بررسی ارزان ترین خودرو بازار آمریکا /از ارزان ما تا ارزان آن‌ها!

2

با حقوق دو ماه یک مدیر ارشد IT در ایران چه خودرویی می‌توان خرید؟ بیایید محاسبات را دست بالا بگیریم و فرض کنیم این مدیر در ماه ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد که رقم مناسبی برای پست مدیریت IT است. اگر همه درآمد این مدیر برای خرید خودرو صرف شود در بهترین حالت می‌تواند پراید یا اگر خوش‌شانس باشد تیبا را خریداری کند که ارزان‌ترین خودروهای بازار خودرو کشور هستند.

به گزارش خودرو پلاس، بیایید همین مقایسه را در بازارهای جهانی انجام دهیم و به سراغ بازار آمریکا برویم، جایی که نیسان ورسا مدت‌ها است عنوان ارزان‌ترین خودرو بازار را در اختیار دارد.

مدل پایه ورسا در بازار آمریکا کمتر از ۱۲هزار دلار قیمت دارد (و جالب‌تر آنکه در حال حاضر از این مبلغ ۱۰۰۰ دلار هم به‌عنوان تخفیف کم می‌شود!).

به این ترتیب ارزان‌ترین خودرو بازار آمریکا حدود ۴۵میلیون تومان قیمت دارد. شاید به نظر برسد با این مبلغ با خودروی ارزانی طرف نیستیم اما بیایید به سراغ مدیر IT برویم و این بار او را در آمریکا ببینیم، جایی که بر اساس گزارش‌ها، این مدیر در سال بیش از ۱۰۰ هزار دلار درآمد خواهد داشت و به این ترتیب با کمتر از دو ماه حقوق خود می‌تواند ورسا را خریداری کند که بازهم ارزان‌ترین خودرو بازار است. تا اینجا شاید شرایط برابر باشد اما بد نیست نگاهی به ارزان‌ترین خودرو بازار آمریکا بیاندازیم، خودرویی که عملاً امکانات رفاهی و به‌ویژه ایمنی آن از بسیاری از خودروهای ۵۰ میلیون تومانی ایران هم بیشتر است و مهم‌تر اینکه خودرویی به‌روز است. برای این منظور مدل پایه نیسان ورسا را به قیمت ۱۱/۹۰۰دلار انتخاب کرده‌ایم. در نظر داشته باشید با افزودن چند هزار دلار به این مبلغ می‌توان مدل‌های فول این خودرو را خریداری کرد که امکاناتش در حد خودروهای ۸۰ میلیون تومانی بازار ما است اما برای واقعی‌تر شدن مقایسه ما بر روی مدل پایه تمرکز می‌کنیم.

  امکانات داخلی

در بخش امکانات داخلی، هرچند ورسا ارزان‌ترین خودرو بازار است و طبیعتاً نباید انتظار زیادی از آن  داشت، اما نیسان تا حد امکان دست‌و‌دلباز عمل کرده است و حتی در مدل‌های پایه هم امکانات مناسبی را در خودرو می‌بینیم.این خودرو به سیستم بلوتوث مجهز است که به راننده امکان اتصال تلفن‌همراه را به سیستم صوتی خودرو می‌دهد. کامپیوتر سفری هم به‌صورت استاندارد در این خودرو نصب شده که اطلاعاتی مانند میانگین مصرف سوخت و میانگین سرعت و مسافت قابل پیمایش با بنزین موجود در باک و … را می‌دهد. این خودرو به ایرکاندیشن، فرمان قابل تنظیم، آفتاب‌گیرهای دارای آیینه، فضای قرار دادن نوشیدنی‌ها در درب‌ها و فرمان دورنگ مجهز است.در کنار این‌ها در بخش سیستم صوتی هرچند شگفت‌زده نمی‌شوید، اما سیستم صوتی این خودرو می‌تواند فایل‌های MP3 و دیسک‌های سخت را پخش کند و با چهار بلندگو صدا را به سرنشینان می‌رساند ضمن آنکه امکان اتصال کابین تلفن‌همراه یا دیگر وسایل صوتی به آن نیز وجود دارد. سیستم‌صوتی را می‌توان از طریق کنترل‌های روی فرمان مدیریت کرد، ضمن آنکه صدای سیستم‌صوتی به‌طور خودکار با افزایش سرعت خودرو اندکی افزایش پیدا می‌کند تا صدای باد  مانع از رسیدن آن به گوش سرنشینان نشود.

مشخصان فنی نیسان ورسا قیمت نیسان ورسا سدان قیمت جهانی خودرو ارزانترین خودرو ایران ارزانترین خودرو

بخش‌های فنی
نیسان موتور ۶/۱ لیتری ۱۶ سوپاپه را بر روی این خودرو  نصب کرده است که می‌تواند ۱۰۹ اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور اصلاً قدیمی نیست و از جدیدترین فناوری روز در آن استفاده شده است تا بتواند علاوه بر تولید قدرت مناسب، آلایندگی پایین و مصرف سوخت کمی هم داشته باشد و به همین دلیل از سیستم متغیر زمان‌بندی سوپاپ‌ها در آن بهره گرفته شده است تا کشش موتور را در دورهای مختلف تضمین کند.آمریکایی‌ها به‌طور عمومی گیربکس‌های اتوماتیک را گزینه مناسبی می‌دانند اما در مدل پایه ورسا، برای کاهش هزینه‌ها از گیربکس دستی استفاده شده است. گیربکس این خودرو نمونه ۵سرعته دستی است که نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند.ترمزها در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای هستند و ترمزهای جلو از نوع خنک شونده انتخاب شده‌اند تا در فشار زیاد ترمز بتوانند توان خود را حفظ کنند. سیستم ترمز ABS و EBD به‌صورت استاندارد بر روی ترمزهای این خودرو نصب می‌شود. علاوه بر این سیستم کمکی ترمز هم به‌صورت استاندارد  بر روی این خودرو نصب می‌شود که در مواقع خطر و در صورتی که راننده فشار کافی را به پدال ترمز وارد نکند وارد مدار شده و با افزایش فشار ترمز، باعث کاهش طول خط ترمز می‌شود.فرمان این خودرو دارای نیروی کمکی برقی است تا به این ترتیب در رانندگی شهری فرمانی نرم را در اختیار داشته باشید و در زمان تردد در بزرگراه‌ها و سرعت‌های بالا فرمان اندکی سفت می‌شود تا تسلط راننده به خودرو افزایش پیدا کند.

ایمنییک خودرو ارزان در بازاری مانند آمریکا  شاید در زمینه امکانات رفاهی بتواند بعضی از بخش‌ها را حذف کند، اما هیچ خودروسازی جرأت ندارد در زمینه ایمنی خودروها کم بگذارد و به همین دلیل هم ورسا در این زمینه خودروی مناسبی است. این خودرو در آزمون‌های ایمنی در آمریکا توانسته رتبه “خوب” را از آن خود کند که نشان از ایمنی مناسب آن دارد. این خودرو به‌صورت استاندارد به ایربگ‌های جلو و پرده‌ای و جانبی مجهز است. به‌علاوه سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش هم بر روی آن نصب می‌شود. ستون فرمان این خودرو هم در زمان تصادف جمع می‌شود تا مانع از فشار فرمان به بدن راننده شود. کمربندهای ایمنی این خودرو سیستم پیش‌کشنده و محدودکننده نیرو دارند تا فشار کمتری به بدن راننده و سرنشین در زمان تصادف وارد شود. در کنار این‌ها ساختار شاسی این خودرو به‌گونه‌ای است که می‌تواند تا حد زیادی نیروی تصادف را جذب کند. سیستم کنترل فشار باد تایر هم به‌صورت استاندارد در این خودرو نصب می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. شهابی می گوید

    خدا باعث و بانی گرانی خودرو و گمرکی خودرو در ایرلن را لعنت کند !! آمین ! بعد دولتی ها انقدر پول دارند که پورشه سوار میشوند !

  2. Binam می گوید

    حرفت درسته همه چیش
    ولی حقوق درماه IT در ایران ۱۰ میلیون درسال بالای ۱۰۰ میلیون میشه ینی همون حقوق IT در امریکا
    چجوری توی دوماه ۴۵ میلیون میده برا ماشین