نمایندگان مجلس شورای اسلامی چند نفرند +لیست اسامی به تفکیک شهر

1

مجلس شورای اسلامی رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در کشور ایران است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده است. در فرمان مشروطیت از مجلس ایران هم به عنوان مجلس مقدس شورای ملی و هم مجلس شورای اسلامی نام برده شده است. در قانون اساسی مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش از بازنگری نام این نهاد مجلس شورای ملی بوده است.

مصوبات مجلس شورای اسلامی در صورت تأیید شورای نگهبان برای اجرا به قوه مجریه ایران و قوه قضائیه ابلاغ می‌شوند. در برخی مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد که در خواست این مراجعه به آراء عمومی نیز باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد. مجلس ایران از سایر قوا مستقل است و به‌طور قانونی نباید هیچ اثرگذاری از بیرون بر تصمیمات مجلس وجود داشته باشد.

هم‌اینک در دوره دهم مجلس شورای اسلامی تعداد نمایندگان مجلس (با رئیس مجلس) ۲۹۰ نفر است و ریاست این دوره از مجلس به عهده علی اردشیر لاریجانی است.

دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی از ۸ خرداد ۱۳۹۵ رسماً آغاز شد. نمایندگان این دوره در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار شد نیز انتخاب شدند.

بر اساس قانون اساسی جهموری اسلامی (اصل ۶۴) هر ‪ ۱۰‬سال یکبار (از تاریخ همه پرسی سال ۱۳۶۸) حداکثر ۲۰ نفر بر تعداد نمایندگان مجلس می تواند افزوده شود. شرایط جمعیتی، جغرافیایی و استراتژیکی و سیاسی حوزه‌های انتخابیه از جمله شرایط افزایش تعداد نمایندگان مجلس است.

از نظر ترکیب جنسیتی رأی‌دهندگان، ۴۸ درصد زن و ۵۲ درصد مرد بوده‌اند و از کل مجموعه آرا در کشور تعداد رأی‌دهندگان در روستاها ۳۱ درصد و در نقاط شهری ۶۹ درصد بوده است.

از مجموع ۲۸۸ نفر منتخب دهمین دوره مجلس، ۲۷۱ نفر مرد و ۱۷ نفر زن هستند. در میان آن‌ها ۷۳ نفر در ترکیب سنی ۳۰ تا ۴۵ سال، ۱۸۷ نفر در ترکیب سنی ۴۵ تا ۶۰ سال و ۲۸ نفر در ترکیب سنی ۶۵ سال به بالا قرار دارند و میانگین سنی نمایندگان مجلس دهم ۵۰ سال است.

همچنین ۱۱۱ نفر از نمایندگان این دوره از نمایندگان دوره‌های گذشته مجلس هستند و ۱۷۷ نفر نیز برای نخستین بار نماینده مجلس شده‌اند.

نحوه انتخاب رؤسای مجلس شورای اسلامی

  • طبق قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۷۹/۰۱/۲۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی فرایند انتخاب رئیس مجلس شورای اسلامی بدین قرار است:

الف) هیئت رئیسه سنی

  • مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به‌عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‌عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوانترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین می‌شوند و در جایگاه هیئت رئیسه قرار می‌گیرند. درصورت تساوی سن، هیئت رئیسه سنی با قید قرعه از بین مسن‌ترین و جوانترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد. اعلام هیئت رئیسه سنی با اداره کل قوانین مجلس است. (ماده ۹)
  • وظایف هیئت رئیسه سنی، اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، اقتراع شعب و اجرای انتخابات هیئت رئیسه موقت است. (ماده ۱۰)

ب) هیئت رئیسه موقت

  • انتخاب هیئت رئیسه موقت در دومین جلسه علنی مجلس انجام خواهد شد. ترکیب و طرز انتخاب آن مانند هیئت رئیسه دائم است، به‌جز اینکه اکثریت نسبی در انتخاب رئیس کافی خواهد بود. هیئت رئیسه موقت بلافاصله پس از انتخاب، با متن سوگند نامه هیئت رئیسه دائم مراسم تحلیف را بجای خواهد آورد. (ماده ۱۱)

ج) هیئت رئیسه دائم

  • پس از تصویب اعتبارنامه حداقل دوسوم مجموع نمایندگان، هیئت رئیسه موقت اقدام به انتخاب هیئت رئیسه دائم می‌کند، اعضای هیئت رئیسه دائم برای یکسال انتخاب می‌شوند. مبنای تجدید انتخابات سالیانه، سالروز انتخابات هیئت رئیسه قبلی بوده و درصورتی که با تعطیلات مصادف گردد در جلسه قبل از آن انجام می‌گردد و مسوولیت هیئت رئیسه جدید از سالروز انتخابات قبل تفویض خواهد گردید. (ماده ۱۳)

فهرست اسامی کلی نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. محسن نصیر می گوید

    سلام ،از نماینده شهر گرمی استدعا داریم به وضعیت نامناسب شهر رسیدگی کند،شما نماینده مردم هستید نه قشر خاص معلمان و…لطفا به وضعیت نامناسب و خاکی کوچه محمدزاده واقع در روبروی سه راه جهاد قدیم محله هلال احمر گرمی رسیدگی شود و خبرگزاران محترم برنامه ای تهیه کنند،این کوچه که نزدیک مرکز شهر و متصل به خیابان اصلی که انتهایش بازار مرکز شهر است حدود۳۰سال هست که روی آسفالت ندیده و علارغم نامه نگاریهای متعدد به شهرداری و سایر سازمانها رسیدگی نمی کنندو مردم در تردد از این کوچه به ویژه موقع بارندگی جزئی با مشکل مواجه می شوند،در کل معلوم نیست بودجه شهر صرف چه اموری می شود،حتی خیابان اصلی شهر منطقه هلال احمر گرمی که به بازار متصل هست پیاده رو مناسب ویکسانی ندارد و تخریب شده و مغازه ای با دکان و کوچه دیگر نیم تا یک متر اختلاف سطح دارد وپیاده روها شده محل تعمیر خودرو و موتور،یخچال،کولر،فروش لاستیک،کالاها و…به طوری که مردم بعضا خصوصا از ساعت۱۰ صبح تا شب قادر نیستند از پیاده روها تردد کنند واین گاها منجر به تصادف می شود،حضرتعالی چندین بار از جاده موران گرمی به بخش زهرا رفته اید اکثر نقاطش کاملا تخریب شده یا تخریبش کردند و عوض بازسازی مجدد رهاش نمودند،نماینده محترم که دغدغه کنکور دارید نگران کنکور نباشید چون دانشگاه به طور قارچ وار آنقدر زیاد شده که دم در هر کوچه ای دانشگاه زدند واین باعث معضل بیکاری تحصیلکرده ها و مدرک گرایی مردم شده،نماینده مردم در مورد نوابغ زیاد نظر میدهند،نفرات اول کنکور اکثرا نابغه نیستند بلکه به اصطلاح خرخوان هستند،اما نوابغ بیشتر ما دهه۶۰ ای ها هستیم که علارغم استعداد فراوان چندین ساله بیکاریم چون پارتی و پول نداریم، اینجانب عضو خانواده ایثارگر نیز می باشم،حتی یکبار ازمون استخدامی نیز قبول شدم اما به دلیل نبود آشنا جایی نرسیدو تمام حکمهای شورای فی سبیل الله بسیج که سابقا بودم را از پرونده ام برداشته و گفتند بسیج به ما ربطی ندارد،ایکاش خدایا تنها آشنای من،من هم در جایی اشنایی داشتم الان قطعا کارمند نمونه با ده سال سابقه بودم،دکترایم را نیز می گرفتم و استاد دانشگاه ونماینده ای نیز یقینا بودم،هرجایی رفتم به در بسته خوردم.در دنیا به خصوص اروپا بهترین نیرو که آرزوی داشتن ان را دارند دهه۶۰ ای هستند یعنی رده سنی۳۰ الی۴۰ که در کشور ما مورد غفلت اند چون ما جهان سومی هستیم،نماینده محترمی که در مورد معشیت مردم نظر می دهید اینجانب بعد۱۹ سال تحصیل هیچ گونه سرمایه،درامد،کار و زندگی ندارم.محسن نصیر..فوق لیسانس روانشناسی عمومی.دهه۶۰ ای.بیکار..اردبیل،شهرستان محروم گرمی…با تشکر