چرخش ناگهانی آمریکا به سوی قطر /عربستان آچمز شد

0

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از آغاز بحران قطر، مکررا مواضعی علیه این کشور اتخاذ کرده است اما امضای یک قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری فروش تسلیحات به دوحه باعث تعجب دولت سعودی و متحدان آن شده است.

به گزارش آنا از رویترز، مقامات قطری می‌گویند امضای قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری خرید جنگنده‌های F15 با آمریکا نشان‌دهنده حمایت واشنگتن از دوحه در اوج تنش مربوط به قطر و برخی دیگر از دولت‌های عربی است.

پیش‌تر ترامپ با سفر به ریاض، قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری برای فروش تسلیحات به این کشور امضا کرده بود. تحلیل‌گران گفته بودند آمریکا بدون توجه به تبعات منفی فروش این تسلیحات، به عربستان به موقعیتی برای کسب درآمد نگاه می‌کند. حالا امضای قراردادی جدید با قطر برخلاف موضع قبلی واشنگتن نسبت به بحران این کشور، تداعی‌کننده همان نگاه به یکی دیگر از کشورهای خاورمیانه‌ است.

عربستان و دولت‌های عربی متحد این کشور، از هفته گذشته مناسبات دیپلماتیک و اقتصادی با قطر را به اتهام حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی قطع کردند. دولت قطر همه این اتهامات را رد می‌کند.

ترامپ طی هفته گذشته مکررا علیه قطر موضع گرفته است. با وجود این، روز چهارشنبه، جیمز متیس وزیر دفاع ایالات‌متحده آمریکا توافق فروش جگنده‌ها به قطر که پیش‌تر مورد تصویب قرار گرفته بود را با همتای قطری‌اش خالد‌العطیه و همچنن مشعل‌الثانی سفیر دوحه در واشنگتن امضا کرد.

یک منبع قطری در این زمینه گفت: «این قرارداد نشان‌دهنده آن است که نهادهای دولت‌های ایالات‌متحده آمریکا با ما همراه هستند و ما هیچ تردیدی در این زمینه نداشتیم. حمایت آمریکا از قطر ریشه‌دار است و به آسانی تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار نمی‌گیرد.»

این موضوع بار دیگر نشان‌دهنده تناقض در سیاست خارجی دولت جدید در آمریکاست. پیش‌تر نمونه‌های دیگری از این تناقض پدید آمده بود. از جمله در حالی که ترامپ مکررا گفته بود که اولویتش در سوریه حذف داعش است اما ماه گذشته در پاسخ به آنچه که حملات شیمیایی دولت بشار اسد خوانده بود پایگاه هوایی العشیرات متعلق به ارتش سوریه را موشک‌باران کرد.

یک منبع در وزارت دفاع قطر گفته است که قرارداد جدید با آمریکا شامل فروش ۳۶ جنگنده F15 می‌شود. در ماه نوامبر (آبان ۹۵) و در روزگار باراک اوباما، آمریکا فروش ۷۲ جنگنده F15 به قیمت ۲۱.۱ میلیارد دلار را تصویب کرده بود.

یک دیپلمات اروپایی حاضر در قطر گفته است که ایالات‌متحده می‌توانست تحویل این جنگنده‌ها را به تاخیر اندازد اما او افزوده است که «تصور نمی‌کند ارتباطی میان فروش این جنگنده‌ها و سیاست خارجه آمریکا وجود داشته باشد.»

قطر از حیث نظامی اهمیت قابل توجهی برای آمریکا و عملیات‌های این کشور علیه داعش و همچنین عملیات‌های واشنگتن در افغانستان و دیگر کشورها دارد.

پایگاه هوایی العدید در قطر پذیرای بیش از ۱۱ هزار سرباز آمریکایی و دولت‌های ائتلاف است. در همین حال رسانه رسمی قطر روز چهارشنبه نوشت که دو ناو جنگی آمریکا به بندر حماد در قطر رسیده‌اند. این ناوها بخشی از تسلیحات آمریکا برای برگزاری یک مانور دریایی مشترک است.

همچنین وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده که فروش جنگنده‌های F15 به قطر در راستای افزایش همکاری امنیتی میان ایالات‌متحده و قطر است.

این موضوع قطعا مقامات دولتی عربستان را که به حمایت همه‌جانبه آمریکا برای مقابله با قطر حساب باز کرده بودند با سردرگمی مواجه خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ