شرایط جدید صدور دسته چک در بانک ها

0

بانک مرکزی با اعلام شرایط جدید ارائه دسته چک، اعلام کرد، تحویل دسته چک به مشتری دارای سابقه چک برگشتی، بدهی غیر جاری و یا مشمولین موضوع ماده ۷ قانون صدور چک، ممنوع است.

به گزارش تسنیم، بنابر اعلام بانک مرکزی، تحویل دسته چک جدید منوط به بازگشت حداقل ۸۰ درصد از برگه های آخرین دسته چک مشتری، اعم از صادر شده یا ابطال شده، به بانک خواهد بود.

نحوه شناسایی متقاضی افتتاح حساب جاری مطابق با مفاد قانون، آیین نامه و دستورالعمل‌های مبارزه با پولشویی می باشد.

بنابراین گزارش، برای جلوگیری از بروز هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری احتمالی از طریق چک، بر شناسایی کامل شخص حقیقی و حقوقی به منظور افتتاح حساب جاری تاکید می گردد.

مسئولیت عدم رعایت یا تخطی از مقررات دستورالعمل حساب جاری با هیات مدیره هر بانک است و در صورت تخلف، مشمول مجازات‌های انتظامی موضوع ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی کشور میگردد.

فرم اشخاص دارای بیش از ۲۰ فقره چک برگشتی با نظارت واحد بازرسی آن بانک تکمیل و به طور مستمر در دو مقطع پایان شهریور ماه و پایان اسفند ماه هر سال به منظور اتخاذ تدابیر نظارتی مقتضی به این مدیریت کل ارسال نمایند.

مدیریت بازرسی آن بانک نسخه ای از گزارش ها و نتایج بازرسی های صورت گرفته در این خصوص را به همراه مستندات مربوطه، به طور ماهانه به این بانک ارسال نمایند.

***

برای گرفتن دسته چک جدید، صاحبان حساب های جاری باید چه شرایطی را داشته باشند؟

بسیاری از دارندگان دسته چک از شرایط دریافت مجدد دشسته چک اطلاعی ندارند و همین باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای آنها می شود.

افتتاح حساب جاری و دریافت دسته چک دارای شرایطی است که باید در هنگام افتتاح حساب از سوی بانک به اطلاع صاحب حساب برسد که معمولا این اطلاع رسانی بطور کامل انجام نمی شود.

بر اساس قوانین موجود در نظام بانکی کشور همه بانک ها باید در هنگام افتتاح حساب جاری برا ی متقاضیان، الزاما نخستین دسته چک را ۱۰ برگی صادر کنند.

در صورت کارکرد مناسب حساب جاری و خوش حساب بودن بانک می تواند پس از اتمام برگه های دسته چک ۱۰ برگی دسته چکی جدید به متقاضی تحویل دهد.

پس از اتمام دسته چک ۱۰ برگی بانک می تواند دسته چک ۲۵ برگی برای مشتری صادر کند و پس از اتمام دسته چک ۲۵ برگی در صورت صلاحدید، بانک می تواند دسته چک ۵۰ برگی نیز صادر کند.

البته شرط اعطای دسته چک برای بار دوم به بعد برگشت حداقل ۸۰ درصد برگ های دسته چک قبلی است.

یعنی اگر دارنده حساب جاری دسته چک ۱۰ برگی داشته باشد باید الزاما پس از بازگشت ۸ برگ چک، درخواست دسته چک جدید کند.

همچنین اگر دسته چک ۲۵ برگی داشته باشد باید ۲۰ برگ چک و اگر ۵۰ برگی داشته باشد باید الزاما ۴۰ برگ چک به بانک بازگشته باشد تا بتواند دسته چک جدید درخواست کند.

این موضوع از شایع ترین مشکلاتی از که دارندگان دسته چک از آن اطلاعی نداشته و معمولا با مشکل مواجه می شوند.

بسیاری از دارندگان دسته چک با صدور چک مدت دار برگ های دسته چک خود را خرج کرده و بدون بازگشت ۸۰ درصد برگه های چک درخواست دسته چک جدید می کنند که طبیعتا مورد قبول بانک نمی باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ