مصرف همزمان این دو دارو یعنی «مرگ»

0

یک کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، درباره مصرف همزمان دو دارو که باعث گرگرفتگی، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، تهوع، استفراغ و در موارد شدید مرگ ناگهانی می شود، هشدار داد.

شاهرخ با هشدار نسبت به مصرف همزمان داروی مترونیدازول و الگزیرها اظهار داشت: الگزیرها محلول های خوراکی حاوی دارو هستند که مقدار اندک و مجازی از اتانول به منظور کمک به حل شدن دارو توسط کارخانه سازنده به آنها اضافه شده است. بسیاری از داروهای مورد استفاده در درمان سرماخوردگی، سرفه و دل پیچه به شکل الگزیر در داروخانه ها در دسترس هستند؛ مانند الگزیر دی سیکلومین.

مسمومیت دارویی مجله پزشکی قرص مترونیدازول واژینال دی سیکلومین تداخلات دارویی مهم تداخل دارویی کشنده الگزیر چیست اطلاعات دارویی

وی مترونیدازول را نیز از دسته­ داروهای آنتی بیوتیک و ضدانگل، که در عفونت های مختلفی از جمله عفونت های دستگاه گوارشی و واژینال استفاده می شود، معرفی کرد و ادامه داد: بر طبق برخی گزارش­ها و مطالعات مصرف اتانول در طول درمان با مترونیدازول خوراکی یا واژینال، می تواند منجر به واکنش شبه دی سولفیرام شود که مشخصات آن گرگرفتگی، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، تهوع و استفراغ و در موارد شدید مرگ ناگهانی است.

شاهرخ در پایان تاکید کرد: درحالیکه شواهد روشن و قطعی از وقوع واکنش شبه دی سولفیرام با مصرف همزمان مترونیدازول و اتانول کم است، اما تا زمان مشخص شدن بی خطری تجویز همزمان این دو دارو، باید با دقت به محتویات محلول های خوراکی توجه کنید و از مصرف فرآورده های حاوی اتانول در طول درمان با مترونیدازول و به مدت حداقل ۳ روز پس از قطع آن اجتناب کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ