طرز تهیه سرکه انگور ، سرکه سیب ،انار و خرما خانگی و طبیعی

8

طرز تهیه سرکه سیب

سرکه یک فراورده است طبیعی که برای مصارف مختلف از آن استفاده می شود مانند خواراکی و پزشکی و پاک کنندگی در مطالب زیرطرز تهیه سرکه سیب به چند روش مختلف آموزش داده خواهد شد و در ضمن تهیه سرکه خرما ، سرکه انار رانیز آموزش داده  شده است لطفا ادامه مطالب را بخوانید ……

روش یک:۱- ابتدا سیبها را کاملا تمیز بشویید.۲-آنها را به چهار قاچ تقسیم کنید و هسته ها ودم آن را جدا نمایید.۳-یک سطل آماده کنید و سیبها را درون آن بریزید .یک قاشق مخمر نانوایی را با آب گرم حل کنید و به سیبها اضافه کنید ویا می توانید به اندازه یک کف دست نان روی آنها قرار دهید .روی ظرف را تا جایی که ¼ ن خالی بماند زیرا بر اثر تخمیر بالا می آید و از ظرف سر ریز نشود .۴- به مدت۷ تا ۸ ماه با آن کاری نداشته باشید تا عمل تخمیر صورت بگیرد .بعد از آن مدت مواد را صاف می کنیم.۵-مواد صاف شده را درون شیشه می ریزیم بعد از مدت پانزده روز آن را استفاده می کنیم.

طرز تهیه سرکه سیب خانگی طرز تهیه سرکه خرما طرز تهیه سرکه انار سرکه سیب سرکه انگور چگونه سرکه سیب درست کنیم بهترین کتاب آشپزی آشپزی ساده سریع و آسان

طرز تهیه سرکه سیب فوری

روش دوم:۱- ابتدا سیبها را کاملا تمیز بشویید .۲-آنها را به چهار قسمت تقسیم کرده و هسته و دم ان را جدا کنید .۳-آب سیبها را به وسیله ی آبمیوه گیری بگیرید .۴-آب سیبها را درون ظرف مورد نظرتان بریزید و به ازای هر کیلو آب سیب یک لیوان سرکه سیب اضافه کنید .۵- ظرفتان را به مدت ۴۰ روز در جای گرم قرار دهید در این روش به آب نیاز ندارید و بعد از چهل روز بدون صاف کردن مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز تهیه سرکه سیب درختی

روش سوم: ۱- ابتدا سیبها را کاملا تمیز بشویید .۲- آنها را به چهار قسمت تقسیم کنید و هسته ودم ان را جدا کنید.۳-سیبها را دخل ظرف بریزیدو نصف ظرف را آب پر کنید و به ازای هر ۳ کیلو سیب ۱کیلو سرکه سیب اضافه کنید .۴-البته می تونید از سرکه انگور ویا گلابی نیز استفاده کنید ۵- ظرف را طوری پر کنید که ¼ آن خال بماند تاعمل تخمیر به درستی انجام شود .ظرفتان در جایی گرم قرار دهید .هفته ای یک مرتبه مواد را زیر ورو کنید وقتی مواد کاملا بالا آمد آن را صاف کرده ودر ظرف بریزید بعد از ۲۰ روز آماده مصرف است.

روش چهارم:۱- مانند مراحل بالا سیبها را بشویید و خرد کنید وهسته ودم آن را بکنید .۲-سیبها را با دستگاه چرخ گوشت چرخ کنید .۳- به ازای هر کیلوگرم سیب چرخ شده یک لیوان سرکه به آن اضافه کنید .۳- مواد را در ظرف مورد نظر ریخته ودر جای گرم قرار دهید .۴- دو ماه به مواد دست نزنید بعد از آن مواد را صاف کنید و در جایی بهداشتی قرار دهید بعد از مدت ۱۵ روز قابل استفاده می باشد.

روش پنجم : ۱- سیب ها را بشویید و دم و هسته ان را جدا کنید .۲- سیبها را چرخ کنید.۳-یک یا دو قاشق مخمر نانوایی را با آب ولرم مخلوط کرده وبه مواد اضافه کنید برای ۴ تا ۵ پنج کیلو سیب چرخ شده .۴-مخلوط را در ظرف بریزید ودر جایی گرم قرار دهید .۵- مدت ۲ الی ۳ هفته مرحله الکلی و به همین زمان یعنی ۲الی ۳ هفته بعد هم به ترشی می رسد و به سرکه سیب تبدیل می شود.

طرز تهیه سرکه سیب خانگی طرز تهیه سرکه خرما طرز تهیه سرکه انار سرکه سیب سرکه انگور چگونه سرکه سیب درست کنیم بهترین کتاب آشپزی آشپزی ساده سریع و آسان

طرز تهیه سرکه خرما

مواد لازم : ۱- خرما  دو کیلوگرم ۲- آب جوش چهار لیتر۳-یک قاشق غذا خوری نمک ۴- سرکه نیم لیتر۵-مخمر نانوایی یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه : هسته ی خرما ها را درآورید و تو سط چرخ گوشت چرخ کنیدوآنها را داخل ظرفی که غیر فلزی باشد بریزید دقت کنید که  دهانه آن باز بشد.آب و بقیه مواد را اضافه کنید و درب ظرف را ببندید و در جای تاریک و گرم قرار دهید .۲۵ تا ۵۰ روز بستگی به دمای محیط دارد آن را به حال خود بگذارید.فقط هفته ای یک مرتبه موا د را زیرورو کنید.بعد از مدت تعیین شده مواد را صاف کرده و مورد استفاده قرار دهید.

طرز تهیه سرکه انار

مواد لازم : ۵ کیلوگرم انار ،سه قاشق غذا خوری نمک،سرکه از هر نوعی که باشد ۱لیتر،شکر پنج قاشق غذا خوری

طرز تهیه : انارها را دان کنید  نمک وشکر را به آن اضافه کنید و به مدت سه ساعت در محیطی گرم قرار دهید و آنها را با دست له کنید و سپس سرکه جوشیده وسرد شده را به آن اضافه کنید .درب ظرف را ببندید ودور آن را خمیر بزنید که هوا وارد آن نشود و به مدت ۳۰ الی ۳۵ روز در جای خنک قرار دهید .بعد از آن را با دست له کنید و از صافی بگذرانید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید وبعد از سرد شدن  سرکه را داخل ظرف بریزید ودر جای خنک وتاریک نگهداری کنید .

البته این را باید ذکر کرد که سرکه انار برای گروه خونی O ، A مناسب و برای گروه خونی B و AB  مناسب نمی باشد .

طرز تهیه سرکه انگور خانگی و طبیعی

سرکه انگور یکی از مفیدترین و پرکاربردترین انواع سرکه است که به روش خانگی و صنعتی تهیه میشود. با طرز تهیه سرکه انگور خانگی خوشمزه آشنا شوید.

انگور یکی از خوشمزه‌ترین، مفیدترین و پرکاربردترین میوه‌هاست که تنوع بسیار زیادی نیز دارد. به طور کلی میوه انگور به نوع دانه‌دار و بی‌دانه تقسیم می‌شود که هر یک از این دو نوع در رنگ‌های قرمز، سیاه، زرد و سبز یافت می‌شوند.

یکی از کاربردهای اصلی انگور، تهیه سرکه است و همان‌طور که می‌دانید سرکه خود استفاده‌های بسیار زیادی دارد.

سرکه به دو نوع سنتی (خانگی) و صنعتی تهیه می‌شود و تهیه آن علی رغم ساده بودن، ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد. در اینجا قصد داریم طرز تهیه سرکه انگور خانگی خوشمزه و سالم را به روشی بسیار ساده و کاربردی به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه سرکه انگور خانگی:

انگور رسیده و شیرین ۲ کیلو
سرکه نصف استکان
نمک ۱ ق مرباخوری
خمیر مایه ۱ ق مرباخوری
آب نصف استکان

طرز تهیه سرکه انگور خانگی:

  1. برای تهیه سرکه انگور خانگی ابتدا ساقه و چوب انگورها را جدا کنید و آن‌ها را داخل ظرفی ریخته، با وسیله‌ای مثل گوشتکوب برقی، گوشتکوب دستی یا مخلوط کن له کنید.
  2. انگورهای له‌شده را همراه با تفاله داخل یک دبه بریزید.
  3. دقت کنید که یک سوم از سر دبه خالی بماند که اگر سرکه در فرآیند تولید کف کرد؛ از سر دبه سر نرود.
  4. به اندازه یک دهم از مقدار انگور، سرکه حاضری و نمک داخل دبه بریزید. مثلا برای دو کیلو انگور، نصف استکان سرکه و یک قاشق مرباخوری نمک داخل دبه ریخته و هم بزنید.
  5.  برای اطمینان از تهیه یک سرکه خوب و عالی می‌توانید نصف استکان آب و یک قاشق مرباخوری خمیر مایه را نیز با هم مخلوط کنید و به انگورهای له‌شده اضافه کرده و هم بزنید.
  6. حالا درب دبه را طوری روی آن قرار دهید که لای آن باز بماند و هوا درون دبه جریان داشته باشد.
  7. دبه را در جای گرم مثل گوشه آشپزخانه قرار دهید.
  8. حدود یک هفته بعد، سرو کله پشه سرکه پیدا می‌شود. این حشرات ریز فرآیند تبدیل انگور به سرکه را سریع‌تر می‌کنند و وقتی آن‌ها را دیدید مطمئن باشید که کارتان به درستی پیش رفته.
  9. یک‌بار سرکه را هم بزنید و تا حدود سه هفته بعد دیگر به آن دست نزنید.
  10. در این فاصله مواد تفاله تقریبا ته نشین می‌شوند و روی مواد زلال و صاف می‌شود.
  11. می‌توانید در این مرحله سرکه را بچشید؛ اگر کاملا ترش شده بود می‌توانید تفاله‌ها را جدا کنید و سرکه رو صاف کرده و داخل شیشه نگهداری کنید.
سرکه انگور خانگی عالی و باکیفیت شما آماده است. اگر اولین بار است که سرکه تهیه می‌کنید بهتر است نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

نکاتی درباره تهیه سرکه انگور:

  • برای تهیه سرکه انگور می‌توان انگورها را درسته داخهل دبه انداخت اما بهتر است که میوه‌ها را له کنید.
  • اگر اولین بار است که سرکه تهیه می‌کنید با مقدار کم مثلا با دو کیلو انگور شروع کنید.
  • در تهیه سرکه خانگی مهم‌تر از هر چیز، انتخاب انگور شیرین و سالم هست و اگر انگور ترش یا سبز و نارس باشد، اصلا سرکه خوبی نخواهید داشت.
  • رنگ انگور برای تهیه سرکه خانگی فرقی ندارد.
  • فراموش نکنید که برای انجام فعل انفعالات تبدیل به سرکه، احتیاج به هوا هست پس در ظرف را کیپ نکنید.
  • داشتن جایی نسبتا گرم  یعنی دمایی بین شانزده تا سی درجه برای تبدیل سرکه کاملا ضروری است. دمای سردتر یا گرمتر باعث خراب شدن سرکه می‌شود.
  • بعضی افراد یک تکه نان داخل دبه سرکه می‌اندازند که حکم همان خمیر مایه را دارد اما از آنجا که در بسیاری از نانواهایی‌ها به جای خمیر مایه، از جوش شیرین استفاده می‌شود، ممکن است سرکه خراب شود.

امیدواریم از این توضیحات استفاده لازم را برده و در منزل یک سرکه خانگی خوب و باکیفیت تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 8 )
  1. تشریفات عروسی می گوید

    سلام ممنونم ازتون عالیه سایتتون

  2. عنب (انگور) می گوید

    أَیَوَدُّ أَحَدُکُمْ أَن تَکُونَ لَهُ جَنَّهٌ مِّن نَّخِیلٍ وَأَعْنَابٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ لَهُ فِیهَا مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ وَأَصَابَهُ الْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّهٌ ضُعَفَاءُ فَأَصَابَهَا إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّـهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ ﴿٢۶۶﴾ «بقره» ) آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر آنها نهرها روان است، و برای او در آن [باغ‏] از هر گونه میوه‏ای [فراهم‏] باشد، و در حالی که او را پیری رسیده و فرزندانی خردسال دارد، [ناگهان‏] گردبادی آتشین بر آن [باغ‏] زند و [باغ یکسر] بسوزد؟ این گونه، خداوند آیات [خود] را برای شما روشن می‏گرداند، باشد که شما بیندیشید. (۲۶۶)‌
    وَهُوَ الَّذِی أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَ‌جْنَا بِهِ نَبَاتَ کُلِّ شَیْءٍ فَأَخْرَ‌جْنَا مِنْهُ خَضِرً‌ا نُّخْرِ‌جُ مِنْهُ حَبًّا مُّتَرَ‌اکِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِیَهٌ وَجَنَّاتٍ مِّنْ أَعْنَابٍ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّ‌مَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَیْرَ‌ مُتَشَابِهٍ ۗ انظُرُ‌وا إِلَىٰ ثَمَرِ‌هِ إِذَا أَثْمَرَ‌ وَیَنْعِهِ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکُمْ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ ﴿٩٩﴾ «انعام» و اوست کسى که از آسمان، آبى فرود آورد؛ پس به وسیله آن از هر گونه گیاه برآوردیم، و از آن [گیاه‌] جوانه سبزى خارج ساختیم که از آن، دانه‌هاى متراکمى برمى‌آوریم، و از شکوفه درخت خرما خوشه‌هایى است نزدیک به هم. و [نیز ]باغهایى از انگور و زیتون و انار -همانند و غیر همانند- خارج نمودیم. به میوه آن چون ثمر دهد و به [طرز] رسیدنش بنگرید. قطعاً در اینها براى مردمى که ایمان مى‌آورند نشانه‌هاست. (۹۹)
    وَفِی الْأَرْ‌ضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَ‌اتٌ وَجَنَّاتٌ مِّنْ أَعْنَابٍ وَزَرْ‌عٌ وَنَخِیلٌ صِنْوَانٌ وَغَیْرُ‌ صِنْوَانٍ یُسْقَىٰ بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَىٰ بَعْضٍ فِی الْأُکُلِ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ ﴿۴﴾ «رعد» و در زمین قطعاتى است کنار هم، و باغهایى از انگور و کشتزارها و درختان خرما، چه از یک ریشه و چه از غیر یک ریشه، که با یک آب سیراب مى‌گردند، و [با این همه‌] برخى از آنها را در میوه [از حیث مزه و نوع و کیفیت‌] بر برخى دیگر برترى مى‌دهیم. بى گمان در این [امر نیز] براى مردمى که تعقّل مى‌کنند دلایل [روشنى‌] است. (۴)
    یُنبِتُ لَکُم بِهِ الزَّرْ‌عَ وَالزَّیْتُونَ وَالنَّخِیلَ وَالْأَعْنَابَ وَمِن کُلِّ الثَّمَرَ‌اتِ ۗ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَهً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُ‌ونَ ﴿١١﴾ «نحل» به وسیله آن، کشت و زیتون و درختان خرما و انگور و از هر گونه محصولات [دیگر] براى شما مى‌رویاند. قطعاً در اینها براى مردمى که اندیشه مى‌کنند نشانه‌اى است. (۱۱)
    وَمِن ثَمَرَ‌اتِ النَّخِیلِ وَالْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَرً‌ا وَرِ‌زْقًا حَسَنًا ۗ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَهً لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ ﴿۶٧﴾ «نحل» و از میوه درختان خرما و انگور، باده مستى‌بخش و خوراکى نیکو براى خود مى گیرید. قطعاً در این‌[ها] براى مردمى که تعقل مى‌کنند نشانه‌اى است. (۶۷)
    أَوْ تَکُونَ لَکَ جَنَّهٌ مِّن نَّخِیلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ‌ الْأَنْهَارَ‌ خِلَالَهَا تَفْجِیرً‌ا ﴿٩١﴾ «إسراء» یا [باید] براى تو باغى از درختان خرما و انگور باشد و آشکارا از میان آنها جویبارها روان سازى، (۹۱)
    وَاضْرِ‌بْ لَهُم مَّثَلًا رَّ‌جُلَیْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَیْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَیْنَهُمَا زَرْ‌عًا ﴿٣٢﴾ «کهف» و براى آنان، آن دو مرد را مَثَل بزن که به یکى از آنها دو باغ انگور دادیم و پیرامون آن دو [باغ‌] را با درختان خرما پوشاندیم، و میان آن دو را کشتزارى قرار دادیم. (۳۲)
    فَأَنشَأْنَا لَکُم بِهِ جَنَّاتٍ مِّن نَّخِیلٍ وَأَعْنَابٍ لَّکُمْ فِیهَا فَوَاکِهُ کَثِیرَ‌هٌ وَمِنْهَا تَأْکُلُونَ ﴿١٩﴾ «مؤمنون» پس براى شما به وسیله آن باغهایى از درختان خرما و انگور پدیدار کردیم که در آنها براى شما میوه‌هاى فراوان است و از آنها مى‌خورید. (۱۹)
    وَجَعَلْنَا فِیهَا جَنَّاتٍ مِّن نَّخِیلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْ‌نَا فِیهَا مِنَ الْعُیُونِ ﴿٣۴﴾ «یس» و در آن [زمین‌] باغهایى از درختان خرما و تاک قرار دادیم و چشمه‌ها در آن روان کردیم. (۳۴)
    حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا ﴿٣٢﴾ «نبأ» باغچه‌ها و تاکستانها، (۳۲)
    وَعِنَبًا وَقَضْبًا ﴿٢٨﴾ «عبس» و انگور و سبزى، (۲۸)

  3. نخلة-نخل-نخیل-لینة (خرما) می گوید

    ﴿٢۶۶﴾ «بقره»/﴿٩٩﴾ «انعام»
    وَهُوَ الَّذِی أَنشَأَ جَنَّاتٍ مَّعْرُ‌وشَاتٍ وَغَیْرَ‌ مَعْرُ‌وشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْ‌عَ مُخْتَلِفًا أُکُلُهُ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّ‌مَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَیْرَ‌ مُتَشَابِهٍ ۚ کُلُوا مِن ثَمَرِ‌هِ إِذَا أَثْمَرَ‌ وَآتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصَادِهِ ۖ وَلَا تُسْرِ‌فُوا ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِ‌فِینَ ﴿١۴١﴾ «انعام» و اوست کسى که باغهایى با داربست و بدون داربست، و خرمابن، و کشتزار با میوه‌هاى گوناگون آن، و زیتون، و انار، شبیه به یکدیگر و غیر شبیه پدید آورد. از میوه آن -چون ثمر داد- بخورید، و حق [بینوایان از] آن را روز بهره‌بردارى از آن بدهید، و[لى‌] زیاده‌روى مکنید که او اسرافکاران را دوست ندارد. (۱۴۱)
    ﴿۴﴾ «رعد» /﴿١١﴾ «نحل»/ ﴿۶٧﴾ «نحل»/ ﴿٩١﴾ «إسراء»/ ﴿٣٢﴾ «کهف»
    فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَىٰ جِذْعِ النَّخْلَهِ قَالَتْ یَا لَیْتَنِی مِتُّ قَبْلَ هَـٰذَا وَکُنتُ نَسْیًا مَّنسِیًّا ﴿٢٣﴾ «مریم» تا درد زایمان، او را به سوى تنه درخت خرمایى کشانید. گفت: «اى کاش، پیش از این مرده بودم و یکسره فراموش‌شده بودم.» (۲۳)
    وَهُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَهِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُ‌طَبًا جَنِیًّا ﴿٢۵﴾ «مریم» و تنه درخت خرما را به طرف خود [بگیر و] بتکان، بر تو خرماى تازه مى‌ریزد. (۲۵)
    قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ ۖ إِنَّهُ لَکَبِیرُ‌کُمُ الَّذِی عَلَّمَکُمُ السِّحْرَ‌ ۖ فَلَأُقَطِّعَنَّ أَیْدِیَکُمْ وَأَرْ‌جُلَکُم مِّنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّکُمْ فِی جُذُوعِ النَّخْلِ وَلَتَعْلَمُنَّ أَیُّنَا أَشَدُّ عَذَابًا وَأَبْقَىٰ ﴿٧١﴾ «طه» [فرعون‌] گفت: «آیا پیش از آنکه به شما اجازه دهم، به او ایمان آوردید؟ قطعاً او بزرگ شماست که به شما سحر آموخته است، پس بى‌شک دستهاى شما و پاهایتان را یکى از راست و یکى از چپ قطع مى‌کنم و شما را بر تنه‌هاى درخت خرما به دار مى‌آویزم، تا خوب بدانید عذاب کدام یک از ما سخت‌تر و پایدارتر است.» (۷۱)
    ﴿١٩﴾ «مؤمنون»
    وَزُرُ‌وعٍ وَنَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِیمٌ ﴿١۴٨﴾ «شعراء» و کشتزارها و خرمابنانى که شکوفه‌هایشان لطیف است؟ (۱۴۸)
    ﴿٣۴﴾ «یس»
    وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ لَّهَا طَلْعٌ نَّضِیدٌ ﴿١٠﴾ «ق» و درختان تناور خرما که خوشه‌[هاى‌] روى هم چیده دارند. (۱۰)
    تَنزِعُ النَّاسَ کَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ مُّنقَعِرٍ‌ ﴿٢٠﴾ «قمر» [که‌] مردم را از جا مى‌کند؛ گویى تنه‌هاى نخلى بودند که ریشه‌کن شده بودند. (۲۰)
    فِیهَا فَاکِهَهٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَکْمَامِ ﴿١١﴾ «رحمن» در آن، میوه [ها] و نخلها با خوشه‌هاى غلاف دار، (۱۱)
    فِیهِمَا فَاکِهَهٌ وَنَخْلٌ وَرُ‌مَّانٌ ﴿۶٨﴾ «رحمن» در آن دو، میوه و خرما و انار است. (۶۸)
    مَا قَطَعْتُم مِّن لِّینَهٍ أَوْ تَرَ‌کْتُمُوهَا قَائِمَهً عَلَىٰ أُصُولِهَا فَبِإِذْنِ اللَّـهِ وَلِیُخْزِیَ الْفَاسِقِینَ ﴿۵﴾ «حشر» آنچه درخت خرما بریدید یا آنها را [دست نخورده‌] بر ریشه‌هایشان بر جاى نهادید، به فرمان خدا بود، تا نافرمانان را خوار گرداند. (۵)
    سَخَّرَ‌هَا عَلَیْهِمْ سَبْعَ لَیَالٍ وَثَمَانِیَهَ أَیَّامٍ حُسُومًا فَتَرَ‌ى الْقَوْمَ فِیهَا صَرْ‌عَىٰ کَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِیَهٍ ﴿٧﴾ «حاقه» [که خدا] آن را هفت شب و هشت روز پیاپى بر آنان بگماشت: در آن [مدت‌] مردم را فرو افتاده مى‌دیدی، گویى آنها تنه‌هاى نخلهاى میان تهى‌اند. (۷)
    وَزَیْتُونًا وَنَخْلًا ﴿٢٩﴾ «عبس» و زیتون و درخت خرما، (۲۹)

  4. سینا می گوید

    درود بر شما بخاطر اطلاعات مفید تان ، ببخشید چطوری باید از تبدیل به الکل شدنش جلوگیری کرد ، که هیچ الکلی داخل این ماجرا تولید نشود؟؟ سپاسگزارم

    1. یی می گوید

      جاش گرم باشه الکلش نابود میشه

    2. Xx می گوید

      حالا یه کم الکل داشته باشه. نمیمیری که

      1. Yy می گوید

        بی تربیت

  5. زهرا می گوید

    سلام
    من پارسال سرکه درس کردم خیلی عالی بود ولی امسال ۳ ۴ روزه کپک سیاه زد دقیقا مثل پارسال درس کردم نمیدونم چطور اینجوری شد.لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم