سوالات متداول از متخصص زنان و زایمان +پاسخ

2

سوالات متداول زنان و زایمان

در این بخش به تعدادی از سوالات شما عزیزان در رابطه با مشکلات زنان و زایمان پاسخ داده ایم .

  • آیا امکان کاشت ناخن و مانیکور کردن در دوران بارداری وجود دارد ؟

این کار برای بانوان باردار مناسب نیست ، البته می توان در ماه های ابتدایی این اقدام را به طور موقت انجام داد .

  • آیا می توان در دوران بارداری از ویتامین C استفاده کرد و مصرف این ویتامین برای زنان باردار مخاطره ساز نیست ؟

به بانوان باردار توصیه می شود که در زمان حاملگی از دوزهای بالای این ویتامین استفاده نکنند زیرا خطر افزایش زایمان زود رس را فراهم می کند ، به بانوان باردار توصیه می شود که از انواع میوه ها و سبزیجات در این دوران استفاده کنند.

  • آیا استفاده از موبایل باعث سقط جنین می شود ؟

خیر این یک باور غلط در زنان باردار است ، ممکن است اشعه ها برای جنین ضرر داشته باشند اما باعث سقط نمی شوند.

  • با وجود سالم بودن پرده بکارت امکان بارداری وجود دارد ؟

باکره بودن مانعی بر اینکه شخص باردار نشود نمی باشد بنابراین در صورت برقرار رابطه زناشویی بدون اینکه پیشگیری کنید وجود دارد .

  • آیا در زمان پریود احتمال بارداری وجود دارد ؟

بله ،این امکان وجود دارد و ممکن است بارداری صورت بگیرد. در واقع پریود به معنای عدم باروی نیست

  • چه مدت پس از برداشتن IUD می توان باردار شد؟

در مواردی که IUD  به مدت طولانی در رحم باقی بماند ، در بقیه موارد بلافاصله پس از برداشته شدن IUD حاملگی باید اتفاق بیفتد بنابراین در صورتیکه بارداری صورت نگرفت باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

۴ سوال مهم از متخصص زنان و زایمان برای دختران

اگرچه بیشتر خانم ها تصور می‌کنند درباره قاعدگی اطلاعات کافی دارند، ولی مواردی هست که خیلی از آنان درباره‌اش بی‌اطلاع‌اند و همیشه ممکن است در این خصوص، اتفاقاتی بیفتد که تا کنون با آن مواجه نشده باشند.

این مطلب، شما را با رایج‌ ترین پرسش‌هایی که خانم ها درباره قاعدگی از پزشک متخصص زنان و زایمان می‌پرسند، آشنا می‌کند.

۱- چرا قاعدگی، خلق و خوی آدم را عوض می کند؟

اصولا سندروم پیش از قاعدگی (PMS) به این دلیل رخ می‌دهد که بدن به تغییرات هورمونی، حساس می‌شود. ۱۰ روز قبل از شروع قاعدگی، سطح هورمون‌هایی مثل پروژسترون و استروژن به سرعت تغییر می‌کنند و این تغییر سبب بروز علایمی مثل نفخ، تغییرات خلق و خو، سردرد، حساسیت پستان‌ها و خستگی می‌شود.

نزدیک به ۹۰ درصد از خانم ها قبل از قاعدگی‌شان این نشانه‌ها را تجربه می‌کنند. حتی ۲۰ درصد از آنها دچار علائم شدیدتری می‌شوند که بر فعالیت‌های طبیعی‌ زندگی‌شان و حتی بر روابط فردی آنها تاثیر می‌گذارد.

اما چه باید کرد؟ اول اینکه مطمئن شوید که از نظر جسمی مشکلی ندارید. بعد سعی کنید ورزش کنید، مخصوصا وقتی احساس می‌کنید خلق شما تنگ شده است. مایعات فراوانی بنوشید، حتی هر دو ساعت یک بار. اگر با این کارها بهتر نشدید از پزشک خود کمک بگیرید. مکمل‌های کلسیم و ویتامین‌ها نیز در کاهش نشانه‌های پیش از قاعدگی موثرند. گاهی مصرف قرص‌های ضد بارداری با نظر پزشک و در موارد شدید، مصرف داروهای ضدافسردگی سبب بهبود این نشانه‌ها می‌شود.

۲- چرا گاهی اوقات قاعدگی‌ نامنظم می‌شود؟

عادت ماهیانه خانم ها هر ۲۸ روز یک بار تکرار می‌شود، اما گاهی پیش می‌آید که شما دو ماه یک بار پریود می شوید و گاهی هر ۲۶ روز ، ۳۵ یا ۴۲ روز یک ‌بار. قاعدگی طبیعی باید به فاصله ۲۵ تا ۳۵ روز رخ ‌دهد؛ یعنی از شروع اولین خون‌ریزی تا خون‌ریزی بعدی باید ۲۵ تا ۳۵ روز طول بکشد. بسیاری از خانم ها که قاعدگی شان در یک روز در هر ماه اتفاق نمی‌افتد (مثلا تاریخ بیست و پنجم هر ماه)، فکر می‌کنند قاعدگی‌شان طبیعی نیست. ولی این افراد نباید نگران شوند؛ زیرا لازم نیست قاعدگی دقیقا در همان روز ایجاد شود. تغییر دو سه روزه در قاعدگی، مشکل خاصی نیست. اما اگر فاصله بین دو پریود، به کمتر از ۲۵ روز یا بیشتر از ۳۵ روز برسد، باید با پزشک مشورت کرد.

عادت ماهیانه به ویژه در دوران نوجوانی و سال اول بلوغ منظم نیست، چون سیستم هورمونی بدن هنوز کار خود را به خوبی آغاز نکرده است. این امر ممکن است دو سال یا حتی بیشتر هم ادامه یابد. حدود ۴۵ تا ۵۰ سالگی نیز که اکثر خانم ها به سن یائسگی نزدیک می‌شوند، دستگاه هورمونی تقریبا خسته و عادات ماهیانه نامنظم می‌شوند. این حالت تا زمان یائسگی ادامه خواهد داشت!

حتی اگر از موضوع سن هم بگذریم، باز هم نامنظم بودن عادت ماهیانه امر بسیار مهمی نیست. اما اگر عادات ماهیانه شما مدت‌ طولانی نامنظم بود، توصیه می‌کنیم به متخصص زنان مراجعه کنید.

استرس، اضطراب و اتفاقات نگران‌کننده با تغییر روند تخمک‌گذاری و ایجاد اختلالاتی در ترشح پروژسترون می توانند سبب قاعدگی نامنظم شوند. مشکلات تیرویید، هیپوتالاموس یا هیپوفیز که در تولید هورمون‌های زنانه دخیل‌اند، هم می‌توانند سبب نامنظمی عادات شوند. حتی ممکن است تخمدان‌ها دچار مشکلی باشند و با وجود فرمانی که از مغز دریافت می‌کنند، هورمون کافی تولید نکنند! جالب است بدانید افزایش ترشح هورمون مردانه هم سبب نامنظمی دوره‌ها می‌شود. عفونت، تومور، فیبروم یا آندومتریوز هم می‌توانند از علل احتمالی باشند.

از دلایل دیگر بی‌نظمی یا قطع قاعدگی، اضافه وزن ، کاهش وزن ، اختلالات تغذیه‌ای و انجام ورزش‌های سنگین است.

۳- چرا گاهی اوقات بین دو قاعدگی، ترشحات سفید رنگ دیده می‌شود

نگران نباشید؛ این ترشحات طبیعی هستند. این ترشحات در برخی روزها کمتر و گاهی بیشترند. غددی که داخل واژن قرار گرفته‌اند این ترشحات را تولید می‌کنند که نقش اصلی آن جلوگیری از ورود میکروب به داخل رحم است. در میان دو دوره و در زمان تخمک‌گذاری میزان ترشحات افزایش می‌یابد و وجود آن کمک می‌کند تا در این زمان اسپرم ها راحت‌تر از دهانه رحم بالا بروند و به تخمک برسند.

در حالت طبیعی این ترشحات، بی‌رنگ و بی‌بو هستند، اما اگر ترشحات زرد رنگ یا سوزناک یا بد بو بودند، می‌توانند نشانه بروز عفونت یا قارچ باشند. در این صورت برای جلوگیری از پیشرفت عفونت باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد.

۴- آیا استفاده طولانی‌ مدت از تامپون، شوک توکسیک می‌آورد؟

سندروم شوک توکسیک به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود و با حملات ناگهانی تب و لرز، اسهال، تهوع، درد عضلانی و بثورات پوستی مشخص می‌شود. اگر تامپون‌ها به مدت طولانی بمانند، زمینه را برای ایجاد عفونت‌های باکتریایی آماده می‌کنند. بهترین وضعیت آن است که تامپون‌ها هر ۸ ساعت یک بار تعویض شوند.

متخصص زنان و زایمان قاعدگی نامنظم سوال از متخصص زنان و زایمان دوران قاعدگی چند روز است دکتر زنان خوب در تهران درمان خونریزی طولانی قاعدگی تامپون زنانه و دخترانه پریود چیست بهترین فوق تخصص زنان

پاسخ متخصص زنان و زایمان به سوالات جنسی زنان

سلام.من نزدیک دوماه هست که متاهل شدم.چند روزی میشه که دچار سوزش و خارش واژن شدم سوزش و درد مجاری ادراری و تکرر ادرار هم دارم.میشه راهنماییم کنید.

پاسخ : به احتمال زیاد شما دچار مشکلی شده اید که به آن التهاب عفونت مثانه بعد از ماه عسل همزمان با شروع روابط جنسی نیز گفته می شود، بنابراین شما ابتدا باید بنا به تجویز پزشک آزمایش کشت ادرار بدهید و بعد از آن برایتان آنتی بیوتیک نیز تجویز شود.

با سلام من دائمأ عفونت داخلی می کنم و الان نیز ۲ ماهه باردارم آیا این عفونت برای جنین خطرناک است یا خیر، لطفا بگویید من چگونه خودم را درمان کنم. من سابقه ۲ بار سقط داشته ام.

پاسخ : عفونت های داخل رحمی منجر به زایمان زودرس، پارگی زودرس کیسه آب و سقط نیز می شود، به همین دلیل عفونت در دوران بارداری نیازمند درمان است. ابتلا به عفونت های رحمی می تواند ناشی از علل گوناگون مانند مقاربت باشد، عدم رعایت بهداشت منجر به بروز عفونت داخل رحمی می شود اما رعایت بهداشت هم عامل جلوگیری از بروز عفونت محسوب نخواهد شد بنابراین برای بررسی علل آن به یک متخصص زنان مراجعه فرمایید.

من سه ماه پریودم قبل از پریودم لکه ی قهوه ای داشتم من خونم با هر چیزی میاد ولی با نوار بهداشتی نه وقتی که با نوار بهداشتی نمی یاد شکم درد دارم و همون حالت های وقت خون اومدن لطفا ببینید جواب سوال مرا پیدا می کنید یا نه؟

پاسخ: صحبت های شما واضح نیست، لطفأ به یک متخصص زنان مراجعه کنید تا به جواب و درمان مناسب برسید.

همسر من از رابطه قبل ازدواجمون باخبره. و ….! زندگیم شده جهنم چه کارکنم؟

پاسخ: نه خودتان و نه هیچ متخصص دیگری نمی تواند ذهنیت همسر شما را عوض کند بنابراین با مراجعه به یک متخصص رفتارشناسی جنسی و شرکت در کلاس های مشاوره جنسی برای حل این مشکل اقدام کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. M.S می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید، دختری ۲۳ ساله هستم. سونوگرافی کردم در جواب اینها نوشته شده. لطفا راهنماییم کنید. متشکرم
    diffuse mottled echogenic parenchymal pattern along with dilated ducts is seen throughout bothِ breasts wich is compatible with benign breast changes (fibrocystic changes).
    no suspicious cystic and solid mass or gross distortion was detected at either side.
    at least four small cysts (up to 5mm) are seen in UOQ of left breast.
    skin. nipple and retrommamery regions are normal.
    bilateral insignificant reactive type axillary lymph nodes are seen. largest one in right side is 22mm in diameter with 3.2mm cortical thickness and 20mm in left side with 3mm cortical thickness.

  2. مریم می گوید

    سلام وقتتون بخیر. من در این تاریخ که این متنو می نویسم یعنی۹۷/۱۱/۲۰ به مدت تقریبا یک هفتس که بدنم خارش زیادی پیدا کرده بازوی دستان ران پاها روی باسن به سمت داخل تقریبا و قسمت خارجی و پشت باسن شکم روی سینه و به مقدار خیلی کمی ناحیه تناسلی. در تاریخ ۹۷/۱۱/۹ من و نامزدم باهم رابطه برقرار کردیم برای اولین بار البته دخولی صورت نگرفت و از نوع اورال انجام شد. از اون روز تا الان احساس خارش دارم و میترسم که نکنه دچار زگیل تناسلی یا بیماری پوستی دیگه ای شده باشم آخه قسمت بالای مثانه و حدفاصل باسن و ران چیز هایی شبیه به جوش میبینم البته کم. نامزدم بیماری نداره و رابطه جنسی هم تا به حال نداشته و هردوی ما اولین بار قبل از ازدواج این کار رو انجام دادیم. این رو هم بگم که برای اولین بار بود که موهای زاعدزائد بدنم رو ( به جز قسمت تناسلی چون ناحیه تناسلی رو دوبار قبلا با پودر تمیز کرده بودم. و اون موقع هم چیز هایی شبیه به جوش بالای مثانم دیده میشد موقعی که موهای زائد درحال رشد بودن) با پودر موبر و ژیلت میزدم. برای همین خودم میگم چون موهای دست و پاها دوباره دارن در میان خارش گرفتم. ممنون میشم اگر راهنماییم کنید که دلیل این خارش ها از چی میتونه باشه