عید فطر ۹۶ چه روزی است؟

0

عید فطر روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. در این روز، روزه حرام است و نماز عید برگزار می‌ شود. پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. از سال ۱۳۹۰ (دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد) با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان ایران، عید فطر دو روز (روز عید و فردایش) تعطیل است.

عید فطر چه روزی است عید فطر تقویم قمری تقویم سال 96 با مناسبت ها تقویم 96 تاریخ عید فطر

تعیین روز عید فطر

از آن‌ جایی که شرط اعلام ماه شوال با رویت هلال ماه به وقوع می‌پیوندد. همواره در کشورهای مسلمان، بر حسب موقعیت مکانی آن کشور، رویت هلال ماه اول ماه شوال و روز عید فطر متغیر است به صورتی که ممکن است به طور مثال در عربستان سعودی روز دوشنبه روز عید اعلام شود اما در ایران روز سه شنبه روز عید فطر اعلام شود.

گفتنی است در ایران به طور عمده تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع (مقام معظم رهبری، سید علی خامنه‌ای) است و پیروی از آن طبق نظر بعضی مراجع تقلید و علمای شیعه، بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند لازم است.

 

سنت‌ مسلمانان در روز عید فطر

در متون اسلامی، توصیه شده است که مسلمانان در روز عید فطر و عید قربان، حمام و غسل کنند. غسل عید، از سنت‌های مسلمانان در روز عید است و در آن فرقی بین مردان، زنان و کودکان نیست. برخلاف غسل جمعه، غسل عید می‌تواند قبل از اذان صبح انجام گیرد. علاوه بر غسل، عطر زدن و مسواک کردن نیز از سنت‌های روز عید فطر است. از سنت‌های مسلمانان در روز عید فطر، تکبیر است. تکبیر در روز عید فطر، برگرفته از آیه‌ای از قرآن است و پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه، در خانه‌ها و کوچه و بازار خوانده می‌شود.

 

تاریخ روز عید فطر ۹۶ ، ۲۰۱۷

عید سعید فطر سال ۱۳۹۶ در ایران روز دوشنبه ۵ تیرماه است (Monday, Jun 26, 2017) و تعطیلات عید فطر ۱۳۹۶ روزهای دوشنبه ۵ تیر و سه شنبه ۶ تیر ماه خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ