واکنش تند اوباما به تصمیم ترامپ برای خروج از توافقنامه پاریس

0

رئیس جمهور پیشین آمریکا تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج این کشور از توافقنامه اقلیمی پاریس را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، «باراک اوباما» با انتقاد از تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج این کشور از توافقنامه اقلیمی پاریس، از سایر کشورهای جهان خواست تا حتی بدون نقش رهبری آمریکا (!) در راستای کاهش گازهای آلاینده با یکدیگر همکاری نمایند.

ترامپ روز پنج شنبه اعلام کرد که آمریکا از توافقنامه اقلیمی پاریس (۲۰۱۵) خارج می شود؛ اما خاطرنشان کرد که مذاکره بر سر توافقی جدید را که برای آمریکا منصفانه تر باشد، آغاز خواهد کرد.

بیوگرافی دونالد ترامپ بیوگرافی باراک اوباما اخبار آمریکا

این تصمیم رئیس جمهور کنونی آمریکا در واقع دستاورد برجسته باراک اوباما را در عرصه سیاست خارجی بی اثر ساخت، زیرا وی در انعقاد این توافقنامه میان ۱۹۵ کشور جهان نقشی کلیدی ایفاء کرده بود.

اوباما که در مقایسه با رؤسای جمهور پیشین آمریکا، با صراحت بیشتری از جانشین خود انتقاد می کند؛ همزمان با اعلام خبر خروج آمریکا از توافقنامه پاریس از سوی کاخ سفید، با انتشار بیانیه ای این اقدام دونالد ترامپ را «تخریب نقش رهبری آمریکا» خواند.

رئیس جمهور پیشین آمریکا همچنین گفت که «حتی بدون حضور دولت آمریکا، کسب و کارها و سایر کشورهای جهان از این توافقنامه خارج نخواهند شد».

در این بیانیه آمده است: «ساده تر بگویم، بخش خصوصی در حال حاضر آینده ای با گازهای آلاینده کمتر را انتخاب کرده است. و برای کشورهایی که خود را به یک چنین آینده ای متعهد کردند؛ توافقنامه پاریس برای صاحبان کسب و کارها، دانشمندان و مهندسان این امکان را فراهم می سازد که در مقیاسی بی سابقه به سرمایه گذاری و نوآوری در عرصه تکنولوژیهای پیشرفته و کاهش گازهای آلاینده همت گمارند».

گفتنی است که اوباما توافقنامه پاریس را در سال ۲۰۱۵ به مورد مذاکره گذاشت و در سال میلادی گذشته، آمریکا به طور رسمی به این توافقنامه متعهد شد. وی در زمان انعقاد این توافقنامه وعده داد که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، آمریکا میزان تولید گازهای گلخانه ای خود را به ۲۶ تا ۲۸ درصد کاهش دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ