جزییات وام ۱۰۰ میلیونی بانک مهر اقتصاد برای خرید خودرو!

0

گرچه متقاضی دریافت وام بانکی خودرو باید مدتها در تک تک بانک‌ها به دنبال راهی برای دریافت وام حداکثر ۱۵ میلیون تومانی باشد، اما توافقات برخی بانکها و موسسات با خودروسازان به ارائه تسهیلاتی حتی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان هم منتهی شده است.

اخیرا بیلبوردهای تبلیغاتی یکی از بانک‌ها در سطح شهر مشاهده می شود که اجرای طرح واگذاری اعتباری خودروهای داخلی را در دستور کار خود قرار داده و برای آن تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می کند.

رقم هنگفت اعطای تسهیلات این بانک به خودروسازان در شرایطی جای سوال بیشتری به همراه دارد که در کمتر بانکی می توان وام ۱۵ میلیون تومانی مصوب بانک مرکزی برای خرید خودرو را پیدا کرد و بانکها نبود منابع برای پرداخت این تسهیلات را دلیل عدم ارائه آن اعلام می کنند. حتی اگر بانکی حاضر به پرداخت باشد شرایط سخت و خاصی را برای وام حداکثر ۱۵ میلیون تومانی اعلام می کند.

با این حال در قالب طرح ویژه و یا هر توافقی با خودروسازان فعلا این قبیل طرح ها در شبکه بانکی در حال اجراست. طرحی که می تواند سود بیشتری را نسبت به پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی برای بانکها به همراه داشته و یا شرایط خاص و مناسبی را برای خودروساز فراهم می آورد تا بجای فروش اقساطی که مدتها طول می کشد تا منابع فروش به آن برگشت داده شود، اکنون یکباره تمامی منابع ناشی از فروش خودرو را دریافت کند.

این در حالی است که شرایط فروش خرید خودرو با طرح این بانک نیز قابل توجه بوده و می تواند برای مشتری جذاب باشد. بر اساس توضیحات دریافتی درباره نحوه دریافت وام خودرو، بانک ارائه کننده تسهیلات و یکی از شرکت های خودروساز وارد مذاکره و توافق شده‌اند و فعلا برای دو مدل خودرو تسهیلات پرداخت می شود.

مشتری خرید خودرو برای اخذ این وام که تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان می رسد ، باید ۳۰ درصد هزینه خرید را نقد پرداخت کرده و ۷۰ درصد مابقی به صورت تسهیلات در اختیار وی قرار می گیرد. دوره بازپرداخت تسهیلات سه تا پنج ساله بوده و با سود ۲۰ درصد بازپرداخت خواهد شد. تسهیلاتی که می تواند برای مشتری نسبت به وام ۱۵ میلیون تومانی معمول بانکها جذاب باشد، چرا که متقاضی می تواند بدون سپرده گذاری، وامی با اختلاف بیش از ۸۰ میلیون از مبلغ ۱۵ میلیون تومانی و با سودی برابر و حتی کمتر دریافت کند.

حمایت وِیژه و سودآور بانکها از خودروسازان در سال گذشته نیز با طرح حمایتی بانک مرکزی در قالب بسته تسریع رونق اقتصادی دولت همراه بود و ظاهرا از آنجا آغاز شد. زمانی که بانک مرکزی اعتباری بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان از منابع خود را در اختیار خودروسازان قرار داد و حدود ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی و سود ۱۶ درصد فروش رفت. طرحی که در دوره خود با واکنش‌ها و انتقاداتی هم از سوی کارشناسان و مسئولان سایر حوزه‌ها و بخش‌های تولیدی اقتصاد همراه بود.

منبع : ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ