جامانده‌های سهام عدالت سود می‌گیرند

0

به گزارش ساتین : رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه جامانده های سهام عدالت نیز مشمول دریافت سود این سهام خواهند بود، گفت: دولت برنامه جدی برای آزادسازی سهام عدالت تا قبل عید دارد ولی این تصمیم منوط به قانون است.

 میرعلی اشرف پوری حسینی معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی در نشستی که به مناسبت دهه فجر در وزارت امور اقتصاد و دارایی برگزار شده بود، به ارائه گزارشی درباره عملکرد سازمان خصوصی سازی در سال جاری پرداخت و اظهار داشت: در سال جاری مجموع شرکت‌هایی که برای واگذاری به اشکال مختلف از جمله رد دیون، سهام عدالت و غیره باید توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شوند ۳۸۵ شرکت هستند که ۱۱ مورد مال و دارایی می‌باشد.

وی با بیان اینکه ۵۵ مورد توسط مراجع قانونی از لیست خارج شده‌اند افزود: لذا ۳۳۰ شرکت برای واگذاری باقی می مانند که از این تعداد ۳۱ مورد فروش رفته و انحلال ۹ مورد توسط هیئت واگذاری به تصویب رسیده است.

پوری حسینی ادامه داد: ۵۰ مورد در حال عرضه است که قیمت آنها توسط سازمان خصوصی سازی تصویب شده و آماده عرضه هستند؛ سازمان خصوصی سازی می‌تواند به ۵۰ درصد وظایف خود عمل کند به خاطر اینکه تصویب ۳۸۵ واگذاری در طول یک سال امکان پذیر نبود مضاف بر اینکه با تغییر دولت حدود ۴ ماه از سال عملاً  فعالیت سازمان خصوصی سازی به حداقل رسیده بود.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر بتوانیم ۷۲ شرکت را تعیین و تکلیف کنیم آن موقع می‌توانیم مدعی شویم که در طول ۱۴ سال گذشته رکود دار شده‌ایم تصریح کرد: ۸۴ درصد از واگذاری‌های صورت گرفته طی ۴ ماه گذشته به افراد حقیقی و حقوقی در بخش خصوصی انجام شده است. البته ادامه این روند در ماه‌های آتی امکان پذیر نیست چرا که نهادهای عمومی در عرضه‌های کلان می‌توانند وارد شوند.

رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه حدود ۹۴ دصد از واگذاری‌های صورت گرفته به صورت تدریجی بوده است به ارائه آماری در خصوص واگذاری‌های ۱۴ سال گذشته پرداخت و افزود: در این مدت وزارت نفت با اختصاص ۴۷ درصد از واگذاری از نظر ارزش در رتبه اول ، وزارت صنعت، معدن با اختصاص ۲۲ درصد از ارزش ریالی واگذاری‌ها رتبه ۲ و وزارت نیرو با اختصاص ۱۶.۳ درصد از ارزش ریالی واگذاری‌ها رتبه سوم را داشته است.

وی ادامه داد: بالاترین حجم واگذاری‌های صورت گرفته از طریق شرکت مادرتخصصی متعلق به ایمدرو و مادر صنایع پتروشیمی است که هر کدام با سهم حدود ۱۸ درصد در رتبه‌های اول و دوم ،‌شرکت توانیر با سهم ۱۲.۳ رتبه سوم ، پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و سایر شرکت‌های نفتی هر کدام با ۱۰.۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رئیس سازمان خصوصی سازی ضمن اشاره به اینکه در طول ۱۴ سال گذشته ۳۳ هزار میلیارد تومان از واگذاری‌ها خارج از رده دیون و سهام عدالت بوده است تصریح کرد: با احتساب رد دیون و سهام عدالت واگذاری‌ها ۱۰۱ هزار میلیارد تومان و با حتساب ۵۲ هزار میلیارد تومان مصوبه هئیت وزیران مجموع واگذاری‌ها ۱۵۳ هزار میلیارد تومان باید باشد.

پوری حسینی تاکید کرد: در مجموع ۱۵۹ هزار میلیارد تومان مصوبه برای رد دیون طی ۶ سال گذشته داشته ایم که این رقم ۵ برابر واگذاری‌های صورت گرفته در ۱۴ سال گذشته می‌باشد.

* سهام عدالت آزاد می‌شود / ۳۰ درصد سهام دریافت شده است 

معاون وزیر اقتصاد در ادامه به ارائه اخرین اخبار از سهام عدالت پرداخت و گفت: حدود ۳۰ درصد از واگذاری‌های صورت گرفته تا به امروز توسط مشمولین دریافت شده است. البته کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان از سود سهام هنوز دریافت نشده است؛ با فرض واریزی این رقم و همچنین وصول ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دو شرکت در سنوات قبل به این نکته خواهیم رسید که نزدیک ۳۰ درصد از سود سهام عدالت آزاد می‌شود.

وی با تاکید بر تلاش دولت برای تعیین و تکلیف سهام عدالت تصریح کرد: طرحی را آماده و به وزیر اقتصاد ارائه دادیم که ایشان نیز بررسی‌های مربوطه درباره آن را انجام دادند این طرح در آینده نزدیک در کمیسیون‌های اقتصادی دولت و هیئت وزیران مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به عزم وزارت اقتصاد و دولت برای آزاد سازی سهام عدالت گفت: البته بندی در لایحه بودجه اضافه شده که اجازه آزاد سازی سهام عدالت تا قبل از پایان سال جاری را به ما نمی‌دهد، ظاهراً مجلسی‌ها خواستار لایحه جدا برای ازاد سازی سهام عدالت شده‌اند که در این صورت هیئت وزیران می‌تواند قبل از عید لایحه را آماده و به مجلس ارائه دهد ولی انتظار داریم مجلس هم همکاری لازم را در تصویب این طرح انجام دهد تا قبل از عید این برنامه را اجرا کنیم.

وی با اشاره به توزیع سود سهام عدالت در سالهای ۸۶ و ۸۷ گفت: در آن مقطع نباید سود سهام توزیع می‌شد چرا که مشمولان بابت اصل سهام بدهکار بودند به همین خاطر مجلس مانع از ادامه توزیع سود سهام شد.

پوری حسینی با تاکید بر اینکه با قوانین موجود امکان واگذاری اصل سهام عدالت وجود ندارد گفت: با تصویب طرح ازاد سازی سهام عدالت می‌توانیم نسبت به واگذاری اصل سهام اقدام کنیم، هم اکنون ۳۰ درصد سهام عدالت قابل آزاد سازی نیست چرا که شرکت‌های سرمایه گذاری استانی وارد بورس نشد‌ه‌اند.

* ابراز تمایل اروپایی‌ها برای خرید ایران ایر / تمایل فرانسوی‌ها به حضور در ۳ بازار ایران 

رئیس سازمان خصوصی ‌سازی درباره سفر تجار فرانسوی به ایران و برنامه دولت برای جذب سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد ایران گفت: وقتی سرمایه دار خارجی وارد برخی شرکت‌ها می‌شود می‌تواند تکنولوژی روز را هم در آن صنعت به کار گیرد همچنین ورود سرمایه داران خارجی اثار روانی در اقتصاد داخلی دارد و موجب ارتباط با اقتصاد داخل با بیرون از کشور می‌شود.

وی با اشاره به سفر نمایندگان برخی از شرکت های اروپایی به ایران تصریح کرد: در دو ماه گذشته با ۳ شرکت اروپایی جلساتی را داشته‌ایم که امیدواریم با پیشرفت مذاکرات ۱+۵ و شفاف شدن مواضع دنیا با ایران مذاکرات ما با شرکتهای خارجی عملی شود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به سفر هیئت فرانسوی به ایران اظهار داشت: از مذاکرات و عکس العمل سرمایه گذاران فرانسوی اینطور استنباط شد که فرانسوی‌ها بیشتر آمادگی حضور در پتروشیمی ،‌صنایع و حمل و نقل را دارند، در این بخش‌ها علاوه بر آنکه شرکت‌های فرانسوی ابراز تمایل کرده‌اند ما هم شرکت‌های مرتبط را برای واگذاری داریم.

پوری حسینی در ادامه ضمن اشاره به اینکه دولت یازدهم علاقه‌ای به خصوصی سازی بابت رددیون ندارد گفت: این توافق نانوشته‌ای است که بین سازمان خصوصی سازی و دولت امضا شده است.

معاون وزیر اقتصاد از ابراز تمایل شرکت‌های خارجی برای خرید ایران ایر خبر داد و گفت: در این‌باره درخواست یکی از شرکت‌های اروپایی را دریافت کرده‌ایم البته واگذاری شرکت‌ها به کشورهای خارجی از طریق مذاکرات نخواهد بود بلکه مزایده برگزار خواهیم کرد؛ ۴۰ درصد از سهام ایران ایر متعلق به سهام عدالت و ۵۵ درصد بابت رد دیون به تامین اجتماعی واگذار شده البته به خاطر اینکه ۵۵ درصد قطعی نشده و مصوبه هیئت وزیران است ما می‌توانیم با لحاظ ۵ درصد باقیمانده ۶۰ درصد از سهام ایران ایر را به مردم واگذار کنیم.

* سرخابی‌ها به مزایده گذاشته می‌شوند 

وی همچنین درباره برنامه سازمان خصوصی سازی در خصوص واگذاری باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: ما وظیفه داشتیم واگذاری این دو باشگاه را از طریق بورس و فرابورس انجام دهیم ولی به خاطر عدم ارائه اطلاعات این شرکت‌ها توسط مدیران باشگاه‌ها امکان واگذاری سهام این دو باشگاه را نداریم.

پوری حسینی افزود: سال آینده در قانون بودجه اجازه داده شد که باشگاه پرسپولیس و استقلال از طریق مزایده واگذار شود که در این حالت دست سازمان خصوصی سازی باز خواهد بود؛اگر اطلاعات را تا قبل از عید از طریق مدیران باشگاه ها دریافت کنیم واگذاری ها را از طریق بورس و فرابورس آغاز می‌کنیم در غیر این صورت سال آینده این دو باشگاه را به مزایده خواهیم گذاشت.

وی درباره بازنگری در واگذاریهای انجام شده در دولت دهم گفت: اگر واگذاری قطعی انجام شده باشد امکان بازنگری نخواهیم داشت مگر اینکه در شرایطی معامله اقاله شودبه این معنی که دو طرف معامله راضی به ابطال باشند. در یکی دوماه گذشته دو مورد اقاله داشتیم. همچنین یکی از واگذاری‌ها در هیئت تطبیق رد شده است.

* برنامه دولت برای جامانده‌های سهام عدالت / کارگران فصلی هم سهام می‌گیرند 

معاون وزیر اقتصاد در ادامه درباره ارزش روز سهام عدالت گفت: ارزش روز سهام عدالت تقریبا دو برابر شده است البته زمانی که شاخص بورس طی هفته های گذشته بالا بود این ارزش ۲.۴ تا ۲.۳ درصد بود ولی با افت شاخص این ارزش به ۲ تا ۲.۲ درصد در نوسان بود.

رئیس سازمان خصوصی درباره جامانده‌های سهام عدالت گفت: جامانده‌های سهام عدالت دو حالت دارند یکی افرادی هستند که دعوتنامه برای آنها ارسال شده ولی یا به دست شان نرسیده  یا ثبت نام نکرده‌اند. همچنین افرادی هستند که مشمول می‌شوند ولی اسامی آنها در فراخوان اعلام نشده است، تمام این افراد در طرح آزاد ساز یسهام عدالت مشمول خواهند شد.

وی تاکید کرد: همچنین ثبت نام کارگران فصلی و ساختمانی برای دریافت سهام عدالت آغاز شده و رو به اتمام است، بنابراین تمام کارگران فصلی ساختمانی نیز مشمول دریافت سهام عدالت خواهند شد.

تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ