درآمد ماهیانه ۱۲ میلیونی از سیب ۳۰۰ تومانی

0

یک کارآفرین سمیرمی درباره نوع فعالیتش می گوید: سیب های سایرین را به قیمت هر کیلو ۳۰۰ تومان خریداری کرده و در کنار سیب های باغ ۱۰ هکتاری خود فرآیند تولید سرکه را شروع کردم.درآمد زایی ماهانه ۱۲ میلیون تومان را دارم.

به گزارش تسنیم، در فضای کنونی کشور که اقتصاد دچار رکود نسبی شده است و اشتغالزایی در حد کارمندی و چند شغل دیگر محدود شده است،تکیه بر ظرفیت های موجود در کشور و هر منطقه می تواند اقتصاد منطقه را پویا کرده و گره بیکاری را بازکند.

شهرستان سمیرم با مساحت ۵ هزار کیلومتر مربع در جنوب غربی استان اصفهان واقع است. سمیرم منطقه ای کوهستانی با آب و هوای معتدل است و ۶۵ هزار نفر جمعیت دارد. سمیرم از نظر منابع آبی بهترین شهرستان اصفهان محسوب می شود و به همین دلیل رتبه اول تولید سیب درختی در کشور را در اختیار دارد. با این وجود فقدان فراگیری استفاده از صنایع تبدیلی و اکتفا کردن به فروش سیب به صورت سنتی، یکی از چالش های صنعت کشاورزی در سمیرم است که ضایعات ۲۰ درصدی محصولات باغات را به همراه داشته است.

در سال ۱۳۹۴ در سمیرم ۲۳۰ هزار تن سیب از باغات برداشت شد که ۵۰ هزار تن آن (۲۰ درصد) به صورت ضایعات از بین رفت. در سال ۹۵، ۲۶۰ هزار تن سیب از باغات سمیرم بدست آمد و با کاهش ۵ درصدی، میزان ضایعات به رقم ۴۰ هزار تن رسید.

تهیه سرکه سیب از سیب های درجه ۲ و ۳ یکی از راه کارهایی است که می تواند علاوه بر کاهش ضایعات محصولات باغات تا زیر ۵ درصد، با خلق ارزش افزوده، اشتغال زایی مضاعف را هم در سمیرم در پی داشته باشد. تولید سرکه سیب از سیب های با کیفیت پایین و مصرف آن اگرچه به صورت سنتی از دیرباز در سمیرم رواج داشته اما امروز بسیاری از مردم با آن آشنایی ندارند. در روش سنتی، سیب ها را به ۴ قسمت تقسیم می کنند و به همراه کمی نمک و مخمر داخل دبه می ریزند و پس از یک سال محتویات دبه را از صافی می گذرانند و به این ترتیب سرکه سیب حاصل می شود.

یاسر ساعدی فارغ التحصیل رشته مکانیک خودرو در مقطع کارشناسی بوده که در کنار کشاورزی و باغداری به دامداری نیز مشغول است. به منظور جلوگیری از تخریب سیب های باغ خود و منطقه اقدام به راه اندازی کارگاه صنایع تبدیلی در فضای ۵۰ متری کردم. سیب های سایرین را به قیمت هرکیلو ۳۰۰ تومان خریداری کرده و در کنار سیب های باغ ۱۰ هکتاری خود فرآیند تولید سرکه را شروع کردم.دستگاه های خردکن و فشاری و تشت های بزرگ صافی در این کارگاه وجود دارند.

یاسر ساعدی،یک تولید کننده نمونه است که با استفاده از سیب هایی که قابلیت دور ریختن دارند موفق به تولید سرکه سیب شده است. از طریق کلاس های بسیج سازندگی با مقوله تولید سرکه سیب آشنا و متوجه شدم خیلی راحت می شود با سیبی که در سمیرم خیلی زیاد و است دور ریخته می شود، درآمدزایی و ایجاد اشتغال کرد. در شهرستان ما به دلیل فراوانی زیاد، سیب را می توان به قیمت مناسب و ارزان تهیه کرد کرد و به همین دلیل تولید فرآورده های سیب مقرون به صرفه است. سرمایه اولیه تاسیس کارگاه و خرید دستگاه خرد کن با حمایت بسیج سازندگی فراهم شد.

وی درباره نحوه تولید سرکه سیب، گفت: بعد از مرحله خُرد کردن سیب با دستگاه، هسته و دم سیب را جدا می کنیم. برای این کار سیب های خُرد شده را داخل آب می ریزیم تا هسته و دم آنها ته نشین شود. سپس با صافی سیب خُرد شده داخل سبد می ریزیم تا آبش گرفته شود و سپس داخل دبه می ریزیم. خداروشکر درآمد خوبی داریم و در اولین برداشت محصول، با سود حاصله از فروش همه هزینه های راه اندازی کارگاه برگشت. در حال حاضر نیز تولید چیپس سیب و رب سیب را در دستور کار داریم.

معرفی شغل آزاد کارآفرینی با سرمایه کم کارآفرینی با سرمایه 10 میلیون طرح‌های کارآفرینی طرح های خود اشتغالی با سرمایه کم سرکه سیب خود اشتغالی خواص سرکه سیب چگونه سرکه سیب درست کنیم بهترین کسب و کار در روستا ایجاد شغل در روستا اشتغال و کارآفرینی اخبار کارآفرینی اخبار سمیرم آموزش کارآفرینی آموزش ایجاد اشتغال

ساعدی افزود: همچنین قیمت عرضه مستقیم این کارگاه به ازای هر لیتر سرکه سیب ۸۰۰۰ تومان می باشد که درآمد زایی ماهانه ۱۲ میلیون تومان را دارم. سالانه ۷۰ تن سرکه سیب در سمیرم اصفهان تولید و ۵ تن آن به کشورهای خارجی صادر می‌شود.برای تولید هر لیتر سرکه ۳ یا ۴ کیلو سیب لازم است. در واقع سرکه سیب حداقل ۶ برابر فروش سیب به صورت معمولی درآمد و ارزش افزوده دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ