زیر پای مادر، سریال است یا کوره آجرپزی؟!
زوج نعمتالله و توفیقی اسیر این شدند که اثری دارای قوتهای متنی ارائه کنند و تمام تلاششان روی دیالوگ و گفتار بوده است.
شخصیتها اساساً دارای شناسنامه خوبی نیستند و دیالوگهایی برای آنها نوشته شده است که در حد دهان و شخصیتشان نیست و پرگویی زیادی وجود دارد که در خیلی جاها نباید باشد، برای مثال آتنه در خیلی از مواقع نباید حرف بزند و نیمی از دیالوگهای او اضافه است، اما اینجا برای بازیگر فقط متن نوشتهاند و اینها دائماً در حال حرف زدن هستند و حرفهایی میزنند که در حدشان نیست و همین موضوع مخاطب را کلافه میکند، برای مثال بازیگران در کنار منقل کبابپزی ایستاده و بدون اینکه به آنها ربطی داشته باشد، مدام حرف میزنند و با هم بدهبستان دیالوگی دارند و خیلی از جاها یکدیگر را نقض میکنند و تکرار همدیگر هستند.
ما نمیتوانیم با آتنه همذاتپنداری کنیم چراکه آنقدر بار گناهان روی دوشش هست که این اجازه را به ما نمیدهد تا درباره او فکر دیگر کنیم. عنصر همذاتپنداری در کار محوریت ندارد، پراکنده بوده و مرتب جابهجا میشود.
در «زیر پای مادر» نسبت به مادرها ظلم شده است. مادرها در شرایطی در درام پذیرفتنی هستند که مادرانی ایثارگر باشند و با ایثارگریهایشان زیباییشناسی خلق کنند. مادرانی که در چنین کارهایی بدون داشتن بار حسی مادرانه روایت میشوند، حتی اگر واقعی هم باشند از سمت مخاطب پذیرفته نخواهند شد، چراکه قالب نیستند و ما باید در درام آنچه را که قالب است بیاوریم.
روزنامه جوان – محمد تقی فهیم
گل گفتید این نویسنده همه ی فیلماش همینطوره شاید خودش واقعا همین جور بوده تو مادرانه که الکی یک آدم خلاف کار که میلیاردی کلاهبرداری می کرد متحول شد و فقط زندان رفت حتی اعدام یا حبس طولانی هم نداشت!!در طرف مقابل لعیا زنگنه به عنوان مادر اصلی بدون پرداخت رها شد. در پشت بام تهران هم همین طور بازهم تکلیف خانواده ی اندیشه فولادوند و مادرش مشخص نشد، و همه ی مسائل و کاسه کوزه ها آخرش سر لعیا زنگنه و مجید واشقانی شکست تو سریال مدینه هم دوباره مادر اصلی شخصیت بدون پرداخت رها شد و مدینه که مادرخونده بود شد فرشته الکی مطمئن باشید این سریالم آخرش تکلیف آتنه مشخص نمی شه و همه مسائل روی آتنه و نفر پیاده می شه کامبیز دیربازم الکی با پریوش نظریه ازدواج می کنه همه هم راضی می شوند
خیلی با گفته هاتون موافقم در نوشته این آقا سعی میشه با برنامه حساب شده مادران ایرانی بی احساس، کم عاطفه و پدران مسئولیت پذیرتر معرفی بشن در صورتی که ازخود گذشتگی مادر خصوصا مادر ایرانی یه چیز دیگه است و این یک برنامه است چون در فیلمهای مدینه، پشت بام تهران ، مادرانه و حالا تو زیر پای مادر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟و مساله بعد یه مرد با دوتازن تو یه خانواده ازدواج می کنه خیلی زشته میخوان این جور چیزا رو عادی سازی کنن
مسخره ترین پایانی بود که گیشد برای یه سریال با اونهمه کش و قوس گذاشت واقعا برای نویسنده و کارگردان و تهیه کننده اش متاسفم مادری که ۲۰ سال بچه اش و ول کرده یه دفعه سرو کله اش پیدا میشه و پسر بی اعتنا به رنج پدر فقط میخواد مادرش با پدرش ازدواج کنه هیچ کدورتی بین پسر و همچین مادری نیست اتفاقی که تو دنیای واقعی نمی افته از اونطرف مرد بعد ۲۰ سال زن سابقش ک با اونهمه اتفاق قبول میکنه (اتفاقی که اصلا در دنیای واقعی نمی افته تقریبا هیچ مردی همچین زنی رو قبول نمیکنه ) سریالهای ما دارن پیامهای بدی و به مخاطبان مخصوصا دختران جوان منتقل میکنن تو سریالهای طنز که معمولا زن و دختر ایرانی رو دریده و همیشه طلبکار از شوهرش نشون میدن تو همین سریالم اول رو بی تفاوتی و بی عاطفگی زن تاکید میشه در آخر از همه مسخره تر اینکه مردی که بخاطر فرار و دوری از زنش اصلا محل سکونت و منتقل کرده بود به مشهد دوباره با همون زن ازدواج میکنه اولا مادران ایرانی اکثرا با عاطفه ان و درثانی مرد ایرانی هرگز همچین زنی رو قبول نمیکنه سریال داره پیام میده یه زن هر خطایی کرد بازم مرد قبولش میکنه درحالیکه تو دنیای واقعی اینجوری نیست
نباید رخساره را آنطور میکردید در اصل خلیل با هیچکدوم ازدواج نکرد و سانسور کردیدبا آتنهبرگشتن درست نبود گند افتضاح کردید سریال و کار نعمت اله را خراب کردید باید اصل داستان را نشان میدادید ولی رخساره پایمال شد به آتنه عوض کردن اشتباه محض بود.