آموزش رانندگی با گیربگس اتوماتیک تصویری +معنی حروف روی دنده اتوماتیک

0

آموزش تصویری رانندگی با گیربکس اتوماتیک با فیلم ،اموزش گیربکس اتومات ، آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک تصویری ،قفل شدن دنده اتوماتیک ، دکمه s روی دنده اتوماتیک چیست ، معنی حروف روی دنده اتوماتیک ،تقه زدن گیربکس اتوماتیک ،چند نکته در باب رفتار صحیح با گیربکس اتوماتیک

اگر شما یک ماشین با گیربکس اتوماتیک رانده باشید، دو تفاوت بزرگ بین گیربکس های اتوماتیک و گیربکس های دستی را می شناسید:

معنی حروف دنده اتوماتیک مجله خودرو گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک علائم دنده اتوماتیک انواع گیربکس اتوماتیک آیا گیربکس اتوماتیک صفحه کلاچ دارد آموزشگاه رانندگی تهران آموزش گیربکس اتومات آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک آموزش رانندگی

* خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک پدال کلاچ ندارند.

* خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک نیازبه تعویض دنده دستی ندارند. یک بار شما دنده را در حالت drive قرار می دهید و دیگر نیازی به انجام کاری نیست!

گیربکس اتوماتیک (بعلاوه مبدل گشتاور) و گیربکس دستی (با کلاچ) دقیقاً مانند هم عمل می کنند، اما از راه های کاملاً متفاوت. روش گیربکس اتوماتیک برای تعویض دنده کاملاً شگفت انگیز است.

معنی حروف دنده اتوماتیک مجله خودرو گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک علائم دنده اتوماتیک انواع گیربکس اتوماتیک آیا گیربکس اتوماتیک صفحه کلاچ دارد آموزشگاه رانندگی تهران آموزش گیربکس اتومات آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک آموزش رانندگی

::نمونه برش خورده یک گیرکس اتوماتیک  (Mercedes-Benz CLK)::

خودرو های بدون گیربکس محدود به یک «نسبت انتقال دور» هستند. این نسبت قابل انتخاب است و به خودرو اجازه می دهد که با حداکثر سرعت مطلوب حرکت کند. اگر حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت را می خواهید، پس باید انتقال دور شما شبیه دنده سه گیربکس های دستی خودرو ها باشد.

شما احتمالاً در حین رانندگی با خودرو های دارای جعبه دنده دستی فقط از دنده سه استفاده نمی کنید و اگر هم این کار را بکنید شتاب مورد نظرتان را در هنگام شروع حرکت نخواهید داشت و در سرعت های بالا نیز، موتور زوزه ای شدید خواهد داشت (اگر عقربه نشان دهنده دور موتور نزدیک خط قرمز شود) در این حالت موتور خودرو به زودی فرسوده می شود و تقریباً غیر قابل راندن است.

بنابراین دنده های گیربکس تاثیر بیشتر یر گشتاور موتور دارد و موتور کار خود را با سرعت مناسبی ادامه می دهد. درست مثل جعبه دنده های دستی، کار اصلی گیربکس های اتوماتیک این است که به موتور (که دارای دامنه محدود سرعت است) اجازه می دهد که سرعت خروجی با دامنه وسیعی داشته باشند.

بیشتر گیربکس های اتوماتیک در دنده سه نسبت انتقال دور ۱ به ۱ دارند. برای ایجاد نسبت دور خروجی ۱ به ۱ باید دو قسمت از سه قسمت مجموعه دنده های سیاره ای قفل شوند. این ترتیب قرار گرفتن دنده ها ساده تر است

بنابراین دنده های گیربکس تاثیر بیشتر یر گشتاور موتور دارد و موتور کار خود را با سرعت مناسبی ادامه می دهد .تفاوت اساسی بین گیربکس های اتوماتیک و دستی این است که گیربکس دستی با درگیر و آزاد کردن مجموعه دنده های مختلف به شفت خروجی نسبت انتقال دور های متفاوتی می دهد. در حالی که در گیربکس اتوماتیک با همان مجموعه از دنده ها همه نسبت انتقال دور های متفاوت را می دهد. مجموعه دنده های سیاره ای وسیله ای است که این کار ها را در گیربکس اتوماتیک مقدور می کند . اکنون چگونگی کار مجموعه دنده های سیاره ای را خواهیم دید.

 

چگونه با خودروهای دنده اتوماتیک رانندگی کنیم؟

برای شروع خیلی آرام ترمز دستی را بخوابانید و بعد پدال ترمز را نگه ‌دارید. سوئیچ را آرام بگردانید و استارت بزنید تا خودرو روشن شود. البته برخی مراحل اولیه خیلی با شروع به کار خودروهای دستی فرقی ندارد. حالا نوبت به این می‌رسد که دنده مناسب را برای راه افتادن خودرو انتخاب کنید.
حرف D نشان حرکت و حرف R نشانه دنده عقب است. یعنی اگر می‌خواهید رو به جلو حرکت کنید، از دنده D و اگر می‌خواهید به عقب حرکت کنید، از دنده R استفاده کنید. البته دسته دنده دو موقعیت دیگر هم دارد، دنده N که نشان‌دهنده خلاص بودن خودروست و دنده P برای وقت‌هایی است که ماشین را پارک می‌کنید.

 

مثل خودروهای معمولی پا را از روی ترمز آرام آرام بر‌دارید و کم‌کم گاز ‌دهید تا خودرو راه بیفتد. در ادامه مسیر تمام حواس شما باید به رانندگی‌تان باشد. با کم و زیاد شدن سرعت خودرو، دنده‌ اتومات خودرو به صورت خودکار عمل می‌کند. برای این‌که زمان پارک خودرو بخواهید از دنده‌ خلاص استفاده کنید، باید پایتان را روی ترمز خودرو بگذارید و حرف N را انتخاب کنید و بعد هم برای کمک گرفتن از ترمز دستی همین کار را انجام ‌دهید، با این تفاوت که این بار حرف P را انتخاب می‌کنید.

 

می‌دانید که حرف D اول کلمه‌ Drive به معنای راندن، حرف P اول کلمه Park به معنای پارک کردن، حرف R اول کلمه Rear به معنای عقب و حرف N اول کلمه Neutral به معنای خنثی است. بقیه اصول رانندگی مثل خودروهای معمولی است و فقط باید حواستان باشد، برای انجام هر کاری استفاده از ترمز مهم است.

مثلا وقتی پشت چراغ قرمز هستید، دنده باید روی خلاص باشد و موقع حرکت باید مثل همان مراحل اولیه راه افتادن خودرو اقدام کنید. ضمنا در خیلی از ماشین‌های دنده اتومات، برای حل مشکل دنده معکوس که یکی از مشکلات نسل قدیمی اتومات‌ها بود، دستورالعملی تعریف شده که شما وقتی یک‌بار پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهید، ماشین خود به خود یک دنده معکوس می‌کشد. با این کار از لذت دنده معکوس کشیدن که برای رانندگان حرفه‌ای بسیار مهم است هم دیگر محروم نیستید.

قطعا رانندگی با خودرو دنده اتومات راحت است و همه چیز حتی تعویض دنده از سبک به سنگین یا برعکس، با کم و زیاد شدن سرعت به‌راحتی اتفاق می‌افتد و خیلی‌ها این راحتی را به لذت تعویض دستی دنده ترجیح می‌دهند. شاید باورتان نشود که در بازار حتی می‌توان خودروهای اتومات شده پراید، ام وی ام هم پیدا کرد. با این حال اگر دنبال ماشین دنده اتومات خوب می‌گردید، بهتر است از انواع کارخانه‌ای آن، یعنی ماشین‌هایی که از همان ابتدا با جعبه دنده اتوماتیک تولید شده‌اند، استفاده کنید.

استفاده بهینه و نکاتی برای طول عمر بیشتر گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک ساختار متفاوتی از گیربکس دستی دارد، بدلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس، و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن، نگهداری و استفاده از خودرو اتوماتیک، مستلزم دقت و حساسیت بیشتری است.

رعایت موارد زیر، باعث افزایش طول عمر انواع گیربکس اتوماتیک می شود:

۱- هنگام رانندگی در ترافیک سنگین و طولانی (بیشتر از ۱۵ دقیقه) ، از سیستم تعویض دنده دستی (+ – M) استفاده کنید، ترجیحا با دنده ۱ رانندگی کنید، پس از باز شدن راه، دنده را در وضعیت D  قرار داده به رانندگی ادامه دهید. تعویض های مکرر دنده ۱ به ۲ و برعکس در گیربکس اتومات، باعث گرم شدن آن شده و تقه هایی که در اثر این کار در گیربکس ایجاد می شود، در دراز مدت آن را از تنظیم خارج  می کند.

۲- مسیرهای سر بالایی و پر شیب، به گیربکس فشار وارد می کنند، حتی المقدور از تردد در این مسیرها اجتناب کنید.

۳- حمل بار و سرنشین اضافه در خودرو اتوماتیک و بکسل کردن خودرو دیگر، از عمر قطعات گیربکس اتوماتیک می کاهند.

۴- در توقف های کمتر از دو دقیقه (مثلا پشت چراغ قرمز)، پای خود را روی ترمز نگاه دارید و دنده را به N یا P منتقل نکنید، زیرا استهلاک این تغییر وضعیت بیشتر از استهلاک کارکردن درجای گیربکس است. در صورت توقف بیشتر از دو یا سه دقیقه پشت چراغ قرمز، دنده را در وضعیت N قرار دهید (نه P).

۵- گیربکس اتوماتیک پژو برای رانندگی عادی طراحی شده، استفاده مکرر از دکمه S (اسپورت)، فشار زیادی به گیربکس وارد می کند و کمتر باید مورد استفاده قرار گیرد.

۶- برای شروع حرکت، ابتدا دنده را به D منتقل کرده، پس از احساس درگیر شدن گیربکس (صدای تق یا تکان خفیف)، شروع به گاز دادن کنید. در غیر اینصورت ضربه وارده به گیربکس به آن آسیب وارد می کند.

۷- روغن گیربکس را در زمانبندی و کیلومتر تعیین شده تعویض کنید.

۸- خطاهای گیربکس را جدی گرفته و در اولین فرصت به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. ادامه رانندگی با گیربکس معیوب، باعث گسترش خرابی به سایر قطعات شده و هزینه و زمان تعمیرات آن را چندین برابر می کند.

۹- کمپانی های خودرو سازی، با گذشت زمان، برنامه های جدیدتری برای نرم افزار گیربکس ارائه می کنند،  برنامه کامپیوتر گیربکس را هر ۲ سال یکبار بروز کنید.

۱۰- پدال گاز را نرم جابجا کنید، با توجه به طرز کار گیربکس اتومات ، فشار دادن زیاد و نامنظم پدال گاز، باعث ضربه به گیربکس شده و از عمر آن می کاهد.

۱۱- در برف و گل و … بکسبات نکنید، زیرا نرم افزار گیربکس برای چنین شرایطی طراحی نشده است.

۱۲- در صورت پارک کردن خودرو در سربالایی و سرازیری، برای خاموش و روشن کردن خودرو به شرح زیر عمل کنید:

خاموش کردن:

۱- دنده را به N منتقل کنید.
۲- پای خود را روی پدال ترمز فشار دهید و همزمان ترمز دستی را بکشید.
۳- پای خود را از روی پدال ترمز بردارید و وقتی خودرو ایستاد، دنده را به P منتقل کنید.
۴- سوئیچ را خاموش کنید.

روشن کردن:

۱- سوئیچ را روشن کنید.
۲- دنده را در D یا R قرار دهید.
۳- ترمز دستی را بخوابانید.
۴- حرکت کنید.
در نتیجه انجام این موارد، هرگز نباید لیور (دسته دنده اتوماتیک) در وضعیت D ، P و یا R گیر کند و با زور از این وضعیت خارج شود.

۱۳- سایز اصلی رینگ و لاستیک خودرو را تغییر ندهید، طراحی گیربکس، نرم افزار و محاسبات دنده ها بر اساس سایز اصلی رینگ و لاستیک انجام شده اند. با تغییر سایز لاستیک و رینگ عمر و کارایی گیربکس کاهش می یابد.

۱۴- در صورت استفاده از زنجیر چرخ، از نمونه های نازکتر (ترجیحا لاستیکی) استفاده کنید، زنجیر چرخ بزرگ، کارایی گیربکس را کم کرده و به قطعات ترمز ABS نیز آسیب می رساند.

۱۵- خودروهای اتوماتیک سیستم برق پیچیده تری نسبت به سایر خودرو ها دارند، ترجیحا از وسایل برقی اضافه مانند چراغ زنون، آمپلی فایر، دزدگیر متفرقه و … استفاده نکنید.

۱۶- مجموعه گیربکس اتوماتیک سنسورها و مدارهای الکترونیکی حساسی دارد و موتورشویی برای آنها چندان توصیه نمی شود.

۱۷- عملکرد و کارایی گیربکس منوط به دریافت قدرت متناسب از موتور است، موتور خودرو شما باید توان خروجی درستی داشته باشد و در نتیجه:

۱- بنزین استاندارد (با اکتان بالاتر از ۹۵) استفاده کنید.

۲- سالی یکبار تنظیم موتور را انجام دهید.

فیلم آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک


ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ