مقایسه پژو ۲۰۰۸ با جک s5 ،کیا اسپورتیج ،هایما اس ۷ و سانگ یانگ تیوولی/کدام بهتر است؟

0

مقایسه پژو ۲۰۰۸ با جک S۵ دنده ای، کیا اسپورتیج ، MVM X۳۳s ، سانگ یانگ تیوولی و ‌هایما S۷ اتوماتیک ،کدام را بهتر است بخریم؟

با توجه به قیمت فروش خودرو احتمالی ۲۰۰۸ (‌۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان‌)، رقبای اصلی آن را کراس‌اوور‌های چینی تشکیل می‌دهند که در سال‌های اخیر در برند‌ها و گونه‌های متنوع به بازار ایران عرضه شده و نسبتا موفق ظاهر شده‌اند‌. به همین بهانه و در نوشتار پیش‌رو به مقایسه پژو ۲۰۰۸ با ۳ کراس‌اوور مطرح بازه قیمتی ۷۵ تا ۸۵ میلیون تومان خواهیم پرداخت و در پایان سعی خواهیم کرد به این سوال پاسخ دهیم که آیا پژو ۲۰۰۸ ارزش آن را دارد که برایش فرش قرمز پهن کرده و منتظر ورود آن بمانیم یا بهتر است به یکی از همین گزینه‌های فعلی بازار، قناعت کنیم‌.

مقایسه هایما با جک s5 مقایسه خودرو مقایسه تیوولی با جک s5 مقایسه تیوولی با اسپورتیج مشخصات هایما اس 7 مشخصات کیا اسپورتیج 2017 مشخصات فنی x33 جدید مشخصات سانگ یانگ تیوولی مشخصات جک اس 5 مشخصات پژو 2008 مشخصات Peugeot 2008 قیمت هایما اس 7 قیمت کیا اسپورتیج قیمت جک اس 5 قیمت تیوولی سانگ یانگ ام وی ام x33 جدید Peugeot 2008 mvm x33 new

پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ به احتمال قوی در ایران با یک پیشرانه ۱.۶لیتری توربو با حداکثر قدرت ۱۶۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر ارائه می‌شود که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس ۴سرعته اتوماتیک (یا ۶ سرعته دستی) برای ۲۰۰۸ به ارمغان می‌آورد‌. هنوز دقیقا مشخص نیست که ۲۰۰۸ با چه سطحی از امکانات رفاهی و ایمنی در ایران به تولید می‌رسد اما در فول‌ترین نمونه‌های این خودرو می‌توان مواردی مانند کیلس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی تصویری مجهز به ۶ عدد بلندگو +‌ بلوتوث و مسیریاب، سقف پانوراما، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران، دوربین دید عقب، سیستم تنظیم ۵گانه حالت رانندگی، ۶ عدد ایربگ و … را یافت که به احتمال قوی، ۲۰۰۸‌های تولیدی ایران به علت بحث کنترل قیمت، برخی از امکانات فوق را به همراه نداشته باشند. از نکات مثبت پژو ۲۰۰۸ می‌توان به فضای خوب اتاق، سواری راحت و پیشرانه کم‌مصرف اشاره کرد و در مقابل هندلینگ و لذت رانندگی آن کاملا معمولی بوده و نمی‌توان از آن به عنوان خودرویی لذت‌بخش یاد کرد که البته با توجه به مشخصات فنی و کلاس خودرو، این موضوع تا حد زیادی طبیعی بوده و نمی‌توان آن را یک نقطه ضعف بزرگ تلقی کرد‌. قیمت احتمالی پژو ۲۰۰۸ در بازار ایران، ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است‌.

مقایسه هایما با جک s5 مقایسه خودرو مقایسه تیوولی با جک s5 مقایسه تیوولی با اسپورتیج مشخصات هایما اس 7 مشخصات کیا اسپورتیج 2017 مشخصات فنی x33 جدید مشخصات سانگ یانگ تیوولی مشخصات جک اس 5 مشخصات پژو 2008 مشخصات Peugeot 2008 قیمت هایما اس 7 قیمت کیا اسپورتیج قیمت جک اس 5 قیمت تیوولی سانگ یانگ ام وی ام x33 جدید Peugeot 2008 mvm x33 new

جک S5 دنده‌ای

جک S5 دنده‌ای با بهره‌گیری از یک پیشرانه ۲ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۱۷۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متر به همراه یک گیربکس ۶‌سرعته دستی، ضمن مصرف ۷.۸ لیتر سوخت در هر ۱۰۰کیلومتر در سیکل ترکیبی، قادر است شتاب صفر تا ۱۰۰ را در ۱۰ ثانیه ثبت کرده و تا حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد‌.
مهم‌ترین مزیت جک S5 همین پیشرانه نسبتا پرقدرت و سر حال آن است که شتابی قابل توجه (‌علی‌الخصوص در نمونه دنده‌ای‌) را به آن می‌بخشد ضمن آنکه نباید از ظاهر هماهنگ و نسبتا زیبای آن در کنار تجهیزات رفاهی مناسب غافل شد. در مقابل از حساسیت‌های خاص پیشرانه‌های توربو نباید غافل بود ضمن آنکه رانندگی با خودرویی با ابعاد نسبتا بزرگ و گیربکس دستی در ترافیک شهری، تا حدی خسته‌کننده خواهد بود‌. در حال حاضر S5 دنده‌ای با قیمت ۸۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان توسط کرمان موتور به فروش می‌رسد‌.

جدول مشخصات فنی جک اس ۵ اتوماتیک

حجم موتور (سی سی) ۱۹۹۷
نوع موتور بنزین سوز و مجهز به سیستم پرخوران از نوع توربو شارژر
استاندارد آلایندگی Euro V (یورو ۵) و مجهز به سیستم EOBD
تعداد سیلندر، سوپاپها و آرایش میل سوپاپ ۴ سیلندر، ۱۶ سوپاپ DOHC
حداکثر قدرت (HP/RPM) ۱۷۴ اسب بخار در دور موتور ۵۲۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (NM/RPM) ۲۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۶ سرعته – گیربکس اتوماتیک دو کلاچه
سیستم فرمان چرخ دنده شانه ای با کمک برقی
سیستم ترمز چهارچرخ دیسک و مجهز به سیستم ضدقفل برای هر چهارچرخ (ABS چهار کاناله)
سیستم تعلیق جلو: فنر حلقوی با ستون مک فرسون عقب:سیستم تعلیق مستقل (چند بازو)
حجم مخزن سوخت (لیتر) ۵۵
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۸۰
سایز چرخها ۲۲۵/۵۵R۱۸ مجهز به رینگ ۱۸ اینچ آلومینیومی
طول خودرو (میلی متر) ۴۴۳۰
عرض خودرو (میلی متر) ۱۸۴۰
ارتفاع خودرو (میلی متر) ۱۶۶۰
فاصله دو محور (میلی متر) ۲۶۴۵
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۵۴۵
تریم داخلی مشکی رنگ
امکانات سان روف, آینه های جانبی برقی همراه با گرمکن, آینه های جانبی تا شونده برقی, روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو, چراغ های مه شکن جلو و عقب, چراغ های عقب LED , تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو, چراغ راهنما روی آینه, دارای دیمر (تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر), کامپیوتر سفری, صندلی چرمی, پوشش چرمی فرمان, تنظیم ارتفاع صندلی راننده, تظیم برقی صندلی راننده, مموری صندلی راننده, مجهز به گرمکن صندلی های جلو, قفل ایمنی کودک, مجهز به سیستم ISOFIX, سیستم ضد سرقت, سیستم ترمز ضد قفل ABS, سیستم ترمز کمکی هیدرولیک HBA, سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD, سیستم پایداری الکترونیکی ESC, سیستم کنترل سرعت خودرو در سر پایینی HDC, سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC, ترمز پارک برقی EPB, کیسه هوا راننده و سرنشین جلو+ کیسه هوای جانبی جلو (۴عدد) ,اخطاردهنده فشار باد چرخ ها , فرمان برقی +Servomotor , قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در ۲ جهت , تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله , سنسور پارک جلو و عقب , دوربین دنده عقب , سیستم پخش DVD با خروجی AUX و ورودی IPOD,USB, بلوتوث , دارای ۶ بلندگو , کلیدهای مولتی مدیا روی فرمان , خروجی پاور ۱۲ولت , آنتن شیشه ای , کنسول جلو و عقب , شیشه Reflex , چراغ های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل , سنسور باران , شیشه های جلو و عقب برقی , گرمکن شیشه جلو , استارت دکمه ای , سیستم ورود بدون کلید

 

MVM X33s

MVM X33 که اکنون و پس از دو بار فیس‌لیفت با نام X33s شناخته می‌شود، مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری با حداکثر قدرت ۱۳۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (‌CVT‌)، ضمن مصرف ۸.۸ لیتر سوخت در هر ۱۰۰کیلومتر در سیکل ترکیبی، طی ۱۳.۴ ثانیه از حال سکون به سرعت ۱۰۰‌کیلومتر بر ساعت رسیده و تا حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه می‌دهد‌.
X33s از لحاظ ظاهر و سطح تجهیزات، نسبت به نمونه‌های قبلی خود، ارتقا‌یافته و سواری نرم و راحتی را به سرنشینان عرضه می‌کند اما در مقابل، شتابگیری ضعیف و نفوذ بیش از اندازه صدای پیشرانه به کابین، از نقاط ضعف این کراس‌اوور چینی با‌سابقه به شمار می‌آیند‌.  در حال حاضر X33s در نمونه عادی ۷۵ و در نمونه اسپرت ۷۷ میلیون تومان قیمت دارد‌.

مشخصات فنی بدنه ام وی ام x33

کلاس بدنه خودروهای شاسی بلند
ابعاد طول ۴۳۹۰ عرض ۱۷۶۵ ارتفاع ۱۷۰۵
وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان ۵
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو ۲۱۵/۶۵ R 16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب ۲۱۵/۶۵ R 16

مشخصات فنی موتور ام وی ام x33

حجم موتور ۱۹۷۱ سی سی
نوع موتور موتور بنزین سوز انژکتوری
تعداد سیلندرها ۴
تعداد سوپاپ ها ۱۶
محل قرار گیری موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک ۵۵ لیتر
حداکثر توان خروجی ۱۳۹ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی ۱۸۲ نیوتون متر در ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه

مشخصات جعبه دنده ( Transmission ) ام وی ام x33

نوع جعبه دنده جعبه دنده اتوماتیک
تعداد دنده (جلو) ۷
جعبه دنده اتوماتیک موتور جلو ، دیفرانسیل جلو FWD

عملکرد اتومبیل ام وی ام x33

حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
شتاب ۰ الی ۱۰۰ ۱۳ ثانیه
مصرف سوخت شهری
مصرف سوخت جاده ایی
سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵

هایما S7 اتوماتیک

هایما S7 مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری با حداکثر قدرت ۱۴۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف ۸.۸ لیتر سوخت در هر ۱۰۰کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد ۱۵.۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت را به این فرزند چشم‌بادامی ایران خودرو می‌دهد‌. S7 سطح تجهیزات بسیار کاملی داشته، از سواری نرمی بهره می‌برد و خدمات پس از فروش گسترده‌ای دارد اما در بحث شتابگیری و توانمندی‌های حرکتی، نسبتا ضعیف ظاهر می‌شود‌.‌ هایما S7 اتوماتیک هم‌اکنون حدود ۸۵ میلیون تومان قیمت دارد‌.

نوع موتور HM484Q
حجم موتور (cc) ۱۹۹۵
حداکثر توان موتور (hp) ۱۴۸
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۸۰
تعداد سوپاپ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگی یورو۴
حداکثر سرعت (km/h) ۱۶۵
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) ۸.۱
طول خودرو (mm) ۴۴۹۸
عرض خودرو(mm) ۱۸۳۰
ارتفاع خودرو (mm) ۱۷۳۰
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) ۲۶۱۹
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۵۱۰
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) ۶۱
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب) ۴۰۰

مقایسه ای میان پژو ۲۰۰۸ و کیا اسپورتیج-تازه وارد اروپایی رو در روی کره ای محبوب

طراحی ظاهری ۲۰۰۸ مثل اسپورتیج پویا و جذاب است اما نسبت به کراس اوور کره‌ای مدرن‌تر است و ویژگی‌های منحصر به فردی در طراحی بدنه دارد. از حضور اسپورتیج در ایران مدت زیادی می‌گذرد و در این مدت طرفداران زیادی پیدا کرده. اما ۲۰۰۸ نیز در طراحی ظاهری چیزی از اسپرتیج کم ندارد و با توجه به ترکیب عامه پسند و جذاب، پیش بینی می‌شود به سرعت بتواند مخاطبان زیادی پیدا کند.

مقایسه هایما با جک s5 مقایسه خودرو مقایسه تیوولی با جک s5 مقایسه تیوولی با اسپورتیج مشخصات هایما اس 7 مشخصات کیا اسپورتیج 2017 مشخصات فنی x33 جدید مشخصات سانگ یانگ تیوولی مشخصات جک اس 5 مشخصات پژو 2008 مشخصات Peugeot 2008 قیمت هایما اس 7 قیمت کیا اسپورتیج قیمت جک اس 5 قیمت تیوولی سانگ یانگ ام وی ام x33 جدید Peugeot 2008 mvm x33 new

با باز شدن درها و قرار گرفتن داخل کابین، برتری ۲۰۰۸ نسبت به اسپورتیج مسجل می‌شود. در بخش‌هایی از کابین، کیفیت متریال استفاده شده نسبت به اسپورتیج برتر است. پوشش چرمی و نرم کنسول جلو شما را از خرید این خودرو خرسند می کند. پوشش نرم پنل درها و پوشش ترکیبی صندلی ها هم در نوع خودش جذاب و خوش ساخت است. تریم داخلی پیانو بلک، در کنار قطعات دکوراتیو با طرح فیبر کربن و قطعات نقره‌ای براق نیز به هرچه اسپرت‌تر به نظر رسیدن کابین کمک شایانی می‌کنند.
فراموش نکنید که بر خلاف اسپورتیج با یک خودرو اروپایی طرف هستید. پس برتری طراحی کابین و امتیاز بیشتر در زمینه ارگونومی و چیدمان کابین پژو ۲۰۰۸ بی دلیل نیست. کنسول جلو اسپرتیج در مقابل ۲۰۰۸ نسبتا از مد افتاده و ساده به نظر می‌رسد. برجستگی قسمت وسط داشبورد ۲۰۰۸ در کنار گرافیک جذاب صفحه کیلومتر شمار، نمای کلی کابین را جذاب‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. نورپردازی کابین هم چشمنواز است و مواردی نظیر فاصله زیاد صفحه آمپر با فرمان و فرمان گوشتی و تپل چرمی، چیزهایی هستند که تنها در یک کراس اوور فرانسوی می توانید ببینید. طراحی صاف و افقی داشبورد حس جادار بودن را القا می‌کنند و از شلوغی کنسول جلوگیری شده تا سرنشینان گیج نشوند. همچنین با طراحی خاص مواردی نظیر اهرم ترمز دستی و شیفتر گیرباکس سعی شده تا پژو ۲۰۰۸ شخصیت مستقل فرانسوی خود را داشته باشد. نه مثل خودروهای کره‌ای که برای کاهش هزینه‌ها اکثرا شبیه به هم طراحی می‌شوند.
گنجایش فضای کابین اسپرتیج یکی از مشکلات این کراس اوور کره‌ایست. البته سرنشینان جلو راحتی مناسبی دارند، اما سرنشینان عقب از نظر فضای سر و پا راحتی چندانی ندارند.  پژو ۲۰۰۸ از نظر فضای کابین تقریبا در سطح اسپرتیج قرار می‌گیرد، با این تفاوت که به لطف طراحی منطقی‌تر و استفاده بهتر از فضا، فضای سرنشینان عقب نسبت به اسپورتیج مناسب تر است.

اما در زمینه فنی و مشخصات پیشرانه، پژو ۲۰۰۸ یک پله پایین‌تر از اسپرتیج قرار می‌گیرد. پژو ۲۰۰۸ از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بهره‌ می‌برد که توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. در مقابل پیشرانه ۲.۴ لیتری اسپورتیج با قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۳۸ نیوتون متر، جذابیت بیشتری را در رانندگی به ارمغان می‌آورد. البته فراموش نکنید که اسپورتیج قیمت بیشتری هم دارد و از طرفی مصرف سوخت آن از ۲۰۰۸ بالاتر است. البته از سال ۲۰۱۶، پیشرانه GDI اسپرتیج به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده و قدرت بیشتری تولید می‌کند. اما نسخه‌های عرضه شده در بازار ایران فاقد این سیستم هستند. قدرت پژو ۲۰۰۸ بر خلاف اسپرتیج دو دیفرانسیل، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.  البته اسپورتیج علی‌رغم دو دیفرانسیل بودن، توانایی چندانی در پیمودن مسیرهای خارج جاده‌ای ندارد و این دو از نظر استفاده کاملا برای شهر و خیابان‌های هموار طراحی شده‌اند. البته توسط ماوس دوار ۲۰۰۸ می‌توانید حالت‌های رانندگی و سیستم فنربندی در را در چند حالت تنظیم کنید تا کیفیت سواری در مسیرهای مختلف متفاوت باشد.

صحبت از کیفیت سواری شد و یکی از مهمترین ایرادهای وارده به اسپرتیج سر باز کرد. سواری اسپرتیج نسبت به سایر رقبایش خشک‌تر و پر تکان‌‌تر است و سرنشینانی که به دنبال ارامش بیشتر و سواری نرم‌تر هستند را کلافه می‌کند. در زمینه کیفیت سواری، پژو ۲۰۰۸ گوی سبقت را اسپرتیج می‌رباید. سواری پژو ۲۰۰۸ همچون سایر خودروهای فرانسوی نرم و آرامش بخش است. به علاوه اینکه فرمانش مثل اسپرتیج بی روح و سفت نیست و لطف عایق بندی بهتر، در حرکت با سرعت بالا سر و صدای کمتری از اسپرتیج به داخل کابین نفوذ می‌کند.

مقایسه هایما با جک s5 مقایسه خودرو مقایسه تیوولی با جک s5 مقایسه تیوولی با اسپورتیج مشخصات هایما اس 7 مشخصات کیا اسپورتیج 2017 مشخصات فنی x33 جدید مشخصات سانگ یانگ تیوولی مشخصات جک اس 5 مشخصات پژو 2008 مشخصات Peugeot 2008 قیمت هایما اس 7 قیمت کیا اسپورتیج قیمت جک اس 5 قیمت تیوولی سانگ یانگ ام وی ام x33 جدید Peugeot 2008 mvm x33 new

مقایسه سانگ یانگ تیوولی و پژو ۲۰۰۸

مدل تیوولی (TIVOLI) جدیدترین کراس‌اوور سانگ یانگ است این خودرو برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی با نام X100 معرفی شد . نام تیوولی هم برگرفته از شهری در لاتزیو ایتالیا است واگر حروف آن برعکس نوشته شود بدین صورت خوانده می‌شود:” I LOV IT”

تیوولی با دو پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی به صورت جهانی عرضه می‌شود که هر دوی آن‌ها از حجمی معادل ۱.۶ لیتر برخوردارند. این خودرو در دو نمونه تک و دو دیفرانسیل نیز ارائه می‌شود. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دنده بصورت دستی از شرکت AISIN ژاپن است. تیوولی عرضه شده در ایران مدل بنزینی ۱.۶ و تک دیفرانسیل می باشد. قیمت ۷۵ میلیون تومان

جمع‌بندی نهایی

در پایان مطلب اگر برگشته و نگاهی اجمالی به خودرو‌های مورد بحث داشته باشیم، می‌توانیم این نکات را بیان کنیم که اگر در خرید خودرو به اعتبار برند و کیفیت ساخت بیشتر از سایر فاکتور‌ها اهمیت می‌دهید و بیشترین استفاده شما از خودرو در داخل شهر است، بهتر است مدتی صبر پیشه کرده و پژو ۲۰۰۸ را بر‌گزینید‌.

اگر اولویت شما در خرید خودرو، توانمندی‌های فنی است و اهل شتابگیری و کل‌کل‌های خیابانی با کراس‌اوورهای هم‌رده هستید، بی‌درنگ جک S5 دنده‌ای را برگزینید‌ و در صورتی که مبحث فنی اهمیت کمتری برایتان داشته و بیشتر دنبال یک سواری نرم و کم‌دردسر هستید، دو راه پیش روی شما قرار دارد؛ اگر بودجه محدود‌تری داشته و به دنبال شرایط فروش آسان‌تر هستید، به سراغ MVM X33s رفته و اگر جیبتان کمی پر‌پول‌تر است، اضافه پرداخت حدودا ۱۰ میلیون تومانی را تقبل کرده و‌ هایما S7 اتوماتیک را خریداری کنید‌. در انتها نیز باتوجه به محدودیت های خودرویی و تامین قطعات و بحث فروش خودرو و خدمات گسترده تر خودرویی ایران خودرویی ها برنده این دوئل می باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ