مردم نگران نباشند ،قیمت گوشت گوسفند و مرغ ارزان نخواهد شد!

0

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: در سال های اخیر، دامداران به سبب بحران خشکسالی مجبور به ذبح بره های مولد خود بودند که درنهایت این امر در شرایط کنونی کاهش عرضه دام به میادین را به همراه داشته است.

وی افزود: روند تولید گوشت قرمز تابع میزان دام آماده پرواربندی به کشتارگاه هاست که این امر ارتباطی به شرایط امسال ندارد.

به گفته عزیزاللهی با توجه به آنکه شرایط تولید در حال تعدیل شدن است از این رو نمی توان آینده خوبی برای نظام دامپروری کشور تصور کرد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه بخشی از کاهش تولید دام سبک از طریق دام سنگین جبران می شود، بیان کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای  گوشت گوسفندی، قانون عرضه و تقاضا از بین رفته است.

وی ادامه داد: افزایش بارش در ماه های نخست سال و بهبود مراتع عشایری موجب شد که عرضه دام از سوی عشایر به تعویق بیفتد که همین امر تاثیر بسزایی در نوسانات قیمت دارد.

عزیزاللهی با اشاره به جایگزینی نظام دامداری سنتی به صنعتی افزود: با وجود ذبح بی رویه بره های مولد در سال های اخیر ناگریزیم به سمت و سوی دامداری صنعتی رویم که این امر به سبب بالا بودن هزینه های خوراک و سربار افزایش قیمت گوشت را در بر دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بازگشت به نرخ قبلی گوشت شدنی نیست، افزود: گرچه دولت با واردات گوشت در نظر دارد که شرایط را تغییر دهد اما این امر تاثیر چندانی نخواهد داشت چرا که حذف بره های مولد و کاهش ظرفیت تولید شرایط را به سمت و سوی جایگزینی نظام دامداری رسانده است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه مردم منتظر ارزانی نرخ گوشت گوسفندی نباشند، عنوان کرد: با وجود جایگزینی نظام دامداری صنعتی به سنتی می توان گفت که نرخ منطقی هر کیلو دام سبک ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ است.

به گفته وی با احتساب هزینه کشتار و ضایعات هر کیلو گوشت درب عمده فروشی ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان و قصابی ها ۴۰ هزار تومان است و وجود واسطه های مختلف عرضه دام درب دامداری تا قصابی تاثیر بسزایی در افزایش نرخ گوشت در بازار دارد.

***

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش ۱۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۵ هزار و ۴۰۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۷ هزار و ۶۰۰ تومان، توزیع درب واحد های صنفی ۷ هزار و ۷۵۰ و خرده فروشی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر ۷ هزار و ۵۰۰ و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتفات افزود: همچنین نرخ هر کیلو سینه با کتف ۱۴ هزار تومان، سینه بدون کتف ۱۵ و فیله مرغ ۱۷ هزار تومان است.

وی کاهش تقاضا در بازار را دلیل اصلی کاهش قیمت در بازار دانست و اضافه کرد: با توجه به نوسانات نهاده های دامی نرخ مرغ به کمتر از ۸ هزار تومان نخواهد رسید.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ