طرح تحریم‌های گسترده مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران

0

مجلس نمایندگان آمریکا عصر سه شنبه (به وقت واشینگتن) طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را با ۴۱۹ رای موافق و ۳ رای مخالف تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، این تحریم ها که گسترده ترین تحریم های آمریکا پس ازتوافق هسته ای تهران و ۱+۵ در سال ۱۳۹۴ است، نسخه جدید طرحی است که پیشتر باعنوان «مقابله بااقدامات بی ثبات کننده ایران در سال ۲۰۱۷» نام گرفته بود. طرح پیشین که برنامه موشکی بالستیک ایران و فعالیت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار می داد، با ۹۸ رای موافق ‏برابر ۲ رای مخالف در سنا تصویب شد.‏

طرح تصویب شده سنا به دلیل افزودن تحریم های روسیه به آن باید مجددا در مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته می شد. اما این رای گیری به دلیل پیشنهاد اضافه شدن تحریم های کره شمالی به آن، در کنگره جنجال برانگیز شد.‏

با این حال روز شنبه هفته جاری برخی اعضای ارشد جناح‌های دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان اعلام کردند که درخصوص افزودن تحریم های کره شمالی به این طرح به توافق رسیده‌اند.

طرح جدید که« قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها‎» نامیده می شود، عصر سه شنبه به وقت واشینگتن در مجلس نمایندگان به تصویب رسید. این طرح به دلیل تغییرات ایجاد شده باید در سنا نیز به رای گذاشته شود؛ به همین دلیل فورا به سنا ارسال می شود تا در صورت تصویب برای امضای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روی میز او قرار گیرد.

طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی در صورت تصویب شدن در سنا باید به امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد تا به قانون تبدیل شود.‏

* تحریم‌های ایران:

این طرح در ابتدا تحت عنوان «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات ساز ایران» در مجلس سنا مطرح شد که شامل وضع تحریم‌هایی در ارتباط با برنامه موشک بالستیک، اتهام واهی ارتباط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با «اقدامات تروریستی» و نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی بود؛ اما در جریان رسیدگی به آن، بخش دیگری شامل تحریم‌های روسیه نیز به آن افزوده شد.

* تحریم‌های روسیه:

در این بخش، روسیه به بهانه های مداخله در انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر سال ۲۰۱۶ آمریکا، مداخله در اختلافات داخلی اوکراین و جلوگیری از حل و فصل این بحران و همچنین الحاق مجدد شبه‌جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ میلادی هدف تحریم‌های جدید قرار می‌گیرد.

این در حالیست  که پیشتر آمریکا در هماهنگی با اتحادیه اروپا، تحریم‌های مشترکی را به بهانه سیاست روسیه در قبال اوکراین به اجرا گذاشته بود و طرح جدید سنا به طور یکجانبه این تحریم‌ها را تشدید می‌کند.

* تحریم‌های کره‌شمالی:

علاوه بر این، طرح مورد بررسی در مجلس نمایندگان شامل تشدید تحریم کره شمالی به بهانه ادامه برنامه موشکی و هسته ای پیونگ یانگ است.

مجلس نمایندگان آمریکا در ماه می سال جاری میلادی طرحی را برای تشدید تحریم کره شمالی تصویب کرد و تاخیر در مذاکره و رای گیری در این مورد در سنای آمریکا باعث ناخرسندی اعضای مجلس نمایندگان شده بود.

ظاهرا این مجلس با استفاده از تاکید سنا به تصویب طرح تحریم ایران و روسیه، تحریم کره شمالی را نیز به عنوان اصلاحات و الحاقات خود به طرح اولیه افزوده است؛ اقدامیکه رسانه های خبری زیادی از آن به عنوان تحت فشار قراردادن ترامپ برای امضای این طرح یاد می کنند.

پل رایان در حساب توئیتری خود نوشت : مجلس نمایندگان یکی از گسترده ترین بسته های تحریمی در طول تاریخ را عیله ایران ، کره شمالی و روسیه تصویب کرد.

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد درحال بررسی طرح مجلس نمایندگان است . سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد :«‌اگرچه رئیس جمهور از تحریم های سخت علیه کره شمالی ، ایران و روسیه حمایت می کند اما کاخ سفید هم اکنون درحال بررسی طرحی است که در مجلس نمایندگان تصویب شد و در انتظار بسته قانونگذاری نهایی برای قرار گرفتن روی میز رئیس جمهور است.»

 ترامپ ایران را تهدید کرد/ برجام توافقی بد است
همزمان با این اتفاق، رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی درباره عواقب پایبند نبودن جمهوری اسلامی ایران به «برجام» هشدار داد.

«دونالد ترامپ»‌  بامداد چهارشنبه مدعی شد: اگر جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند نباشد، «مشکلات بسیار بزرگی» برای ایران پیش خواهد آمد.

ترامپ در ایالت «اوهایو»، دوباره برجام را توافقی «بد» برشمرد و افزود: به لطف این توافق بد، ایران جسورتر شده است، اما این مساله دیگر ادامه نخواهد یافت.

گفتنی است رئیس جمهوری آمریکا در حالی به جمهوری اسلامی ایران درباره پایبند نبودن به مفاد برجام هشدار می‌دهد که پیشتر علاوه بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شورای امنیت سازمان ملل، خود وی و دیگر مقامات دولت آمریکا تصریح کردند ایران به توافق هسته‌ای پایبند است.

مسوولان جمهوری اسلامی ایران همواره به هشدارهای آمریکا درباره برجام پاسخ دادند و تاکید کردند: هر اقدام دولت «دونالد ترامپ» در قبال برجام را با اقدامی سخت‌تر جواب خواهند داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ