سازهای ناکوک جامعه را با دانلود کتاب «سمفونی مردگان» بشنوید

1

چند صدای متفاوت ازخانواده‌ای که نماد جامعه هستند. یکی روشنفکر است و آن یکی مخالف تغییر.  یکی عاشق است و آن یکی معشوق. یکی معلول جسمی است آن یکی معلول ذهنی. آدم‌هایی با صداهای گوناگون و هر کدام به تعبیری یک ساز می‌زنند. سازی از ناکوکی جامعه و حوادث تاریخی که شاید در پیش آمدنش جبر زمانه هم بی تقصیر نیست.  و این جبر زمانه و رفتار متفاوت آدمها با دانلود کتابسمفونی مردگان” از طریق نرم افزار کتاب خوان فیدیبو به درستی و روشنی روایت می شود.

کتاب صوتی فارسی رپورتاژ آگهی ارزان خرید کتاب صوتی خرید کتاب سمفونی مردگان خرید رپورتاژ آگهی بیوگرافی عباس معروفی

از تولد سمفونی مردگان ۲۸ سال است که می گذرد. کتابی که شاهکار عباس معروفی است و این نویسنده تمام هنرنویسندگی و تجربیات خود را در این رمان اجتماعی- سیاسی جمع کرده است. و حالا با پیش رفتن زمان و تکنولوژی، دانلود کتاب از طریق فروشگاه قانونی کتاب مسیر شده است.

داستان با مقدمه هابیل و قابیل آغاز می‌شود. «قابیل گفت من تو را البته خواهم کشت. هابیل گفت مرا گناهی نیست که خدا قربانی پرهیزگاران را خواهد پذیرفت. اگر به کشتن من دست برآوری من هرگز به کشتن تو دست برنیاورم که من از خدای جهانیان می‌ترسم».

معروفی در کتاب سمفونی مردگان آنگاه هوای نفس را ذکر می‌کند که قابیل را برای کشتن برادر ترغیب می‌کند. با دانلود کتاب سمفونی وارد داستان آیدین و اورهان می‌شویم. دو برادری که ماجرایی شبیه به هابیل و قابیل دارند. اورهان ثروت پدری می‌خواهد و آن را حق خود می‌داند پس باید به هر ترفند این حق را بستاند اما مادر از این مسئله نگران است.

این رمان ماجرای یک خانواده اردبیلی در زمان جنگ جهانی دوم را نقل می‌کند. یوسف، آیدین و آیدا و اورهان چهار فرزند این خانواده هستند که جابر پدر آنهاست و همسری دارد که سنگ صبور خانواده است. و تقابل این آدم‌ها با آدم‌هایی دیگر است که باعث می‌شود مخاطب با آدم‌های زیادی روبرو می‌شود که هرکدام از منظری متفاوت به زندگی و آدم‌ها نگاه می‌کنند.

معروفی حتی پا را فراتر گذاشته است و نگاه تعصب‌آمیز دو دین مسیح و اسلام را نیز درهم‌آمیخته است. یک خانواده مسیحی به کمک آیدین می‌آیند و آیدین عاشق دختر این خانواده مسیحی می‌شود و عشق را با تمام گستردگی‌اش می‌پذیرد و حرف دلش یکی می‌شود. عشقی نافرجام که با دانلود کتاب از طریق مُجاز  و َمجازی قابل درک است. برای مثال بعد از دانلود کتاب می‌خوانیم: آیدین گفت: شما فکر می‌کنید من به محبت نیاز ندارم؟ سورمه دوباره به کارش ادامه داد: “همه آدم‌ها به محبت احتیاج دارند”.

این رمان که دردسرهای یک روشنفکر سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰ را بازگو می‌کند. از قحطی آن سا‌ل‌ها و هجوم روسیه به ایران می‌گوید. رمانی که خرید کتاب آن مردم را با این مهروموم‌ها آشنا کرده است و خواننده را با دیکتاتوری پدرسالار آنها آشنا می‌کند.

این رمان معروف معروفی که برنده جایزه سال ۲۰۰۱ بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ شده است را می‌توان به راحتی از طریق دانلود کتاب به ‌دست آورد. سامانه کتاب‌خوان فیدیبو که از اسفند ۱۳۹۲ شروع به فعالیت کرده است، خرید کتاب را برای کاربران آسان کرده است.

علاقمندان به خواندن این داستان که یک حادثه را از منظر چند ناظر روایت می‌کند می‌توانند با استفاده از  این سامانه چند سکویی تولید و پخش، خرید کتاب را از فروشگاه  فیدیبو انجام دهند. این نرم افزار از طریق موتورهای جستجو قابل دسترس است. و پس از نصب نرم افزار فیدیبو کتاب‌خوان می‌توان با ایجاد یک حساب کاربری دانلود کتاب را انجام داد.

فیدیبو دارای پنج قسمت شامل پروفایل، جستجو، دسته بندی، فروشگاه و کتابخانه است که پس از جستجوی سمفونی مردگان از قسمت جستجو، خرید کتاب از فروشگاه آغاز می‌شود. پس از خرید، دانلود کتاب مسیر است و می‌توان پس از دانلود کتاب این رمان را از تلفن همراه، کامپیوترهای شخصی و خانگی و تبلت رمان سمفونی مردگان را خواند.

شخصیت اصلی داستان در دانلود کتاب سمفونی مردگان، آیدین شاعر جوانی است که به کتاب و ادبیات و شعر علاقه زیادی دارد و نمادی از روشنفکری است. اما این روشنفکر عاشق شعر، که درگیر تناقضات است پدری دارد که از او می‌خواهد راه او را پیش بگیرد.  پدر می‌گفت: این همه سال تلاش کرده‌ام برای کی؟ برای چی؟ و برای شماها به شرطی که شماها نخواهید به حیثیت من، به منافع من لطمه بزنید. اگر آدم احترام می‌گذارند، به خاطر پول است. به خاطر این است که محتاج دیگران نیستم. من دلم می‌خواهد با این استعدادی که داری، می‌فهمی آیدین.  از همین فردا کاسب بشوی. کاسب” .

پس پدر  به هر ترفندی دست می‌زند که شاید پسر خود از این راه شاعری و روشنفکری دست بردارد. روزی کتاب‌های او را به آتش می‌کشد. روزی او را تحقیر می‌کند و روزی برای معلم آیدین دردسر درست می‌کند اما هر بار موفق نمی‌شود و تنها به نابودی پسر خود می‌رسد؛ چیزی که جابر پدر آیدین فکرش را نمی‌کرد که اتفاق بیفتد.

جابر فردی متمول و متعصب است که تحت تأثیر ایاز پاسبان قرار دارد که دوست اوست و به او اعتماد دارد. پدر دارای یک حجره در کاروانسرای آجیل فروش‌هاست. با دانلود کتاب نمادی از نماینده عوام تحت تاثیر مذهب شده است. پدری که تنها فکر می‌کند او هرکاری انجام داده است درست است و بقیه فرزندان باید از او پیروی کورکورانه بکنند.

جابر اما رفتار اورهان کوچکترین فرزند خود را دوست دارد. برای او، اورهان بر همه بچه‌ها ترجیح داشت. شیرین زبانی می‌کرد بیش از حد به پدر و مادر اتکا داشت و همین پدر را راضی می‌کرد. پسری که شغل پدر را پیشه می‌کند و وارث تفکرات سنتی پدر است. اورهان مثل قابیل است که به برادرش حسودی می‌کند. او ثروت پدر را تنها حق خود می‌داند. اما پدر وصیت می‌کند همه‌چیز نصف- نصف  شود. و از اینجاست که درگیری آغاز می‌شود و اورهان برای اینکه مالک همه‌چیز به باشد، به آیدین مغز چلچله می‌خوراند و او را دیوانه می‌کند.

سمفونی مردگان که به صورت بازگشت به گذشته در زمان حال روایت می‌شود. با شخصیت‌پردازی خوب و پرداختی عالی همراه است. شخصیت‌هایی که مخاطب دلیل رفتار هر یک از آدم‌های داستان را در آن موقعیت درک می‌کند، هرچند موافق آن رفتار و طرز فکر نیست. کتابی که نرم‌افزار کتاب‌خوان فیدیبو خرید کتاب را آسان کرده است.

این نرم‌افزار که کتاب را به شیوه جدید عرضه می‌کند. قابلیت آن را دارد که در هرکجای متن که مخاطب احساس کرد متن کتاب مفید است و برای او لازم است آن را برجسته کند و در فهرست این متن‌ها را پیدا کند. «احساس می‌کردم وقتی آدم تنها می‌شود، تمامی غم دنیا در وجودش خیمه می‌زند. احساس می‌کند آن‌قدر از دیگران هیچ‌وقت نمی‌تواند به آن‌ها نزدیک شود. می‌بیند میان این همه آدم، حسابی تنهاست»

این رمان قابل ستایش که عباس معروفی آن را در سال ۱۳۶۸ منتشر کرده است. منطق کلاسیک دارد؛ منطق از کل به جز رسیدن. این رمان که از دو قسمت موومان یکم و موومان چهارم دارد در همان موومان یکم، تقریباً تمام قصه را می‌گوید و در موومان‌های بعدی جز به جز قصه را برای مخاطب باز می‌‌کند. درست مانند یک سمفونی، سمفونی که فیدیبو آن را به صورت الکترونیکی در اختیار کاربران قرار داده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. fardabook می گوید

    کتابفروشی فردا با هدف ایجاد یک سیستم منسجم و تخصصی فروش کتاب در سال ۱۳۸۹ به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد تا خرید کتاب را به صورت اینترنتی میسر کند. این سیستم بر پایه یک پروژه کارشناسی ارشد در حوزه مدیریت بازاریابی و فروش، پس از بررسی کامل و همه جانبه نمونه های موفق در دنیا از جمله آمازون دات کام، کتابفروشی های زنجیره‌ای بارنس اند نابل و بوردرز طراحی و پیاده سازی گردید.