استعلام ممنوع الخروجی چگونه است؟ /چه کسانی ممنوع الخروج هستند؟

0

استعلام ممنوع الخروجی از طریق شماره تلفن ، لیست افراد ممنوع الخروج اداره گذرنامه ، استعلام اینترنتی ممنوع الخروجی ، اسامی ممنوع الخروج ها ، سقف بدهی ممنوع الخروجی ، استعلام ممنوعیت خروج از کشور ، ممنوع الخروج سیاسی

استعلام ممنوع الخروجی از طریق اینترنت و یا تلفن امکان پذیر نمی‌باشد و تنها راه کسب اطلاعات مراجعه حضوری در اداره گذرنامه است.

قانون در مورد ممنوع الخروج بودن از کشور چه می‌گوید؟

ماده ۱۷ قانون گذرنامه می‌گوید: «دولت می‌تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی که در آیین نامه تعیین می‌شود جلوگیری کند.» بنا بر این ماده به دولت یا قوه مجریه اجازه داده شده تا خروج بدهکاران اجرایی از کشور را بنا به تقاضای طلبکار تجویز کرده و تا زمانی که از طرف بدهکار موجبات پرداخت بدهی فراهم نشود یا رضایت طلبکار دریافت نشود، نمی‌توان نسبت به رفع ممنوع الخروجی اقدام کرد

چه کسانی ممنوع الخروج هستند؟

ممنون الخروجی افراد ۵ علت دارد و تنها ۵ گروه از افراد برای خروج از مرزهای کشور دچار مشکل می‌شوند:

  1. بدهکاران قطعی مالیاتی
  2. بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک، بدهی آن‌ها محرز شده
  3. افرادی که در خارج از ایران به خاطر تکدی ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و هرعنوان دیگری دارای سوءشهرت باشند
  4. کسانی که مسافرت آن‌ها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد، کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قصایی حق خروج از کشور را ندارند.
  5. افرادی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آن‌ها به اراده فرد دیگری مانند (پدر، شوهر و…) محول شده است.

نحوه ابلاغ ممنوع الخروجی و حق اعتراض

متاسفانه ممنوع الخروج شدن افراد به دلایل پنجگانه به آن‌ها ابلاغ نمی‌شود به طوری که روزانه شاهد هستیم تعدادی افراد به علت ممنوع الخروج شدن سفرشان لغو می‌شود بدون آن که قبلابه آن‌ها اطلاع داده شده باشد. به همین علت و از آنجا که دادگستری مرجع تظلمات عمومی است افراد ممنوع الخروج می‌توانند با طرح دعوا در دادگستری و در صورت اثبات حقانیت خود دستور رفع ممنوع الخروجی را دریافت کنند.

وضعیت بدهکاران مهریه

در مورد مردانی که به علت نپرداختن مهریه همسر خود از طریق مراجع ثبتی ممنوع الخروج می شوند از آنجا که اجراییه صادره علیه مرد به نشانی که هنگام ثبت ازدواج در عقدنامه او قید شده ابلاغ می شود در بسیاری از موارد به علت تغییر نشانی و اعلام نکردن نشانی جدید به دفترخانه ازدواج، ابلاغ اجراییه در محل قید شده الصاق می شود و مرد از صدور این اجراییه مطلع نمی شود و وقتی ناچار به خروج از کشور می شود در فرودگاه از ممنوع الخروجی خود مطلع می شود. برای حل این مشکل در مواردی که مرد احتمال می دهد یا اطلاع دارد که همسرش تقاضای مهریه و صدور اجراییه داده می تواند به دفترخانه ازدواج مربوطه یا اداره اجرا مراجعه کند و با اعلام نشانی واقعی خود ضمن تسهیل روند اجرایی پرونده از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کند.

سقف بدهی ممنوع الخروجی

مدیرکل حقوقی بانک مرکزی با اشاره به تغییر شرایط ممنوع الخروج شدن بدهکاران بانکی گفت: سقف بدهی اشخاص حقیقی به منظور اعمال ممنوعیت خروج به ۳ میلیارد ریال و در خصوص اشخاص حقوقی به ۵ میلیارد ریال افزایش یافته است.

درصورتی که افراد بدهی مالیاتی داشته باشند نیز ممنوع‌الخروج می‌شوند؟

این موضوع یکی از موارد ماده ۲۰۲اصلاحی قانونی مالیات مستقیم مصوب ٣/١٢/١٣۶۶ است و افرادی را که میزان بدهی قطعی آنان از ۵۰۰‌میلیون تومان بیشتر باشد توسط سازمان امور مالیاتی کشور و از طریق اعلام اداره‌کل وصول و اجرای مالیات‌ها به اداره گذرنامه ممنوع‌الخروج می‌کند. همچنین مطابق آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا مصوب ١٣٨٧ ممنوعیت خروج بدهکاران عادی چک، مهریه و تعهدات اسنادی از طریق اعلام اداره‌کل اجرا به اداره گذرنامه اعمال می‌شود.
در مورد بدهکاران بانکی نیز لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی مصوب ۲۰/٣/٩۵ ملاک عمل است که معمولا در مکاتبه مدیران‌عامل بانک‌ها خطاب به رئیس‌کل بانک مرکزی درخواست ممنوع‌الخروجی بدهکاران مطرح می‌شود و پس از تأیید آن، بانک مرکزی از طریق دادسرای عمومی تهران اقدامات بعدی را لحاظ می‌کند.

در حال‌حاضر با استناد به بخشنامه‌های ممنوعیت، خروج بدهکاران بانکی محدود به بدهکاران اصلی و نه ضامنین است و برای افرادی صادر می‌شود که میزان بدهی آنان معادل ٢‌میلیارد ریال یا بالاتر بوده و فاقد وثاق ارزنده و کافی ازجمله اموال غیرمنقول (ملک) و منقول، سپرده و وثاق قابل‌قبول باشد، به عبارت دیگر باید گفت شرایط رفع ممنوع‌الخروجی‌ بدهکاران بانکی و اشخاصی که بدهی آنها به سیستم بانکی براساس سوابق مندرج در بانک‌های عامل بین ۵۰تا ۲۰۰‌میلیون تومان است، لزوما باید از سوی بانک عامل رفع ممنوعیت خروج شوند‌ و اصولا ممنوع‌الخروج‌شدن افراد بدهکار ابزاری است که آنها را جهت پرداخت بدهی، تحت‌فشار قرار داده و وادار می‌کند نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند.

سن ممنوع الخروجی از کشور

رئیس پلیس صدور گذرنامه و مهاجرت از محاسبه سن ممنوع الخروج کردن افراد بر اساس ماه تولد خبر داد و گفت: در گذشته افراد پس از رسیدن به سن ۱۸ سال ممنوع الخروج می شدند اما هم اکنون سن ممنوع الخروج شدن بر اساس ماه تولد حساب می شود.
صادقی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص ممنوعیت خروج نخبگان از کشور برای شرکت در کنفرانس ها، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و افراد برای خروج از کشور باید به سازمان وظیفه عمومی مراجعه و پس از دریافت اجازه خروج به پلیس گذرنامه مراجعه کنند.

مدت اعتبار ممنوع الخروجی

به موجب ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری با توجه به اهمیت و دلایل جرم، دادگاه می‌تواند قرار عدم خروج متهم از کشور را صادر کند. مدت اعتبار این قرار ۶ ماه یکبار است، اما اگر دادگاه لازم بداند می‌تواند هر ۶ ماه یکبار آن را تمدید کند. این قرار پس از ابلاغ ظرف ۲۰ روز در دادگاه تجدیدنظر استان قابل اعتراض است. این در حالی است که در صورت فسخ قرار توسط مرجع صادرکننده یا نقض آن توسط مرجع تجدیدنظر یا صدور قرار منع پیگرد یا موقوفی تعقیب یا برائت متهم، دادگاه بدوی مکلف است موضوع را بلافاصله به مراجع ذی ربط اطلاع دهد تا نسبت به رفع ممنوع الخروجی فرد اقدام شود.

آیا از طریق پلیس +۱۰ می‌توان استعلام ممنوع الخروجی گرفت؟

مراجعه به اداره گذرنامه و استعلام از این اداره است. بنابراین اعضای خانواده‌ فرد نیز نمی‌توانند برای اطلاع از ممنوع الخروجی شخص مورد نظر اقدام کنند مگر با استفاده از وکیل دادگستری و یا دادن وکالت اداری به شخص دیگر.

استعلام فوری ممنوع الخروجی افراد در سایت سازمان ثبت اسناد

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، لینک استعلام فوری ممنوع‌الخروجی افراد را روی سایت خود قرار داده است.

افراد می‌توانند با مراجعه به آدرس exitban.ssaa.ir با وارد کردن کدملی، از وضعیت ممنوع‌الخروجی خود یا شخص موردنظر باخبر شوند.

استعلام ممنوع الخروجی فرد خارج از کشور

فرد حاضر در خارج از کشور می‌تواند با مراجعه به اداره کنسولی سفارت از ممنوع الخروج بودن یا نبودن خود در کشور مطلع شود.

کلام آخر

مسئولان متصدی امور مربوط به ممنوع الخروج بودن افراد بایستی زمینه را برای استعلام ممنوع الخروجی از طریق اینترنت و یا روش‌های دیگر به غیر از مراجعه حضوری فراهم کرده تا مانع از به وقوع پیوستن مشکلات عدیده برای هموطنانمان گردند.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ