پتانسیل های “ثاخت” برای رشد قیمت سهم

0

همایش معرفی پروژه تجاری، تفریحی و فرهنگی سعدی شیراز در حالی از سوی شرکت بین المللی توسعه ساختمان برگزار شد که مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت های زیر مجموعه این هلدینگ ساختمانی در جلسه پرسش و پاسخ به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

 این جلسه در حالی طی یکشنبه هفته جاری در محل هتل بین المللی پارس شیراز برگزار شد که سهام شرکت های ساختمانی چند روزی است صف های خرید سنگین سهام خود را همراه با معاملات پرحجم و میلیونی پیگیری می کنند که به نظر می رسد اقبال تازه ای به سهام این گروه پرپتانسیل شکل گرفته و این روند با نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع صاحبان سهام جهت تقسیم سود نقدی رفته رفته در حال اوج گیری است. چراکه پایین بودن نسبت پی بر ای سهام گروه ساختمانی و تحقق عملکردهای مطلوب از شرکت های فعال این صنعت رغبت سرمایه گذاران را نسبت به آنها برانگیخته است.

مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه ساختمان در بیان علت بروز این اقبال به سهام ساختمانی ها گفت: یکی از سهم های ارزشمند و پرپتانسیل برای سرمایه گذاری، سهام شرکت های ساختمانی فعال در بورس است و افرادی که به حوزه ملک و بازار مسکن آشنایی کافی دارند، بیش از سایرین به این سهام توجه می کنند. زیرا روند قیمت سهام ساختمانی ها در یک سیکل چهارساله قرار دارد که به نظر می رسد سال جاری اوج این سیکل حرکتی باشد.

حسین کاظم پور افزود: دلایل شکل گیری موج مثبت در قیمت سهام این گروه را می توان از چند جنبه بیان کرد . در وهله اول با توجه به نوع نگرش رییس جمهوری منتخب کشور ، سیستم کلان بین المللی و داخلی نیز نشانه های مثبتی را دریافت کرده است که نماد آن را می توان در لغو تحریم های اعمال شده علیه بانک ملت مشاهده کرد که به بازار سرمایه نیز این پالس مثبت منتقل شده است تا رفتار سرمایه گذاران نسبت به بازار سهام با نگاهی به چشم انداز آتی کشور در جهتی دیگر شکل گیرد.

وی ادامه داد: این نگرش مثبت با کاهش تب و تاب بازارهای موازی همچون طلا و ارز می تواند بر پایه مدیریت حجم بالای نقدینگی های آزاد شده، جذب بازارهای کشش پذیر از جمله بورس و ساختمان با کاربری های مسکونی، تجاری و اداری شود.

کاظم پور افزود : نکته کلیدی در شرایط فعلی کشور این است که وقتی انتظار سرمایه گذاران در راستای رشد قیمت ها در بازار طلا و ارز نباشد، سرمایه ها تمایل بیشتری به بازار سهام و مسکن نشان می دهند و این امر افزون بر افزایش شاخص کل بورس می تواند در قیمت سهام صنایعی همچون ساختمانی ها نمود واقعی پیدا کند.

وی عنوان کرد: البته دلایل متعددی را می توان به بروز این حرکت مثبت در قیمت سهام ساختمانی ها مرتبط دانست؛ در درجه نخست با شروع فصل تابستان ، خرید و فروش در بازار مسکن بیش از پیش رونق گرفته و با شتاب همراه می شود که این امر بر روند معاملات سهام شرکت های ساختمانی بورس نیز تاثیر مثبت اعمال می کند زیرا احتمال تعدیل های مثبت را برای آنها بالا می برد. همچنین نزدیکی به زمان تقسیم سود در مجامع عادی سالیانه را می توان از دیگر دلایل افزایش اقبال سرمایه گذاران بورسی به سهام این گروه بر شمرد.

این مقام مسئول با اشاره به مثبت شدن انتظارات سرمایه گذاران از آینده این صنعت تاکید کرد: با ایجاد نگرش مناسب نسبت به کلیت صنعت و نیز انتظارات ایجاد شده نسبت به ثبات بیشتر فضای اقتصادی کشور و کاهش حاشیه ریسک اقتصاد کشور،به اعتبار کاهش نرخ تنزیل، خالص ارزش فعلی پروژه های ساختمانی نیز افزایش می یابد و این می تواند به رشد قیمت و افزایش تقاضای خرید سهام این شرکت ها منجر شود.

مدیرعامل “ثاخت” به قیمت این سهم روی تابلوی معاملات بورس نیز اشاره کرد و گفت : افزون بر شرایط عنوان شده پیرامون صنعت، یکی از مهمترین دلایل شکل گیری این روند در قیمت سهام “ثاخت” شفاف شدن هرچه بیشتر صورت های مالی در مقایسه با سال های گذشته است. علاوه بر آن، تغییر ساختار فروش و افزایش تعامل با شرکت های زیرمجموعه در جهت احیا و گسترش فعالیت های آنها در اجرای پروژه های جدید و سودآور نیز از دیگر عواملی محسوب می شود که در حال حاضر تقاضای سرمایه گذاران را برای خرید این سهام بالا برده است.

وی پیرامون عملکرد ۶ ماهه شرکت و پوشش ۴٨ درصدی بودجه برآوردی سال مالی جاری نیز گفت : طی دوره مالی مذکور “ثاخت” رقمی در حدود ٧٧ میلیارد تومان سود محقق کرده که بیشترین درآمدهای حاصل از فروش، از محل عملکرد شرکت های زیرمجموعه مربوطه به “ثباغ” و “آ س پ ” بوده است.

در ادامه، کاظم پور در خصوص روند اجرای پروژه ها در سال ۹۲ بیان داشت : پیشرفت پروژه های در حال اجرای شرکت طبق زمان بندی بوده و پیش فروش واحدهای آنها نیز بر اساس میزان پیشرفت هر پروژه صورت می گیرد. بطوریکه از میان آنها می توان انتظار داشت پروژه مجتمع سعدی شیراز تا سال ۹۳ به طور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد که بخشی از سود برآوردی از محل فروش واحدهای آن در صورت های عملکردی سال مالی جاری و مابقی این میزان سود برآوردی نیز پس از بهره برداری از فازهای بعدی در سال های آتی شناسایی می شود.

وی افزود : پروژه مسکونی بعثت نیز از دیگر پروژه های شرکت بین المللی توسعه ساختمان است که توسط شرکت آ. اس .پ در حال ساخت بوده با بیش از ۸۲ درصد پیشرفت تا پایان آذر ماه سال جاری تحویل مشتریان خواهد شد و در حال حاضر در حال پیش فروش آن با شرایط مناسب هستیم.

مدیرعامل “ثاخت” در خصوص برج بین المللی تهران و مشکلات مربوط به دریافت اسناد تفکیکی واحدهای آن گفت : پس از اتمام برج بین المللی تهران، از ناحیه احداث این برج بدهی قابل توجهی بر شرکت تحمیل شد که با توجه به نزدیکی صدور اسناد تفکیکی واحدهای این برج، وام های ارزی دریافت شده بابت اجرای این پروژه ظرف هفته های آینده به طور کامل باز پرداخت می شود.

مدیرعامل این هلدینگ ساختمانی در خصوص برنامه حمایت از قیمت سهم در بورس عنوان کرد: سهامداران عمده یعنی شرکت سرمایه گذاری غدیر در نظر دارد برای افزایش سهام شناور آزاد “ثاخت” اقداماتی مثبت صورت دهند تا ضمن حفظ قیمت سهام درصد سهام شناور نیز بالا برود؛ علاوه بر این با حل مسایل ساختاری، بانکی و افزایش شفاف سازی ، در نظر داریم جذابیت سهم و پتانسیل های رشد آن را به بازار و سرمایه گذاران فعال بورس معرفی کنیم تا ضمن رشد میزان سهام شناور آزاد، قیمت سهم به ارزش واقعی خود افزایش یابد. چرا که در حال حاضر ارزش واقعی سهم با قیمت روی تابلوی بورس تفاوت قابل ملاحظه ای دارد. با ارزش گذاری پروژه های در دست اجرا با قیمت های جدید بازار مسکن و نیز بر مبنای احتساب پرتفوی سرمایه گذاری های بورسی و غیر بورسی قیمت واقعی سهم را می توان مشخص کرد.

کاظم پور در خاتمه سخنان خود پیرامون پرتفوی غیربورسی شرکت بین المللی توسعه ساختمان اظهار داشت : زیرمجموعه های غیر بورسی”ثاخت” شامل شرکت های توسعه صنعت ساختمان غدیر خوزستان ، کیش رویای زندگی، تیسا کیش ،پارس سازه، پیمان غدیر، افق سازه پایا ، نارنجستان گستر و بهسان پارس است که با توجه به قراردادها و پروژه های متعدد در دست اجرای خود، عملکردهای مطلوبی را به نماشی گذاشته و ارزش قابل توجهی از پرتفوی غیربورسی”ثاخت” را تشکیل می دهند که به عنوان نمونه می توان به آغاز پیش فروش واحدهای پروژه های شرکت های کیش و پارس سازه در شهر رشت اشاره نمود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ