مابه التفاوت هزینه مازوت به شرکت های سیمانی پرداخت می شود

0

به گزارش ساتین : گروه سیمان در چند روز اخیر در بیشتر نمادها با کاهش قیمت حداکثری مواجه شدند چراکه این گروه نگران هدفمندی یارانه ها و دریافت مابه التفاوت نرخ سوخت مازوت و گاز هستند.

دبیر انجمن سیمان پیرامون این موضوع به خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: کارخانجات سیمان برای مواقعی که با قطعی گاز رو به رو می شوند معمولاً از مخازن ذخیره مازوت خود استفاده می کنند که امسال نیز با توجه به مصوبه دولت مبنی بر ارایه سوخت مازوت به قیمت گاز خواستار پرداخت مابه التفاوت قیمت مازوت ۲۰۰ تومانی با گاز ۸۰ تومانی هستند.

شیخان با بیان اینکه اختلاف کوچکی بین کارخانجات سیمان و شرکت نفت برای پرداخت مابه التفاوت مازوت خریداری شده از گذشته است عنوان کرد: با توجه به صحبت هایی که با کارخانجات سیمانی انجام شده است قرار بر این است که این شرکت ها از ذخایر مازوت خود تا پایان مدت قطعی گاز که محدود هم می باشد استفاده کنند در پایان این مدت براساس مقدار لیتری که از ذخایر مازوت خود بر مبنای لیتری ۲۰۰ تومان استفاده کردند محاسبه صورت گیرد و به آنها پرداخت شود.

دبیر انجمن سیمان افزود: وزارت نفت تعهد بازپرداخت مبلغ مابه التفاوت را اعلام نموده است و با تخمین هزینه ها مابه التفادت هزینه مازوت خریداری شده را تحویل مازوت جدید به این کارخانه ها جبران خواهد کرد.

عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه در حال حاضر کارخانه های سیمان در تأمین سوخت مازوت خود با مشکلی رو به رو نیستند اظهار کرد: مصوبه دولت برای تحویل سوخت مازوت به قیمت گاز به کارخانجات هیچ تغییری نکرده و کماکان در حال اجرا می باشد. همچنین انتظار داریم طی چند هفته آینده با بهتر شدن اوضاع جوی، گاز مصرفی کارخانه ها دوباره وصل گردد.

دبیر انجمن سیمان در خصوص چشم انداز وضعیت صنعت سیمان ابراز داشت: در چند سال گذشته ایران بزرگترین صادر کننده سیمان و کلینکر در دنیا بوده است که پیش بینی می کنیم با توجه به افزایش ۴۵ درصدی صادرات سیمان و کلینکر در ۱۰ ماهه سال جاری دوباره به این عنوان در سال میلادی جدید برسیم.

وی افزود: پیش بینی می کنیم تا پایان امسال به نرخ ۱۷ میلیون تن صادرات دست پیدا کنیم و گامی در جهت افزایش ارزآوری برای کشور برداریم و همچنین با توجه به سهم بازاری که در جهان پیدا کردیم پتانسیل های زیادی برای رشد سودآوری و قیمت رقابتی دارا می باشیم که باید از آنها بهترین بهره را ببریم.

مشکلی برای تأمین سیمان در بازار داخلی نداریم

با توجه به اینکه سرانه تولید کشور در سیمان بیشتر از سرانه مصرف می باشد بنابراین در بازار داخلی مشکل کمبود محصولات وجود ندارد و با مازاد عرضه در بازار قیمت ها هم متعادل شده است. بنابراین مصرف کننده در وضعیت مطلوبی به سر می برد ولی تولیدکننده با توجه به بالا رفتن هزینه ها نیاز به منطقی کردن قیمت محصول دارد تا بتواند به تولید ادامه دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ