سرطان‌خیزترین استان‌های کشور معرفی شدند

0

به گزارش ساتین : درنشست هفته پیشگیری از سرطان آذربایجان شرقی و غربی ، اردبیل و تهران به عنوان سرطان خیزترین استان های کشور معرفی شدند.

علی قنبری مطلق مدیر برنامه ملی سرطان امروز در نشست هفته پیشگیری از سرطان در وزارت بهداشت گفت: در سال ۲۰۰۰ میلادی ۱۰ میلیون نفر در دنیا به سرطان مبتلا بودند که پیش‌بینی شد تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰ میلیون نفر برسد. در این مدت در سال ۲۰۰۸ آماری که در جهان اعلام شد. ۱۲.۴ میلیون نفر بود و در ۲۰۱۲ ، ۱۴ میلیون و این بیانگر این است که پیش‌بینی‌های انجام شده منطقی بوده است.

حدود دو سوم بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه است. کشورهایی که میزان درآمد سالانه‌شان در حد متوسط جهانی قرار می‌گیرد و سیستم بهداشتی که زیرساخت‌های لازم را برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر داشته باشد، ندارند.

قنبری مطلق گفت: متوسط آمار بروز سرطان در مردان در هر صد هزار نفر ۲۰۵ نفر در سال است. این عدد در ایران ۱۳۲ نفر در هر صد هزار نفر است.آمار ابتلای زنان به سرطان در دنیا ۱۶۵ نفر در هر صد هزار نفر است که در ایران ۱۲۳ نفر در هر صد هزار نفر سالانه سرطان می‌گیرند که اگر برنامه ثبت ۱۰۰درصدی سرطان را در کشور داشته باشیم این عدد شاید کمی بیشتر شود.

متوسط بروز سرطان در ایران کمتر از آمار جهانی است اما سیر افزایش سرطان در ایران به دلیل تغییر زندگی و عوامل محیطی رو به افزایش است.
وی افزود: بیشترین استان‌هایی که میزان بروز سرطان در آنها بالا بوده آذربایجان‌ شرقی و غربی، اردبیل، تهران و اصفهان بوده است.
سرطان، سومین عامل مرگ و میر در کشور

در این رابطه رییس مرکز بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، یکی از عوامل مهم ابتلا به انواع سرطان را کم تحرکی دانست.

دکتر بهزاد دماری ضمن بیان این مطلب افزود: ۴۸ درصد زنان کم تحرک هستند.

وی با اشاره به این که ۲۴ میلیون نفر در کشور دارای اضافه وزن و چاقی هستند، رژیم غذایی نامناسب مانند مصرف غذاهای پرچرب، غذاهای حاوی نیتریت مانند ترشیجات و رژیم غذایی فاقد میوه و سبزی را از عوامل ابتلا به سرطان دانست و گفت: ۸۸ درصد مردم ۵ نوبت میوه وسبزی را در سبد غذایی خود استفاده نمی کنند.

رییس بیماریهای غیر واگیر در ادامه بیماری سرطان رابعد از بیماریهای قلبی و عروقی و مرگ ناشی از حوادث سومین عامل مرگ دانست و گفت: نظام ثبت بیماران سرطانی بهتر و کامل تر از گذشته شده است و توانسته تعداد بیماران مبتلا به سرطان را ثبت کند که همین عامل باعث نشان دادن افزایش بیماران سرطانی شده است.

دکتر دماری در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه های درمانی بیمار سرطانی اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰ میلیون تومان سالانه از زمان درمان تا زمان مراقبت هزینه بیمار سرطانی می شود.
رییس بیماریهای غیر واگیر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که سیگار به تنهایی باعث ایجاد ۱۳ نوع سرطان می شود گفت: می توانیم با آموزش حدود ۲۵ درصد از ابتلا به سرطان را کاهش دهیم.

وی در ادامه افزود: حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سیگاری در کشور داریم که اگر قلیانی ها را هم اضافه کنیم حدود ۱۰ میلیون نفر می شوند. همچنین مصرف مواد مخدر مثل تریاک، هروئین، کراک و مصرف الکل در ایجاد سرطانهای معده، حنجره ومثانه نقش دارند.

سالانه ۹۰ هزار نفر در ایران دچار سرطان می‌شوند

دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در نشست خبری هفته مبارزه با سرطان گفت: سرطان یکی از عوامل خطرساز سلامتی مردم است و به علت هزینه بالای آن علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی خانواده را دچار مشکل فقر می‌کند، باعث مشکلات تغذیه‌ای، افسردگی و روانی هم می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه در ایران ۹۰ هزار نفر دچار سرطان می‌شوند، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران وجود دارد که خانواده‌های بیماران سرطانی نیز در این روند درگیر می‌شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان، سن است.با بالا رفتن سن به مرور تغییرات ژنی در بدن بوجود می‌آید و به همین دلیل است که در جوامع مسن به سرطان بیشتری مبتلا می‌شوند.

با توجه به سن جمعیتی ایران که در حال شکوفایی یعنی جوانی و میانسالی است، تا ۲۰ – ۳۰ سال آینده آمار سرطان در کشور بیشتر می‌شود.

وی از عوامل ایجادکننده سرطان موجود در هوا به موادی که از اگزوز ماشین‌ها و موتورها متصاعد می‌شود اشاره کرد و گفت: Co و ذرات معلق در هوا که از این وسایل متصاعد می‌شوند، سرطان‌زا هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: موتورهای دیزلی خطرناکترین عامل آلودگی هوا هستند و حدود ۲۰ درصد آلودگی هوا توسط این موتورها ایجاد ‌شده که باعث سرطان ریه می‌شوند.
دکتر سیاری از دیگر عوامل ایجاد کننده سرطان به مواد غذایی آلوده به نیترات که شامل صیفی جات و سبزیجات است اشاره کرد.

وی در ادامه، فلزات سنگین که دارای آرسنیک هستند و خشکبار که دارای آفلاتوکسین بیشتری از حد استاندارد جهانی هستند را نیز از عوامل ایجادکننده سرطان برشمرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت مهمترین عامل برای پیشگیری از سرطان‌ها را اطلاع‌رسانی و توانمندسازی مردم عنوان کرد و گفت: نقش رسانه‌ها در آشنایی مردم و فرهنگ‌سازی بسیار مهم است.

وی بدترین و کشنده‌ترین سرطان در ایران را سرطان معده عنوان کرد و گفت: در زنان سرطان پستان و روده بزرگ و در مردان سرطان پوست و پروستات بیشترین افراد درگیر با سرطان در ایران را شامل می‌شود.

مرجع :  خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ