جزییات نامه اعتراضی سهامدارن “کمباین سازی” به سازمان بورس

1

به گزارش ساتین : جمعی از سهامداران کمباین سازی ایران با ارسال نامه ای به تحریریه بورس نیوز خواستار رسیدگی به وضعیت معاملات حق تقدم در این نماد شده اند .

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر صالح آبادی
رییس محترم سازمان بورس اوراق بهادار تهران
با سلام،
احتراما، باستحضار میرساند که ما جمعی از سهامداران حقیقی بازار بورس تهران در جهت حمایت از بازار سرمایه کشور و پیرو اعتماد سازی مسئولین بورس و من جمله حضرتعالی اقدام به سرمایه گذاری در بورس و به طور مشخص در شرکت کمباین سازی ایران با نماد معاملاتی “تکمبا” نموده ایم و این سرمایه گذاری درجهت حمایت از صنعت کشاورزی که از بنیادی ترین صنایع کشور میباشد بوده و در خرید سهام اصلی شرکت و اوراق حق تقدم شرکت نیز مشارکت داشته ایم.
منتهی در این چند ماه اخیر با ناملایمات و تخلفاتی از سوی سهامداران حقوقی این سهم مواجه شدیم که این اقدامات را خطری برای سرمایه خود میدانیم و صد البته با عادی شدن این اقدامات مسلما تهدیدی برای بازار بورس ایران و اهداف سازمان میباشد. توجه حضرتعالی را به نکات ذیل جلب مینماییم :
۱- آستان قدس رضوی،سهامدار عمده حقوقی شرکت کمباین سازی ایران با توجه به رسالت حقیقی خود که حمایت از سرمایه گذاری است در چند ماه اخیر برخلاف اصول معاملات بورس اقدام نموده است.
اگر به معاملات این شرکت در چند ماه اخیر ملاحظه فرمایید متاسفانه در بسیاری از موارد عرضه های غیر معمول و نا بجا را در تمامی سطوح قیمتی مشاهده خواهید کرد و در بسیاری از موارد عرضه های انبوه شرکت به صرف پایین آمدن قیمت بطور نامعمول گردیده بطوری که شائبه دستکاری قیمت را در اذهان سهامداران حقیقی ایجاد کرده است.
۲- نکته مهم دیگر آن است که آستان قدس رضوی در اعلامیه افزایش سرمایه، کاملا شفاف خود را متعهد به خرید حق تقدم های استفاده نشده اعلام نموده است . مسلما این موضوع یکی از مهمترین دلایلی است که سهامدار خرد را به خرید حق تقدم ترغیب نموده است.
اما پس از عرضه حق تقدم استفاده نشده در تاریخ ۲۳/۱۰/۹۲ و پس از تمدید آن برای ۵ روز در تاریخ ۰۸/۱۱/۹۲ متاسفانه سازمان بورس با تمدید دوباره آن برای مدت ۱۰ روز تا تاریخ ۲۳/۱۱/۹۲ موافقت نموده است.در این زمینه توجه شما را به دو نکته در ذیل جلب میکنیم :
الف:در صورتی که شرکت به تعهد قبلی خود مبنی بر خرید حق تقدم های استفاده نشده مسئول ندانسته و شانه خالی کند،این امردر بازار سرمایه جاری وعادی شود، مسلما در آینده اعتماد بسیاری از خریداران حق تقدم از نمادی که قصد افزایش سرمایه را دارد از بین خواهد رفت که اگر تمدید چند باره ی فروش حق تقدم برای شرکتی ممکن باشد به آسانی هر حقوقی میتواند متعهد خرید حق تقدم استفاده نشده شود و در قیمت های بسیار کم، تعهد خود را اجرا کند و عرفی غیرمعمول و آسیب رسانی که فقط، سود قشر خاصی را در نظر میگیرد ایجاد میکند که این امر مغایر با روح قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷،بورس اوراق بهادار۱۳۸۴،و دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس مصوب ۱۹/۶/۸۴ هیئت‌مدیره سازمان کارگزاران می باشد.
ب:اقدام سازمان بورس در جهت پذیرش تمدید مهلت خرید حق تقدم استفاده خلاف صریح موازین حقوقی می باشد.تبصره ۱ ماده ۶ قانون دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس مصوب ۱۹/۶/۸۴ هیئت‌مدیره سازمان کارگزاران مقرر میدارد:((تبصره۱: تمدید مهلت پذیره نویسی فقط یک بار و حداکثر برای ۳۰ روز و با موافقت «بورس» امکان پذیر است.
برای این منظور، «شرکت» مکلف است حداقل ۱۵ روز قبل از اتمام دوره پذیره نویسی، تقاضای تمدید دوره پذیره نویسی را به «بورس» تسلیم نماید. «بورس» باید حداکثر ظرف ۵ روز کاری نظر خود را اعلام کند.))بنابراین قانون صراحتا اعلام میدارد که تمدید تنها برای بار اول مجاز میباشد. باعنایت به موارد ذکر شده از شما مقام محترم خواستاریم با اقدامات قانونی خویش مانع از افزایش بی اعتمادی سهامداران حقیقی که با هدفی خیر در جهت ارتقای حمایت از بازارسرمایه کشور وصنعت کشاورزی اقدام به سرمایه گذاری در بورس جمهوری اسلامی ایران نموده اند شوید.
با تشکر :جمع کثیری از سهامداران شرکت کمباین سازی ایران
رونوشت :سازمان بورس اوراق بهادار تهران
سایت تحلیلی و خبری بورس نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. مجید می گوید

    وقتیس سهم رو از آغاز سال از قیمت۷۰تومان در عرض ۹ماه به قیمت ۳۵۰ تومان رسید ، کسی نگفت چرا اینهمه صعود؟ ! حالا که با تبلیغ یه عده در یه سایت ،، یه تعدادی سهم رو با قیمت بالا خریدند.(بهخاطرگذشته خوب سهم وسفارش یه عده سفته باز در اون سایت!) حالا سهامدار حقوقی شده بد!! آخه عزیزان نمیگن بورس که از ۸۹هزار اومده ۸۰ هزار !!
    باید رفت یقه ی اون عده سفته باز رو گرفت .در اون سایت مورد نظر.(سهام یاب)که همه رو متضرر کردند