کرد. این خودرو با دو ترکیب فنی مجهز به گیربکس ۴ سرعته خودکار و پیشرانه ۲ لیتری با ۱۴۸ اسب بخاری و همچنین پیشرانه ۳.۵ لیتری ۱۷۵ اسب بخاری به همراه گیربکس اتوماتیک CVT به بازار به صورت محدود عرضه شده است.
علاوه بر این موارد، تکنولوژی منحصر به فرد AWD در این خودروی سواری، گلاسی را از دیگر مدل های بازار متمایز می کند و عملکرد فنی از طراحی کابین ساده اما با کیفیت و کاربردی بهره می برد و تمامی تجهیزات در مناسب ترین نقطه و در دسترس راننده قرار گرفته است.
در کابین سراتو نیز همانند بخش ظاهری این خودرو بسیار ضعیف عمل کرده و کیفیت مواد به کار رفته در سطح متوسط قرار دارد و طراحی داخلی خودرو چنگی به دل نمی زند و در برابر طراحی زیبا و با کیفیت مزدا ۳ حرفی برای گفتن ندارد.
همچنین در بخش تجهیزات رفاهی نیز سراتو از امکانات بسیار پایه ای بهره می برد و تنها می توانیم به دارا بودن سانروف اشاره کنیم. تمامی این موارد باعث شد تا کیا کره ای با وجود مشخصات فنی قابل قبول و کیفیت مناسب، در برابر مزدا ژاپنی به زانو در بیاید و نتواند به فروش مناسبی دست یابد. نمونه های کارکرده سراتو نسل اول هم اکنون در حدود قیمت ۵۵ میلیون تومان به فروش می رسد.