مهران ده نمکی ،برادر کمتر شناخته شده مسعود ده نمکی! +عکس

0

در سینمای ایران «برادران» مختلفی وجود دارند که دوشادوش یکدیگر مشغول به فعالیت هستند. برادران ده نمکی هم یکی از این گروه برادران هستند که خبرنگار ما اخیرا به اطلاعاتی درباره وی دست یافته است.

جالب است بدانید مسعود ده نمکی نیز برداری به نام «مهران» دارد که تاکنون جزئیات حضور وی در سینما و نحوه فعالیت او رسانه ای نشده است. مسعود ده نمکی کارگردانی است که فیلم هایش همواره فروش بالایی در گیشه داشته است. تهیه کنندگان زیادی تمایل دارند با او همکاری کنند و سینماداران نیز منتظر اکران عمومی فیلم او هستند تا به فروش بالایی دست پیدا کنند. می گویند «مسعود ده نمکی» در گیشه طوفان به پا می کند!

حال بشنوید از «مهران» برادر مسعود که او هم اهل طوفان به پا کردن است، البته نه در زمین بلکه در آسمان!

مهران در شرکتی به نام «فرادید هنر و صنعت» مشغول به فعالیت است. این شرکت حدود هشت سال است که فعالیت می کند و کار تولید وسایل حرکتی و تصویربرداری هوایی را به عهده دارد. شرکت مذکور در این زمینه خدمات فراوانی به پروژه های سینمایی و تلویزیونی ارائه می کند. اگر فیلم «استرداد» ساخته علی غفاری را دیده باشید، حتما صحنه های هوایی آن را به خاطر دارید. فیلم برداری این بخش ها در مجموعه شرکتی که مهران در آن فعالیت می کند صورت گرفته است. این شرکت همچنین فیلم برداری بخش های هوایی فیلم «معراجی ها» و سریال «پایتخت سه» را نیز به عهده داشته است. در فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی نیز شرکت مذکور حضوری فعال داشته و صحنه های هوایی این فیلم پُرهزینه را ثبت و ضبط کرده است.

فیلم مستندمسعود ده‌نمکی خانواده مسعود ده نمکی بیوگرافی مهران ده نمکی بیوگرافی مسعود ده نمکی اخبار سینما

یکی از جدیدترین فعالیت های شرکت مهران ده نمکی، فیلم برداری نماهای هوایی مستند «بزرگراه» به کارگردانی محسن خانجهانی است. این مستند که درباره بزرگراه تهران ـ شمال درحال ساخت است، تاریخچه ساخت این بزرگراه را شرح می دهد و این مساله را بیان می کند که اگر همه چیز به خوبی پیش برود، ساخت بزرگراه تهران ـ شمال حداقل ۵۰ سال دیگر طول خواهد کشید!

مهران ده نمکی برادر کوچکتر مسعود که با مستندی با عنوان “ستاره های خاموش” به جشنواره عمار آمده است از این می گوید که دانش و علاقه شخصی اش بوده که باعث شده وارد سینما شود و در این حیطه رشد کند.

هشت سال است در یک شرکت کاملا خصوصی کار می کنم

مهران ده نمکی درباره فعالیتش در شرکتی به نام “فرادید هنر و صنعت” و وابستگیهای دولتی یا شبه دولتی این شرکت به خبرگزاری میزان بیان داشت: این شرکت را گروهی از متخصصین در تصویربرداری هوایی اداره می کنند و من نیز حدودا هشت سالی می شود که به عنوان کارشناس در این شرکت حضور دارم. شرکت کاملا خصوصی است و هیچ وابستگی هم ندارد.

ورودم به فیلمسازی ربطی به برادرم نداشت

اینکه برادر مسعود ده نمکی باشی و به مستندسازی هم روی آورده باشی بی بروبرگرد ذهن را به این سمت می برد که از وابستگیهای خانوادگی برای حضور در سینما استفاده کرده ای. با این حال مهران ده نمکی با رد استفاده از این مساله به میزان اظهار داشت: ورودم به فیلمسازی ربطی به برادرم نداشت. علاقه ام به سینما سبب ساز آن شد که به دانشگاه تهران رفته و در رشته فیلمسازی تحصیل کنم و بعد از آن هم دانش شخصی ام عامل ورود به سینما بود نه سوابق اخوی.

وی ادامه داد: من سالهاست مستند می سازم و پیش از “ستاره های خاموش” چهار مستند هم برای تلویزیون ساخته بودم و طبیعی است که در ساخت این مستندها هم تجربیات خودم و البته تحصیلاتم به من کمک کرده است.

از “اخراجیها” تا “دارا و ندار” با مسعود همکاری داشتم

مهران درباره همکاریهایی که با برادرش داشته است افزود: من یک برهه زمانی را با مسعود همکاری داشتم. از زمان ساخت فیلمهای بلندشان در کنارشان بودم؛ همکاری ام با ایشان از “اخراجیها” بود تا سریال “داراو ندار” که در پشت صحنه این کار به عنوان تصویربردار یا انجام امور تیتراژ به وی کمک کردم. بعد از آن و در دیگر کارهای ایشان نیز دورادور با هم همکاری داشتیم.

مستندسازی را ادامه خواهم داد

مهران ده نمکی درباره اینکه آیا احتمال این وجود دارد که او نیز مانند برادرش که از مستندهایی چون “فقر و فحشا” و “کدام استقلال کدام پیروزی” به درامهایی نظیر “اخراجیها” و “معراجیها” رسید، مستند را کنار گذاشته و وارد سینمای داستانگو شود به میزان گفت: برنامه ام این است که مستند را ادامه دهم و واقعا احتمالش خیلی ضعیف است که به سینمای داستانی روی آورم. چون مستند ژانری است که به آن علاقه دارم و طبیعی است که آن را ادامه خواهم داد.

اتفاقی درون گارد جاویدان شاه

مهران ده نمکی با مستند “ستاره های خاموش” به جشنواره فیلم عمار آمده است. مستندی که ماجراهای مربوط به اتفاقی که در آذرماه ۵۷ در دل گارد جاویدان شاهنشاهی رخ داد را به تصویر می کشد. ده نمکی در گفتگو با خبرگزاری میزان درباره جزییات موضوعی این مستند گفت: آنچه در مستند توصیف می شود اتفاقی است که در ۲۰ آذرماه ۱۳۵۷ و درون گارد جاویدان شاهنشاهی روی داد و طی آن سه نفر از اعضای این گارد در ظهر عاشورای سال ۵۷ در پادگان لویزان به غذاخوری افسران و گارد شاهنشاهی یورش برده و نفرت خود از نظام شاهنشاهی را نشان دادند.

وی ادامه داد: این اتفاق یکی از عوامل تاثیرگذار بر پیروزی انقلاب اسلامی بود چراکه در آن موقعیت زمانی تمام تکیه نظام شاهنشاهی بر گارد شاهنشاهی بود و بعد از این اتفاق است که رفته رفته گارد از هم می پاشد.

فیلم مستندمسعود ده‌نمکی خانواده مسعود ده نمکی بیوگرافی مهران ده نمکی بیوگرافی مسعود ده نمکی اخبار سینما

تاییدیه تمامی فیلم موجود است

ده نمکی درباره اینکه چقدر مستندش را منطبق با روایات تاریخی واقعی ساخته است و چقدر به داستان پردازی روی آورده بیان داشت: تمام آنچه در فیلم می بینیم تاییدیه اش در آثاری چون “خاطرات فردوست”، “خاطرات شهید نامجو” و “خاطرات شهید کلاهدوز” موجود است. گفتگوهای فیلم بین ۵ تن از شاهدان اصلی ماجرا انجام شده است و ٢ تن از أفراد خانواده هایی که درگیر و درجریان اتفافات بوده اند. این مستند کاملا بیان اتفاقاتی است که رخ داده و هیچ داستان پردازی در آن وجود ندارد.

این کارگردان افزود: سعی زیادی داشتم از شخصیتهای حقیقی درگیر ماجرا استفاده کنم و برای همین به سراغ چهره هایی چون سردار علی اکبر مصطفوی، امیر غلامحسین دربندی، حسین مرجانی و سرهنگ محمد خدادادی رفتم و از زبان آنها درباره کم و کیف آن اتفاق شنیدم.

بخشی از کار بازسازی خود واقعه است و بخشی تصاویر آرشیوی

مهران ده نمکی درباره لوکیشنهایی که برای ساخت این مستند تاریخی استفاده کرده است گفت: بخشی از کار بازسازی خود واقعه است که این بخش را در لوکیشنهای واقعی موجود در مرکز آموزش نیروهای مسلح واقع در پادگان لویزان بازسازی کردیم. بخشی از تصاویر نیز آرشیوی بوده که برآمده از تصاویری است که  قبل از انقلاب گرفته شده بود.

فیلم مستندمسعود ده‌نمکی خانواده مسعود ده نمکی بیوگرافی مهران ده نمکی بیوگرافی مسعود ده نمکی اخبار سینما

نمایی از پشت صحنه “ستاره های خاموش”

دو سال و نیم صرف تحقیق شد

این کارگردان جوان پیرامون این مساله که آیا ساخت این مستند به او سفارش شده یا میل شخصی او را به این کار واداشته به میزان گفت: جرقه این داستان برآمده از موضوعی بود که یکی از دوستان بنیاد شهید برایم روایت کرد. او درباره سه شهید گمنام و کمتر شناخته شده صحبت کرده و گرفتن رد این سه شهید رسید به ماجرای ۲۰ آذر ۵۷.

ده نمکی ادامه داد: حدودا دو سال و نیم را صرف تحقیق کردم تا فیلمی بسازم که واقعا قابل استناد باشد.

۲۲ بهمن فیلم روی آننن شبکه افق می رود

مهران ده نمکی درباره اینکه برای پخش ویدیویی فیلمش هم برنامه ای دارد اظهار داشت: تهیه کننده این مستند مهدی مطهر است و تولید آن توسط موسسه خانه مستند انجام شده است و طبیعی است که تولیدکننده است که باید در این باره برنامه ریزی کند. با این حال فیلم برای پخش تلویزیونی در اختیار شبکه افق قرار گرفته است و احتمالا ۲۲ بهمن ماه امسال روی آنتن می رود. ضمن اینکه گویا شرایطی فراهم شده تا از طریق وبسایت سینمامارکت هم در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

فیلم مستندمسعود ده‌نمکی خانواده مسعود ده نمکی بیوگرافی مهران ده نمکی بیوگرافی مسعود ده نمکی اخبار سینما

 نمایی دیگر از پشت صحنه “ستاره های خاموش”

داستان پردازی را کنار گذاشتم و به خود اتفاق پرداختم

ده نمکی با بیان اینکه کوشیده مستندی بسازد که هم مخاطب عام آن را بپسندد و هم مخاطب خاص به میزان اظهار داشت: واقعیت این است که روایت را طوری انجام داده ایم که هم مستند باشد و هم تاریخی و کمترین گافی در کار وجود نداشته باشد. من اتفاق موردنظر را از تاریخ بیرون کشیدم و سعی کردم بعد داستانی اش را فاکتور گرفته و به خود اتفاق بپردازم. دوست داشتم با تصویرسازی مخاطب را در جریان اتفاق قرار دهم تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

چرا فیلم به جشنواره سینماحقیقت داده نشد؟

این کارگردان که فیلمش را به جشنواره سینماحقیقت ارائه نکرده و برای اولین بار آن را در جشنواره عمار رونمایی خواهد کرد درباره دلیل این امر گفت: زمان ارسال به جشنواره سینماحقیقت تداخل پیدا کرد با انجام امور فنی فیلم و برای همین نتوانستیم فیلم را به سینماحقیقت بدهیم و حالا در عمار آن را رونمایی خواهیم کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ