نگاهی به “بازار سرمایه” در هفته ای که گذشت و پیش بینی هفته آینده

0

به گزارش ساتین : در هفته ای که گذشت سرانجام بورس تهران به مدار صعود بازگشت و شاهد رونق و افزایش حجم و ارزش معاملات در روزهای پایانی هفته بودیم. نشست حقوقی های بازار و اقدام عملی آنها برای حمایت از سهام شرکت ها،حمایت مقامات دولتی و مجلسیان از بازار سرمایه، آغاز عملی فرآیند لغو تحریم های یکجانبه غرب به خصوص در بخش نفت و پتروشیمی و شروع فرآیند انتشار اوراق اختیار فروش تبعی از عواملی بود که سرانجام در این هفته معاملات را به محدوده مثبت کشاند. در ابتدای هفته بازار بیشتر تحت تاثیر روند مثبت پتروشیمی ها و بانکی ها در مسیر صعود قرار گرفت اما در دو روز بعد با افول این بخش ها و ادامه روند تنزل ارزش سهام در دیگر گروه ها، سقوط شاخص های اصلی بازار ادامه یافت. اما با دست به کار شدن حقوقی ها از روز سه شنبه، بار دیگر اقبال به بورس بازگشت و در دو روز پایانی هفته شاهد رونق معاملات در بسیاری از گروه های کوچک و بزرگ بودیم.

اطمینان بخش به سرمایه گذاران: رئیس سازمان بورس در نشست خبری خود به سرمایه گذاران این اطمینان را داد که وضعیت افولی بازار مقطعی بوده و به زودی روند کنونی مرتفع خواهد شد. صالح آبادی از ورود نقدینگی قابل توجه از سوی حقوقی ها در آینده نزدیک خبر داد. وی همچنین اظهار داشت از این پس سازمان خصوصی سازی عرضه های خود را با هماهنگی بورس و فرابورس انجام خواهد داد تا مشکلات مشابه مقطع کنونی دیگر رخ ندهد. همچنین در پایان هفته نایب رئیس مجلس در تالار بورس حاضر شد تا بدین وسیله حمایت مجلس از بازار سرمایه را به فعالان این عرصه اعلام دارد.

حمایت حقوقی ها: صبح روز سه شنبه نشستی میان حقوقی های بازار به میزبانی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران برگزار گردید که در این نشست مدیران عامل شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگ و صندوق های بازنشستگی حضور داشتند. بر طبق تصمیمات اتخاذ شده در این نشست بنا بر این شد تا سهامداران عمده در مقطع فعلی دست به عرضه سهام شرکت ها نزنند و در عین حال سهام عرضه شده را نیز خریداری کنند. همچنین مقامات حاضر در این جلسه از دلایل عمده افت مقطعی بازار به نامعلومی بحث خوراک گازی پتروشیمی ها و بهره مالکانه سنگ آهنی ها اشاره کردند.

عرضه اوراق اختیار فروش تبعی نمادهای بزرگ بازار: همانطور که در پایان هفته گذشته اعلام شده بود، در طول هفته شاهد آغاز روند عرضه اوراق اختیار فروش تبعی برای سهام شرکت هایی چون پتروشیمی تامین، بانک ملت، معدنی چادرملو، سرمایه گذاری غدیر، شرکت ارتباطات سیار ایران و پتروشیمی کرمانشاه بودیم.

ادامه داستان نرخ خوراک پتروشیمی ها: این هفته نیز شاهد ادامه ابهامات پیرامون تعیین نر خوراک پتروشیمی ها بودیم. در اواخر هفته برخی از اعضای کمیسیون تلفیق اعلام کردند که بر طبق تصمیم این کمیسیون نرخ خوراک از سوی دولت برای واحدهای پتروشیمی به میزانی باید تعیین گردد تا نرخ بازگشت سرمایه داخلی این واحدهای تولیدی به ۲۵ درصد برسد. که بدین ترتیب با توجه به اینکه مجتمع های مذکور تولید پایین‌دستی و بالادستی داشته باشند، نرخ خوراک از ۱۰.۳ تا ۱۵.۵ سنت خواهد بود . نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در مقابل انتشار این اخبار واکنش نشان داد و این گفته ها را در حد اظهار نظرهای شصی برخی نمایندگان دانست. پور ابراهیمی اظهار داشت که بررسی ها در کمیسیون تلفیق کماکان ادامه داشته و احتمالا نرخ خوراک کمتر از ۱۰ سنت و بیش از ۱۵ سنت نخواهد بود.

لغو تحریم ها: معاون وزیر خارجه در طول هفته از بازگشت ۱۴ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی تا دو فصل آینده به کشور در پی اجرای توافقنامه ژنو خبر داد و در عین حال اعلام کرد که تحریم های مربوط به مواد غذایی و دارویی نیز به طور کامل رفع شده است. همچنین خزانه داری ایالات متحده نیز از لغو تحریم ۱۴ شرکت پتروشیمی ایران از جمله پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی نوری ، پتروشیمی قائد بصیر، بازرگانی پتروشیمی ایران، پتروشیمی جم، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی مبین، ملی صنایع پتروشیمی، پتروشیمی پارس ، پتروشیمی بوعلی سینا ، پتروشیمی صدف عسلویه، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی تبریز و پتروشیمی شازند در آینده نزدیک در راستای اجرای توفقنامه ژنو خبر داد. مدیر عامل شرکت ملی نفتکش نیز ضمن اشاره به لغو تحریم های خزانه داری ایالات متحده علیه این شرکت و شرکت ملی نفت اظهار داشت که دیگر مشکلی در زمینه پوشش بیمه و خدمات مالی مرتبط با حمل و نقل دریایی محموله های نفتی ایران وجود ندارد.

عوارض صادراتی سنگ آهن: در ابتدای هفته معاون وزیر صنعت در واکنش به برخی شایعات مبنی بر تشکیل جلساتی میان این نهاد با شرکت های سنگ آهنی پیرامون تغییر میزان تعرفه صادرات سنگ آهن اعلام کرد که هیچ جلسه ای در روزهای اخیر برگزار نشده و کماکان تصمیم اخذ عوارض ۱۰ درصدی از صادرات پا برجاست.

اختلال در سامانه معاملات : روز شنبه باز هم شاهد اختلال در سامانه معاملات بودیم. اختلال در سامانه معاملات بورس در نیم ساعت اولیه رفع و روال عادی بازار از سر گرفته شد اما مشکلات در بازار فرابورس پابرجا ماند و تا پایان زمان معاملات روزانه نیز رفع نگشت. سپس اعلام گردید که معاملات این بازار از ساعت ۱۳:۴۵ تا ۱۵ صورت خواهد گرفت و در نهایت طبق این ساعت اعلامی، معاملات روز شنبه فرابورس به سرانجام رسید. در روز یکشنبه بار دیگر معاملات فرابورس دیرتر از زمان معمول کلید خورد. فرایند سفارشگیری در بازار فرابورس از ساعت ۹:۳۰ آغاز و معاملات نیز از ساعت ۱۰ صبح از سر گفته شد.

پیش بینی هفته آینده:

با ادامه روند حمایت حقوقی ها از بازار که در هفته های پیش رو نیر ادامه خواهد داشت، به نظر می رسد که شاهد بازگشت سرمایه های خرد به مدار معاملات و رشد دوباره حجم و ارزش معاملات بورس تهران در هفته آتی باشیم. روند هیحانی اخیر اما بیش از چند جلسه ابتدایی هفته بیشتر دوام نخواهد آورد و سرمایه گذاران به زودی خواهند فهمید که دیگر از بازدهی های افسانه ای یک سال و نیم اخیر در بورس خبری نیست.

انتظار می رود که از اواسط هفته جو متعادلی را در گروه های مختلف شاهد باشیم. گروه پتروشیمی در آستانه رسیدن به تعادل در سطوحی کمی بالاتر از قیمت های فعلی قرار دارد. پالایشی ها که از رشدهای چند  ماه اخیر عقب مانده اند کماکان در انتظار خبری هستند تا با دست آویز کردن آن رالی قیمتی مقطعی را آغاز کنند. افت شدید ساختمانی ها در دو هفته اخیر شانس رشد نسبی مناسبی را پیش روی نمادهای این گروه قرار داده است.

روندی باز هم مبهم برای گروه فلزی در طول هفته پیش بینی می شود و معدنی ها نیز قدرت چندانی برای ادامه روند صعودی این روزهای خود ندارند. انتظار می رود که بیشترین حمایت حقوقی ها در هفته پیش رو از بانکی ها، سرمایه گذاری ها و سایر نمادهای مالی صورت گیرد و همین امر نیز پتانسیل رشد این گروه ها را باال می برد. نمادهای تجهیزاتی اما با خبرهای بد بودجه ی این هفته کماکان روندی ضعیف را ممکن است تجربه کنند.

مرجع : نمابورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ