بیشتر از آنچه فکر می‌کنید از دندانها کار می کشید، حتی وقتی روزه هستید

0

افطارکردن با شیرینی ، میوه های تازه و غذای گرم بسیار لذت بخش تر است

چای داغ، زولبیا و بامیه، شله زرد و حلوا رایج ترین مواد غذایی ماه رمضان هستند که افراد روزه‌ی خود را با آن باز می‌کنند؛ این مواد غذایی قند بسیار بالایی دارند.

پس از زمانی طولانی -بیش از ۱۷ ساعت – زمان افطار فرا می‌رسد و مقاومت کردن در برابر شیرینی‌های لذیذ بسیار دشوار می‌شود و دندان‌ها بیش از هر زمانی آسیب پذیرند و به مراقبت نیاز دارند.

آیا می‌دانید این وعده‌های غذایی خوشمزه می‌توانند دهان و دندان را در معرض خطر فرسایش مینای دندان قرار دهند؟

همچنین، هنگامی که روزه می‌گیریم میزان ترشح بزاق دهان شما کاهش می‌یابد، در حالی که بزاق دهان نقش کلیدی را در حفاظت از مینای دندان در طول روز دارد. مینای دندان سخت‌ترین بافت اصلی بدن است که به دندان قدرت لازم برای جویدن و خوردن وعده‌های غذایی را می‌دهد. گرچه مینای دندان بافت بسیار سختی دارد، اما به راحتی توسط اسیدهایی که در نتیجه فعالیت باکتری ها تولید شده یا اسیدهایی که به طور طبیعی در بسیاری از نوشیدنی ها ومواد غذایی یافت می شوند حل شده و از بین می رود.

توصیه دندانپزشک

دکتر سیامک یعقوبی یکی از دندانپزشکان باتجربه، نظرات خود را در مورد بهترین روش‌های مقابله با آسیب‌های روزانه به دندان‌ها اینگونه توضیح می‌دهد :

“مینای دندان‌های سالم و قوی، نسبت به اسیدهای خوراکی مقاوم‌تر است و در طول زمان مقاومت بیشتری در برابر اسیدها دارد. بزاق دهان معمولا نقش خنثی کردن اسیدهای خوراکی‌ای را دارد که می‌توانند به مینای دندان آسیب برسانند و باعث ساییدگی آن شوند.

زمان مسواک زدن روش صحیح مسواک زدن دندانپزشکی خوب در تهران خمیر دندان بهترین مارک خمیر دندان بهترین خمیر دندان اصول مسواک زدن

نخوردن غذا برای مدت طولانی باعث کاهش بزاق دهان شده و محیط دهان را خشک می‌کند که خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. در طول ماه رمضان محیط دهان خشک شده و بهترین فرصت برای پوسیدگی فراهم می‌شود؛ در نتیجه مسواک زدن کامل و با دقت بلافاصله پس از خوردن سحری ضروری است. “

دکتر سیامک یعقوبی ارتباط میان زندگی مدرن و بهداشت دهان و دندان را بسیار مهم می‌داند:

“تغییر در شیوه زندگی ما سبب تغییر در رژیم غذایی و انواع غذاهای مصرفی ما شده است. انواع فست فودها، غذاهای چرب یا چسبناک و هم چنین شکلات هاکه بر سلامت دهان و دندان تاثیر می گذارند،  نسبت به گذشته بیشتر در دسترس هستند.

برای مثال بهتر است خوراکی های حاوی اسید مانند مرکبات در میانه‌ی روز مصرف شوند؛ این ترکیب‌ها برای دندان مضر هستند و نباید بعد از شام خورده شوند؛ چراکه مسواک زدن بعد از شام ترکیبات اسیدی را از طریق مسواک روی دندان‌ها پخش می‌کند – مخصوصا اگر ریشه‌ها حساس باشند-. از طرف دیگر خوردن برخی مواد غذایی، نه تنها زیان آور نیست، بلکه به دلیل به کار انداختن بزاق، و همچنین چسبناک نبودن و  فقدان قند، کارکرد پاک کنندگی هم دارند؛ در این زمینه می‌توان به مواد غذایی فیبردار مانند سیب، هویچ و کرفس اشاره کرد. این مواد – اصطلاحاً – خاصیت خودپاک کنندگی (Self Cleansing) دارند. “

دندان‌های سالم تر و قوی‌تر با ترکیب استانوس فلوراید؛

زمان مسواک زدن روش صحیح مسواک زدن دندانپزشکی خوب در تهران خمیر دندان بهترین مارک خمیر دندان بهترین خمیر دندان اصول مسواک زدن

بیشتر از آنچه فکر می‌کنید از دندان‌ها کار می‌کشید.

خمیر دندان oral-B Pro-Expert توسعه یافته توسط دندان‌پزشکان از ناحیه‌های کلیدی دهان که از نظر دندانپزشکان آسیب پذیرتر از سایر بخش‌ها هستند، محافظت می‌کند. خمیر دندان oral-B Pro-Expert با ترکیب منحصر به فرد استانوس فلوراید، لایه‌ای محافظ بر روی دندان‌ها ایجاد می‌کند و آنها را در برابر آسیب های ناشی از مصرف روزانه مواد اسیدی مقاوم‌تر می‌کند. حتی می تواند مینای دندان را در مناطقی که تضعیف شده، دوباره  بازسازی کند.

بهداشت دهان و دندان همچون برنامه ای روزانه و مداوم

دکتر سیامک یعقوبی معتقد است، هرچه بهداشت دهان و دندان ارتقا یابد، پوسیدگی و بیماری‌های لثه کاهش خواهد یافت. دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دندان های خود را دو بار در روز، بعد از غذا و قبل از رفتن به رختخواب به منظور پاک کردن مواد غذایی باقی مانده از بین دندان‌ها مسواک بزنید.

زمان مسواک زدن روش صحیح مسواک زدن دندانپزشکی خوب در تهران خمیر دندان بهترین مارک خمیر دندان بهترین خمیر دندان اصول مسواک زدن

برای از بین بردن بوی بد دهان، روی زبان خود را مسواک کرده، از نخ دندان استفاده کنید و دهان خود را با دهان شویه شستشو دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ