مدعیان آقای گلی لیگ برتر فوتبال را بهتر بشناسیم (۹۶-۹۷)

0

در پایان هفته دوم هفدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران ۴۵ گل از خط دروازه ها عبور کرده تا هفته های ابتدایی این فصل با میانگین ۲/۲۵ گل در هر بازی، بین پرگل ترین ادوار تاریخ لیگ قرار گیرد.

بدون شک در صورت تداوم روند فعلی هواداران فوتبال ایران می توانند از نمایش های زیبا تیم های لیگ برتر در طول فصل سیراب شوند و در این میان عملکرد مهاجمان نقش بسیار پررنگی دارد.

بیشتر تیم ها در فصل نقل و انتقالات تغییرات گسترده ای در بین مهاجمانشان ایجاد کرده اند و باید به انتظار هفته های آتی لیگ نشست و دید نفرات تهاجمی تا چه حدی می توانند در عملکرد مثبت یا منفی تیم هایشان در لیگ هفدهم تاثیر گذار باشند.

در این گزارش نگاهی به ترکیب خط حمله تیم های لیگ برتری می اندازیم.

پرسپولیس تهران

مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر ۲  بازیکن  از زهردارترین مهاجمان کنونی لیگ را در اختیار دارد.

مهدی طارمی با درخشش در فصل گذشته لیگ برتر، لیگ قهرمانان آسیا، حضور تاثیرگذار در ترکیب تیم ملی، کسب عنوان آقای گلی لیگ شانزدهم و برترین بازیکن فصل ۹۵-۹۶ در حال حاضر بهترین مهاجم لیگ ایران محسوب می شود.

زوج طارمی در این فصل، مهاجم سیه چرده و غیر قابل مهار سابق پیکان است. گادوین منشا در همان نخستین فصل حضورش در فوتبال ایران با ارائه عملکردی عالی، پیکان را از تیمی فانوس به دست به یکی از مدعیان کسب سهمیه آسیا تبدیل کرد و در پایان به عنوان مهم ترین نقل و انتقال فصل فوتبال ایران راهی پرسپولیس شد. مهاجم نیجریه ای با زدن گل اول پرسپولیس در دیدار با تراکتورسازی نشان داد که قصد دارد همچنان همان کیفیت فصل گذشته خود را حفظ و برای رسیدن به جایزه آقای گلی با هم تیمی اش مبارزه کند.

البته در کنار این ۲ مهاجم نباید از نام علی علیپور هم در خط حمله سرخ پوشان پایتخت بی تفاوت گذشت. این مهاجم جوان ذخیره طلایی برانکو است چراکه هر زمانی در ترکیب پرسپولیس به میدان رفته، عملکردی خوب داشته است.

استقلال تهران

جدایی کاوه رضایی از استقلال و حضورش در فوتبال بلژیک سبب شد تا علی رضا منصوریان برای جایگزینی او از حسن بیت سعید و سجاد شهباززاده بهره بگیرد.

بیت سعید پس از درخشش همراه با استقلال خوزستان به عنوان یکی از پدیده های ۲ فصل اخیر فوتبال ایران به جمع آبی پوشان پایتخت پیوست. تکنیک و سرعت بالای بیت سعید می تواند در طول فصل به استقلال کمک زیادی کند.

سجاد شهباززاده هم پس از ۶ ماه حضور ناموفق در ترکیب آلانیا اسپور ترکیه و به ثمر رساندن گل قهرمانی نفت تهران در جام حذفی، به استقلال بازگشت. منصوریان امیدوار است این مهاجم باتجربه مانند دوران قبلی حضورش در استقلال به مهره ای تاثیرگذار در خط حمله این تیم تبدیل شود.

علی قربانی دیگر مهاجم آبی هاست که در سال های اخیر عملکرد قابل توجهی در ترکیب نفت تهران و استقلال ثبت کرده است.

تراکتورسازی تبریز

باوجود محرومیت تراکتورسازی در فصل نقل و انتقالات، محمد ابراهیمی، مهدی شریفی و فرزاد حاتمی سه مهاجم تاثیرگذار این تیم همچنان در جمع شاگردان یحیی گل محمدی باقی ماندند تا کادرفنی تراکتورسازی دست کم در این پست حساس با خلاء بازیکن مواجه نباشد. البته بازیکنان جوانی مانند فاخر تهامی، محمدرضا آزادی و رضا عبدی هم می توانند به عنوان یک پدیده خود را در ترکیب تراکتور مطرح کنند.

پارس جنوبی جم

مهدی زبیدی و آلویس نانگ، ۲ مهاجم فصل گذشته استقلال خوزستان در لیگ هفدهم به تیم تازه لیگ برتری شده پارس جنوبی ملحق شدند تا با توجه به توانایی های بالایشان، خیال مهدی تارتار را در این پست راحت کنند. البته ابراهیم صالحی مهاجم سابق بادران هم در ۲ هفته ابتدایی لیگ بازی های خوبی برای پارسی ها انجام داده است. پارس جنوبی با زدن ۷ گل پس از پرسپولیس لیگ سوم که در ۲ هفته نخست فصل، ۹ بار موفق به گلزنی شده بود، از این لحاظ بهترین عملکرد را بین تمام تیم های تاریخ لیگ دارد و هواداران امیدوارند با حفظ استحکام فعلی خط آتش تیم محبوبشان روزهای شیرینی را  تجربه کنند.

پدیده

حضور محمد قاضی و امین قاسمی نژاد در ترکیب هر تیمی برای موفقیت آن تیم ها یک تضمین بزرگ محسوب می شود. ۲ مهاجمی که با استفاده از قدرت شوتزنی و ضربات سر خود زمانی که در موقعیتی مناسب قرار گیرند، برای گلزنی به زحمت نمی افتند و همین امر سبب شد پدیده که فصل گذشته از فقدان یک مهاجم مطمئن در ترکیب خود رنج می کشید، در لیگ هفدهم تا حد بسیار زیادی این نقطه ضعف را از بین ببرد. البته بازیکن باتجربه ای مانند محمدرضا خلعتبری و جوان هایی چون حسین زامهران و حسین مهربان می توانند آلترناتیوهایی موثر برای زوج خط حمله تیم رضا مهاجری باشند.

 ذوب آهن

اضافه شدن اسماعیل شریفات به مهدی رجب زاده و مرتضی تبریزی ترکیب ایده آلی را برای امیر قلعه نویی در خط حمله ذوب آهن شکل داد. در واقع تجربه این سه بازیکن خط حمله ذوبی ها را به یکی از زهردارترین مثلث های تهاجمی لیگ تبدیل می کند. البته تیم اصفهانی برای تقویت این خط حمله به تازگی با کی روش استنلی سوارز فرس برزیلی هم قرارداد بسته است.

سایپا تهران

محمد عباس زاده پس از کسب عنوان آقای گلی لیگ دسته اول بار دیگر مدنظر علی دایی قرار گرفت تا این بار در سایپا به او کمک کند. او در صورت قرارداشتن در اوج آمادگی قادر است به راحتی دروازه هر تیمی را بازکند و این امر را در تیم های پرسپولیس و نساجی مازندران به خوبی اثبات کرده است. البته با توجه به جوان گرایی شهریار در جمع نارنجی پوشان پایتخت، علی قلی زاده ۲۱ ساله و محمدرضا سلیمانی ۲۲ ساله از دیگر امیدهای اصلی خط حمله این تیم هستند.

سیاه جامگان

گوران یرکوویچ صربستانی کلیدی ترین مهره تهاجمی مشهدی ها در لیگ هفدهم است. مهاجم اسبق استقلال و بوریرام یونایتد تایلند، از زمان حضور در سیاه جامگان وزن خط حمله این تیم را افزایش داده است.

اکبر میثاقیان در فصل نقل و انتقالات کیوان امرایی و یونس شاکری ۲ مهاجم فصل گذشته صبا و پدیده را هم به ترکیب تیمش اضافه کرد تا حضور آن ها در کنار یرکوویچ و روح الله سیف اللهی، منجر به ترافیک خط حمله سیاه جامگان شود.

نفت تهران

مشکلات مالی نفت تهران سبب شد تا مسئولان این تیم نتوانند به جز ایمان موسوی با هیچ مهاجم دیگری به توافق برسند. البته قرارداد مهاجم سابق استقلال و سیاه جامگان تاکنون با نفتی ها ثبت نشده تا عیسی آل کثیر در حال حاضر به عنوان تنها مهاجم این تیم فعالیت کند.

آل کثیر در ۲ هفته ابتدایی لیگ برتر با زدن ۲ گل و گرفتن یک پنالتی تاثیرگذار ترین بازیکن تیم حمید درخشان بوده است.

استقلال خوزستان

جدایی حسن بیت سعید، مهدی مومنی، آرش افشین، مهدی مومنی و آلویس نانگ سبب شد تا آبی های خوزستان تقریبا تمام مهاجمان خود در فصل نقل و انتقالات را از دست بدهند و در این وضعیت عبدالله ویسی مجبور شد برای جایگزینی آن ها رو به استفاده از بازیکنان جوان و خارجی بیاورد.

رضا کرملاچعب، بازیکن سابق پرسپولیس و جونیور مارینی برزیلی مهم ترین مهاجمانی هستند که در فصل نقل و انتقالات به استقلال خوزستان پیوستند. سلمان بحرانی زننده یکی از زیباترین گل های لیگ قهرمانان آسیا و یونس دلفی مهاجم تیم ملی نوجوانان ایران دیگر مهاجمان آبی های خوزستان در لیگ هفدهم هستند.

 

صنعت نفت آبادان

به دنبال حضور فراز کمالوند در صنعت نفت، لوسیانو پریرا برزیلی هم با او از گسترش فولاد به آبادان آمد تا در کنار محمد شادکام زوج خط حمله برزیلی ها را تشکیل دهد. عملکرد خوب شیمبا در فوتبال ایران این نوید را به هواداران صنعت نفت می دهد که او بتواند تیمشان را در بین مدعیان کسب رتبه های سوم تا هفتم جدول قرار بدهد. همچنین از رضا جبیره مهاجم ۲۰ ساله آبادانی ها می توان به عنوان یکی دیگر از امیدهای اصلی کمالوند در خط آتش این تیم نام برد.

پیکان تهران

خودروسازان در نقل و انتقالات گادوین منشا، بهترین مهاجم فصل گذشته خود را از دست دادند اما برای جایگزینی او با یک مهاجم نیجریه ای دیگر به نام، کنث ایکه چوکوو به توافق رسیدند. این بازیکن که در تیم های الشرقیه و اسماعیلیه مصر سابقه بازی دارد، در ۵۳ بازی لیگ مصر تنها هشت بار موفق به گلزنی شده است.

مجید جلالی سرمربی پیکان، در کنار مهاجم نیجریه ای از جوانانی مانند پیمان رنجبری، فراز امامعلی و مرتضی آقاخان استفاده می کند. در کل بازیکنان خط حمله پیکان جزء جوان ترین نفرات لیگ هستند.

فولاد خوزستان

با جدایی ساسان انصاری از فولاد خوزستان، سیروس پورموسوی برای جایگزینی دومین گلزن فصل گذشته لیگ برتر به بازیکنانی مانند رحیم زهیوی و آرش افشین اعتماد کرد.

زهیوی به دنبال بازگشت از لیگ قطر، اصلی ترین مهاجم فولادی ها در لیگ هفدهم محسوب می شود و امیدوار است دوران درخشان زمان حضورش در استقلال خوزستان را در این تیم هم تکرار کند. آرش افشین هم برای بازگشت به روزهای اوج امیدوار به ثبت عملکردی موفق در جمع سرخ پوشان اهوازی است.

البته پورموسوی برای تقویت خط حمله تیم جدیدش، فرشاد جانفزا را هم از استقلال خوزستان به فولاد آورده است. میلاد بدرقه هم جزء مهاجمان جوان این تیم است.

سپاهان اصفهان

مهرداد محمدی بهترین گلزن سپاهان در لیگ شانزدهم قراردادش را با این تیم تمدید کرد تا در کنار ساسان انصاری و مروان حسین تازه وارد یکی از قدرتمند ترین خطوط حمله لیگ هفدهم را شکل دهند.

انصاری در لیگ شانزدهم با ۱۵ گل زده پس از مهدی طارمی در جایگاه دوم برترین گلزنان قرار گرفت و مروان حسین عراقی به عنوان یک مهاجم ملی پوش عراقی محسوب می شود که در تیم پلیس این کشور آمار خوب ۳۸ بازی و ۱۸ گل را ثبت کرد.

از طرفی ایمان زکی زاده و رضا میرزایی هم جوانان آینده داری هستند که با توجه به علاقه زلاتکو کرانچار به جوان گرایی امید زیادی به موفقیت همراه با سپاهان دارند.

سپیدرود رشت

سهیل حق شناس بهترین مهاجم رشتی ها در این فصل به عنوان بازیکن- مربی فعالیت می کند و قرار است پس از
گذشت چند هفته از دنیای بازی گری خداحافظی کند.

در این وضعیت علی نظر محمدی روی توانایی های غلامرضا رضایی و محمد نزهتی، ۲ مهاجم قدیمی فوتبال ایران حساب ویژه ای باز کرده است. محمد لطفی ۲۲ ساله و هادی دادرس ۱۷ ساله دیگر مهاجمان سپیدرود در فصل جاری هستند اما رشتی ها برای بقا در لیگ برتر نیاز مبرمی به جذب یک مهاجم گلزن دارند.

گسترش فولاد

رضا خالقی فر تاثیرگذار ترین مهاجم فصل جاری آبی و زردپوشان تبریزی است. در کنار او علیرضا ارجمندیان، یوسف سیدی، محمد امین درویشی و محمد اوسانی دیگر مهاجمان تیم لوکا بوناچیچ هستند که البته هیچ یک از آن ها در ۲ هفته ابتدایی لیگ نتوانسته اند گوشه ای از توانایی های لوسیانو پریرا برزیلی، مهاجم سابق این تیم را نشان دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ