مقایسه پژو ۵۰۸ ایران خودرو و رنو تلیسمان نگین خودرو

0

شرکت ایران خودرو به تازگی پژو ۵۰۸ را با مدل ۲۰۱۶ به فروش می رساند. این در حالی است که نماینده رسمی رنو در ایران، از مهر ۹۵ عرضه رقیب این خودرو را به بازار کشور عرضه کرده است.

نگین خودرو نسخه E3 تلیسمان را با قیمت ۱۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت نام می کند و ایران خودرو ۵۰۸ فول آپشن مدل ۲۰۱۶ را با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان به دست مصرف کننده می رساند.

این تشابه قیمتی و اختلاف نه چندان زیاد می تواند مشتریان هر دو خودرو را نسبت به انتخاب رقیب راضی کند. ولی واقعا تلیسمان و ۵۰۸ مثل یکدیگر هستند؟

مقایسه خودرو مشخصات رنو تلیسمان مجله خودرو قیمت و مشخصات پژو 508 قیمت رنو تلیسمان talisman renault

مسئله قیمت را جدی بگیرید

پژو ۵۰۸ یکی از خودروهای پرفروش در کلاس خود برای بازار فرانسه به حساب می آید ولی دقت داشته باشید که ایران خودرو مدل ۲۰۱۶ این خودرو را به بازار ایران آورده و گویا خبری از عرضه مدل ۲۰۱۷ نیست. با این حال قیمت مدل ۲۰۱۶ را بیش از ۱۷۰ میلیون تومان تعیین کرده است.

این نوع قیمت گذاری برای مدل قدیمی ۵۰۸ نشان می دهد که در آینده نزدیک احتمالا با عرضه مدل سال این خودرو قیمت آن تا بیش از ۱۹۰ میلیون تومان هم اعلام می شود.

همچنین در بازار جهانی قیمت نسخه های هم رده ۵۰۸ و تلیسمان به شکلی تعیین می شود که در اکثر مواقع بهای تمام شده تلیسمان بیشتر است لذا نوع قیمت گذاری ایران خودرو آنچنان منطقی نیست که بهای کمتری را نسبت به تلیسمان برای ۵۰۸ در نظر گرفته است زیرا هم طبق عرف جهانی عمل کرده و از طرفی به جای عرضه مدل ۲۰۱۷، نسخه های ۲۰۱۶ که از سال گذشته در انبار شرکت بوده را در لیست فروش گذاشته است البته برخی خریداران این خودرو، حواله فروش خود را با مدل ۲۰۱۷ به فروش می رساند ولی نمایندگی های عرضه خودروهایی با مدل سال و ساخت ۲۰۱۶ می دهند.

مقایسه خودرو مشخصات رنو تلیسمان مجله خودرو قیمت و مشخصات پژو 508 قیمت رنو تلیسمان talisman renault

برتری فنی تلیسمان نسبت به ۵۰۸

هر دو رقیب فرانسوی به پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو مجهز هستند اما تلیسمان ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارد و ۵۰۸ چیزی حدود ۱۶۳ تا ۱۶۵ اسب بخار را تحویل راننده می دهد.

همچنین گشتاور ۵۰۸ حدود ۲۴۰ نیوتون متر اعلام می شود و این عدد برای تلیسمان، ۲۶۰ نیوتون متر است.

گیربکس پژو ۵۰۸ را یکی از معتبرترین قطعه سازان ژاپنی طراحی کرده است. آیسین به عنوان مطرح ترین طراح سیستم انتقال قدرت برای پژو ۵۰۸ گیربکس شش سرعته اتوماتیکی را انتخاب کرده که بر روی تمام سری ۱۶۵THP نصب است.

تیم مهندسی رنو هم فناوری F1 را در بحث فنی تلیسمان وارد کرده و یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه را برای انتقال قدرت موتور ۱۹۰ اسب بخار انتخاب کرده است.

جالب است بدانید که مصرف سوخت تلیسمان نیز از پژو ۵۰۸ حدود ۰٫۱ لیتر کمتر گزارش می شود و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن ۱٫۱ ثانیه سریعتر از پژو ۵۰۸ است.

سطح ایمنی تقریبا برابر

رنو تلیسمان و پژو ۵۰۸ خودروهایی فرانسوی هستند که هر دو ۵ ستاره ایمنی را از مرکز یورو انکپ دریافت کرده اند.

وقتی فایل مربوط به صحت عملکرد این خودرو را در تست های ایمنی مقایسه می کنید، تقریبا در شرایط برابری قرار دارند البته در برخی بخش های تست های چهارگانه پژو ۵۰۸ بالاتر است و در برخی بخش های دیگر رنو تلیسمان.

وجود شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، رادار نقطه کور، ترمزهای پیشرفته و… از جمله امکاناتی است که باعث شده تا تلیسمان و ۵۰۸ از نظر ایمنی در جایگاه خوبی قرار داشته باشند.

مقایسه خودرو مشخصات رنو تلیسمان مجله خودرو قیمت و مشخصات پژو 508 قیمت رنو تلیسمان talisman renault

امکانات لوکستر در تلیسمان

وقتی به کابین رنو تلیسمان نگاه می کنید، به مراتب می توانید امکانات بیشتری را نسبت به پژو ۵۰۸ در آن پیدا کنید البته ۵۰۸ امکاناتی نظیر دنده پشت فرمان، سیستم تهویه چهارگانه، نور بالای اتوماتیک و… را نسبت تلیسمان بیشتر دارد.

همچنین وجود امکاناتی نظیر گرمکن صندلی های جلو، ماساژور صندلی راننده، دوربین عقب، تودوزی چرم، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، ترمز پارک برقی، استارت دکمه ای، سنسور نور و باران، هدآپ و… در هر دو این دو خودرو ثابت است.

ولی تلیسمان E3 که در حال حاضر به بازار ایران آمده است امکاناتی نظیر سقف پانارومیک، سردکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی های عقب، ماساژور صندلی های جلو به صورت فابریک، سیستم کمکی پارک و اتوپارک، قابلیت تنظیم حالت رانندگی خودرو با ۱۱ پارامتر متغیر (۵۰۸ تنها در سه حالت قابلت تنظیم است)، تغییر نورپردازی کابین، تغییر نوع صفحه آمپر و چند آپشن دیگر را نسبت به ۵۰۸ بیشتر دارد.

وضعیت خدمات پس از فروش کدام بهتر است؟

شاید باور عموم مردم این باشد که هر خودروی ایران خودرو به خاطر تعداد نمایندگی های زیاد مشکلی در مورد خدمات و تامین قطعات ندارد ولی جالب است بدانید که خودروهایی مانند هایما S7، سوزوکی گرندویتارا، پژو ۲۰۰۸، پژو ۵۰۸ و حتی تندر۹۰ در تمام نمایندگی های ایران خودرو پذیرش نمی شوند و به اصطلاح باید به نمایندگی پایلوت خود مراجعه کنند.

این نوع سبک فعالیت باعث شده تا در حال حاضر تعداد نمایندگی های مجاز به خدمات تلیسمان از جانب نگین خودرو به مراتب بیشتر از مراکز خدماتی ایکاپ در کشور باشند.

ولی به هر حال وقتی بحث خدمات پس از فروش پیش می آید، به هر حال عموم مردم نام ایران خودرو را بیشتر از شرکت هایی چون نگین خودرو قبول دارند.

این یعنی که شرکت های وارداتی باید برای بهتر کردن فروش خود، مسئله خدمات پس از فروش و مخصوصا تامین قطعات را جدی تر بگیرند.

نگاه به تلیسمان و ۵۰۸ متفاوت است

تلیسمان خودرویی است که در این چند وقته فروش به نسبت خوبی را در ایران داشته است. همچنین در بازار کشورهایی چون فرانسه و کره از پس رقبای هم وطن و کره ای بر آمده است.

وقتی به شش ماه پیش بر می گردیم، تلیسمان خودرویی بود که طی چند ساعت پیش فروشش در ایران تکمیل ظرفیت شد ولی حال که ایران خودرو ۵۰۸ را با تحویل فوری ۱۰ روزه ثبت نام می کند، هنوز بعد از دو روز آن ظرفیت فروش بسیار محدود اعلام شده پر نشده است.

بدیهی است که همچنان استقبال از تلیسمان، اپتیما JF، سوناتا LF و… به مراتب بیشتر از پژو ۵۰۸ است زیرا آن ها با مدل سال به بازار کشور می آیند و حداقل تیم بازاریابی برندهایشان بهتر از فرایند مارکتینگ ایران خودرو و ایکاپ عمل کرده است.

وقتی به مراسم های رسمی نگاهی می اندازید، رنو تلیسمان به عنوان یک خودرو تشریفاتی توسط شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

خودرویی نیمه لوکس که خاصیت پرمیوم را در بازار ایران دارد و مشتریان حقیقی و شرکت های خصوصی از آن استفاده می کنند ولی پژو ۵۰۸ با قابلیت های نهفته ای که در وجود خود دارد، بعد از پایان روز دوم فروش هم هنوز نتوانسته خود را به درستی معرفی کند.

وقتی نظرات کاربران صفحات مجازی را در مورد ۵۰۸ می خوانید، اکثر آن ها خاطره شکست پژو ۴۰۷ را به یاد می آورند و یا می گیوند که ۵۰۸ خودرویی است دولتی و بیشتر به درد شرکت های غیر خصوصی و ارگان ها می خورد.

شاید اگر پژو ۵۰۸ با مدل ۲۰۱۷ وارد بازار کشور می شد و حداقل معرفی صحیحی از آن شکل می گرفت، امروز شاهد نبودیم که لوکس ترین خودرو پژو، در بازار ایران از پس کره ای ها هم بر نیاید، چه برسد به رنو تلیسمان!

 

مقایسه خودرو مشخصات رنو تلیسمان مجله خودرو قیمت و مشخصات پژو 508 قیمت رنو تلیسمان talisman renault

منبع: اسب بخار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ