۱۰ عامل تعجب آور که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد! +اینفوگرافیک

0
بنا به گزارش موسسه ملی سرطان تقریبا ۳۹.۶ درصد از مردان و زنان در مقطعی از زندگی شان متوجه می‌شوند که به سرطان مبتلا شده‌اند. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد ژنتیک مربوط به نیمی از این درصد می‌شود. قرار گرفتن در معرض محیط زیست و عوامل اقتصادی و اجتماعی نیز درصد دیگری را از عوامل بروز سرطان به خود اختصاص داده‌اند.

با دانستن عوامل خطر شما می‌توانید از ابتلا به سرطان جلوگیری کنید. چاقی، رژیم غذایی ناسالم، عدم تعادل هورمونی و التهابات مزمن همه از عوامل شناخته شده سرطان محسوب می‌شوند. اما عوامل برخی از سرطان‌ها آشکار نیستند در این گزارش ۱۰ عاملی را که فکرش را هم نمی‌کنید، باعث سرطان شود را بهتان معرفی کرده‌ایم.

مجله پزشکی عامل سرطان درمان سرطان پیشگیری از سرطان بیماری سرطان

مکانی که زندگی می‌کنید

در سال ۲۰۱۷ مطالعه‌ای در مجله سرطان به چاپ رسید مبتنی بر این موضوع که در شهر و کشورهایی که نوع کیفیت آب و هوا، زمین و محیط زیست از اوضاع خوبی برخوردار نیست افراد به مراتب بیشتر به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند. این عوامل باعث رشد آماری سرطان سینه در زنان سرطان پروستات در مردان شده است. تحقیقات نشان داده است آلودگی هوا خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

شمع و خوشبو کننده‌های هوا

محققان، سطح مواد شیمیایی آلی را در ۶ خانه در نیویورک و انگلستان مورد بررسی قرار دادند. تمامی ساکنین این منازل از مواد خوشبو کننده (شمع‌های معطر و مواد پاک کننده) استفاده کردند. «لیمونین» یک ماده شیمیایی است که فاکتور اصلی ابتلا به سرطان‌هایی چون لوسمی میلوئید(سرطان مغز استخوان) و نازوفارنکس(سرطان حفره بینی) را افزایش می‌دهد. همچنین عطر‌های مصنوعی و رایحه‌های جعلی نیز باعث آسیب به هورمون‌ها شده و ممکن است فرد را درگیر آسم و مشکلات جدی دیگر کند.

تماشای بیش از اندازه تلویزیون

پژوهش‌ها در سال ۲۰۱۴ توسط دانشگاه رگنسبورگ آلمان نشان داد ارتباطی بین زمان نشستن (تماشای بیش از اندازه تلویزیون، نشستن‌های طولانی مدت در محل کار و…) با خطر ابتلا به سرطان وجود دارد. سرطان روده بزرگ، آندومتر و ریه در کمین این افراد است. بیشترین قشری که درگیر این نوع از سرطان‌های می‌شوند کارمندان هستند.

انجمن سرطان آمریکا توصیه کرد ۱۵۰ دقیقه در روز فعالیت متوسط و ۷۵ دقیقه فعالیت شدید برای کاهش ابتلا به سرطان نیاز است.

خاک اره و چوب

شاید این گزینه را تا به حال نشنیده‌اید اما آژانس بین المللی سرطان گرد و غبار چوب را برای انسان بسیار مضر و سرطان زا اعلام کرد. همچنین یک مطالعه نشان داده است افرادی که با چوب‌ها بیشتر سروکار دارند (مانند مبلمان سازها) بیشتر به سرطان بینی و سینوس مبتلا می‌شوند .

فست فود خورها

فست فود و غذاهای بسته بندی شده(غذاهای آماده) اغلب دارای مواد شیمیایی نظیر perfluorinated هستند. این ماده شیمیایی علاوه بر سرطان زا بودن باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و دیگر اثرات مضر بر سلامتی می‌شوند. لذا بسیار توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف فست فودها و غذاهای بسته بندی شده خودداری کنید، بیشتر غذاهای خانگی میل کنید تا از شر این ماده سرطان زا در امان باشید. همچنین در ظروف کاغذی ، قاشق و چنگال پلاستیکی به هیچ عنوان غذا نخورید.

برخی از کرم‌های ضدآفتاب

قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید درصد ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد علاوه بر آن استفاده از کرم‎های ضد آفتاب ناسالم نیز به همیین اندازه شما را سرطان نزدیک می‌کند. «بنزوفنون-۳» یک عنصر مشترک در کرم‌های ضدآفتاب هستند که باعث تولید رادیکال‌های آزاد شده که خود به تنهایی از آسیب رسیدن دی ان ای جلوگیری می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی در حال محدود کردن بنزوفنون ۳ تا ۶ درصد است. لذا این سازمان توصیه کرد در هنگام خرید ضدآفتاب برچسب آن را چک کنید و در صورت مشاهده موادی چون اسیدپارا آمینوبنزوئیک، سینوکسات، دیاکسوپبنزون، هموسالات، پارابن و اکسیبنزون از خریداری آن محصول اجتناب کنند.

کمبود نور خورشید

به گفته محققان مرکز سرطان مورس در کالیفرنیا، می‌توان در حدود ۲۵۰هزار مورد سرطان روده بزرگ و ۳۵۰هزار سرطان پستان را در سراسر جهان با افزایش سطح ویتامین دی کاهش داد.

محققان ارتباط بین ویتامین دی و سرطان را مورد بررسی قرار دادند و یک رابطه معکوس بین این ۲ عامل کشف کردند. اگر سطح ویتامین دی پایین باشد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سینه به شدت افزایش پیدا می‌کند. نور خورشید غنی‌ترین منبع ویتامین دی محسوب می‌شود، اما بیش از اندازه در معرض آن قرار گرفتن هم مناسب نیست.

برخی از ویروس ها و باکتری ها

درحالی که ویروس‌ها خطرات جدی کوتاه مدتی را در بر خواهند داشت بلکه برخی از اثرات مخرب طولانی مدت را نیز در بدن به همراه دارند. محققان بر این باورند که ۹۵ درصد جمعیت به طور کلی توسط ویروس Epstein-barr(EBV) مبتلا شده‌اند. این ویروس با برخی از انواع سرطان مانند لنفوم هوچکین و لنفوم بورکیت و بیماریهایی مانند ایدز (HIV) و مولتیپل اسکلروز همراه است، ویروس EBV در بدن هیچ نشانه ای ندارد و می‌تواند سالیان سال در بدن باقی بماند.

کمبودهای تغذیه‌ای، قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین و ضربه‌های روانی یک ویروس خفته را در بدن بیدار می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد سلول‌های پستان متصل یه این ویروس با یک واکنش فیزیکی به سرطان پستان تبدیل شدند.

کار در شیفت شب

طبق برخی از مطالعات کار در اواخر شب خطر ابتلا به سرطان را در افراد افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه ام آی تی با انجام مطالعه‌ای بر روی موش‌ها دریافتند دو ژن در بدن وظیفه کنترل ریتم شبانه روزی سلول و سرکوبی تومور ها را بر عهده دارند. ژن مربوط به کنترل ریتم شبانه روزی سلول‌ها در پاسخ به نور و تاریکی در محیط زیست واکنش نشان می‌دهد. لذا موش‌هایی که در نور غیر طبیعی برای مدت طولانی قرار داشتند، تورمورها تهاجمی تر عمل کردند.

مصرف غذاهای سوخته

شاید این گزینه کمی برایتان نا آشنا باشد اما باید بدانید که بین مصرف غذاهای سوخته و ایجاد سرطان ارتباطاتی وجود دارد. «آکریل آمید» ماده شیمیایی است که در غذاهای نشاسته دار وجود دارد و در مواجه با دمای بالا آشکار می‌شود. سرخ کردن و پختن غذاهای نشانه دار در دمای بالای ۲۴۸ درجه فارنهایت آکریل آمید موجود در مواد غذایی را آزاد می‌کند. این ماده باعث تخریب دی ان ای و ایجاد سرطان می‌شود، به همین سبب آژانس بین المللی «آکریل آمید» را سرطان زا اعلام کرد.

لذا از مصرف غذاهای نشاسته داری که بیش از اندازه سرخ شده اند ( و یا سوخته اند) اجتناب کنید. البته می‌توان با استفاده از زردجوبه، سیر و رزماری کمی از آثار مخرب این ماده را کاهش داد.

منبع : جام جم / بیتا نوروزی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ