مصرف ۲ بار در هفته سیب زمینی سرخ کرده ،شما را می‌کشد!

0

اگر می‌خواهید برای میان وعده خود و فرزندان‌تان خوراکی خوشمزه‌ای را تهیه کنید و همچنین اگر سلامت غذا و بدن‌تان برای شما حائز اهمیت است، سعی کنید زیاد به سراغ این خوراکی خوشمزه اما پر دردسر نروید.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از Dailystar، یک مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد، خوردن تنها ۲ بار سیب زمینی سرخ کرده در هفته خطر مرگ ناگهانی را ۲ برابر افزایش می‌دهد.

مضرات سیب زمینی سرخ کرده مجله پرشکی متخصص تغذیه تغذیه در نوجوانی آکریلامید چیست

محققان آزمایشی را بر روی ۴۴۰۰ نفر بین افراد ۴۵ تا ۷۹ ساله انجام دادند، در طول این مطالعه هشت ساله ۲۳۶ نفر از افراد شرکت کننده جان خود را از دست دادند. به گفته محققان، مصرف سیب زمینی سرخ کرده بخصوص قسمت‌های قهوه‌ای رنگ و سوخته آن در مرگ این افراد ارتباط نزدیکی داشته است. نمک و غذاهای شور ۱۰ درصد از این آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند.

سیب زمینی که در روغن سرخ نشده باشد سرشار از فیبر، ویتامین و مواد مفید است و مصرف آن به هیچ عنوان منع نمی‌شود اما سیب زمینی سرخ شده همراه با نوشابه که امروزه مصرف آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است یکی از ترکیبات مرگ آفرین به شمار می‌آید.

سیب زمینی سرخ شده دارای ماده‌ای به نام «آکریلامید» است. این ماده اسیدی سرطان‌زا به شمار می‌آید و از حرارت دیدن کربوهیدرات‌ها ایجاد می‌شود. آکریلامید در نان برشته، چیپس، ته‌دیگ و سوسیس برشته وجود دارد. بیشترین غلظت آکریلامید در چیپس و سیب‌زمینی سرخ کرده مشاهده شده است.

مطالعه‌ای در دانشگاه تافتس ماساچوست نشان داد، مرگ بیش از نیمی از افراد جهان به دلیل داشتن رژیم غذایی ناسالم و ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت است.

سیب زمینی سرخ کرده سرشار از چربی‌های اشباع شده و مضر است که عامل ایجاد سرطان و سمی برای بیماران دیابتی و قلبی به شمار می‌رود. چربی‌ها اشباع مضر هستند، زیرا نه تنها باعث گرفتگی عروق شده، بلکه باعث افزایش چربی‌های بد خون (LDL) و کاهش چربی‌های خوب (HDL) نیز در بدن می‌شوند و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. این نوع چربی‌ها بایستی به مقدار خیلی کم مصرف شوند.

علائم مسمومیت با آکریلامید

تماس مستقیم با آکریلامید خالص سبب سوزش و خارش در غشاهای مخاطی مثل(مخاط تنفسی وچشم)، بی اختیاری ادرار، تهوع، اختلال گفتاری، تحریک پذیری، ضعف دست و پا، مورمور شدن و آسیب به غدد تولید مثل می شود.

در یک کیلوگرم چیپس حدود ۳۵۰۰ میکروگرم آکریلامید وجود دارد.

توصیه ها

* ذخیره کردن سیب زمینی در یخچال توصیه نمی شود، چون در این دما فروکتوز بیشتری تولید شده و در نتیجه آکریلامید بیشتری در اثر پخت در حرارت بالا مثل سرخ کردن به وجود می آید.

* قرار دادن سیب زمینی در آب قبل از سرخ کردن به مدت یک ساعت سبب کاهش تشکیل آکریلامید می شود.

* نیمه آب پز کردن سیب زمینی قبل از سرخ کردن نیز سبب کاهش آکریلامید می گردد.

* از سرخ کردن سیب زمینی های لکه دار نیز باید خودداری شود.

* هر چقدر رنگ سیب زمینی هنگام سرخ کردن تیره تر شود، میزان آکریلامید تشکیل شده بیشتر است. یعنی رابطه ای مسقیم بین تشکیل آکریلامید و قهوه ای شدن در حین پخت وجود دارد.

* کم‌ کردن حرارت(در مراحل مختلف آماده ‌سازی ماده غذایی) یا استفاده از حرارت غیر مستقیم در پخت.

* اصولا کمتر چیپس و غذاهای سرخ شده، مصرف کنید.

بیتا نوروزی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ